Sveriges kommuner i sociala medier – effekt kvartal 1 2022

Sveriges kommuner minskade antal Facebook-inlägg under första kvartalet. Flest inlägg gjorde Lysekils kommun. Säffle kommun säkrade högst kommuninfluens. Kvartalets bästa inlägg producerade Sundsvalls kommun. Kommuner i Västra Götaland gav länet störst samlad influens på Facebook. Nyheter och tips.

Kommunikationsanalys publika effektanalyser för kommuner har sedan 2020 tagits emot med mycket stort intresse, där en anledning verkar vara att just uppföljning av närvaro och resultat i sociala medier är ett område som hittills inte fått mycket utrymme internt, om beroende på resurser eller annat. 

Sammanfattning

  • Sveriges kommuner minskade under kvartalet antal Facebook-inlägg till 75 (85) inlägg dvs. 25 inlägg per månad.
  • Lysekils kommun var åter den mest aktiva sidan med 310 inlägg under kvartalet. Den minst aktiva kommunen gjorde 11 inlägg under kvartalet.
  • Säffle kommun säkrade fortsatt kvartalets högsta influens, följd av Sollefteå kommun och Sundsvalls kommun.
  • Tre kommunsidor i Västernorrland placerade sig bland topp 10. Fyra kommuner i mitten av Sverige placerade sig bland topp 10.
  • Tolv kommuner behöll sin första plats inom eget län från föregående kvartal.
  • Bäst länsinfluens på bas av dess kommuner hade åter Västra Götaland, följd av Värmland och Skåne.
  • Ingen kommunsida tappade följare under kvartalet.
  • Inlägg om sportpersonligheter samt sportfiske var det innehåll som skapade mest engagemang under kvartalet. Inläggen gjordes av Sundsvalls kommun, Sollefteå kommun och Sotenäs kommun.

Kommuner i sociala medier kvartal 1 2022

Tidigare effektanalyser samt #tipsfrånverkligheten för landets kommuner hittar du här

Kommunsnitt – inlägg på Facebook kvartal 1

Sveriges kommuner gjorde under kvartalet i snitt 75 (85) inlägg per kvartal på Facebook, motsvarande 25 (28) stycken per månad.

Kvartalet visade en aktivitetsminskning i jämförelse med föregående kvartal på Facebook. Det var även en aktivitetsminskning i jämförelse med första kvartalet 2021. Resultat av släppta pandemirestriktioner?

Sveriges kommuner 2022 – antal inlägg per månad Facebook. Källa: Kommunikationsanalys. Datakälla: Bumblewing

Svenska kommuners månadssnitt över helåret 2021 motsvarade 27 inlägg per månad på Facebook. Sommarmånaderna juli och augusti visade en lägre frekvens av innehåll vilket kan ses relatera semestrar. Samtidigt har dessa månader just många sidföljare som är lediga och därmed en ökad tillgänglighet för budskap i sociala medier?

Sveriges kommuner 2021 – antal inlägg per månad Facebook. Källa: Kommunikationsanalys. Datakälla: Bumblewing

Kommunikationsanalys har som utgångspunkt rekommenderat ett inlägg per dag, vilket kommunerna i snitt över tid nästan uppnår. Om än med mycket stora skillnader sinsemellan.

Tips: En rådgivande omröstning bland följarna på Facebook-sidan borde kunna ge en uppfattning inom vilka områden innehåll önskas. Och givetvis även fungera som en temperaturmätare på sidan, särskilt ifall innehållet inte säkrar önskad effekt. 

Kommunal aktivitet – högst och lägst

Lysekils kommun gjorde flest inlägg under även under första kvartalet: 310 (365) stycken, eller 103 (122) stycken per månad. Det motsvarar drygt fyra gånger fler än kommunsnittet för kvartalet. 

Den kommun som gjorde minst antal inlägg under kvartalet var åter Lindesbergs kommun med 11 (13) stycken inlägg. 

Om vi tittar på detta kvartals samt även förra helårets etta i kommuninfluens, Säffle kommun, gjorde de 75 (88) inlägg under kvartalet, motsvarande 25 (29) inlägg per månad, vilket är en aktivitetsnivå i linje med kommunsnittet. Influensen säkrades mycket på bas av den i jämförelse stora mängden reaktioner på sina inlägg. Resultat av rätt paketerat budskap, i rätt tid, till rätt målgrupp, i rätt kanal? 

Här kan du läsa #tipsfrånverkligheten där Säffle kommun för Kommunikationsanalys delar sitt arbete bakom sin framgång i sociala medier.

Service

Kommunikationsanalys värderar högt en hygiennivå av faktor kundservice, det vill säga ta hand om och svara på frågor och kommentarer. Ibland värt att påminna om att det heter sociala medier av en anledning, vilket innebär att både tala OCH lyssna OCH svara. Här ges då också möjlighet att ytterligare förstärka organisationens varumärke och tonalitet för ökad igenkänning och trovärdighet.

