Länsstyrelser i sociala medier – effekt kvartal 2 2022

Sveriges länsstyrelser ökade sin aktivitet på Facebook andra kvartalet. Kvartalets högsta effekt säkrade Länsstyrelsen Jämtlands län. Tre länsstyrelser i landets norra delar placerade sig i toppen för landet. Innehåll relaterat hem för hundar och eldningsförbud fick mest effekt. Länsstyrelsen Jämtlands län växte mest på Facebook. Ingen länsstyrelse tappade följare under andra kvartalet. Aktuella nyheter och tips.

2020 utökade Kommunikationsanalys sina publika effektanalyser i sociala medier till att omfatta skattefinansierade verksamheter som Sveriges kommuner, länsstyrelser, statliga myndigheter och regioner samt sjukhus. En anledning till detta nya fokusområden kom av pandemin och samhällets tydliga behov av information och fakta, där sociala medier fyller en mycket viktig roll för många.

Effektanalyserna har tagits emot med stort intresse, och en anledning verkar vara att just uppföljning av närvaro och resultat i sociala medier är ett område som hittills inte fått mycket utrymme internt, om beroende på resurser eller annat. 

Länsstyrelser i sociala medier andra kvartalet 2022

Sammanfattning

  • Sveriges länsstyrelser gjorde i snitt 22 inlägg på Facebook per månad, en ökning från föregående kvartal (21 inlägg per månad). I jämförelse med första halvåret 2021 har dock länsstyrelserna sänkt sin aktivitet på Facebook.
  • Länsstyrelsen Jämtlands län säkrade kvartalets högsta poäng, och därmed högst effekt på sin närvaro och aktivitet. Därefter följde förra kvartalets etta, Länsstyrelsen Västerbotten samt Länsstyrelsen Norrbotten. Tre länsstyrelser i landets norra delar placerade sig därmed i toppen för landet.
  • Länsstyrelsen i Jönköpings län gjorde flest inlägg med 106 stycken under kvartalet. Föregående kvartals etta, Länsstyrelsen Gävleborg, var detta kvartal tredje mest aktiva. 
  • Innehåll relaterat hem för hundar samt eldningsförbud fick mest effekt.
  • ”plocka”, ”söker” och ”invasiva” var kvartalets mest använda ord. 
  • Landets 21 länsstyrelser har tillsammans närmare 155 000 (152 000) följare på Facebook. 
  • Flest antal följare har Länsstyrelsen Västra Götaland som fortsatte växa under kvartalet.
  • Under kvartal 2 gjorde samtliga 21 länsstyrelser inlägg på Facebook, och samtliga länsstyrelser förutom Länsstyrelsen Gotland, Länsstyrelsen Stockholm och Länsstyrelsen Uppsala län uppvisade engagemang i form av dialoger på plattformen.

Ta gärna del av nedanstående detaljer – samt aktuella nyheter och tips i slutet av inlägget.

Bästa länsstyrelse på Facebook

Andra kvartalet säkrade Länsstyrelsen Jämtlands län kvartalets högsta poäng. Föregående kvartal hade Länsstyrelsen Västerbotten högst utväxling på sin närvaro. Se vidare längre ned vilka faktorer som vägts samman för denna rankning. 

Kommunikationsanalys ser att effekt är en mix av räckvidd, engagemang och varumärkeskännedom. Hur närvaron i sociala medier stöttat verksamhetsmålen kan endast organisationerna själva besvara. 

Även, är syftet med närvaron information till eller kommunikation med allmänhet och skattebetalare? Det heter som bekant sociala medier av en anledning. En grund för relationsskapande – som en brygga för trovärdig och väl mottagen kommunikation.

Störst länsstyrelse samt högst tillväxt på Facebook

Landets största länsstyrelse på Facebook är Länsstyrelsen Västra Götalands län med drygt 37 400 personer som gillar sidan.

I andra änden ser vi åter Länsstyrelsen i Södermanlands län vars sida har knappt 2 200 följare. 

