Sveriges fyra storbanker i sociala medier – effekt kvartal 2 2022

Swedbank säkrade bäst effekt i sociala medier under andra kvartalet 2022. Storbankerna ökade sin innehållsaktivitet på YouTube under kvartalet. Twitter var plattformen med högst aktivitet. Swedbank säkrade både högst responsgrad samt kortast svarstid. Högst tillväxt av samtliga banksidor uppvisade Swedbank på Instagram. Kommunikation om Ukraina fick stor effekt. SEB uppnådde högst andel positivt sentiment. Nyheter och tips.

2020 släppte Kommunikationsanalys den första publika effektanalysen över de fyra storbankerna i sociala medier. Tidigare effektanalyser och branschrelaterade #tipsfrånverkligheten för banker hittar du här.

Sammanfattning

  • Andra kvartalet 2022 återkom Swedbank och säkrade sammantaget högst effekt i sociala medier. En placering tydligt stöttad av närvaron på Instagram. Förra kvartalets sammantagna etta, Nordea, placerade sig på tredje plats.
  • Handelsbanken dominerade genomslag på Twitter medan Swedbank dominerade Facebook och Instagram.
  • Värt notera att Handelsbanken som trots avsaknad av aktiv närvaro på Instagram, som enda bank, detta till trots säkrat stark effekt i sociala medier, vilket gav andra plats under andra kvartalet.
  • Storbankerna minskade sin innehållsaktivitet på Facebook, Twitter och Instagram under kvartalet, medan aktiviteten på YouTube ökade.
  • Swedbank säkrade åter både högst responsgrad samt kortast svarstid, nu med 78 minuter på Facebook (föregående kvartal 16 minuter på Twitter). 
  • Inga banksidor tappade följare detta kvartal. 
  • Högst tillväxt av samtliga sidor uppvisade Swedbank på Instagram med 4,89 procent (föregående kvartal Nordea på Instagram med 3,18 procent). 
  • SEB uppnådde åter högst andel positivt sentiment medan Swedbank fick högst andel negativt sentiment.
  • Kvartalets mest effektfulla innehåll sett till flera verktyg dominerades av kommunikation relaterat Ukraina med innehåll från Handelsbanken på Twitter. 

Banker i sociala medier andra kvartalet 2022

Topp 3-bank och plattform per verktyg

Sett till flest antal förstaplaceringar och topp-3-placeringar totalt var Swedbank (förra kvartalet Nordea) den storbank som säkrade bäst effekt i sociala medier under kvartalet sammantaget tre olika dataverktyg. 

  • Facebook
    • Engagemang: Swedbank, Handelsbanken och Nordea
    • Influens: Swedbank, Handelsbanken och SEB
    • Poäng: Nordea, Swedbank och Handelsbanken
  • Twitter
    • Engagemang: Handelsbanken, Swedbank och SEB
    • Influens: Handelsbanken, SEB och Swedbank
    • Poäng: Handelsbanken, SEB och Swedbank
  • Instagram
    • Engagemang: Swedbank, Nordea och SEB
    • Influens: Swedbank, Nordea och SEB
    • Poäng: Nordea, Swedbank och SEB
  • YouTube
    • Poäng: Nordea, Handelsbanken och Swedbank

Värt notera att SEB Twitter är en koncernprofil och inte enbart för den svenska marknaden, samt att Handelsbanken har en inaktiv sida på Instagram med drygt 3 000 följare.

Mest framgångsrika bank per plattform

Sett till mest framgångsrika bank per plattform blev fördelningen detta kvartal (vid ändring föregående kvartal inom parentes):

  • Facebook: Swedbank (Handelsbanken)
  • Twitter: Handelsbanken (Swedbank) 
  • Instagram: Swedbank (Nordea) 
  • YouTube: Nordea (Handelsbanken) 

Aktivitet – antal inlägg

De fyra storbankerna minskade sin aktivitet sammantaget Facebook, Twitter och Instagram, och gjorde i snitt 79 (89) inlägg under kvartalet , det vill säga 26 (30) stycken per månad. Bankerna har en relativt stabil nivå av aktivitet i sina sociala kanaler, om än att det varierar stort mellan olika banker och plattformar. På YouTube ökade istället aktiviteten till sammanlagt 27 (16) filmer eller 7 (5) stycken per månad.

