Länsstyrelser i sociala medier – effekt kvartal 3 2022

Sveriges länsstyrelser ökade sin aktivitet på Facebook tredje kvartalet. Kvartalets högsta effekt säkrade Länsstyrelsen Värmland. Innehåll relaterat nya hem för hundar och hästar samt vandrarmusslan fick mest effekt. Mest aktiv var Länsstyrelsen Gävleborg. Länsstyrelsen i Hallands län växte mest på Facebook. Ingen länsstyrelse tappade följare under kvartalet. Sista effektanalysen.

Efter snart tio års bidrag till kostnadsfri kunskap om styrning och uppföljning av sociala medier, är detta nu den sista publika gratisanalysen som Kommunikationsanalys publicerar över länsstyrelsers närvaro och effekt i sociala medier. 

Tack för allt intresse för länsstyrelsernas arbete i sociala medier sedan 2020 – med förhoppning att underlagen bidragit till värdefulla insikter samt stöd för vår lokala demokrati.

Länsstyrelser i sociala medier tredje kvartalet 2022

Sammanfattning

  • Sveriges länsstyrelser ökade även tredje kvartalet sin aktivitet på Facebook; 23 inlägg per månad levererades. I jämförelse med samma period 2021 har dock länsstyrelserna sänkt sin aktivitet på Facebook.
  • Länsstyrelsen Värmland säkrade kvartalets högsta poäng, och därmed högst effekt på sin närvaro och aktivitet. Därefter följde Länsstyrelsen Blekinge samt Länsstyrelsen Gävleborg/Länsstyrelsen Norrbotten.
  • Länsstyrelsen Gävleborg gjorde flest inlägg med 106 stycken under kvartalet.
  • Innehåll relaterat nya hem för hundar och hästar samt hjälp för att stoppa vandrarmusslan fick mest effekt. 
  • ”söker”, ”vatten” och ”hund” var kvartalets mest använda ord. 
  • Landets 21 länsstyrelser har tillsammans över 158 000 (155 000) följare på Facebook. Snittantal följare per länsstyrelse var 7 561 stycken.
  • Flest antal följare har Länsstyrelsen Västra Götaland som fortsatte växa under kvartalet.
  • Under kvartal 3 gjorde samtliga 21 länsstyrelser inlägg på Facebook, och samtliga länsstyrelser förutom Länsstyrelsen Gotland uppvisade engagemang i form av dialoger på plattformen.

Ta gärna del av nedanstående detaljer.

Bästa länsstyrelse på Facebook

Tredje kvartalet säkrade Länsstyrelsen Värmland kvartalets högsta poäng. Föregående kvartal hade Länsstyrelsen Jämtlands län högst utväxling på sin närvaro. Se vidare längre ned vilka faktorer som vägts samman för denna rankning. 

Kommunikationsanalys ser att effekt är en mix av räckvidd, engagemang och varumärkeskännedom. Hur närvaron i sociala medier stöttat verksamhetsmålen kan endast organisationerna själva besvara. 

Även, är syftet med närvaron information till eller kommunikation med allmänhet och skattebetalare? Det heter som bekant sociala medier av en anledning. En grund för relationsskapande – som en brygga för trovärdig och väl mottagen kommunikation.

Störst länsstyrelse samt högst tillväxt på Facebook

Landets största länsstyrelse på Facebook är Länsstyrelsen Västra Götalands län med drygt 37 500 personer som gillar/följer sidan.

I andra änden ser vi åter Länsstyrelsen i Södermanlands län vars sida har drygt 2 200 följare. 

Snittet på antal sidföljare för landets länsstyrelser låg under kvartalet på 7 561 stycken.

Länsstyrelsernas aktivitet på Facebook – inlägg

Antal inlägg per månad 2022 vs 2021

De 21 länsstyrelserna gjorde i snitt 68 (66) inlägg under kvartalet eller 23 (22) inlägg per månad. I jämförelse med motsvarande period 2021 har länsstyrelserna sänkt sin aktivitet på Facebook.

Sveriges länsstyrelser på Facebook – antal inlägg per månad 2022. Källa: Kommunikationsanalys. Datakälla: Smampion
Sveriges länsstyrelser på Facebook – antal inlägg per månad 2021. Källa: Kommunikationsanalys. Datakälla: Smampion

Kommunikationsanalys har som utgångspunkt generellt rekommenderat ett inlägg per dag vilket nu länsstyrelserna inte längre publicerar. Flödet ska givetvis vara relevant för följarna, och innehåll och dess frekvens beror självklart även på inom vilken bransch verksamheten finns. Och, inte minst, vilka resurser som finns för att ta hand om effekterna. 