Hantering av svar på frågor och kommentarer på kommunala sidor hanteras olika: antingen av kommunens kommunikatörer eller via ett centralt kontaktcenter eller motsvarande.

Landets topp 10-kommuner kvartal 1 2022 – influens Facebook

Landets topp 10-kommuner av de 284 officiella sidorna, som säkrat högst influens på sin närvaro på Facebook under kvartalet, var (föregående kvartal inom parentes):

  1. Säffle kommun (Säffle kommun)
  2. Sollefteå kommun (Vänersborgs kommun)
  3. Sundsvalls kommun (Norrköpings kommun)
  4. Östersunds kommun (Karlstads kommun)
  5. Sotenäs kommun (Sollefteå kommun)
  6. Piteå kommun (Simrishamns kommun)
  7. Karlstads kommun (Malmö stad)
  8. Lysekils kommun (Nynäshamns kommun)
  9. Kramfors kommun (Trollhättans Stad)
  10. Trollhättans Stad (Malung-Sälens kommun)

Säffle kommun behöll även detta kvartal sin topplacering i linje med första platsen för hela 2020 och 2021, och nu även för inledningen av 2022. Kommunikationsanalys vill passa på att gratulera kommunikationschef Johan Österman som tidigare för Kommunikationsanalys berättat om Säffles arbete med de sociala plattformarna. 

Bland landets topp 10-kommuner ser vi detta kvartal tre nykomlingar från mitten av Sverige: Sundsvalls kommun, Östersunds kommun och Kramfors kommun. Återkommande är Sollefteå kommun och Sotenäs kommun, och om deras arbete med sociala medier kan du läsa mer om hos Kommunikationsanalys.

Kommuner kvartal 1 2022 – del av total andel kommuninfluens på Facebook

Att praktiskt och förståeligt visualisera 284 kommuner är inte enkelt eller ens möjligt i alla verktyg. Bumblewing väljer i sin visuella grafik att avgränsa de topp 5 som lyckats allra bäst i sociala medier, resten grupperas som Övriga. Det ger en snabb och enkel överblick för om influensen domineras av någon/några kommunsidor, eller är mer jämnt fördelad.

Sveriges kommuner i sociala medier Facebook – kvartal 1 2022. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing

Gruppen Övriga utgör bland kommuner 85,7 (87,2) procent. Denna siffra har båda ökat och minskat under dessa två år som Kommunikationsanalys följt utvecklingen, varför någon uttalad trend i endera riktningen (ännu) inte går att utläsa.

Då influensens 100 procent fördelas bland 284 kommunsidor på Facebook, är det värt att poängtera att allt över 1 procent är att se som ett mycket bra resultat och effekt av närvaron på Facebook. Det är även en kvittens på att budskap och paketering är rätt anpassat för sidans följare. Ett snitt på resterade 279 sidor skulle ge en sidinfluens på 0,3 procent om jämnt fördelad.

Vad gäller fördelning inlägg och relaterat engagemang visar nedanstående graf tydligt det mycket stora engagemang som Säffle kommuns inlägg utlöser bland sidans följare vs många kommuners relativt höga innehållsaktivitet.

Sveriges kommuner i sociala medier – engagemang inlägg (influens) kvartal 1 2022. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing

Här kan det vara värt att nämna att analysen för landets kommuner inte omfattar sentimentanalys, vilket Kommunikationsanalys bland annat gör för de politiska partierna samt banker och regioner. Engagemang kan som bekant baseras på både positiv och negativ återkoppling och reaktioner. Även annonsering kan användas för ökat genomslag vilket verktyget inte kan särskilja från organisk effekt.

Bästa kommuninlägg på Facebook kvartal 1 2022

Första kvartalet skapade inlägg från Sundsvalls kommun, Sollefteå kommun och Sotenäs kommun mest effekt. Inläggen handlade om Charlotte Kalla, Ebba Andersson samt en rekordfångst i fiske.

Sveriges kommuner i sociala medier Facebook – bästa inlägg kvartal 1 2022. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing

Fjärde kvartalet 2021 skapade inlägg från Trelleborgs kommun, Sollentuna kommun och Malung-Sälens kommun mest effekt. Inläggen omfattade då skolfrukost, markröjning samt luciatåg.

Bästa kommun per län – kvartal 1 2022

Kommunikationsanalys har även granskat bästa kommun på Facebook länsvis per Sveriges 21 län (föregående kvartals etta inom parentes). 

