Länsstyrelser i sociala medier – effekt kvartal 1 2022

Sveriges länsstyrelser minskade sin aktivitet på Facebook första kvartalet. Kvartalets högsta effekt säkrade Länsstyrelsen Västerbotten. Innehåll relaterat hem för hundar och Hesa Fredrik fick mest effekt. Länsstyrelsen Norrbotten växte mest på Facebook. Ingen länsstyrelse tappade följare under första kvartalet. Aktuella nyheter och tips.

2020 utökade Kommunikationsanalys sina publika effektanalyser i sociala medier till att omfatta skattefinansierade verksamheter som Sveriges kommuner, länsstyrelser, myndigheter, regioner och sjukhus. En anledning till detta nya fokusområde kom av pandemin och samhällets tydliga behov av information och fakta, där sociala medier fyller en mycket viktig roll för många.

Effektanalyserna har tagits emot med stort intresse, och en anledning verkar vara att just uppföljning av närvaro och resultat i sociala medier är ett område som hittills inte fått mycket utrymme internt, om beroende på resurser eller annat. 

Länsstyrelser i sociala medier första kvartalet 2022

Sammanfattning

  • Sveriges länsstyrelser gjorde i snitt 21 inlägg på Facebook per månad, en minskning från föregående kvartal (26 inlägg per månad). 
  • Länsstyrelsen Västerbotten säkrade åter kvartalets högsta poäng, och därmed högst effekt på sin närvaro och aktivitet. Därefter följde Länsstyrelsen Västernorrland och Länsstyrelsen Norrbotten.
  • Länsstyrelsen Gävleborg gjorde flest inlägg med 108 stycken under kvartalet. 
  • Innehåll relaterat hem för hundar och Hesa Fredrik fick mest effekt. ”mars”, ”hem” och ”test” var kvartalets mest använda ord. 
  • Landets 21 länsstyrelser har tillsammans närmare 152 000 (149 000) följare på Facebook.
  • Flest antal följare har Länsstyrelsen Västra Götaland som fortsatte växa under kvartalet.
  • Under kvartal 1 gjorde samtliga 21 länsstyrelser inlägg på Facebook, och samtliga länsstyrelser förutom Länsstyrelsen Blekinge uppvisade engagemang i form av dialoger på plattformen.

Ta gärna del av nedanstående detaljer – samt aktuella nyheter och tips i slutet av inlägget.

Bästa länsstyrelse på Facebook

Första kvartalet säkrade Länsstyrelsen Västerbotten kvartalets högsta poäng. Förra kvartalet hade Länsstyrelsen Västerbotten och Länsstyrelsen i Jönköpings län högst utväxling på sin närvaro. Se vidare längre ned vilka faktorer som vägts samman för denna rankning. 

Kommunikationsanalys ser att effekt är en mix av räckvidd, engagemang och varumärkeskännedom. Hur närvaron i sociala medier stöttat verksamhetsmålen kan endast organisationerna själva besvara. 

Även, är syftet med närvaron information till eller kommunikation med allmänhet och skattebetalare? Det heter som bekant sociala medier av en anledning. En grund för relationsskapande – som brygga för trovärdig och väl mottagen kommunikation.

Störst länsstyrelse samt högst tillväxt på Facebook

Landets största länsstyrelse på Facebook är Länsstyrelsen Västra Götalands län med drygt 37 200 (36 400) personer som gillar sidan (en ökning med ca 800 (1 400) följare sedan föregående kvartal).

I andra änden ser vi åter Länsstyrelsen i Södermanlands län vars sida har drygt 2 100 följare (en ökning med knappt 100 följare sedan förra kvartalet). 

Länsstyrelsernas aktivitet på Facebook – inlägg

Antal inlägg per månad 2022 vs 2021

De 21 länsstyrelserna gjorde i snitt 62 (78) inlägg under kvartalet eller 21 (26) inlägg per månad. Tidigare aktivitetsökning under första halvåret 2021 minskade därmed fortsatt i och med första kvartalet 2022. 

