Svenska partiledare i sociala medier – effekt kvartal 2 2022

Magdalena Andersson säkrade starkast närvaro i sociala medier under andra kvartalet 2022. Partiledarna ökade antal inlägg på Facebook, Twitter och Instagram. Ebba Busch gjorde kvartalets bästa inlägg på Instagram. Johan Pehrson uppvisade högst tillväxt på Facebook och Instagram. Samtliga partiledare i riksdagen uppvisade dialog med väljarna på Facebook. Magdalena Andersson annonserade för mest i Metas tjänster. Nyheter och tips.

Sammanfattning andra kvartalet 2022

Den 8 april avgick Nyamko Sabuni som partiordförande för Liberalerna och ersattes av Johan Pehrson. Johan Pehrson hade vid utnämningen en öppen sida på Facebook och en profil på Twitter, samt en privat stängd sida på Instagram, där sedan en öppen sida tillkommit.

  • Under andra kvartalet 2022 säkrade Magdalena Andersson åter mest effekt i sociala medier, med en särskilt utmärkande dominans på Instagram. Därefter följde Ebba Busch och Jimmie Åkesson. Avståndet mellan Magdalena Anderssons och Ebba Buschs effekt i sociala medier relaterat övriga partiledare är tydligt.
  • Partiledarnas innehållsaktivitet ökade på tre plattformar samt var oförändrad på YouTube. Mest aktiv på Facebook var Jimmie Åkesson, på Twitter Johan Pehrson och på Instagram Ulf Kristersson. (Ebba Busch YouTube.)
  • Liberalernas nya partiledare Johan Pehrson skapade effekt enligt flera parametrar och på flertalet plattformar, förutom tillväxt och hög aktivitet, så som viralitet och hög engagemangsgrad.
  • Partiledare med flest antal följare per plattform är: Facebook – Jimmie Åkesson, Twitter – Magdalena Andersson och Instagram – Magdalena Andersson (föregående kvartal Ebba Busch).
  • Sidan för Magdalena Andersson lade mest på annonsering i Metas tjänster: 236 000 kronor under kvartalet.
  • Samtliga partiledare i riksdagen uppvisade tillväxt av följare på samtliga plattformar.
  • Samtliga partiledare i riksdagen uppvisade dialog på Facebook under kvartalet, dock med mycket stor skillnad i aktivitet, där Annie Lööf var mest aktiv och Jimmie Åkesson minst.
  • Ebba Buschs inlägg på Instagram relaterat hyllning till svensk modeindustri skapade mest effekt på Instagram under kvartalet.

Nedanstående ordmoln relaterar Magdalena Anderssons kommunikation på Facebook och Instagram under kvartalet:

Facebook
Ordmoln Magdalena Andersson kvartal 2 2022 Facebook. Källa: Kommunikationsanalys. Datakälla: Notified
Instagram
Ordmoln Magdalena Andersson kvartal 2 2022 Instagram. Källa: Kommunikationsanalys. Datakälla: Notified

Effektanalysen baseras på flest och högst topp 3-placeringar sammantaget flertalet olika dataverktyg, med olika faktorer som influens och engagemang samt poäng. (Sentiment redovisas i separat inlägg.) 

Annonsering

Under kvartalet var det sex (fyra) partiledare som annonserade i Metas tjänster (Facebook, Instagram osv.): Magdalena Andersson, Annie Lööf, Johan Pehrson, Märta Stenevi, Per Bolund och Nooshi Dadgostar. Samtliga för belopp mellan 1 100 kronor och 236 000 kronor. Sidan för Ebba Busch uppvisade ingen kostnad under kvartalet.

Notera att endast sju partiledares sidor finns sökbara i Metas annonsverktyg, saknas görs Jimmie Åkesson och Ulf Kristersson, samt även Ilan Sadé (MED) och Teysir Subhi (Fi).

