Sveriges försäkringsbolag i sociala medier – effekt kvartal 2 2022


Länsförsäkringar Halland säkrade högst effekt på Facebook under andra kvartalet 2022. Försäkringsbolagen ökade sin innehållsaktivitet. Moderna djurförsäkringar var den mest aktiva sidan. Länsförsäkringar Östgöta publicerade kvartalets bästa innehåll. Sju försäkringsbolag tappade följare. Länsförsäkringar Östgöta uppvisade kortast svarstid. Nyheter och tips.

2020 publicerade Kommunikationsanalys den första publika effektanalysen över försäkringsbolagens effekter i sociala medier. Alla resultatunderlag för försäkringsbolag samt relaterade #tipsfrånverkligheten hittar du här.

Intresset för dessa effekter i sociala medier har varit tydligt, och från kvartal 1 2022 används därför två verktyg för en sammanvägd effektanalys. 

Sammanfattning

  • Länsförsäkringar Halland säkrade högst effekt på Facebook under andra kvartalet 2022. Därefter följde Länsförsäkringar Östgöta och föregående kvartals etta Länsförsäkringar Värmland.
  • Försäkringsbolagen som bransch ökade sin innehållsaktivitet på Facebook under andra kvartalet till i snitt 12 (10) inlägg per månad. Moderna djurförsäkringar var åter den mest aktiva Facebook-sidan med 36 inlägg per månad. 
  • Samtliga bolag utom ett gjorde inlägg på Facebook under kvartalet.
  • Agria Djurförsäkring Hund var största sida med 41 654 följare.
  • Länsförsäkringar Östgöta uppvisade lägsta svarstid med 52 minuter.
  • Sju försäkringsbolags sidor tappade följare under kvartalet. Högst tillväxt uppvisade Dina Försäkringar med 7,42 procent.
  • Tretton försäkringsbolag uppvisade 100 procent i faktor dialoger.
  • Bland försäkringsbolagen var bland de 50 vanligast förekommande orden: getingenbehöver och hem
  • Kvartalets högsta sammantagna effekt fick innehåll från Länsförsäkringar Östgöta med ett innehåll relaterat uppmärksamhet vid badplatser. 

Topp 5 försäkringsbolag i sociala medier per verktyg

Baserat på båda verktygens rankning av de 52 försäkringsbolagens sidor på Facebook utifrån topp 5-placeringar, var det Länsförsäkringar Halland (Länsförsäkringar Värmland) som säkrade den bästa sammantagna placeringen och därmed effekt för andra kvartalet 2022 (föregående kvartal inom parentes). Därefter följde Länsförsäkringar Östgöta.

Bumblewing
  1. Länsförsäkringar Östgöta (Agria Djurförsäkring Katt)
  2. Länsförsäkringar Halland (Agria Djurförsäkring Häst)
  3. Agria Djurförsäkring Häst (Sveland Djurförsäkringar)
  4. Länsförsäkringar Värmland (Länsförsäkringar Värmland)
  5. Agria Djurförsäkring Hund (Länsförsäkringar Halland)
Smampion
  1. Dina Försäkringar (Länsförsäkringar Värmland)
  2. Länsförsäkringar Halland/Södermanland/Värmland (Länsförsäkringar Gävleborg)
  3. Länsförsäkringar Gotland (Länsförsäkringar Gotland)
  4. Länsförsäkringar Östgöta/Gävleborg (Dina Försäkringar)
  5. Moderna Djurförsäkringar (Länsförsäkringar Kalmar län/Länsförsäkringar Södermanland)

Här berättar Dina Försäkringar för Kommunikationsanalys läsare hur de arbetar med och resonerar runt närvaro i sociala medier.

Försäkringsbolagens inläggsaktivitet på Facebook 

Försäkringsbolagen gjorde i snitt 36 (30) inlägg på Facebook under kvartalet, det vill säga 12 (10) stycken per månad. Från förra kvartalet har alltså en viss aktivitetsökning av innehåll skett. I jämförelse med första halvåret 2021 syns en marginell minskning. Sett över tid ligger försäkringsbolagens snitt mycket stabilt. Stabil bransch?

Försäkringsbranschen Sverige – antal inlägg Facebook per månad 2022. Källa: Kommunikationsanalys. Datakälla: Bumblewing
Försäkringsbranschen Sverige – antal inlägg Facebook per månad 2022. Källa: Kommunikationsanalys. Datakälla: Bumblewing

Mest aktiva var Moderna Djurförsäkringar som gjorde flest inlägg: 108 stycken under kvartalet, eller 36 stycken per månad.