Länsstyrelsernas aktivitet på Facebook – inlägg

Antal inlägg per månad 2022 vs 2021

De 21 länsstyrelserna gjorde i snitt 66 (62) inlägg under kvartalet eller 22 (21) inlägg per månad. I jämförelse med första halvåret 2021 har länsstyrelserna sänkt sin aktivitet på Facebook.

Sveriges länsstyrelser på Facebook – antal inlägg per månad 2022. Källa: Kommunikationsanalys. Datakälla: Smampion
Sveriges länsstyrelser på Facebook – antal inlägg per månad 2021. Källa: Kommunikationsanalys. Datakälla: Smampion

Kommunikationsanalys har som utgångspunkt generellt rekommenderat ett inlägg per dag vilket nu länsstyrelserna inte längre publicerar. Flödet ska givetvis vara relevant för följarna, och innehåll och dess frekvens beror självklart även på inom vilken bransch verksamheten finns. Och, inte minst, vilka resurser som finns för att ta hand om effekterna. 

Mest aktiva i form av inlägg

Flest inlägg under kvartalet gjorde följande tre länsstyrelser (föregående kvartal inom parentes):

  1. Länsstyrelsen i Jönköpings län 106 inlägg dvs. 35 inlägg per månad
  2. Länsstyrelsen i Östergötland 96 inlägg dvs. 32 inlägg per månad
  3. Länsstyrelsen Gävleborg 92 (108) inlägg dvs. 31 (36) inlägg per månad

I andra änden ser vi Länsstyrelsen i Hallands län samt Länsstyrelsen Örebro med 38 inlägg vardera för hela kvartalet på Facebook (Länsstyrelsen Skåne 36 inlägg föregående kvartal).

Underlag och verktyg

Endast ett verktyg och plattform används som underlag för denna effektanalys över länsstyrelser: det svenska verktyget Smampion med poängbaserade faktorer för Facebook.

Andra kvartalet 2022 – länsstyrelser på Facebook

Andel poäng

Nio (sju) länsstyrelser placerade sig under medel för kvartalet: Stockholm, Värmland, Örebro, Blekinge, Halland, Västra Götaland, Uppsala, Skåne och Västmanland. 

Länsstyrelse i sociala medier – poäng kvartal 2 2022. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Smampion

Mätpunkter, ett urval

Ingen länsstyrelse tappade följare detta kvartal. 

Underlaget redovisar detta kvartal inget utfall vad gäller faktorer Responsgrad samt Responstid, samtidigt har detta kvartal samtliga länsstyrelser förutom Länsstyrelsen Gotland, Länsstyrelsen Stockholm och Länsstyrelse Uppsala län engagerat sig i Dialoger på Facebook.

Vid ändring från föregående kvartal, tidigare resultat inom parentes:

  • Störst: Västra Götaland
  • Högst viralitet: Kronoberg (Halland)
  • Flest inlägg per dag: Jönköping (Gävleborg)
  • Högst tillväxt: Jämtland (Norrbotten)
  • Högst engagemangsgrad: Jämtland (Västerbotten)
  • Lägst responstid: Inget underlag 
  • Högst responsgrad: Inget underlag
  • Dialoger: Samtliga utom Länsstyrelsen Gotland, Länsstyrelsen Stockholm och Länsstyrelse Uppsala län (Länsstyrelsen Blekinge)

Nedanstående syns kvartalets topp 5-länsstyrelser (poäng) på Facebook: 

Sveriges länsstyrelser i sociala medier Facebook mätpunkter – topp 5 andra kvartalet 2022. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Smampion

Bästa poster på Facebook – kvartal 2 2022

Kvartalets mest effektfulla inlägg gjordes av länsstyrelserna i Jämtlands län, Kronoberg och Norrbotten. De mest effektfulla inläggen handlade om annons för hem för hundar samt eldningsförbud.

Sveriges länsstyrelser i sociala medier Facebook bästa inlägg – andra kvartalet 2022. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Smampion

Förra kvartalets mest effektfulla inlägg gjordes av länsstyrelserna i Norrbotten, Västra Götaland och Västerbotten. De mest effektfulla inläggen handlade om hem för hundar samt Hesa Fredrik.