Dialoger och sentiment

Under faktor Dialoger på Facebook uppvisade under kvartalet nio (åtta) partiledare/språkrör mätbar aktivitet, samtliga tillhörande partier i riksdagen.

Den partiledare som inte uppvisade engagemang i form av dialog var Ilan Sadé (MED). Teysir Subhi (Fi) har ingen öppen sida.

I april 2020 introducerade Kommunikationsanalys en ny faktor: sentiment, det vill säga mätning av positiv, neutral eller negativ inställning på bas av ordval i relaterad kommunikation. Eller förenklat, attityd baserat på kommunikationen. Dessa kvartalsanalyser är nu fristående inlägg och aktuell sentimentanalys för partiledarna hittar du här. Ny för andra kvartalet 2022 kommer 7 juli 2022.

Starkast och störst närvaro per plattform

Starkast kommunikativ partiledare per plattform var detta kvartal:

  • Facebook = Magdalena Andersson
  • Twitter = Ebba Busch (Magdalena Andersson)
  • Instagram = Magdalena Andersson
  • YouTube = Ebba Busch (Annie Lööf)

Störst partiledare per plattform är (föregående kvartal inom parentes): 

  • Facebook: Jimmie Åkesson (Stefan Löfven)
  • Twitter: Magdalena Andersson (Annie Lööf)
  • Instagram: Magdalena Andersson (Ebba Busch) 
  • YouTube: Annie Lööf (Ebba Busch)

Jimmie Åkessons sida är efter Stefan Löfvens avgång störst på Facebook vad gäller landets partiledare och dess följare. Topp 3 per plattform (ev. ändring av placering/ökning inom parentes):

Facebook
  1. Jimmie Åkesson (178 000 följare)
  2. Magdalena Andersson (85 000 följare) (Ebba Busch 80 000 följare)
  3. Ebba Busch (84 000 följare) (Magdalena Andersson 69 000 följare)
Twitter
  1. Magdalena Andersson (163 000 följare)
  2. Ebba Busch (149 000 följare) (Annie Lööf 143 000 följare)
  3. Annie Lööf (148 000 följare) (Ebba Busch 127 000 följare)
Instagram
  1. Magdalena Andersson (194 000 följare) (Ebba Busch 170 000 följare)
  2. Ebba Busch (182 000 följare) (Magdalena Andersson 156 000 följare)
  3. Jimmie Åkesson (123 000 följare) (Jimmie Åkesson 119 000 följare)

Ulf Kristersson har ingen Twitter-profil i eget namn.

Topp 3-partiledare per verktyg

  • Facebook
    • Bumblewing: Jimmie Åkesson, Magdalena Andersson och Ulf Kristersson  
    • Notified: Jimmie Åkesson, Magdalena Andersson och Ulf Kristersson/Ebba Busch
    • Smampion: Magdalena Andersson, Johan Pehrson och Ebba Busch
  • Twitter
    • Bumblewing: Ebba Busch, Jimmie Åkesson och Magdalena Andersson
    • Notified: Ebba Busch, Magdalena Andersson och Annie Lööf
    • Smampion: Per Bolund, Ebba Busch/Ilan Sadé och Märta Stenevi
  • Instagram
    • Bumblewing: Magdalena Andersson, Ebba Busch och Ulf Kristersson 
    • Notified: Magdalena Andersson, Ebba Busch och Annie Lööf
    • Smampion: Ulf Kristersson, Magdalena Andersson/Ebba Busch/Johan Pehrson och Märta Stenevi
  • YouTube
    • Smampion: Ebba Busch och Annie Lööf 

Partiledarna för de 3 största partierna – aktivitet plus influens

I jämförelse med 2021 har dessa tre partiledare i år ökat sin aktivitet på dessa två plattformar.

Jimmie Åkesson har även 2022 en fortsatt hög andel influens på Facebook bland de tre partiledarna för de tre största partierna.

Twitter redovisas inte här då Ulf Kristersson inte har någon egen profil på plattformen utan där kommunicerar via partiet.