Tvåan var Länsförsäkringar Bergslagen som gjorde 102 (101) stycken inlägg under kvartalet (föregående kvartal inom parentes). Trean Sveland Djurförsäkringar gjorde 94 inlägg under kvartalet.

Kommunikationsanalys som utgångspunkt rekommenderat ett inlägg per dag. Flödet ska givetvis vara relevant för följarna, och innehåll beror självklart även på inom vilken bransch verksamheten finns. 

Hur effekterna i sociala medier har hjälpt till att stötta bakomliggande affärsmål kan endast organisationen besvara.

Kvartal 2 2022 – försäkringsbolag på Facebook

Faktor influens

Länsförsäkringar Östgöta säkrade första plats med 19,2 procent av totalen möjlig influens.

Första kvartalets etta var Agria Djurförsäkring Katt med 8,8 procent. Fjärde kvartalet 2021 toppade Länsförsäkringar Östgöta med 11,4 procent av totalen möjlig influens. 

Fem försäkringsbolag namnges i denna visualisering med högst andel influens, vilka säkrade närmare 60 procent av total andel influens. Fem försäkringsbolags sidor kan alltså ses ha ett dominerande genomslag vad gäller faktor influens.

Resterande 47 försäkringsbolag placeras i gruppen Övriga, vilka tillsammans säkrade 43,6 (62,1) procent av total andel influens. Tidigare trend med fortsatt ökning av influens från Övriga sidor är därmed bruten.

Från att tidigare ofta bolag med tydligt fokus på djurförsäkring placerat sig bland topp 5 så var detta kvartal endast Agria Djurförsäkring Hund med. Är det ett tecken på att försäkringskommunikation som handlar om övriga försäkringsområden nu börjat skapa intresse?

Svenska försäkringsbolag i sociala medier Facebook – influens andra kvartalet 2022. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing

Ovanstående bild visar tydligt hur Länsförsäkringar Östgöta står ut vad gäller aktivitet i form av antal inlägg OCH samtidigt lyckats säkra högt antal reaktioner per inlägg.

En stor del försäkringsbolag har över tid nu förflyttat sig från nedre vänstra hörnet med låg aktivitet samt lågt antal reaktioner på innehåll mot mer mot mitten vad gäller engagemang.

Faktor poäng

Svenska försäkringsbolag i sociala medier Facebook – poäng andra kvartalet 2022. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Smampion

Mätpunkter Facebook

Sju (sju) försäkringsbolag tappade följare under kvartalet: Agria Djurförsäkring Katt, Länsförsäkringar Jönköping, Länsförsäkringar Skåne, Europeiska ERV, Gjensidige Försäkring Sverige – tidigare Vardia (från kvartal 3 mäts här istället sidan Gjensidige Försäkring Sverige), HELP Försäkring och If Djurförsäkring (föregående kvartal Länsförsäkringar Jönköping, Moderna Djurförsäkringar, Länsförsäkringar Skåne, Atlantica Båtförsäkring, Gjensidige Försäkring Sverige – tidigare Vardia, Länsförsäkringar Fastighetsförmedling och Movestic Liv&Pension).

mySafety Försäkringar gjorde inget inlägg under kvartalet.

Ett urval mätpunkter (vid ändring, föregående kvartal inom parentes):

  • Störst: Agria Djurförsäkring Hund
  • Högst viralitet: Dina Försäkringar
  • Flest inlägg per dag: Moderna Djurförsäkringar
  • Högst tillväxt: Dina Försäkringar (Länsförsäkringar Gävleborg)
  • Högst engagemangsgrad (7-dagar): Dina Försäkringar (Länsförsäkringar Gotland) 
  • Dialoger: Samtliga utom 20 sidor
  • Kortast svarstid: Länsförsäkringar Östgöta 52 minuter (Länsförsäkringar Stockholm 29 minuter)
  • Högst responsgrad: 12 sidor uppvisade 100 procent.

Följande var kvartalets topp 5-regionsidor (poäng) på Facebook: 

Sveriges försäkringsbolag i sociala medier – mätpunkter, poängplats topp 5 bolag kvartal 2 2022. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Smampion

Bästa poster på Facebook – andra kvartalet 2022

Länsförsäkringar Östgöta, Agria Djurförsäkring Hund, Agria Djurförsäkring Häst, Länsförsäkringar Värmland och Svedea Katt säkrade kvartalets mest effektfulla inlägg sett till två verktyg sammantaget.

