Sverigedemokraterna dominerade effekt i sociala medier i juni. Partiernas innehållsaktivitet minskade på Twitter och YouTube. Socialdemokraterna ökade i influens på Facebook och Instagram. Centerpartiet stod för högst annonsering i juni. Miljöpartiet de gröna i topp 3 för annonsering under månaden. Sammantagen politisk riksannonskostnad i Metas tjänster första halvåret uppgick till 7 miljoner. Nyheter och tips.
Summering juni
- I juni säkrade Sverigedemokraterna åter mest effekt på bas av kommunikation och närvaro i sociala medier och respons på densamma. Därefter följde åter Moderaterna. Avståndet till Socialdemokraterna var i juni marginellt. Sverigedemokraterna utmanas om topplaceringar och effekt.
- Sverigedemokraterna, som hittills mest aktiva parti på merparten plattformar, utmanades även denna månad av Moderaterna på Instagram. Sett till totalen uppgick Sverigedemokraternas dominerande andel av av partiinnehållet på Facebook till 23 (32) procent, 22 (27) procent på Twitter och 51 (29) procent på YouTube.
- Partiernas innehållsaktivitet ökade denna månad på samtliga plattformar förutom Twitter och YouTube. Minskningen på Twitter kan bero på att regeringspartiet Socialdemokraterna numera har en icke-aktiv profil.
- Landets tre största partier säkrade mest effekt, och de riksdagspartier som följde denna månad med ökat utfall var Kristdemokraterna och Liberalerna.
- Juni visade fortsatt ökad annonsering i jämförelse med föregående månad där nu partierna ökade sin annonsering med drygt 5 procent i Metas tjänster. Snittannonskostnad per riksdagsparti uppgick till 280 000 kronor (Centerpartiet och Socialdemokraterna drar upp snittet). Sammantaget har partiernas rikssidor annonserat för 7 miljoner kronor under första halvåret. Minst annonsering av riksdagspartierna gjorde åter Vänsterpartiet. Mer detaljerad info nedanstående under Kostnad för politisk partiannonsering.
- Centerpartiet annonserade för mest av samtliga partier, följt av Socialdemokraterna och Miljöpartiet de gröna. Det är första gången sedan november 2021 som Miljöpartiet de gröna placerar sig bland topp 3 vad gäller kostnad för annonsering i Metas tjänster.
- Inget riksdagsparti tappade följare på Facebook denna månad.
- De tre största partierna på Facebook är Sverigedemokraterna, Socialdemokraterna och Vänsterpartiet.
Partier utom riksdagen: Negativ tillväxt visade fortsatt Feministiskt initiativ. (Fi) har nu 120 000 följare på Facebook, vilket kan jämföras med samma period 2020 då partiet hade närmare 133 000 följare. Det andra partiet utanför riksdagen, Medborgerlig Samling, uppvisade god effekt samt tillväxt på flera plattformar. Dessa partiers annonsering i Metas tjänster är i jämförelse med riksdagspartierna mycket låg och påverkar inte totalen mer än mycket marginellt.
Kommunikationsanalys har tidigare tillämpat Fake Follower-check för att förstå nivå av engagemang samt om följare finns nationellt. Bakgrunden har varit att finna korrelation mellan följarantal relaterat interaktion, där ibland följare funnits utanför Sverige vilket kunnat påverka effektplacering. Det finns ingen vedertagen definition av Fake Followers och att därmed välja verktyg för relaterad data gör att resultat blir svårtolkade/osäkra, och kommer inte att tillämpas detta valår.
Den 2 maj meddelade Socialdemokraterna att deras Twitter-profil inte längre är aktiv varför relaterad data för april blev den sista för partiet att analyseras för den plattformen.
Facebook, Twitter, Instagram och YouTube – topp 3-partier
Sverigedemokraterna placerade sig åter sammantaget bäst under månaden (exklusive LinkedIn), åter följda av Moderaterna, på bas av merparten höga topp 3-placeringar. Värt notera att Sverigedemokraterna säkrar färre första-platser och även topp 3-placeringar denna månad.
- Facebook
- Engagemang: Sverigedemokraterna, Socialdemokraterna och Moderaterna
- Influens: Sverigedemokraterna, Socialdemokraterna och Moderaterna
- Poäng: Kristdemokraterna, Liberalerna och Moderaterna/Socialdemokraterna
- Twitter
- Engagemang: Moderaterna, Sverigedemokraterna och Centerpartiet
- Influens: Sverigedemokraterna, Moderaterna och Kristdemokraterna
- Poäng: Medborgerlig Samling, Sverigedemokraterna och Centerpartiet
- Instagram
- Engagemang: Sverigedemokraterna, Moderaterna och Socialdemokraterna
- Influens: Sverigedemokraterna, Moderaterna och Socialdemokraterna
- Poäng: Socialdemokraterna, Kristdemokraterna/Moderaterna och Liberalerna
- YouTube
- Poäng: Sverigedemokraterna, Socialdemokraterna och Vänsterpartiet/Medborgerlig Samling
- LinkedIn
- Moderaterna, Socialdemokraterna och Centerpartiet
Partier per plattform samt storlek
Sett till starkast kommunikativt parti per plattform blev fördelningen denna månad (vid ändring, föregående kvartal inom parentes):
- Facebook = Sverigedemokraterna
- Twitter = Sverigedemokraterna
- Instagram = Sverigedemokraterna
- YouTube = Sverigedemokraterna
Störst per plattform är på Facebook, Instagram och YouTube Sverigedemokraterna, och på Twitter och LinkedIn Moderaterna.
Influens över tid – landets tre största partier
Av de tre största partierna vid valet 2018, visade Sverigedemokraterna under hela 2020 och 2021 en helt dominerande influens i sociala medier. En influens som även kvarstod under första halvåret 2022.
Under valåret 2022 kommer resultat för 2021 att publiceras parallellt till hjälp att jämföra utveckling och eventuell förändring av utfall.
Facebook 2022 vs 2021