Facebook

Antal inlägg Facebook

En jämförelse med 2021 visar att dessa tre partiledare hittills har ökat sin aktivitet under 2022.

Sett till antal inlägg för andra kvartalet fördelar sig innehållsaktiviteten från mest till minst: Jimmie Åkesson, Magdalena Andersson och Ulf Kristersson.

OBS skilda skalor på årens y-axel.

2022
Partiledare. Antal inlägg/månad på Facebook januari-december 2022. Magdalena Andersson, Ulf Kristersson, Jimmie Åkesson. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing
2021
Partiledare. Antal inlägg på Facebook januari-december 2021. Stefan Löfven, Ulf Kristersson, Jimmie Åkesson. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing

Influens Facebook

Jimmie Åkesson hade under helåret 2021 högst samt nästan obruten influens på Facebook, förutom ett dipp i augusti. Semestereffekt? Årets första halvår visade för Jimmie Åkesson ännu en ledning, dock med avbrott i juni där Magdalena Andersson ökade sin influens och passerade Jimmie Åkesson. Tillfälligt eller trendbrott?

Värt notera att värdena på y-axeln (hittills) är lägre vilket kan tillskrivas att andel influens utmanats av övriga partiledare, som t.ex. Ebba Busch. 

OBS skilda skalor på årens y-axel.

2022
Partiledare. Influens på Facebook januari-december 2022. Magdalena Andersson, Ulf Kristersson, Jimmie Åkesson. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing
2021
Partiledare. Influens på Facebook januari-december 2021. Stefan Löfven/Magdalena Andersson, Ulf Kristersson, Jimmie Åkesson. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing

Instagram

Ulf Kristersson var den mest aktiva på Instagram under kvartalet och säkrade även en ökad andel influens. 

Antal inlägg Instagram

Ulf Kristersson uppvisade en tydlig ökning av innehållsproduktion på Instagram under andra kvartalet.

OBS skilda skalor på årens y-axel.

2022
Partiledare. Antal inlägg/månad på Instagram januari-december 2022. Magdalena Andersson, Ulf Kristersson, Jimmie Åkesson. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing
2021
Partiledare. Antal inlägg/månad på Instagram januari-december 2021. Stefan Löfven/Magdalena Andersson, Ulf Kristersson, Jimmie Åkesson. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing

Influens Instagram

Magdalena Andersson har efter valet till statsminister och partiledare fjärde kvartalet 2021 säkrat högst andel influens bland partiledarna för de tre största partierna, vilket tydligt förstärks av fortsatt högsta placering för första halvåret 2022. Detta förstärks även av att värdena på y-axeln är dubblerade jämfört med 2021.

Både Jimmie Åkesson och Ulf Kristersson hade under kvartalet en relativt låg influens på Instagram, vilket även kan tillskrivas hög effekt från landets övriga partiledare som Ebba Busch. Avståndet till Magdalena Anderssons effekt blir dock betydande på Instagram.

OBS skilda skalor på årens y-axel.

2022
Partiledare. Influens på Instagram januari-december 2022. Magdalena Andersson, Ulf Kristersson, Jimmie Åkesson. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing
Partiledare. Influens på Instagram januari-december 2021. Stefan Löfven/Magdalena Andersson, Ulf Kristersson, Jimmie Åkesson. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing

Totalt antal inlägg per plattform

Den totala kommunikativa innehållsaktiviteten för de tio bevakade politiska partiernas partiledare/språkrör ökade under kvartalet på samtliga plattformar. 

Aktivitet per plattform med mest aktiva partiledare specificerad:

  • Facebook: 787 (742) inlägg, varav Jimmie Åkesson 169 (166) stycken dvs. 21 (22) procent av totalen politiskt innehåll. 
  • Twitter: 1 831 (1 116) tweets, varav Johan Pehrson 600 (Annie Lööf 409) stycken dvs. 33 (37) procent av totalen politiskt innehåll.
  • Instagram: 590 (529) inlägg, varav Ulf Kristersson 113 (Nyamko Sabuni 111) stycken dvs. 19 (21) procent av totalen politiskt innehåll.
  • YouTube: 15 (15) videor, varav Ebba Busch 11 (10) stycken dvs. 73 (67) procent av totalen politiskt innehåll.

