Om

Om Kommunikationsanalys

Kommunikationsanalys är ett företag som smidigt och effektivt hjälper organisationer med dels kommunikationsstrategi, dels att utveckla (och utvärdera) sin närvaro i sociala medier (Social Media Management).

Kommunikationsanalys har även en analysblogg med följande fokus för stöd och inspiration:

  1. belyser framgångsrika varumärken i Sverige i sociala medier, och vad som utgör grunden för lyckad närvaro och effekt i sociala medier,
  2. analys av svenska politiska partiers och partiledares arbete med sociala medier för att sprida sina budskap. Analys av digital politisk kommunikationseffekt i sociala medier,
  3. tips relaterat mätning och verktyg som ger förståelse av närvaro och effekter,
  4. inspiration från framgångsrika och/eller intressanta varumärken med närvaro i sociala medier.

Om författaren – Lars Själander (f.d. LG Wallmark)

Erfaren kommunikatör och kommunikationschef med lång erfarenhet från näringsliv, ideella organisationer och statlig förvaltning.

Kommunikationsanalys blogg, med kommunikation och sociala medier som fokus, syftar till att tolka och inspirera hantering och förståelse av digitala (kommunikations)resultat, samt affärsbehov. Att förstå relationsskapande digitala effekter i en snabbföränderlig omvärld.

Välkommen att höra av dig  om du har funderingar eller frågor relaterat kommunikationsfrågor i allmänhet, eller ledningskommunikation, sociala medier och/eller behov av ett bra bollplank i synnerhet. Tuffa frågor och mycket skratt utlovas.

Erfarenhet

Enhetschef för strategi och innehåll, kommunikationsavdelningen, SCB, –2019. Ansvar för kommunikationsplanering, redaktionen, intranät, klarspråk, översättning, mät- och analys, rörlig bild, ledningskommunikation, produktionsledning och event.

Enhetschef för redaktionen, SCB (Statistiska centralbyrån) (Head of Editorial Office.) 2014–. Ansvarig för att tillgängliggöra och sprida myndighetens statistik i valda kanaler, med redaktionell bearbetning och paketering.

Redaktör för sociala medier för Liberalerna Stockholm, med ansvar för att etablera och driva Stockholmsbloggen, Facebook, Twitter, Google+ och Instagram under supervalåret 2014. Stockholmsbloggen placerade sig på två nationella topplistor (Bloggportalen samt Cision) och Facebook-sidan för Stockholm på topp 10 bästa politiska Facebook-sidor i Sverige. Därtill kopplad mediebevakning, mätning och måluppföljning.

Head of Community Communication 2009-2013: ansvarig för att bygga upp och leda Telia Companys digitala, globala affärsnärvaro i sociala medier i 15 länder med 30+ varumärken. Rollen omfattade bland annat att göra och implementera interna riktlinjer, styrning av globalt nätverk samt säkra kostnadsbesparande best practise/processer.

Därtill etablera enhetlig mätning och analys av plattformar (KPI/ROI) och sociala nätverk, samt upphandling av leverantörer. Kontaktyta mot t.ex. Facebook, LinkedIn, Yammer och Google.

Övrig erfarenhet inom områden som:

  • PR (t.ex. årliga Trendrapporter – app/webb/print)
  • Mediabevakning/-analys (nyhetsbrev osv.)
  • Upphandling (PR-byråer, Mediabevakning/-analys, Mobilappar, mätning)
  • Event (t.ex. Almedalen, Melodifestivalen och ESC)
  • Försäljning (t.ex. butikschef)
  • Kundrelationer
  • Certifierad karriärcoach, samt
  • Coachande ledarskap

Flertal längre internationella uppdrag, bl.a. kopplat EU i Bryssel, samt Swisscom i Zürich.

2009-2013 bloggat för Telia om sociala medier och trender: http://blogg.telia.se/battreaffarer/author/lawa09/

2012 startat och ansvarat för TeliaSoneras koncernblogg: http://www.teliasonera.com/newsroom/blogs/

Utflyttad ångermanlänning, boende i Stockholm. Natur, träning och relationer, tre viktiga beståndsdelar i livet.

Om du har frågor och/eller utmaningar relaterat kommunikation i dess många former, hör av dig för ett trevligt samtal!