Sentimentanalys politiska partier i sociala medier – kvartal 3 2022

Miljöpartiet de gröna fick högst andel positivt sentiment under tredje kvartalet. Av riksdagspartierna uppmätte Sverigedemokraterna åter högst andel negativt sentiment. Socialdemokraterna fick lägst andel positivt sentiment. Vänsterpartiet säkrade positiv kommunikation på Twitter. Sentiment = Attityd. Sista publika sentimentanalysen.

Efter snart tio års bidrag till kostnadsfri kunskap är detta den sista publika gratisanalysen som Kommunikationsanalys kommer att publicera över de politiska partiernas närvaro och effekt i sociala medier. Data kommer att vara tillgänglig under hösten för att underlätta insikter under tiden som partierna gör sina valutvärderingar. 

Tack för allt intresse för politik i sociala medier genom åren – med förhoppning att underlagen bidragit till nya insikter till stöd för vår demokrati.

Sammanfattning

  • Sentimentanalysen visade ett positivt kvartal för Miljöpartiet de gröna i sociala medier på bas av högst andel positiva ordval, och därigenom attityd till och relaterat partiets kommunikation. 
  • Regeringspartiet Socialdemokraterna fick åter lägst andel positivt sentiment, och även lägst andel negativt sentiment. Detta kan relateras till att partiet sedan maj har en icke-aktiv profil på Twitter, varför ingen data med utfall längre kommer relaterat den plattformen som bidrar till partiets total.
  • Sverigedemokraterna var åter det riksdagsparti med högst andel negativt sentiment sett till samtliga tre plattformar. Därefter följde Moderaterna och Kristdemokraterna, vilket möjligen kan ses som att kommunikation från oppositionen baseras på ord relaterade till problem.

Sentimentanalys tredje kvartalet 2022

Bakgrund

För många professionella inom kommunikation är det viktigt för uppföljning och omvärldsbevakning att inte enbart få veta ATT något sagts, som räckvidd och volymer av källor, utan även VAD och HUR. Sentimentanalys är en bit på vägen vad gäller HUR något sagts, om än långt ifrån utan utmaningar. 

Denna sentimentanalys ger alltså en känsla för omvärldens attityd och inställning till partierna och deras kommunikation i sociala medier. 

Sentiment är endast en faktor som belyser kommunikationen, och därtill en som kan lämna öppet för en del oklarheter. Resultat av sentiment bör vägas samman med och mot övriga mätvärden och underlag vad gäller närvaro och effekt i sociala medier. 

Det intressanta är att sentiment kan ge en fingervisning om ett partis uppnådda engagemang är positivt eller negativt. Eller, vilken attityd omvärlden har till partiet och dess kommunikation, där jämförelser kan göras med olika partiundersökningar och förtroendemätningar. Och visst, underlaget är en sammanvägning av både partiets kommunikation och följarnas respons, vilket innebär att om ett parti endast skulle kommunicera med ordval som ”älskar” och ”omtanke” så kommer det att stärka andelen positivt sentiment. Därmed inte sagt att följarnas respons behöver spegla partiets ordval.

Kommunikationsanalys ser sentimentanalys som en temperaturmätare, en intressant add-on som ger en extra effektdimension, men som samtidigt kan innehålla och baseras på en del oklarheter. Ironi kan till exempel inte tolkas av verktyget. Därmed sagt, stay sharp.

Politiska partier – sentiment totalt

Kvartalets sentimentanalys gav Miljöpartiet de gröna (Centerpartiet föregående kvartal) högst andel positivt sentiment, medan Sverigedemokraterna åter fick högst andel negativt sentiment bland riksdagspartierna. 

Sentimentanalys tredje kvartalet 2022. Miljöpartiet de gröna Instagram – ordmoln. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Notified

Partikommunikation på Facebook, Twitter och Instagram – topp 3

Positivt sentiment – topp 3

Topp 3-riksdagspartier positivt sentiment (föregående kvartal inom parentes vid ändring):

  1. Miljöpartiet de gröna (Centerpartiet)
  2. Centerpartiet (Miljöpartiet de gröna)  
  3. Kristdemokraterna

Negativt sentiment – topp 3

Topp 3-partier negativt sentiment (föregående kvartal inom parentes vid ändring):

  1. Sverigedemokraterna
  2. Moderaterna
  3. Kristdemokraterna

Sentiment per plattform

Miljöpartiet de gröna säkrade högst andel positivt sentiment för kvartalet, men därmed inte samtliga förstaplatser på alla plattformar, vilket syns av placering per plattform. 

Sett till respektive plattform var fördelningen av sentiment (föregående kvartal inom parentes vid ändring):

  • Facebook
    • Högst andel positivt sentiment: Miljöpartiet de gröna (Centerpartiet)
    • Högst andel negativt sentiment: Sverigedemokraterna (Kristdemokraterna/Sverigedemokraterna)
  • Twitter
    • Högst andel positivt sentiment: Vänsterpartiet
    • Högst andel negativt sentiment: Miljöpartiet de gröna/Kristdemokraterna (Moderaterna) 
  • Instagram
    • Högst andel positivt sentiment: Miljöpartiet de gröna (Centerpartiet)
    • Högst andel negativt sentiment: Sverigedemokraterna

Verktyg och underlag

Kommunikationsanalys har sammanställt kvartalets nivå av positivt vs negativt sentiment i procent för poster i sociala medier – Facebook, Twitter och Instagram – med hjälp av verktyget Notified

Riksdagens åtta politiska partier samt Feministiskt initiativ och Medborgerlig Samling finns med som bas för underlaget. Resultaten för de två partierna utom riksdagen redovisas inte sedan andra kvartalet 2022.

Avslut 

Tack för dessa år av delat intresse.

Må gott,

Lars

Dela gärna, ange: Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se)

Datakälla: Notified

Sentiment. Dataanalysföretaget Notified förklarar sentiment: ”En dator värderar olika ord från 1 till 100 utifrån hur positiva vs negativa de är. ”Våld” anses exempelvis vara ett negativt ord, medan ”fint” är ett positivt. Efter det analyseras varje artikel/post i sociala medier. Om artikeln har flest negativa ord markeras den som negativ. Har den flest positiva ord markeras den som positiv. Om inga direkta värdeord används eller om det är väldigt jämt mellan positiva och negativa ord så blir det neutral. Sen kan man även själv markera en artikel som positiv, negativ eller neutral om man anser att datorn tolkat innehållet fel. Datorn lär sig då dina justeringar och blir med tiden ännu bättre på sentiment. Viktigt att komma ihåg är att sentiment inte fungerar på ironi eller liknande, utan den sortens inlägg får man justera manuellt för att få mer träffsäker statistik.” 

Fakta: Kommunikationsanalys analyserar data baserat på 10 partier: de åtta invalda politiska partierna i riksdagen, samt därtill Feministiskt initiativ och Medborgerlig Samling. Feministiskt initiativ finns med för sin framgång i sociala medier inför valet 2014, och motsvarande för Medborgerlig Samling inför valet 2018. Tanken med ”samma” politiska partier är att långa tidslinjer med samma analysobjekt ger bra underlag för att kunna följa utveckling av kommunikation i sociala medier över tid, samt utifrån samma data kunna se trender och förändringar – allt annat lika.

1 tanke kring ”Sentimentanalys politiska partier i sociala medier – kvartal 3 2022

  1. Pingback: Svenska myndigheter i sociala medier – effekt kvartal 3 2022 | Kommunikationsanalys

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.