Twitter 2022 vs 2021
OBS skilda skalor på årens y-axel.


Instagram 2022 vs 2021


Kostnad för politisk partiannonsering (Meta)
I juni 2022 uppgick sammanlagd kostnad relaterat rikssidor till närmare 2 240 000 kr. Kostnaden ökade med 5 procent i jämförelse med föregående månad. I jämförelse annonserade dessa partier i maj 2021 för drygt 193 000 kr.
Snittkostnaden per riksdagsparti och månad uppgick därmed till ca 280 000 kr; ett snitt som dras upp av Centerpartiet och Socialdemokraterna.
Centerpartiet riks lade mest på annonsering i juni, drygt 789 000 kr.
Miljöpartiet de gröna uppvisar nu sedan förra månaden en tydlig ökande andel kostnad för annonsering i Metas tjänster, och placerade sig i juni bland topp 3, en placering som partiet inte haft sedan november 2021.
Det riksdagsparti som hittills i år lagt minst på annonsering i Metas tjänster är fortsatt Vänsterpartiet (knappt 39 000 kr).
Av de två partierna utom riksdagen, uppvisade endast Feministiskt initiativ annonsering i juni, 1 470 kr; en mycket blygsam nivå i jämförelse med riksdagspartiernas satsning.
Med tanke på att Meta även i Sverige aviserat minskat politiskt innehåll på plattformen, och vad det innebär, blir det intressant att följa utvecklingen framöver vad gäller partiernas satsning – och utfall! – på dessa plattformar för genomslag av budskap.
Annonsering Meta 2022 vs 2021
Topp 3 månadsannonskostnad i Metas tjänster (bas: respektive rikspartisidor) juni 2022 (föregående månad inom parentes):
- Centerpartiet (Socialdemokraterna)
- Socialdemokraterna (Kristdemokraterna)
- Miljöpartiet de gröna (Centerpartiet)
Annonseringskostnad per parti per månad i Metas tjänster


OBS! Y-axeln hade under 2021 300 000 kr som max per månad medan nu 900 000 kr (hittills) är max under 2022.
Här ges normalt en brasklapp för exakt kostnad då verktyget inte ger möjlighet att välja kalendermånad, utan omfattar senaste 30-dagarna.
Nedanstående graf visar kostnadsutvecklingen för bevakade partiers annonsering i Metas produkter och tjänster under 2022. Som bekant bevakar Kommunikationsanalys till och med detta val samtliga partier invalda i riksdagen samt därtill Feministiskt initiativ och Medborgerlig Samling. De två partierna utom riksdagen uppvisar ännu mycket låg annonsering (hittills 5 000 kr) därav att totalkostnad enbart mycket marginellt påverkas av dessa två partier utom riksdagen.

