Sveriges 21 regioner i sociala medier – effekt kvartal 2 2022

Region Örebro län var kvartalets bästa regionsida på Facebook. Sveriges regioner gjorde en tydlig aktivitetsminskning även under andra kvartalet. Innehåll relaterat pandemin dominerade inlägg med mest effekt. Region Skåne gjorde kvartalets mest effektfulla inlägg. Sentimentanalys: Region Jönköping uppnådde högst andel positivt sentiment. Instagram-data. Aktuella nyheter och tips.

2020 utökade Kommunikationsanalys sina publika effektanalyser i sociala medier till att även omfatta skattefinansierade verksamheter som Sveriges kommuner, länsstyrelser, statliga myndigheter och regioner och sjukhus. En anledning till detta nya fokusområde var pandemin och samhällets tydliga behov av information och fakta, där sociala medier fyller en viktig roll som nyhetskälla för många.

Regionerna på Facebook

Sammanfattning

  • Resultat baseras på en viktning av data från tre olika dataverktyg.
  • Sveriges regioner gjorde även under andra kvartalet en tydlig aktivitetsminskning, till 22 (26) inlägg per månad i snitt på Facebook, dvs. under ett inlägg per dag. Det var även en minskning jämfört med motsvarande kvartal 2021 med då 36 inlägg per månad.
  • Region Örebro län var kvartalets bästa regionsida på Facebook. Region Örebro län följdes av föregående kvartals etta, Region Skåne.
  • Innehåll relaterat pandemin dominerade åter inlägg med mest effekt. 
  • Landets samtliga 21 regioner har sidor på Facebook och samtliga var aktiva under kvartalet. Ingen region visade negativ tillväxt av följare och samtliga regioner engagerade sig i dialoger på sina Facebook-sidor.
  • Största regionsida på Facebook är Region Skåne med drygt 73 000 följare. Störst procentuell tillväxt hade Region Gotland.
  • Närvaro på Instagram: Region Örebro län intog åter första plats under kvartalet. (Instagram-resultat baseras på ett verktyg, presenteras i slutet av inlägget.)
  • Region Jönköping uppnådde åter högst andel positivt sentiment. Topp 3-regioner med högst andel positivt sentiment var (föregående kvartal inom parentes):
  1. Region Jönköping (Region Jönköping)
  2. Region Gotland (Region Gävleborg och Region Kalmar län)
  3. Region Örebro län (Region Gotland)

Ta gärna del av nedanstående fördjupning och detaljer samt även aktuella nyheter och tips i slutet av inlägget.

Regionsnitt – aktivitet Facebook

De 21 regionerna gjorde i snitt 67 (79) inlägg under kvartalet dvs. 22 (26) inlägg per månad, vilket var en fortsatt tydlig aktivitetsminskning sedan föregående kvartal. Det var även en minskning i jämförelse med motsvarande kvartal 2021 som då uppvisade 36 inlägg per månad. Då pandemikommunikation legat bakom majoriteten inlägg senaste åren kan en möjlig anledning till minskning ses relatera släppta restriktioner samt minskat tryck på sjukvården.

Region Örebro län gjorde detta kvartal flest inlägg med 132 stycken eller 44 stycken per månad. Tvåan Region Stockholm gjorde 120 inlägg och trean Region Gotland 112 inlägg under kvartalet.

Region Örebro län gjorde dubbelt så många inlägg som snittet, närmare två inlägg per dag. I andra änden ser vi Region Uppsala med 13 inlägg för hela kvartalet dvs. 4 inlägg per månad på Facebook.

Som nedanstående grafer tydligt visar har regionerna hittills i år hållit en lägre aktivitetsnivå på Facebook i jämförelse med första halvåret 2021.

Sveriges regioner på Facebook – antal inlägg per månad 2022. Källa: Kommunikationsanalys. Datakälla: Bumblewing

Kommunikationsanalys har tidigare som utgångspunkt rekommenderat ett inlägg per dag vilket regionerna brukat publicera. För helåret 2021 publicerades i snitt 32 Facebook-inlägg per månad. Under första halvåret 2022 ligger snittet på 24 inlägg per månad.

Sveriges regioner på Facebook – antal inlägg per månad 2021. Källa: Kommunikationsanalys. Datakälla: Bumblewing

Flödet ska givetvis vara relevant för följarna samt stötta organisationens uppdrag. Även viktigt att ha resurser för att ta hand om effekterna. Med tanke på den bredd av verksamheter som en region omfattar, samt aktuellt pandemiintresse, torde inte brist på innehåll vara en anledning till återhållsamhet. 