Inlägget från Länsförsäkringar Östgöta kan ses ha skapat bäst effekt genom att lyckats placera sig i båda verktygens topp 3.

Kommunikationen omfattade uppmärksamhet vid badplatser, hundpromenader, Peder Fredricson berättade om skötsel av hästar, möjlighet vinna biljetter till Visfestivalen i Västervik samt katthem.

Förra kvartalet avsåg kommunikationen avsåg tips för att hjälpa sina djur vid kyla, samt tips relaterat sporthästar.

Svenska försäkringsbolag i sociala medier Facebook – bästa inlägg andra kvartalet 2022. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing

Bästa kommunikation enligt Smampion hade ett flertal inlägg som samlat samma poäng varför ett större underlag nedanstående.

Svenska försäkringsbolag i sociala medier Facebook – bästa inlägg andra kvartalet 2022. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Smampion

Ta gärna en titt på inläggen för att förstå vad som tilltalar följare och genererar interaktion.

Försäkringsbranschens vanligaste ord i sociala medier

Försäkringsbranschen – ordmoln kvartal 2 2022. Datakälla: Bumblewing

Bland försäkringsbolagen var bland de 50 vanligast förekommande orden getingen, behöver och hem.

Försäkringsbranschen – ordmoln kvartal 2 2022. Datakälla: Smampion

Aktuella nyheter och tips

Kantar: Anseendeindex Företag 2022

Kantar Public har släppt årets Anseendeindex för Företag, där bland annat fyra försäkringsbolag finns med. Högst anseende har, i fallande ordning: Länsförsäkringar, Trygg-Hansa, Folksam och If Skadeförsäkringar.

Anseendeindex Företag 2022. Källa: Kantar Public

Sveriges kommunikatörer: Störst utvecklingsbehov

Enligt Sveriges kommunikatörers kompetenskartläggning bland sina medlemmar framkommer nedanstående utvecklingsbehov, där bland annat Mål & mätning är det område som respondenterna rankar högst i upplevda behov.

Kompetens kartläggning 2021. Källa: Sveriges kommunikatörer

Enkel hjälp att skriva förståeligt

Språkrådet har lanserat verktyget Klarspråkshjälpen till stöd för alla alla som vill ha hjälp med att skriva vårdat, enkelt och begripligt.

Personuppgifter och dataskydd på sociala medier

Personuppgifter och dataskydd är en högaktuell fråga med tanke på bland annat GDPR och Schrems II-domen. Stockholms stad har delat sin hantering av dessa frågor publikt vilka du hittar här.

Här kan du läsa Sveriges kommunikatörers info i frågan.

Kontakt och mer kunskap

Vad tycker du: är 12 inlägg per månad på Facebook nog med kommunikation från branschen försäkringsbolag? Är djurkommunikation det enda säkra sättet att skapa intresse bland följare? Eller finns chans till nytänk – och kanske… storytelling?

Nästa kvartalsanalys för försäkringsbolag i sociala medier kommer efter kvartalets slut. 

Här kan du följa Kommunikationsanalys på Facebook och LinkedIn för att säkra ny kunskap.

Behöver du eller din organisation ett bollplank och stöd vad gäller kommunikation i allmänhet, eller er närvaro och resultat i sociala medier i synnerhet? Välkommen att höra av dig.

Må gott,

Lars

Dela gärna, ange: Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se)

Datakälla: Bumblewing och Smampion

Definition av Dialoger (Smampion): En dialog uppstår när det finns tre eller fler kommentarer på ett inlägg som sidan har publicerat. Sidan antas ha deltagit i dialogen om sidan själv kommenterat på inlägget i form av en kommentar eller svar till en annan användares kommentar. Gäller Facebook och Twitter.

Underlag och verktyg: Svensk Försäkring har ett 50-tal försäkringsbolag som medlemmar vilka svarar för mer än 90 procent av den svenska försäkringsmarknaden. Det finns även branschstatistik som visar att det finns 440 olika försäkringsbolag i Sverige. Kommunikationsanalys baserar från fjärde kvartalet 2021 sin analys på 52 (53) försäkringsbolag med Facebook-sida. Om det är något bolag du ser som viktigt med närvaro i sociala medier och som saknas, välkommen att höra av dig.

Till hjälp för dataunderlag från Facebook använder Kommunikationsanalys för denna effektanalys från och med kvartal 1 2022 två verktyg, det svenska analysverktygen Bumblewing med faktor influens samt Smampion med faktor poäng.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.