Dialoger
Under faktor Dialoger på Facebook uppvisade denna månad samtliga tio (tio) partier mätbar aktivitet, dock med mycket stor procentuell skillnad, från lägst Sverigedemokraterna till högst Socialdemokraterna.
Är dialog en viktig faktor? Svar ja enligt Kommunikationsanalys. Dels heter det sociala medier dvs. ett utbyte genom att både lyssna och prata, dels ger plattformarna möjlighet till en form av relationsskapande, en grund för förtroende. Rena informationskanaler finns redan många, men tack vare sociala medier ges en chans att dels lyssna på reaktioner på budskap, dels att förklara – samt undanröja missförstånd. Eller helt enkelt, visa att partiet finns där för väljarnas frågor och rädslor. Och hur.
Antal politiska inlägg per månad per plattform
Partierna producerade och publicerade under månaden ett ökat antal innehåll på samtliga plattformar.
Mest aktiva parti per plattform (föregående månad inom parentes):
- Facebook: 652 (646) inlägg, motsvarande ett snitt på 65 (65) inlägg per parti. Varav Sverigedemokraterna 153 (Sverigedemokraterna 171) stycken dvs. 23 (26) procent av totalen politiskt innehåll.
- Twitter: 737 (803) tweets, motsvarande ett snitt på 80 (63) inlägg per parti. Varav Sverigedemokraterna 164 (Sverigedemokraterna 214) stycken dvs. 22 (27) procent av totalen politiskt innehåll.
- Instagram: 444 (398) inlägg, motsvarande ett snitt på 44 (40) inlägg per parti. Varav Moderaterna 68 (Moderaterna 56) stycken dvs. 15 (14) procent av totalen politiskt innehåll.
- YouTube: 77 (86) videor, motsvarande ett snitt på 8 (9) videor per parti. Varav Sverigedemokraterna 39 (Sverigedemokraterna 25) stycken dvs. 51 (29) procent respektive av totalen politiskt innehåll. Inga videor från Miljöpartiet de gröna, Liberalerna, Kristdemokraterna och Feministiskt initiativ.
Månadsresultat per verktyg
Kommunikationsanalys har som specialitet social media management och hur tolka relaterad data och effekt, samt presentera olika verktyg som stöttar hantering och förståelse. Analysverktygen Bumblewing tillför faktor influens, Smampion poäng och Notified engagemang och sentiment.
Facebook – influens
Sverigedemokraterna dominerade andelen influens även denna månad, och nedanstående graf illustrerar tydligt effekten av partiets kombination av hög aktivitet med högt uppnått engagemang. Rätt paketerat budskap till rätt målgrupp i rätt kanal?

Facebook – månadens bästa inlägg
Sverigedemokraterna placerade sig i båda verktygens mest framgångsrika inlägg för månaden (föregående månad inom parentes vid ändring), dock med olika inlägg.
- Bumblewing: Sverigedemokraterna
- Smampion: Centerpartiet och Sverigedemokraterna
Kolla gärna in inläggen för att förstå vad och vilken vinkel och paketering det är som gör att budskap når ut, och slår an hos följarna.
Bumblewing

Smampion

Twitter – influens
Första plats denna månad intogs av Sverigedemokraterna, följda av Moderaterna. Sverigedemokraterna och Moderaterna säkrade båda tillsammans nästan 80 procent av total andel influens. Kristdemokraterna intog tredje plats. (Socialdemokraterna redovisas och räknas nu inte in i total på grund av nu inaktiv profil.)

Twitter – månadens bästa inlägg
Inget parti placerade sig etta i båda verktygen för månaden (föregående månad inom parentes vid ändring).
- Bumblewing: Moderaterna (Sverigedemokraterna)
- Smampion: Kristdemokraterna (Medborgerlig Samling)
Bumblewing

Smampion

Instagram – influens
Sverigedemokraterna säkrade fortsatt dominerande andel influens på Instagram. Denna månad intog Moderaterna andra plats och Socialdemokraterna tredje plats.