En fråga av intresse är om syftet med närvaron är information till eller kommunikation med allmänhet och skattebetalare? 

Facebook – topp 5-region per verktyg

Kommunikationsanalys erbjuder stöd för social media management, men en del av sajtens syfte är att lyfta och visa på olika verktyg som hjälper presentera och tolka data från sociala medier. Olika verktyg som hanterar och viktar data från samma sociala plattformar på olika sätt. Det är viktigt som ansvarig för uppföljning att komma ihåg att det resultat som visas i egna (externa) verktyg kanske inte ger samma bild som andra verktyg presenterar. Därav att Kommunikationsanalys helst gör analys baserad på sammantagen data från minst två verktyg för att säkra reliabilitet vad gäller effekt. Som underlag för regioner används tre verktyg samt även faktor sentiment.

Kvartalets topp 5-regioner – Facebook

Region Örebro län säkrade kvartalets mest effektfulla närvaro på bas av underlag från tre olika dataverktyg. Region Örebro län följdes av föregående kvartals etta, Region Skåne.

Topp 5-rankning av regioner per verktyg på Facebook (vid ändring är föregående kvartal inom parentes):

Influens (Bumblewing):

  1. Region Örebro län (Region Skåne)
  2. Region Skåne (Region Västernorrland)
  3. Region Stockholm (Region Örebro län)
  4. Region Västernorrland (Region Stockholm)
  5. Region Norrbotten (Region Sörmland).

Poäng (Smampion):

  1. Region Gotland (Region Sörmland)
  2. Region Norrbotten/Region Örebro län (Region Västernorrland)
  3. Region Sörmland (Region Skåne)
  4. Region Skåne (Region Örebro län/Västra Götalandsregionen)
  5. Region Västernorrland (Region Blekinge).

Engagemang (Notified):

  1. Region Örebro län (Region Skåne)
  2. Region Skåne (Region Västernorrland)
  3. Region Stockholm (Region Örebro län)
  4. Region Västernorrland (Region Stockholm)
  5. Region Norrbotten/Region Gotland (Region Sörmland/Region Kalmar län).

Kvartal 2 2022 – regioner på Facebook

Faktor influens

Fem regioner säkrade knappt hälften av total andel regioninfluens medan resterande 16 regioner delar på resten i gruppen Övriga

Gruppen Övriga, omfattande alla förutom de fem största, utgjorde detta kvartal 56,1 (52,9) procent. 

Region Örebro län säkrade kvartalets högsta influens på Facebook. Skulle totalen genomslag varit jämnt fördelat mellan regionerna, skulle varje region uppmätt knappt 5 procent, varför Region Örebro läns 11,7 procent visar på en stark effekt i denna jämförelse. 

Nedanstående visualiserar exempel på kombinationen av aktivitet och att lyckas säkra engagemang. Från att initialt ha sett merparten regioner i nedre vänstra hörnet, med en förflyttning med spridning mot ökad aktivitet och effekt över tid, har nu en viss återgång skett.

Sveriges regioner i sociala medier Facebook Influens – andra kvartalet 2022. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing

Faktor poäng

Åtta (nio) regioner placerade sig under medel detta kvartal.

Regioner på Facebook – poäng andra kvartalet 2022. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Smampion

Mätpunkter Facebook

Ingen region tappade följare under kvartalet. 

Ett urval mätpunkter (vid ändring föregående kvartal inom parentes):

  • Störst: Region Skåne
  • Högst viralitet: Region Skåne
  • Flest inlägg per dag: Region Örebro län (Region Västernorrland)
  • Högst tillväxt: Region Gotland (Region Uppsala)
  • Högst engagemangsgrad (7-dagar): Region Gotland (Region Västernorrland) 
  • Dialoger: Samtliga
  • Kortast svarstid (begränsat underlag): Region Dalarna 2844 minuter (Region Dalarna 392 minuter)
  • Högst responsgrad (begränsat underlag): Region Dalarna 33,3 procent (Region Dalarna 36,4 procent)

Följande var kvartalets topp 5-regionsidor (poäng) på Facebook: 

Regioner på Facebook – mätpunkter, poängplats topp 5 regioner kvartal 2 2022. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Smampion

Faktor engagemang

Nedanstående visualisering visar dels fördelningen av totalt engagemang bland samtliga 21 regioner, dels hur aktiviteten med innehåll fördelats under kvartalets månader. Region Örebro län med 12 procents engagemang i detta verktyg detta kvartal visar en god effekt.