Sveriges länsstyrelser på Facebook – antal inlägg per månad 2022. Källa: Kommunikationsanalys. Datakälla: Smampion
Sveriges länsstyrelser på Facebook – antal inlägg per månad 2021. Källa: Kommunikationsanalys. Datakälla: Smampion

Kommunikationsanalys har tidigare som utgångspunkt rekommenderat ett inlägg per dag vilket nu länsstyrelserna inte längre publicerar. Flödet ska givetvis vara relevant för följarna, och innehåll och dess frekvens beror självklart även på inom vilken bransch verksamheten finns. Och, inte minst, vilka resurser som finns för att ta hand om effekterna. 

Mest aktiva i form av inlägg

Flest inlägg under kvartalet gjorde följande tre länsstyrelser (föregående kvartal inom parentes):

  1. Länsstyrelsen Gävleborg 108 (148) inlägg dvs. 36 (49) inlägg per månad
  2. Länsstyrelsen Jämtlands län 100 inlägg dvs. 32 inlägg per månad (Ny detta kvartal)
  3. Länsstyrelsen i Dalarnas län 88 (105) inlägg dvs. 29 (35) inlägg per månad

I andra änden ser vi Länsstyrelsen Skåne med 36 inlägg för hela kvartalet på Facebook (Länsstyrelsen Skåne och Länsstyrelsen Örebro med 47 inlägg respektive föregående kvartal).

Underlag och verktyg

Endast ett verktyg och plattform används som underlag för denna effektanalys över länsstyrelser: det svenska verktyget Smampion med poängbaserade faktorer för Facebook.

Första kvartalet 2022 – länsstyrelser på Facebook

Andel poäng

Sju (nio) länsstyrelser placerade sig under medel för kvartalet: Stockholm, Örebro, Blekinge, Östergötland, Värmland, Skåne och Västmanland. 

Länsstyrelse i sociala medier – poäng kvartal 1 2022. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Smampion

Mätpunkter, ett urval

Ingen länsstyrelse tappade följare detta kvartal. 

Underlaget redovisar detta kvartal inget utfall vad gäller faktorer Responsgrad samt Responstid, samtidigt har detta kvartal samtliga länsstyrelser förutom Länsstyrelsen Blekinge engagerat sig i Dialoger på Facebook.

Vid ändring från föregående kvartal, tidigare resultat inom parentes:

  • Störst: Västra Götaland
  • Högst viralitet: Halland (Blekinge)
  • Flest inlägg per dag: Gävleborg (Gävleborg)
  • Högst tillväxt: Norrbotten (Jönköping)
  • Högst engagemangsgrad: Västerbotten (Jämtland)
  • Lägst responstid: Inget underlag
  • Högst responsgrad: Inget underlag
  • Dialoger: Samtliga utom Länsstyrelsen Blekinge (Samtliga)

Nedanstående syns kvartalets topp 5-länsstyrelser (poäng) på Facebook: 

Sveriges länsstyrelser i sociala medier Facebook mätpunkter – topp 5 första kvartalet 2022. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Smampion

Bästa poster på Facebook – kvartal 1 2022

Kvartalets mest effektfulla inlägg gjordes av länsstyrelserna i Norrbotten, Västra Götaland och Västerbotten.

De mest effektfulla inläggen handlade om hem för hundar samt Hesa Fredrik.

Sveriges länsstyrelser i sociala medier Facebook bästa inlägg – första kvartalet 2022. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Smampion

Förra kvartalets mest effektfulla inlägg gjordes av länsstyrelserna i Örebro, Dalarna och Jämtland, med innehållet svarthuvad snigel, ägare till irländsk setter samt myskoxar. 

Vanligast använda ord

”mars”, ”hem”, och ”test” var kvartalets vanligaste ord för landets länsstyrelser på Facebook.

Sveriges länsstyrelser i sociala medier Facebook, vanligast använda ord – första kvartalet 2022. 
Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Smampion

Aktuella nyheter och tips

Sociala medier för omvärldsanalys

Att ha koll på vad som händer och sker i omvärlden är som bekant grundläggande för att förstå och kunna planera sin egen verksamhet. Sveriges kommunikatörer har presenterat denna guide i 4 steg, som även (självklart) inkluderar sociala medier.