Instagram – månadens bästa inlägg
Inget parti placerade sig etta i båda verktygen för månaden.
- Bumblewing: Sverigedemokraterna
- Smampion: Miljöpartiet de gröna (Sverigedemokraterna)
Bumblewing

Smampion

Partisidornas månadspoäng
Feministiskt initiativ låg även denna månad under medel på samtliga fyra plattformar.
Partier under medel denna månad var Centerpartiet, Medborgerlig Samling, Vänsterpartiet, Miljöpartiet de gröna och Feministiskt initiativ.

Partier under medel var denna månad åter Feministiskt initiativ samt Miljöpartiet de gröna.

Partier under medel denna månad var Centerpartiet, Vänsterpartiet och Feministiskt initiativ.

YouTube
Partier under medel denna månad var Miljöpartiet de gröna, Liberalerna, Centerpartiet, Moderaterna, Kristdemokraterna och Feministiskt initiativ.

Aktivitet och responsivitet
Feministiskt initiativ hade negativ tillväxt av följare på samtliga plattformar. Partiet verkar i år ha dolt antalet prenumeranter på YouTube varför status på den plattformen ej går att redovisa för dem.
Feministiskt initiativ uppvisade åter negativ tillväxt denna månad.
Mätpunkter Facebook
Föregående månad inom parentes vid ändring.
- Störst: Sverigedemokraterna
- Högst viralitet: Moderaterna
- Flest inlägg per dag: Sverigedemokraterna
- Högst tillväxt: Kristdemokraterna
- Högst engagemangsgrad (7-dagar): Kristdemokraterna
- Dialoger: Samtliga partier
Topp 5-partier

Dialoger innebär att sidan engagerat sig i dialog på kommentarer som gjorts på sidan (se även förklaring längst ned). Alla partier uppvisade dialog även denna månad.
Möjlighet för följare att göra egna inlägg på en partisida på Facebook slutade merparten partier erbjuda 2016, och därefter erbjöd endast Centerpartiet möjligheten till 2021.
Engagemang – Notified
Sverigedemokraterna fick även denna månad merparten av totalen engagemang på sitt innehåll och närvaro. Därefter följde Socialdemokraterna och Moderaterna.
Orsaken till engagemang kan som bekant både vara positiv och negativ: här ger denna data ger ingen sentimentanalys. Sentimentanalys återfinns för politiska partier i dessa kvartalsanalyser. En ny för andra kvartalet kommer under vecka 27.

Feministiskt initiativ uppvisade negativ tillväxt denna månad.
Mätpunkter Twitter
Föregående månad inom parentes vid ändring.
- Störst: Moderaterna
- Högst viralitet: Moderaterna
- Flest inlägg per dag: Sverigedemokraterna (Medborgerlig Samling)
- Högst tillväxt: Sverigedemokraterna (Medborgerlig Samling)
- Högst engagemangsgrad: Centerpartiet (Kristdemokraterna)
Topp 5-partier

Engagemang – Notified
Notifieds verktyg visar att Moderaterna, Sverigedemokraterna och Centerpartiet säkrade högst engagemang på Twitter.

Feministiskt initiativ visade negativ tillväxt även denna månad.
Mätpunkter Instagram
- Störst: Sverigedemokraterna
- Högst viralitet: Kristdemokraterna
- Flest inlägg per dag: Sverigedemokraterna (Moderaterna)
- Högst tillväxt: Liberalerna
- Högst engagemangsgrad: Sverigedemokraterna
Topp 5-partier

Engagemang – Notified
Sverigedemokraterna fortsatte att dominera engagemang på Instagram. Denna månad följda av Moderaterna och därefter Socialdemokraterna.

YouTube
Feministiskt initiativ uppvisar numera noll prenumeranter (möjligen på grund av dolt antal). Inget parti (därutöver) uppvisade negativ tillväxt.
Mätpunkter YouTube
Föregående månad inom parentes vid ändring.
- Störst: Sverigedemokraterna
- Högst viralitet: Medborgerlig Samling (Miljöpartiet de gröna)
- Flest inlägg per dag: Sverigedemokraterna (Socialdemokraterna och Sverigedemokraterna)
- Högst tillväxt: Medborgerlig Samling
- Högst engagemangsgrad: Sverigedemokraterna
Topp 5-partier