Mest aktiva i form av inlägg

Flest inlägg under kvartalet gjorde följande tre länsstyrelser:

  1. Länsstyrelsen Gävleborg 106 inlägg dvs. 35 inlägg per månad
  2. Länsstyrelsen Värmland, 97 inlägg dvs. 32 inlägg per månad
  3. Länsstyrelsen Östergötland 86 inlägg dvs. 29 inlägg per månad

I andra änden ser vi Länsstyrelsen Skåne med 35 inlägg totalt på Facebook för hela kvartalet (Länsstyrelsen i Hallands län samt Länsstyrelsen Örebro med 38 inlägg vardera föregående kvartal).

Underlag och verktyg

Endast ett verktyg och plattform används som underlag för denna effektanalys över länsstyrelser: det svenska verktyget Smampion med poängbaserade faktorer för Facebook.

Tredje kvartalet 2022 – länsstyrelser på Facebook

Andel poäng

Sju (nio) länsstyrelser placerade sig under medel för kvartalet: Uppsala, Södermanland, Stockholm, Skåne, Örebro län, Västra Götaland och Västmanland.

Länsstyrelse i sociala medier – poäng kvartal 3 2022. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Smampion

Mätpunkter, ett urval

Ingen länsstyrelse tappade följare detta kvartal. 

Underlaget redovisar detta kvartal inget utfall vad gäller faktorer Responsgrad samt Responstid, samtidigt har detta kvartal åter samtliga länsstyrelser förutom Länsstyrelsen Gotland engagerat sig i Dialoger på Facebook.

Vid ändring från föregående kvartal, tidigare resultat inom parentes:

  • Störst: Västra Götaland
  • Högst viralitet: Blekinge (Kronoberg)
  • Flest inlägg per dag: Gävleborg (Jönköping)
  • Högst tillväxt: Halland (Jämtland)
  • Högst engagemangsgrad: Västernorrland (Jämtland)
  • Lägst responstid: Inget underlag 
  • Högst responsgrad: Inget underlag
  • Dialoger: Samtliga utom Länsstyrelsen Gotland (Länsstyrelsen Gotland, Länsstyrelsen Stockholm och Länsstyrelsen Uppsala län)

Nedanstående syns kvartalets topp 5-länsstyrelser (poäng) på Facebook: 

Sveriges länsstyrelser i sociala medier Facebook mätpunkter – topp 5 tredje kvartalet 2022. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Smampion

Bästa poster på Facebook – kvartal 3 2022

Tredje kvartalets mest effektfulla inlägg gjordes av länsstyrelserna i Uppsala län, Skåne och Västernorrland. Inläggen handlade om hem för hästar, hjälp för att stoppa vandrarmusslan samt hem för en hund.

Sveriges länsstyrelser i sociala medier Facebook bästa inlägg – tredje kvartalet 2022. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Smampion

Andra kvartalets mest effektfulla inlägg gjordes av länsstyrelserna i Jämtlands län, Kronoberg och Norrbotten. De mest effektfulla inläggen handlade om annons för hem för hundar samt eldningsförbud.

Första kvartalets mest effektfulla inlägg gjordes av länsstyrelserna i Norrbotten, Västra Götaland och Västerbotten. De mest effektfulla inläggen handlade om hem för hundar samt Hesa Fredrik.

Kvartalets mest använda ord

”söker”, ”vatten”, och ”hund” var kvartalets vanligaste ord för landets länsstyrelser på Facebook.

Sveriges länsstyrelser i sociala medier Facebook, vanligast använda ord – tredje kvartalet 2022. 
Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Smampion

Avslut

Tack för denna tid av delat intresse samt stimulerande samtal och kontakter.

Må gott,

Lars

Dela gärna, ange: Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se)

Datakälla: Smampion

Definition av Dialoger (Smampion): En dialog uppstår när det finns tre eller fler kommentarer på ett inlägg som sidan har publicerat. Sidan antas ha deltagit i dialogen om sidan själv kommenterat på inlägget i form av en kommentar eller svar till en annan användares kommentar. Gäller Facebook och Twitter.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.