Resultat per verktyg

Facebook

Kommunikationsanalys har dels fokus på social media management, dels att i sin blogg presentera olika verktyg som stöttar hantering och förståelse av närvarons effekter. Dataanalysföretagen Bumblewing tillför faktor influens, Notified faktor engagemang och sentiment, och Smampion faktor poäng.

Influens

Jimmie Åkesson intog första platsen med nästan 40% av totalen influens (en minskning från föregående kvartal), följd av Magdalena Andersson samt Ulf Kristersson. Dessa tre säkrade tillsammans drygt 70 procent av partiledarnas totala influens på plattformen.

Influens Facebook kvartal 2 2022 svenska partiledare. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Bumblewing

Poäng

Smampions poängskala för sociala medier placerade Märta Stenevi, Per Bolund och Ilan Sadé under medel detta kvartal. 

Facebook. Sociala medier politiska partiledare kvartal 2 2022. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Mätpunkter Facebook

Ingen partiledare uppvisade negativ tillväxt av följare detta kvartal. 

Vid ändring, föregående kvartal inom parentes:

  • Flest följare: Jimmie Åkesson
  • Högst viralitet: Johan Pehrson (Magdalena Andersson) 
  • Flest inlägg per dag: Jimmie Åkesson  
  • Högst tillväxt: Johan Pehrson (Magdalena Andersson) 
  • Högst engagemangsgrad (7-dagar): Johan Pehrson (Magdalena Andersson) 
  • Dialoger: Samtliga utom Ilan Sadé (Jimmie Åkesson och Per Bolund).

Topp 5-partiledare poäng

Mätpunkter topp 5 svenska partiledare poäng Facebook kvartal 2 2022. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Engagemang

I verktyget från Notified ser vi hur engagemanget på Facebook fördelades bland partiledarna, där Jimmie Åkesson åter säkrade det högsta engagemanget på sin närvaro. Magdalena Andersson och Ulf Kristersson var övriga partiledare bland topp 3 på Facebook.

Partiledare Facebook kvartal 2 2022 engagemang sociala medier. Källa: Kommunikationsanalys. Datakälla: Notified

Kvartalets toppinlägg Facebook

Ingen partiledare återfanns detta kvartal med mest effektfulla inlägg i båda verktygen. 

Topp 3 inlägg per analysverktyg:

  • Bumblewing: Jimmie Åkesson, Jimmie Åkesson och Jimmie Åkesson
  • Smampion: Johan Pehrson, Magdalena Andersson och Ulf Kristersson

Bumblewing

Toppinlägg Facebook kvartal 2 2022. Svenska partiledare sociala medier. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Bumblewing

Smampion

Toppinlägg Facebook kvartal 2 2022. Svenska partiledare sociala medier. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Twitter

Ulf Kristersson har ingen egen profil på Twitter. 

Influens

Kvartalets pallplatser på Twitter intogs detta kvartal av Ebba Busch, Jimmie Åkesson och Magdalena Andersson. Dessa tre säkrade tillsammans nästan 70 procent av partiledarnas totala influens på plattformen.

En tydlig skillnad visade Johan Pehrsons höga aktivitet vs Ebba Buschs höga engagemangsgrad på budskap. Ingen värdering här av om engagemang är positivt eller negativt. Attityden relaterat partiledarnas kommunikation redovisas i de fristående sentimentanalyserna.

Influens Twitter kvartal 2 2022 svenska partiledare. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Bumblewing

Poäng 

Smampions poängskala placerade Jimmie Åkesson, Magdalena Andersson och Teysir Subhi (Fi) under medel detta kvartal.