Bästa inlägg YouTube

Plattformen LinkedIn och de politiska partiernas närvaro där redovisas två gånger per år. Här hittar du den senaste analysen omfattande andra halvåret 2021. En ny analys för första halvåret 2022 kommer i juli 2022.
Nyheter och tips
Sociala medier ett hot mot demokratin?
Sveriges kommunikatörer har summerat Internetstiftelsens webbinarium Sociala medier – ett hot mot demokratin? med de fyra viktigaste insikterna.
Vägledning för politiska aktörer vid valkampanj
IMY (Integritetsskyddsmyndigheten) har publicerat ett stöd för politiska aktörer vad gäller dataskyddsförordningen i samband med valkampanjer.
Enkel hjälp att skriva förståeligt
Språkrådet har lanserat verktyget Klarspråkshjälpen till stöd för alla alla som vill ha hjälp med att skriva vårdat, enkelt och begripligt.
Ny sajt för att känna igen falsk och vilseledande information
Myndigheten för psykologiskt försvar har lanserat sajten Bli inte lurad till stöd för att hjälpa känna igen och förstå falsk och vilseledande information.
Facebook Protect: extra skydd för sidor
Meta erbjuder nu ett extra skydd relaterat vissa Facebook-sidor som konstateras kunna ha potential att nå många människor och som därmed bedöms behöva ha behov av högre säkerhet. Mer info om Facebook Protect.
Meta: Tips för folkvalda ämbetsmän
Till stöd för folkvalda ämbetsmän har Meta delat tips om bästa metoder för att nå framgång och sin community på Facebook.
Valår och mindre politiskt innehåll på Facebook
Kommunikationsanalys har tidigare skrivit om de begränsningar som Facebook gjort i bland annat USA vad gäller mängden politiskt innehåll. Tidigare kom besked att mängden politiskt innehåll även ska reduceras i Sverige, dock utan att någon tidpunkt meddelats. Facebooks egen kommunikation runt detta hittar du här.
Opinionsläget – Pollofpolls
Det produceras som bekant ett stort antal partiundersökningar (löpande). För dig som söker en sammantagen helhetsbild av opinionsläget kan Pollofpolls.se ge stöd, samt även historisk utveckling.
Mandatkollen – online-tjänst för bedömning av mandat i riksdagen
Mandatkollen är en gratis online-tjänst som ger möjlighet att själv laborera med partikonstellationer för att se hur samarbeten skulle kunna skapa betryggande antal mandat i riksdagen. En högaktuell fråga i dessa tider med misstroendeomröstning och försök till ny regeringsbildning. Till detta kan även nedanstående vara ett stöd för att laborera med mandaten.
Kontakt och mer kunskap
Förhoppningsvis ger resultatet ovan dig en möjlighet att bilda en uppfattning om det politiska läget i sociala medier i allmänhet, och partiernas effekt på plattformarna i synnerhet. Och, ifall du själv arbetar för ett parti, inspiration och förståelse för att öka din egen (politiska) sidas genomslag.
Här kan du läsa den senaste sentimentanalysen eller attityden till de politiska partierna.
Besök gärna Bumblewing, Notified och Smampion och se hur deras verktyg, med deras olika upplägg och visualisering, ökar dataförståelsen för närvaron i sociala medier och relaterad framgång.
Här kan du följa Kommunikationsanalys på Facebook och LinkedIn för att säkra nya insikter.
Behöver du eller din organisation ett stöd eller bollplank vad gäller hela upplägget med er närvaro i sociala medier eller analys av närvaro och resultat? Välkommen att höra av dig.
Må gott,
Lars
Dela gärna, ange: Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se)
Datakällor: Bumblewing, Notified och Smampion
Definition av influens
Dialoger (avser Facebook och Twitter): En dialog uppstår när det finns tre eller fler kommentarer på ett inlägg som sidan har publicerat. Sidan antas ha deltagit i dialogen om sidan själv kommenterat på inlägget i form av en kommentar eller svar till en annan användares kommentar.
Fakta: Bloggen analyserar data baserat på tio partier: de åtta invalda politiska partierna i riksdagen, samt därtill Feministiskt initiativ och Medborgerlig Samling. Feministiskt initiativ finns med för sin framgång i sociala medier inför valet 2014, och motsvarande för Medborgerlig Samling inför valet 2018. Tanken med ”samma” politiska partier är att långa tidslinjer med samma analysobjekt ger bra underlag för att kunna följa utveckling av kommunikation i sociala medier över tid, samt utifrån samma data kunna se trender och förändringar – allt annat lika. Endast partier med vunnen plats i riksdagen kommer redovisas efter valet 2022.