Sveriges försäkringsbolag i sociala medier – effekt kvartal 3 2022

Länsförsäkringar Halland säkrade högst effekt på Facebook under tredje kvartalet 2022. Försäkringsbolagen minskade sin innehållsaktivitet. Länsförsäkringar Östgöta var den mest aktiva sidan. Svedea Katt publicerade kvartalets bästa innehåll. Fyra försäkringsbolag tappade följare. Moderna Djurförsäkringar uppvisade kortast svarstid. Sista effektanalysen.

Efter snart tio års bidrag till kostnadsfri kunskap om styrning och uppföljning av sociala medier, är detta nu den sista publika gratisanalysen som Kommunikationsanalys publicerar över försäkringsbolags närvaro och effekt i sociala medier. 

Tack för allt intresse för försäkringsbolagens arbete i sociala medier – med förhoppning att underlagen bidragit till värdefulla insikter och affärsnytta.

Sammanfattning

  • Resultat baseras på en viktning av data från två olika dataverktyg.
  • Länsförsäkringar Halland säkrade högst effekt på Facebook även under tredje kvartalet 2022. Därefter följde Agria Djurförsäkring Häst och Dina Försäkringar.
  • Försäkringsbolagen som bransch minskade sin innehållsaktivitet på Facebook under tredje kvartalet till i snitt 11 (12) inlägg per månad. Länsförsäkringar Östgöta var den mest aktiva Facebook-sidan med 32 inlägg per månad. 
  • Samtliga bolag utom två gjorde inlägg på Facebook under kvartalet.
  • Agria Djurförsäkring Hund var fortsatt största sida med närmare 42 000 följare.
  • Moderna Djurförsäkringar uppvisade lägsta svarstid med 177 minuter.
  • Fyra (sju) försäkringsbolags sidor tappade följare under kvartalet. Högst tillväxt uppvisade åter Dina Försäkringar med 23,83 (7,42) procent.
  • Sju (tretton) försäkringsbolag uppvisade 100 procent i faktor dialoger med sina följare.
  • Bland försäkringsbolagen var bland de 50 vanligast förekommande orden: hemlösa, katter och augusti. 
  • Kvartalets högsta sammantagna effekt fick innehåll från Svedea Katt om att rösta på katthem. 

Läs gärna mer om hur Dina FörsäkringarLänsförsäkringar Östgöta och Svedea arbetar med och resonerar runt närvaro i sociala medier.

Topp 5 försäkringsbolag i sociala medier per verktyg

Baserat på båda verktygens rankning av de 52 försäkringsbolagens sidor på Facebook utifrån topp 5-placeringar, var det Länsförsäkringar Halland (Länsförsäkringar Halland) som säkrade den bästa sammantagna placeringen och därmed effekt för tredje kvartalet 2022 (föregående kvartal inom parentes). Därefter följde Agria Djurförsäkring Häst och Dina Försäkringar.

Bumblewing
  1. Agria Djurförsäkring Häst (Länsförsäkringar Östgöta)
  2. Svedea Katt (Länsförsäkringar Halland)
  3. Länsförsäkringar Halland (Agria Djurförsäkring Häst)
  4. Agria Djurförsäkring Katt (Länsförsäkringar Värmland)
  5. Agria Djurförsäkring Hund (Agria Djurförsäkring Hund)
Smampion
  1. Dina Försäkringar (Dina Försäkringar)
  2. Länsförsäkringar Halland (Länsförsäkringar Halland/Södermanland/Värmland)
  3. Länsförsäkringar Skaraborg (Länsförsäkringar Gotland)
  4. Länsförsäkringar Gotland/Länsförsäkringar Värmland (Länsförsäkringar Östgöta/Gävleborg)
  5. Agria Djurförsäkring Häst/Länsförsäkringar Fastighetsförmedling (Moderna Djurförsäkringar)

Försäkringsbolagens inläggsaktivitet på Facebook 

Försäkringsbolagen gjorde i snitt 32 (36) inlägg på Facebook under kvartalet, det vill säga 11 (12) stycken per månad. Från förra kvartalet har alltså en viss aktivitetsminskning av innehåll skett. I jämförelse med motsvarande period 2021 status quo. Sett över tid ligger försäkringsbolagens snitt mycket stabilt. Stabil bransch?

Försäkringsbranschen Sverige – antal inlägg Facebook per månad 2022. Källa: Kommunikationsanalys. Datakälla: Bumblewing
Försäkringsbranschen Sverige – antal inlägg Facebook per månad 2022. Källa: Kommunikationsanalys. Datakälla: Bumblewing

Mest aktiva var Länsförsäkringar Östgöta som gjorde flest inlägg: 97 stycken under kvartalet, eller 32 stycken per månad.

Tvåan var Länsförsäkringar Skaraborg som gjorde 89 stycken inlägg under kvartalet (föregående kvartal inom parentes). Trean Länsförsäkringar Bergslagen som gjorde 84 (102) stycken inlägg under kvartalet.

Kommunikationsanalys som utgångspunkt rekommenderat ett inlägg per dag. Flödet ska givetvis vara relevant för följarna, och innehåll beror självklart även på inom vilken bransch verksamheten finns. 

Hur effekterna i sociala medier har hjälpt till att stötta bakomliggande affärsmål kan endast organisationen besvara.

Kvartal 3 2022 – försäkringsbolag på Facebook

Faktor influens

Agria Djurförsäkring Häst säkrade första plats tredje kvartalet med 25,3 procent av totalen möjlig influens. 

Andra kvartalets etta var Länsförsäkringar Östgöta och första kvartalets etta var Agria Djurförsäkring Katt. Fjärde kvartalet 2021 toppade Länsförsäkringar Östgöta. 