Fördelning uppnått engagemang Sveriges regioner kvartal 2 2022. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Notified

Månadsaktivitet regioner – Facebook

Fördelning inlägg Sveriges regioner kvartal 2 2022. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Notified

Bästa poster på Facebook – kvartal 2 2022

Kvartalets mest effektfulla topp 3-inlägg gjorde Region Örebro län, Region Västernorrland, Region Skåne, Region Blekinge, Region Dalarna och Region Jämtland Härjedalen. Merparten inlägg berörde covid-19 därutöver även utmärkelser, Ukraina och blodbrist.

Region Skåne placerade sig i båda verktygen med samma inlägg relaterat covid-19.

Förra kvartalets mest effektfulla topp 3-inlägg gjorde Region Skåne och Region Stockholm, samtliga med fokus covid-19. Region Skåne toppade i båda verktygen med samma inlägg.

Sveriges regioner i sociala medier Facebook – bästa inlägg andra kvartalet 2022. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing
Sveriges regioner i sociala medier Facebook – bästa inlägg andra kvartalet 2022. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Smampion

Ordmoln och vanligast förekommande ordval i sociala medier

Regioner i sociala medier – vanligaste ordval kvartal 2 2022. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing
Regioner i sociala medier Facebook – vanligaste ordval kvartal 2 2022. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Smampion

Sentimentanalys kvartal 2 2022

Attityd relaterat regioner i sociala medier

För många professionella inom kommunikation är det intressant att inte enbart få veta ATT något sagts utan även VAD och HUR. Uppmätt engagemang förklaras sällan ifall det är positivt eller negativt som bekant. Sentimentanalys är en bit på vägen vad gäller HUR, om än långt ifrån utan utmaningar. 

Kommunikationsanalys har för de 21 regionernas Facebook-sidor sammanställt uppmätt nivå av positivt vs negativt sentiment i procent (resterande procent är neutralt). Detta för att få en känsla för omvärldens inställning eller attityd till varumärket och dess tjänster, produkter och service. 

Nedanstående rankning med sentimentanalys visar positiv/negativ attityd relaterat topp 3 av samtliga regioner i sociala medier.

Högst positivt sentiment/attityd baserat på inlägg på Facebook (föregående kvartal inom parentes):

  1. Region Jönköping: 72 procent (Region Jönköping: 57 procent)
  2. Region Gotland: 71 procent (Region Gotland: 54 procent)
  3. Region Örebro län: 67 procent (Region Gotland: 54 procent)

Högst negativt sentiment/attityd baserat på inlägg på Facebook (föregående kvartal inom parentes):

  1. Region Västmanland: 31 procent (Region Västmanland: 43 procent)
  2. Region Stockholm: 29 procent (Region Östergötland: 38 procent)
  3. Region Norrbotten och Region Västernorrland: 28 procent (Region Stockholm: 34 procent)

Regioner på Instagram – kvartal 2 2022

En nyhet i kvartal 1 2022 var en blick på regionernas närvaro och effekt på Instagram. Detta underlag baserar sig enbart på ett verktyg, Smampion, och effekt är inte viktad på tre olika verktyg, som den effektanalys som görs relaterat Facebook, därav att resultat Instagram är fristående. 

Region Örebro län var åter den sida som placerade sig bäst under kvartalet. Region Uppsala har än så länge ingen aktiv sida på plattformen.

De tre största regionsidorna på Instagram var fortsatt Region Värmland, Region Skåne och Region Örebro län.

Regioner på Instagram – poäng kvartal 2 2022. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Smampion

Mätpunkter Facebook

Regioner på Instagram – mätpunkter, poängplats topp 5 regioner kvartal 2 2022. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Smampion

Bästa poster på Instagram – kvartal 2 2022

Sveriges regioner i sociala medier Instagram – bästa inlägg andra kvartalet 2022. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Smampion

Vanligast förekommande ordval i sociala medier

Regioner i sociala medier Instagram – vanligaste ordval kvartal 2 2022. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Smampion

Aktuella nyheter och tips

Kantar: Anseendeindex Myndigheter 2022

Kantar Public har släppt årets Anseendeindex för Myndigheter. Tolv statliga myndigheter har ett index på över 50 vilket indikerar ett högt anseende. Fem av dessa har berättat för Kommunikationsanalys om sitt arbete med sociala medier:

Anseendeindex Myndigheter 2022. Källa: Kantar Public

Sveriges kommunikatörer: Störst utvecklingsbehov

Enligt Sveriges kommunikatörers kompetenskartläggning bland sina medlemmar framkommer nedanstående utvecklingsbehov, där Mål & mätning är det område som respondenterna rankar högst i upplevda behov.