Svenska partiledare Twitter kvartal 2 2022. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion.

Mätpunkter Twitter

Ingen partiledare visade negativ tillväxt av följare under kvartalet. 

  • Flest följare: Magdalena Andersson
  • Högst viralitet: Johan Pehrson (Märta Stenevi) 
  • Flest inlägg per dag: Per Bolund
  • Högst tillväxt: Ebba Busch (Magdalena Andersson) 
  • Högst engagemangsgrad: Johan Pehrson (Märta Stenevi)

Topp 5-partiledare poäng

Mätpunkter svenska partiledare topp 5 Twitter – kvartal 2 2022. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Engagemang och poster

I Notifieds verktyg ser vi hur engagemanget på Twitter fördelades bland partiledarna, där Ebba Busch säkrade det högsta engagemanget på sin närvaro. Därefter följd av Magdalena Andersson och Annie Lööf. 

Partiledare Twitter kvartal 2 2022 engagemang sociala medier. Källa: Kommunikationsanalys. Datakälla: Notified

Kvartalets toppinlägg Twitter

Ingen partiledare återfanns detta kvartal med mest effektfulla inlägg i båda verktygen. 

Topp 3-inlägg per analysverktyg:

  • Bumblewing: Magdalena Andersson, Ebba Busch och Ebba Busch
  • Smampion: Johan Pehrson, Johan Pehrson och Johan Pehrson

Bumblewing

Toppinlägg Twitter kvartal 2 2022. Svenska partiledare sociala medier. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Bumblewing

Smampion

Toppinlägg Twitter kvartal 2 2022. Svenska partiledare sociala medier. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Instagram

Influens 

Magdalena Andersson, Ebba Busch och Ulf Kristersson var de som intog pallplats på Instagram detta kvartal. Dessa tre säkrade tillsammans närmare 80 procent av partiledarnas totala influens på plattformen, varav Magdalena Andersson över 50 procent av totalen.

Instagram. Influens för svenska partiledare kvartal 2 2022. Källa. Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Bumblewing

Poäng 

Smampions poängskala placerade åter Per Bolund och Jimmie Åkesson under medel detta kvartal samt därtill Nooshi Dadgostar och Annie Lööf.

Svenska partiledare Instagram kvartal 2 2022. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Mätpunkter Instagram

Ingen partiledare uppvisade negativ tillväxt av följare detta kvartal. 

Vid ändring, föregående kvartal inom parentes:

  • Flest följare: Magdalena Andersson (Ebba Busch) 
  • Högst engagemangsgrad: Magdalena Andersson
  • Högst tillväxt: Magdalena Andersson
  • Högst viralitet: Magdalena Andersson
  • Flest inlägg per dag: Ulf Kristersson (Nyamko Sabuni)

Topp 5-partiledare poäng

Mätpunkter Instagram svenska partiledare topp 5 kvartal 2 2022. Sociala medier. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Engagemang

I verktyget från Notified ser vi hur faktor engagemang på Instagram fördelas bland partiledarna, där Magdalena Andersson säkrade kvartalets högsta engagemang, därefter Ebba Busch och Ulf Kristersson. 

Politiska partiledare kvartal 2 2022 Instagram engagemang. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Notified

Kvartalets toppinlägg Instagram

Ebba Busch placerade sig i båda verktygens mest effektfulla inlägg på Instagram med inlägget med hyllning till svensk modeindustri. 

Topp 3-inlägg per analysverktyg:

  • Bumblewing: Ebba Busch, Magdalena Andersson och Magdalena Andersson
  • Smampion: Ebba Busch/Johan Pehrson, Magdalena Andersson och Magdalena Andersson/Johan Pehrson

Bumblewing

Instagram. Svenska partiledare: månadens tre topp-inlägg kvartal 2 2022. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing

Smampion

Månadens toppinlägg Instagram svenska partiledare kvartal 2 2022. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

YouTube

Endast ett dataverktyg (Smampion).