Vanligast använda ord

”plocka”, ”söker”, och ”invasiva” var kvartalets vanligaste ord för landets länsstyrelser på Facebook.

Sveriges länsstyrelser i sociala medier Facebook, vanligast använda ord – andra kvartalet 2022. 
Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Smampion

Aktuella nyheter och tips

Kantar: Anseendeindex Myndigheter 2022

Kantar Public har släppt årets Anseendeindex för Myndigheter. Tolv myndigheter har ett index på över 50 vilket indikerar ett högt anseende. Fem av dessa kan du läsa mer om hos Kommunikationsanalys om deras arbete med sociala medier:

Anseendeindex Myndigheter 2022. Källa: Kantar Public

Sveriges kommunikatörer: Störst utvecklingsbehov

Enligt Sveriges kommunikatörers kompetenskartläggning bland sina medlemmar framkommer nedanstående utvecklingsbehov, där bland annat Mål & mätning är det område som respondenterna rankar högst i upplevda behov.

Kompetens kartläggning 2021. Källa: Sveriges kommunikatörer

Enkel hjälp att skriva förståeligt

Språkrådet har lanserat verktyget Klarspråkshjälpen till stöd för alla alla som vill ha hjälp med att skriva vårdat, enkelt och begripligt.

Ny sajt för att känna igen falsk och vilseledande information

Myndigheten för psykologiskt försvar har lanserat sajten Bli inte lurad till stöd för att hjälpa känna igen och förstå falsk och vilseledande information.

Personuppgifter och dataskydd på sociala medier

Personuppgifter och dataskydd är en högaktuell fråga med tanke på bland annat GDPR och Schrems II-domen. Stockholms stad har delat sin hantering av dessa frågor publikt vilka du hittar här.

Här kan du läsa Sveriges kommunikatörers info i frågan.

Region Gotland blockar sociala medier

Det gotländska nyhetsmagasinet Horisont skriver att Region Gotland relaterat ökade nationella och internationella cyberhot blockerar sociala medier på regionens nät.

Personuppgifter och dataskydd på sociala medier

Personuppgifter och dataskydd är en högaktuell fråga med tanke på bland annat GDPR och Schrems II-domen. Stockholms stad har delat sin hantering av dessa frågor publikt vilka du hittar här.

Rekommenderar även denna artikel från Google: You need a privacy-centric organisation. Here’s how to build it.

Här kan du läsa Sveriges kommunikatörers senaste info i frågan.

7 sätt att bygga en kultur av mätning inom organisationen 

Sveriges kommunikatörer lyfte förra året att just mätning är ett område som var av mycket stort intresse för landets kommunikatörer. Kommunikationsanalys populära #tipsfrånverkligheten där olika varumärken berättar om sitt arbete med plattformarna, har samtidigt också visat att just mätning är det område som oftast får minst eller inget fokus. Denna enkla artikel, 7 Steps to Build Your Organization’s Communications Measurement Culture, ger ett stöd för att skapa god grund för mätning av insatser och lärdomar av data.

Kontakt och mer kunskap

Som bekant arbetar professionella inom kommunikation ofta med budskap utifrån upplägget före-under-efter. Denna sajt har fokus på efter; samtidigt som det krävs ett bra före och under för att säkra just resultat och därmed dyka upp här. Ett genomtänkt social media management helt enkelt. 

Behöver du eller organisationen ett bollplank eller stöd vad gäller ert arbete med sociala medier? Välkommen att höra av dig.

Följ gärna Kommunikationsanalys på Facebook och LinkedIn för att säkra nya insikter om effekter i sociala medier och social media management.

Nästa effektanalys för länsstyrelser i sociala medier kommer i anslutning till nästa kvartals avslut.

Må gott,

Lars

Dela gärna, ange: Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se)

Datakälla: Smampion

Definition av Dialoger (Smampion): En dialog uppstår när det finns tre eller fler kommentarer på ett inlägg som sidan har publicerat. Sidan antas ha deltagit i dialogen om sidan själv kommenterat på inlägget i form av en kommentar eller svar till en annan användares kommentar. Gäller Facebook och Twitter.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.