Kompetens kartläggning 2021. Källa: Sveriges kommunikatörer

Enkel hjälp att skriva förståeligt

Språkrådet har lanserat verktyget Klarspråkshjälpen till stöd för alla alla som vill ha hjälp med att skriva vårdat, enkelt och begripligt.

Ny sajt för att känna igen falsk och vilseledande information

Myndigheten för psykologiskt försvar har lanserat sajten Bli inte lurad till stöd för att hjälpa känna igen och förstå falsk och vilseledande information.

Personuppgifter och dataskydd på sociala medier

Personuppgifter och dataskydd är en högaktuell fråga med tanke på bland annat GDPR och Schrems II-domen. Stockholms stad har delat sin hantering av dessa frågor publikt vilka du hittar här.

Här kan du läsa Sveriges kommunikatörers info i frågan.

Region Gotland blockar sociala medier

Det gotländska nyhetsmagasinet Horisont skriver att Region Gotland, relaterat ökade nationella och internationella cyberhot, blockerar sociala medier på regionens nät.

Personuppgifter och dataskydd på sociala medier

Personuppgifter och dataskydd är en högaktuell fråga med tanke på bland annat GDPR och Schrems II-domen. Stockholms stad har delat sin hantering av dessa frågor publikt vilka du hittar här.

Rekommenderar även denna artikel från Google: You need a privacy-centric organisation. Here’s how to build it.

Här kan du läsa Sveriges kommunikatörers senaste info i frågan.

7 sätt att bygga en kultur av mätning inom organisationen 

Sveriges kommunikatörer lyfte förra året att just mätning är ett område som var av mycket stort intresse för landets kommunikatörer. Kommunikationsanalys populära #tipsfrånverkligheten där olika varumärken berättar om sitt arbete med plattformarna, har samtidigt också visat att just mätning är det område som oftast får minst eller inget fokus. Denna enkla artikel, 7 Steps to Build Your Organization’s Communications Measurement Culture, ger ett stöd för att skapa god grund för mätning av insatser och lärdomar av data.

Kontakt och mer kunskap

Som bekant arbetar professionella inom kommunikation ofta med budskap utifrån upplägget före-under-efter. Kommunikationsanalys blogg har fokus på efter; samtidigt som det krävs ett bra före och under för att säkra just resultat och därmed dyka upp här. Ett genomtänkt social media management helt enkelt. Behöver du eller organisationen ett bollplank eller stöd vad gäller ert arbete med sociala medier? Välkommen att höra av dig.

Följ gärna Kommunikationsanalys på Facebook och LinkedIn för att säkra nya insikter om effekter i sociala medier och social media management.

Nästa effektanalys för regioner i sociala medier kommer efter nästa kvartalsskifte.

Må gott,

Lars

Dela gärna, ange: Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se)

Datakälla: BumblewingNotified och Smampion. Effektresultat för regioner baseras på en sammanvägd helhet baserad på analyserad data från tre olika källor.Kommunikationsanalys har för denna effektanalys av regioner i sociala medier tagit stöd av följande dataanalysföretag: 

Definition av influens.

Definition av Dialoger (Smampion): En dialog uppstår när det finns tre eller fler kommentarer på ett inlägg som sidan har publicerat. Sidan antas ha deltagit i dialogen om sidan själv kommenterat på inlägget i form av en kommentar eller svar till en annan användares kommentar. Gäller Facebook och Twitter.

Definition av sentiment (Notified): ”En dator värderar olika ord från 1 till 100 utifrån hur positiva vs negativa de är. ”Våld” anses exempelvis vara ett negativt ord, medan ”fint” är ett positivt. Efter det analyseras varje artikel/post i sociala medier. Om artikeln har flest negativa ord markeras den som negativ. Har den flest positiva ord markeras den som positiv. Om inga direkt värdeord används eller om det är väldigt jämt mellan positiva och negativa ord så blir det neutral. Sen kan man även själv markera en artikel som positiv, negativ eller neutral om man anser att datorn tolkat innehållet fel. Datorn lär sig då dina justeringar och blir med tiden ännu bättre på sentiment. Viktigt att komma ihåg är att sentiment inte fungerar på ironi eller liknande, utan den sortens inlägg får man justera manuellt för att få mer träffsäker statistik.”

Smampions poängskala (0-100) motsvarar följande betyg:

100: Perfekt
95 – 99: Världsklass
90 – 94: Mycket bra
80 – 89: Väldigt bra
65 – 79: Ett bra betyg
45 – 64: Helt ok
30 – 44: Ej godkänt
0 – 29: Underkänt

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.