Poäng

Hittills har två partiledare en egen YouTube-kanal: Ebba Busch och Annie Lööf. Innehållsproduktion ligger betydligt under frekvens av innehåll i övriga kanaler.

Svenska partiledare YouTube kvartal 2 2022. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Mätpunkter YouTube

  • Flest följare: Annie Lööf 
  • Högst engagemangsgrad: Ebba Busch
  • Högst tillväxt: Ebba Busch
  • Högst viralitet: Ebba Busch
  • Flest inlägg per dag: Ebba Busch
Mätpunkter YouTube svenska partiledare kvartal 2 2022. Sociala medier. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Kvartalets toppvideor YouTube

YouTube. Svenska partiledare: månadens tre topp-inlägg kvartal 2 2022. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing

Kvartalets ordval i partiledarnas sociala medier

Nedan de 50 vanligaste orden samt ordmoln baserat på partiledarnas användning per plattform under kvartalet. Se gärna vilka ord, och eventuell skillnad mellan plattformar, som partiledarna använt i sin kommunikation i sociala medier.

Facebook

Svenska partiledare ordmoln Facebook kvartal 2 2022. Källa. Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Bumblewing
Svenska partiledares 50 vanligaste ord på Facebook kvartal 2 2022. Källa. Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Twitter

Svenska partiledare ordmoln Twitter kvartal 2 2022. Källa. Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Bumblewing
Svenska partiledares 50 vanligaste ord på Twitter kvartal 2 2022. Källa. Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Instagram

Svenska partiledare ordmoln Instagram kvartal 2 2022. Källa. Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Bumblewing
Svenska partiledares 50 vanligaste ord på Instagram kvartal 2 2022. Källa. Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

YouTube

Svenska partiledares 50 vanligaste ord på YouTube kvartal 2 2022. Källa. Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Nyheter och tips

Förtroendemätningar partiledare

Enligt senaste mätningar från till exempel SVT/Novus och Expressen/Sifo framkommer att Magdalena Andersson får absolut högst förtroende, ett resultat som även stärks av framgång och effekt i sociala medier.

Personlighet påverkar val av parti?

Handelshögskolan i Göteborg har genomfört en personlighetsanalys av olika väljargrupper/partisympatisörer. Där konstateras bland annat: ”Vi ser att vänstersympatisörer kännetecknas av öppenhet, välvillighet och ängslighet, medan högersympatisörer kännetecknas av samvetsgrannhet och utåtriktning. Samvetsgrannhet handlar här om att bidra till samhället genom arbete.”

Enkel hjälp att skriva förståeligt

Språkrådet har lanserat verktyget Klarspråkshjälpen till stöd för alla alla som vill ha hjälp med att skriva vårdat, enkelt och begripligt.

Sociala medier ett hot mot demokratin?

Sveriges kommunikatörer har summerat Internetstiftelsens webbinarium Sociala medier – ett hot mot demokratin? med de fyra viktigaste insikterna.

Vägledning för politiska aktörer vid valkampanj

IMY (Integritetsskyddsmyndigheten) har publicerat ett stöd för politiska aktörer vad gäller dataskyddsförordningen i samband med valkampanjer.

Valspecial 2022: Var diskuteras politiska frågor på nätet?

Tidigare i år släpptes Svenskarna och internet: Valspecial 2002. En av de frågor som där ställts var: Var brukar du diskutera politik på nätet? Se resultat nedan.

Fråga: Var brukar du diskutera politiska frågor på nätet. Källa: Svenskarna och internet: Valspecial 2022

Vad gäller förstagångsväljarna är Instagram en viktig kanal.

Förstagångsväljare tagit del av politisk information/budskap. Källa: Svenskarna och internet: Valspecial 2022

Kommunicera med en röst i sociala medier

För att underlätta relationen med sina sidors följare är det viktigt att följarna möts av en liknande tonalitet, för igenkänning – och trygghet. Under ett valår tas ofta extra resurser in som stöd varför viktigt att även dessa känner till hur sidan/partiet ”talar” och vill uppfattas. Här finns tre steg för att säkra att kommunikationen har en enhetlig röst – över tid.