Kommunikationsanalys har generellt rekommenderat minst ett inlägg per dag, vilket storbankerna i stort levererar – totalt. Här kan det samtidigt vara relevant att fundera om ifall vissa banker sampostar samma material – fast i olika kanaler? Eller om liknande innehåll arbetas om beroende på de olika kanalernas förutsättningar? 

Under kvartalet var topp 3 vad gäller antal inlägg (föregående kvartal inom parentes):

  1. SEB på Twitter – 237 (286) inlägg
  2. Swedbank på Twitter – 158 (162) inlägg
  3. Handelsbanken på Twitter 153 (119) inlägg 

Det var åter på Twitter som bankerna hade sin högsta aktivitet i sociala medier (frekvens). En aktivitet som kan gå att härleda till kundservice.

Facebook – bankernas influens 2022 vs 2021

Swedbank dominerade total faktor influens på Facebook under kvartalet. Bankens mest effektfulla inlägg avsåg bland annat en IT-störning.

En minskad eller låg influens på Facebook kan ofta härledas till ökat fokus/effekt på Instagram. En plattform som till exempel Handelsbanken inte använder.

OBS skilda skalor på årens y-axel.

De fyra storbankerna Handelsbanken, Nordea, SEB, Swedbank. Procent av andel influens – Facebook 2022. OBS. Total influens är fördelad på 11 sidor och 3 plattformar. För de Facebook-sidor som inte placerar sig bland topp 5 beröknas värdet på ett snitt. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing
De fyra storbankerna Handelsbanken, Nordea, SEB, Swedbank. Procent av andel influens – Facebook 2021. OBS. Total influens är fördelad på 11 sidor och 3 plattformar. För de Facebook-sidor som inte placerar sig bland topp 5 beröknas värdet på ett snitt. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing

För helåret 2021 säkrade Handelsbanken högst total influens bland dessa fyra banksidor på Facebook.

Kvartal 2 2022

Influens

Swedbank på Facebook (Nordea på Instagram föregående kvartal) var detta kvartal den enskilda banksida som säkrade högst influens under kvartalet. En sida som själv stod för nästan hälften av totalen influens.

Nedanstående bild visualiserar tydligt skillnaden mellan till exempel SEB:s höga aktivitet på Twitter vs det engagemang som Swedbank säkrade på Facebook. Under kvartalet berördes Swedbank av en IT-störning.

Sveriges fyra storbanker (Handelsbanken, Nordea, SEB, Swedbank) sociala medier – influens plus postengagemang Facebook kvartal 2 2022. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Bumblewing

Poäng

Handelsbanken på Twitter rankade åter högst, åter följd av SEB på Twitter. En visualisering som åter ytterligare förstärker ”glidningen” från Facebooks dominans mot andra plattformar för effekt. Enligt Smampions viktning placerar sig här en Facebook-sida först på femte (sjunde) plats detta kvartal. Om det är en (bestående) trend återstår att följa kommande kvartal samt sett till övriga verktyg.

Sveriges fyra storbanker (Handelsbanken, Nordea, SEB, Swedbank) sociala medier – Facebook, Twitter, Instagram och YouTube kvartal 2 2022. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

SEB YouTube har inte haft någon aktivitet med videor även detta kvartal.

Engagemang

Kvartalets topp 3-sidor var Swedbank Facebook (SEB Facebook), Handelsbanken Twitter (Swedbank Twitter) och Handelsbanken Facebook (Handelsbanken Facebook) vad gäller faktor engagemang (föregående kvartal inom parentes).

Engagemang och antal inlägg – Facebook, Twitter och Instagram

Storbanker i sociala medier – kvartal 2 2022 Facebook, Twitter, Instagram engagemang. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Notified
Storbanker i sociala medier – inlägg kvartal 2 2022 Facebook, Twitter, Instagram engagemang. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Notified

Mätpunkter – kvartal 2 2022

Inga av bankernas sidor uppvisade negativ tillväxt detta kvartal.