Fem försäkringsbolag namnges i denna visualisering med högst andel influens, vilka säkrade närmare 60 procent av total andel influens. Fem försäkringsbolags sidor kan alltså ses ha ett dominerande genomslag vad gäller faktor influens.

Resterande 47 försäkringsbolag placeras i gruppen Övriga, vilka tillsammans säkrade 41,7 (43,6) procent av total andel influens. Tidigare trend med ökning av influens från Övriga sidor är därmed fortsatt bruten.

Topp 5 utgörs alltså av bolag med tydligt fokus på djurförsäkring med undantag av Länsförsäkringar Halland.

Svenska försäkringsbolag i sociala medier Facebook – influens tredje kvartalet 2022. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing

Ovanstående bild visar tydligt hur Agria Djurförsäkring Häst står ut vad engagemang.

En stor del försäkringsbolag har över tid nu förflyttat sig från nedre vänstra hörnet med låg aktivitet samt lågt antal reaktioner på innehåll, mot mer mot mitten vad gäller aktivitet.

Faktor poäng

Svenska försäkringsbolag i sociala medier Facebook – poäng tredje kvartalet 2022. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Smampion

Mätpunkter Facebook

Fyra (sju) försäkringsbolag tappade följare under kvartalet: Movestic Liv&Pension, Brunskogs försäkringsbolag, Länsförsäkringar Kalmar län och HELP Försäkring (föregående kvartal Agria Djurförsäkring Katt, Länsförsäkringar Jönköping, Länsförsäkringar Skåne, Europeiska ERV, Gjensidige Försäkring Sverige – tidigare Vardia (från kvartal 3 mäts här istället sidan Gjensidige Försäkring Sverige), HELP Försäkring och If Djurförsäkring.

Ett urval mätpunkter (vid ändring, föregående kvartal inom parentes):

  • Störst: Agria Djurförsäkring Hund
  • Högst viralitet: Svedea Katt (Dina Försäkringar)
  • Flest inlägg per dag: Länsförsäkringar Östgöta (Moderna Djurförsäkringar)
  • Högst tillväxt: Dina Försäkringar
  • Högst engagemangsgrad (7-dagar): Svedea Katt (Dina Försäkringar) 
  • Dialoger: Samtliga utom 4 sidor (Samtliga utom 20 sidor)
  • Kortast svarstid: Moderna Djurförsäkringar 177 minuter (Länsförsäkringar Östgöta 52 minuter)
  • Högst responsgrad: 14 (12) sidor uppvisade 100 procent.

Följande var kvartalets topp 5-regionsidor (poäng) på Facebook: 

Sveriges försäkringsbolag i sociala medier – mätpunkter, poängplats topp 5 bolag kvartal 3 2022. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Smampion

Bästa poster på Facebook – tredje kvartalet 2022

Svedea Katt säkrade kvartalet bästa inlägg i båda verktygen med ett inlägg relaterat tävling för katthem. Svedea Katt tog därtill ett flertal topp 3-platser. Det enda övriga bolaget i toppen av innehåll var Agria Djurförsäkring Häst, i ett verktyg.

Svenska försäkringsbolag i sociala medier Facebook – bästa inlägg tredje kvartalet 2022. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing
Svenska försäkringsbolag i sociala medier Facebook – bästa inlägg tredje kvartalet 2022. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Smampion

Andra kvartalet säkrade Länsförsäkringar Östgöta, Agria Djurförsäkring Hund, Agria Djurförsäkring Häst, Länsförsäkringar Värmland och Svedea Katt kvartalets mest effektfulla inlägg sett till två verktyg sammantaget. Inlägget från Länsförsäkringar Östgöta kan ses ha skapat bäst effekt genom att lyckats placera sig i båda verktygens topp 3.

Kommunikationen omfattade uppmärksamhet vid badplatser, hundpromenader, Peder Fredricson berättade om skötsel av hästar, möjlighet vinna biljetter till Visfestivalen i Västervik samt katthem.

Första kvartalet avsåg kommunikationen avsåg tips för att hjälpa sina djur vid kyla, samt tips relaterat sporthästar.

Ta gärna en titt på inläggen för att förstå vad som tilltalar följare och genererar interaktion.

Försäkringsbranschens vanligaste ord i sociala medier

Försäkringsbranschen – ordmoln kvartal 3 2022. Datakälla: Bumblewing

Bland försäkringsbolagen var bland de 50 vanligast förekommande orden hemlösakatter och augusti.

Försäkringsbranschen – ordmoln kvartal 3 2022. Datakälla: Smampion

Avslut

Tack för dessa år av delat intresse samt stimulerande samtal och kontakter.

Må gott,

Lars

Dela gärna, ange: Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se)

Datakälla: Bumblewing och Smampion

Definition av Dialoger (Smampion): En dialog uppstår när det finns tre eller fler kommentarer på ett inlägg som sidan har publicerat. Sidan antas ha deltagit i dialogen om sidan själv kommenterat på inlägget i form av en kommentar eller svar till en annan användares kommentar. Gäller Facebook och Twitter.

Underlag och verktyg: Svensk Försäkring har ett 50-tal försäkringsbolag som medlemmar vilka svarar för mer än 90 procent av den svenska försäkringsmarknaden. Det finns även branschstatistik som visar att det finns 440 olika försäkringsbolag i Sverige. Kommunikationsanalys baserar från fjärde kvartalet 2021 sin analys på 52 (53) försäkringsbolag med Facebook-sida. Om det är något bolag du ser som viktigt med närvaro i sociala medier och som saknas, välkommen att höra av dig.

Till hjälp för dataunderlag från Facebook använder Kommunikationsanalys för denna effektanalys från och med kvartal 1 2022 två verktyg, det svenska analysverktygen Bumblewing med faktor influens samt Smampion med faktor poäng.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.