LinkedIn i Sverige: offentlig sektor

LinkedIn har gjort denna visualisering över plattformens medlemmar i Sverige. Sett till branscher finns flest medlemmar inom Offentlig sektor. Bland topp 5 företag med flest medlemmar placerar sig bland annat Stockholms Stad.

LinkedIn har även släppt denna omfattande guide till stöd för en strategi för att utveckla och växa närvaron på LinkedIn.

LinkedIn: medlemmar i Sverige. Källa: LinkedIn

Personuppgifter och dataskydd på sociala medier

Personuppgifter och dataskydd är en högaktuell fråga med tanke på bland annat GDPR och Schrems II-domen. Stockholms stad har delat sin hantering av dessa frågor publikt vilka du hittar här.

Rekommenderar även denna artikel från Google: You need a privacy-centric organisation. Here’s how to build it.

Här kan du läsa Sveriges kommunikatörers senaste info i frågan.

Kostnad för innehåll

Många inlägg i sociala medier produceras och publiceras med förhoppning om att skapa engagemang bland följarna. Samtidigt som detta sker på en alltmer mättad och kräsen marknad. Hur ska då resurser användas bäst för att verkligen säkra engagemang? The True Cost Of Content Marketing Revealed ger några tankar på vägen.

Artikeln 3 Ways Top Enterprise Content Marketers Do Things Differently [New Research] ger tre konkreta tips för att styra innehåll för bäst effekt.

Sprout Social ger 4 innehållstips för engagemang i denna artikel: The 4 types of organic social content you need to drive engagement.

7 sätt att bygga en kultur av mätning inom organisationen 

Sveriges kommunikatörer lyfte förra året att just mätning är ett område som var av mycket stort intresse för landets kommunikatörer. Kommunikationsanalys populära #tipsfrånverkligheten där olika varumärken berättar om sitt arbete med plattformarna, har samtidigt också visat att just mätning är det område som oftast får minst eller inget fokus. Denna enkla artikel, 7 Steps to Build Your Organization’s Communications Measurement Culture, ger ett stöd för att skapa god grund för mätning av insatser och lärdomar av data.

Kommunikation i offentlig sektor

I Dagens samhälles artikel 5 lärdomar om kommunikation i offentlig sektor lyfts bland annat ”Hur kommunicerar man bäst i offentlig sektor? Hur skapas engagemang i sociala medier? Hur kan man säkra att alla medborgare inkluderas?”.

Sociala medier för omvärldsanalys

Att ha koll på vad som händer och sker i omvärlden är som bekant grundläggande för att förstå och kunna planera sin egen verksamhet. Sveriges kommunikatörer har presenterat denna guide i 4 steg, som även (självklart) inkluderar sociala medier.

Podd: Tolka data i sociala medier

Dataanalysföretaget Bumblewing är en långvarig leverantör av dataunderlag till Kommunikationsanalys. Här kan du lyssna till när vd Jonas Tulldahl vid Bumblewing samtalar om data i sociala medier, och hur tolka den, i podden Digitalsnack (30 min). Där även Kommunikationsanalys kvartalsanalyser för kommuner omnämns.

Kontakt och mer kunskap

Som bekant arbetar professionella inom kommunikation ofta med budskap utifrån upplägget före-under-efter. Denna sajt har fokus på efter; samtidigt som det krävs ett bra före och under för att säkra just resultat och därmed dyka upp här. Ett genomtänkt social media management helt enkelt.

Behöver du eller organisationen ett bollplank eller stöd vad gäller ert arbete med sociala medier? Välkommen att höra av dig.

Följ gärna Kommunikationsanalys på Facebook och LinkedIn för att säkra nya insikter om effekter i sociala medier och social media management.

Nästa effektanalys för länsstyrelser i sociala medier kommer i anslutning till nästa kvartals avslut.

Må gott,

Lars

Dela gärna, ange: Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se)

Datakälla: Smampion

Definition av Dialoger (Smampion): En dialog uppstår när det finns tre eller fler kommentarer på ett inlägg som sidan har publicerat. Sidan antas ha deltagit i dialogen om sidan själv kommenterat på inlägget i form av en kommentar eller svar till en annan användares kommentar. Gäller Facebook och Twitter.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.