Mätpunkter – kundservice, storlek och engagemang

Vid ändring, föregående kvartal inom parentes:

  • Störst: Nordea Facebook
  • Viralitet: Handelsbanken Twitter 
  • Flest inlägg per dag: SEB Twitter 
  • Högst tillväxt: Swedbank Instagram (Nordea Instagram)
  • Högst engagemangsgrad Facebook (7-dagar): Swedbank Facebook (SEB Facebook)
  • Högst engagemangsgrad Twitter, Instagram och YouTube (28-dagar): Nordea Instagram 
  • Kortast svarstid: Swedbank Facebook 78 minuter (Swedbank Twitter 16 minuter)
  • Högst responsgrad: Swedbank Facebook 95,9 procent (Swedbank Facebook 97,4 procent)

Poäng – topp 5-banksidor

De fyra storbankerna topp 5-sidor i sociala medier kvartal 2 2022 – mätpunkter Facebook, Twitter, Instagram och YouTube. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Mest framgångsrika inlägg kvartal 2 2022

Detta kvartal gav de olika verktygen en viss samsyn av bästa innehåll, där på tre (två) plattformar två (två) banker placerade sig. Inget inlägg från YouTube placerade sig bland topp 3. En faktor relaterat antal följare och möjligt engagemang?

Detta kvartal kom de mest framgångsrika inläggen från Swedbank på Facebook med dels info om IT-störning, dels en låneberäknare. Handelsbanken placerade sig i båda verktygen med ett inlägg på Twitter med stöd till ukrainska centralbankens insamlingsfond.

Förra kvartalet kom de mest framgångsrika inläggen från Nordea på Facebook med dels ett fördömande av den ryska invasionen av Ukraina, dels Nordea på Instagram med Matteutmaningen. SEB var den andra banken att placera sig bland topp 3, samtliga relaterade stöd till Ukraina.

De fyra storbankerna i sociala medier – bästa inlägg Facebook, Twitter, Instagram kvartal 2 2022. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing
Sveriges fyra storbanker (Handelsbanken, Nordea, SEB, Swedbank) sociala medier Sverige – bästa inlägg influens Facebook, Twitter och Instagram kvartal 2 2022. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Smampion

Ordmoln samt vanligast förekommande ord

De fyra storbankerna i sociala medier kvartal 2 2022 – ordmoln. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Bumblewing
De fyra storbankerna i sociala medier kvartal 2 2022 – de vanligaste orden. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Sentimentanalys kvartal 2 2022 – Facebook, Twitter och Instagram

För många professionella inom kommunikation har det länge önskats att inte enbart få veta ATT något sagts utan även VAD och HUR. Sentimentanalys är en bit på vägen vad gäller HUR, om än långt ifrån utan utmaningar. Sentiment kan även ses som attityd till varumärket realiserat i parternas kommunikation.

Kommunikationsanalys har för de fyra storbankerna i sociala medier valt att sammanställa uppmätt nivå av positivt vs negativt sentiment i total procent (resterande procent är neutralt) på Facebook, Twitter och Instagram. Detta för att få en känsla för omvärldens attityd och inställning till varumärket samt företagets tjänster, produkter och service. 

Nedanstående rankning med sentimentanalys visar attityden relaterat de fyra bankerna på bas av relaterad kommunikation i sociala medier. 

Positivt sentiment/attityd (föregående kvartal inom parentes):

  1. SEB: 136 (124) procent
  2. Nordea: 118 (97) procent 
  3. Swedbank: 110 (101) procent  
  4. Handelsbanken: 73 (71) procent (endast två plattformar)

Negativt sentiment/attityd (föregående kvartal inom parentes):

  1. Swedbank: 87 (82) procent
  2. SEB: 74 (74) procent
  3. Nordea: 61 (85) procent
  4. Handelsbanken: 61 (49) procent (endast två plattformar)

Nyheter och tips

Kantar: Anseendeindex Företag 2022

Kantar Public har släppt årets Anseendeindex för Företag, där bland annat storbankerna finns med. Högst anseende har, i fallande ordning: Handelsbanken, SEB, Swedbank och Nordea.

Anseendeindex Företag 2022. Källa: Kantar Public

Sveriges kommunikatörer: Störst utvecklingsbehov

Enligt Sveriges kommunikatörers kompetenskartläggning bland sina medlemmar framkommer nedanstående utvecklingsbehov, där bland annat Mål & mätning är det område som respondenterna rankar högst i upplevda behov.