Säpo: Personlig säkerhet för politiskt aktiva

Säkerhetspolisen har tagit fram en handbok om personlig säkerhet för att hantera hot. Där presenteras bland annat denna vägledning vad gäller sociala medier:

Vägledning i sociala medier. Källa: Säkerhetspolisen

Meta: Tips för folkvalda ämbetsmän

Till stöd för folkvalda ämbetsmän har Meta aka Facebook delat tips om bästa metoder för att nå framgång och sin community på Facebook.

Valår och mindre politiskt innehåll på Facebook

Kommunikationsanalys har tidigare skrivit om de begränsningar som Facebook gjort i bland annat USA vad gäller mängden politiskt innehåll. Nu har besked kommit att mängden politiskt innehåll även ska reduceras i Sverige, dock utan att någon tidpunkt meddelats. Facebooks egen kommunikation runt detta hittar du här.

Här kan du lyssna till Janne Elvelid på Meta som berättar om arbetet på bland annat Facebook inför valåret i Sverige.

Opinionsläget – Pollofpolls

Det produceras som bekant ett stort antal partiundersökningar (löpande). För dig som söker en sammantagen helhetsbild av opinionsläget kan Pollofpolls.se ge stöd, samt även historisk utveckling.

Mandatkollen – online-tjänst för bedömning av mandat i riksdagen

Mandatkollen är en gratis online-tjänst som ger möjlighet att själv laborera med partikonstellationer för att se hur samarbeten skulle kunna skapa betryggande antal mandat i riksdagen. En högaktuell fråga i dessa tider med misstroendeomröstning och försök till ny regeringsbildning. Till detta kan även nedanstående vara ett stöd för att laborera med mandaten.

Kontakt och mer kunskap

Förhoppningsvis gav underlaget ovan stöd att bilda en god uppfattning om det politiska läget i sociala medier i allmänhet, och partiledarnas effekt på plattformarna i synnerhet. Kanske även inspiration för att öka din egen (politiska) sidas genomslag? 

Här kan du läsa den senaste sentimentanalysen eller attityden till partiledarna (kommuniceras kvartalsvis). 

Du kan följa Kommunikationsanalys på Facebook och LinkedIn för att säkra nya insikter.

Behöver du eller din organisation ett bollplank eller stöd vad gäller resultat i sociala medier eller social media management? Välkommen att höra av dig.

Må gott,

Lars

Dela gärna, ange: Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se)

Datakällor: BumblewingNotified samt Smampion 

Förklaring: Influens

Smampions poängskala (0-100) motsvarar följande betyg:

100: Perfekt
95 – 99: Världsklass
90 – 94: Mycket bra
80 – 89: Väldigt bra
65 – 79: Ett bra betyg
45 – 64: Helt ok
30 – 44: Ej godkänt
0 – 29: Underkänt

Dialoger (avser Facebook och Twitter): En dialog uppstår när det finns tre eller fler kommentarer på ett inlägg som sidan har publicerat. Sidan antas ha deltagit i dialogen om sidan själv kommenterat på inlägget i form av en kommentar eller svar till en annan användares kommentar.

Fakta: Bloggen analyserar data baserat på tio partier: partiledarna och språkrören för de åtta politiska partierna i riksdagen, samt Feministiskt initiativ och Medborgerlig Samling. Feministiskt initiativ finns med på grund av sin framgång i sociala medier inför valet 2014, och motsvarande för Medborgerlig Samling inför valet 2018. Tanken med ”samma” politiska partiledare/språkrör är att långa tidslinjer med samma analysobjekt ger bra underlag för att kunna följa utveckling av kommunikation i sociala medier över tid, samt utifrån samma data kunna se trender och förändringar – allt annat lika. Efter valet 2022 kommer endast partiledare för partier invalda i riksdagen att redovisas.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.