Kompetens kartläggning 2021. Källa: Sveriges kommunikatörer

Enkel hjälp att skriva förståeligt

Språkrådet har lanserat verktyget Klarspråkshjälpen till stöd för alla alla som vill ha hjälp med att skriva vårdat, enkelt och begripligt.

Personuppgifter och dataskydd på sociala medier

Personuppgifter och dataskydd är en högaktuell fråga med tanke på bland annat GDPR och Schrems II-domen. Stockholms stad har delat sin hantering av dessa frågor publikt vilka du hittar här.

Här kan du läsa Sveriges kommunikatörers senaste info i frågan.

Kontakt och mer kunskap

Som bekant arbetar professionella inom kommunikation ofta med budskap utifrån upplägget före-under-efter. Kommunikationsanalys blogg har fokus på efter; samtidigt som det krävs ett bra före och under för att säkra just resultat och därmed dyka upp i denna blogg. Ett genomtänkt social media management helt enkelt. Behöver du eller organisationen ett bollplank eller stöd vad gäller ert arbete med sociala medier? Välkommen att höra av dig.

Stämmer din uppfattning och känsla för bankernas närvaro och effekt i sociala medier med ovan beskrivning? Matchar attityden till bankerna? Något som förvånade? Någon insikt?

Här kan du följa Kommunikationsanalys på Facebook och LinkedIn för att säkra nya insikter. Nästa effektanalys kommer efter detta kvartals slut.

Må gott,

Lars

Dela gärna, ange: Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se)

Sociala plattformar: Facebook, Twitter, Instagram och YouTube

Datakällor: BumblewingNotified och Smampion

Definition av influens

Verktyg och dataunderlag

Effektanalysen baseras på flest topp 3-placeringar i flertalet olika dataverktyg, med olika faktorer som influens, engagemang, sentiment samt poäng. Den kommunikativa utgångspunkten är att effekt är en mix av räckvidd, engagemang och varumärkeskännedom. Verktygen avslöjar inte om annonsering använts för att stötta inläggens genomslag. Hur effekterna i sociala medier hjälpt stötta bakomliggande affärsmål kan endast verksamheten besvara. 

Till hjälp för dataunderlag använder Kommunikationsanalys dataanalysföretagen Bumblewing(influens), Notified (engagemang och sentiment) och Smampion (poäng). Notera att för faktorer engagemanginfluens och sentiment har effekter på tre sociala plattformar utvärderats (Facebook, Twitter och Instagram). För faktor poäng utgör fyra plattformar underlag (Facebook, Twitter, Instagram samt YouTube). 

Det är värt att komma ihåg att en underliggande sentimentanalys dvs. attityd till varumärket och dess kommunikation vanligtvis inte finns kopplad till data för engagemang och interaktion. Ett varumärkes mätbara genomslag kan som bekant baseras på både positivt och negativt engagemang. Därför lyfter Kommunikationsanalys för banksidorna även faktor sentiment, alltså mätning och värdering av positiv, neutral eller negativ inställning i text (värdeord). Eller helt enkelt attityd relaterat varumärket.

De sidor som mäts är i huvudsak bankernas svenska sidor. SEB Twitter är en koncernprofil och Handelsbanken har ingen aktivitet på Instagram.

Sentiment. Dataanalysföretaget Notified förklarar sentiment: ”En dator värderar olika ord från 1 till 100 utifrån hur positiva vs negativa de är. ”Våld” anses exempelvis vara ett negativt ord, medan ”fint” är ett positivt. Efter det analyseras varje artikel/post i sociala medier. Om artikeln har flest negativa ord markeras den som negativ. Har den flest positiva ord markeras den som positiv. Om inga direkta värdeord används eller om det är väldigt jämt mellan positiva och negativa ord så blir det neutral. Sen kan man även själv markera en artikel som positiv, negativ eller neutral om man anser att datorn tolkat innehållet fel. Datorn lär sig då dina justeringar och blir med tiden ännu bättre på sentiment. Viktigt att komma ihåg är att sentiment inte fungerar på ironi eller liknande, utan den sortens inlägg får man justera manuellt för att få mer träffsäker statistik.”

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.