12 (12) kommuner behöll sin första plats inom eget län från föregående kvartal:

  • Blekinge: Karlskrona kommun (Karlskrona kommun) 
  • Dalarna: Malung-Sälens kommun (Malung-Sälens kommun)
  • GotlandRegion Gotland (kommun och region) (Region Gotland) 
  • Gävleborg: Sandvikens kommun (Hudiksvalls kommun) 
  • Halland: Halmstads kommun (Laholms kommun) 
  • Jämtland: Östersunds kommun (Krokoms kommun) 
  • Jönköping: Vetlanda kommun (Gislaveds kommun)  
  • Kalmar: Borgholms kommun (Borgholms kommun) 
  • Kronoberg: Älmhults kommun (Växjö kommun) 
  • Norrbotten: Piteå kommun (Haparanda stad) 
  • Skåne: Simrishamns kommun (Simrishamns kommun) 
  • Stockholm: Nynäshamns kommun (Nynäshamns kommun) 
  • Södermanland: Eskilstuna kommun (Eskilstuna kommun) 
  • Uppsala: Uppsala kommun (Uppsala kommun) 
  • Värmland: Säffle kommun (Säffle kommun) 
  • Västerbotten: Storumans kommun (Storumans kommun) 
  • Västernorrland: Sollefteå kommun (Sollefteå kommun) 
  • Västmanland: Västerås stad (Köpings kommun) 
  • Västra Götaland: Sotenäs kommun (Vänersborgs kommun) 
  • Örebro: Karlskoga kommun (Örebro kommun) 
  • Östergötland: Norrköpings kommun (Norrköpings kommun) 

Bästa län på Facebook – baserat på resultat kommunnärvaro

Nedanstående visar högst influens sammantaget per län på bas av aktivitet och genomslag av respektive läns tillhörande kommuner. Jämför gärna med motsvarande effektanalyser för landets länsstyrelser och regioner.

Topp-5 län är ett flertal återkommande antal län på bas av kommuninfluens (föregående kvartal inom parentes):

  1. Västra Götaland 18,5 procent (Västra Götaland 18,2 procent)
  2. Värmland 12,3 procent (Värmland 12,5 procent)
  3. Skåne 10,2 procent (Skåne 12,2 procent)
  4. Västernorrland 8,7 procent (ny bland topp 5)
  5. Stockholm 8,1 procent (Stockholm 8,7 procent)
Sveriges kommuner per län i sociala medier Facebook, del av influens – kvartal 1 2022. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing

Fördelning av total andel inlägg per län baserat på respektive kommuner

Som synes av nedanstående visualisering framkommer vad gäller mängden inlägg en snarlik länsfördelning som enligt ovanstående influens. 

En möjlighet för större länseffekt i framtiden kan vara att kommuner, i län just nu utom topp 5, ökar sin innehållsaktivitet, eller aspirerar på att närma sig kommunsnittet för landet. 

Sveriges kommuner per län i sociala medier Facebook, del av inlägg – kvartal 1 2022. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing

Innehållsfrekvens

Denna graf kan bland annat tydligt ses visa den i jämförelse höga innehållsaktiviteten för kommuner inom Västra Götaland.

Sveriges kommuner per län i sociala medier Facebook, fördelning av inlägg – kvartal 1 2022. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing

Engagemang på innehåll

Sveriges kommuner per län i sociala medier Facebook, engagemang – kvartal 1 2022. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing

Sveriges kommuners ordmoln – första kvartalet 2022

Sveriges kommuners ordmoln Facebook – första kvartalet 2022. Datakälla: Bumblewing

Aktuella nyheter och tips

LinkedIn i Sverige: offentlig sektor

LinkedIn har gjort denna visualisering över plattformens medlemmar i Sverige. Sett till branscher finns flest medlemmar inom Offentlig sektor. Bland topp 5 företag med flest medlemmar placerar sig bland annat Stockholms Stad.

LinkedIn har även släppt denna omfattande guide till stöd för en strategi för att utveckla och växa närvaron på LinkedIn.

LinkedIn: medlemmar i Sverige. Källa: LinkedIn

Personuppgifter och dataskydd på sociala medier

Personuppgifter och dataskydd är en högaktuell fråga med tanke på bland annat GDPR och Schrems II-domen. Stockholms stad har delat sin hantering av dessa frågor publikt vilka du hittar här.

Rekommenderar även denna artikel från Google: You need a privacy-centric organisation. Here’s how to build it.

Här kan du läsa Sveriges kommunikatörers senaste info i frågan.

Kostnad för innehåll

Många inlägg i sociala medier produceras och publiceras med förhoppning om att skapa engagemang bland följarna. Samtidigt som detta sker på en alltmer mättad och kräsen marknad. Hur ska då resurser användas bäst för att verkligen säkra engagemang? The True Cost Of Content Marketing Revealed ger några tankar på vägen.

Artikeln 3 Ways Top Enterprise Content Marketers Do Things Differently [New Research] ger tre konkreta tips för att styra innehåll för bäst effekt.

Sprout Social ger 4 innehållstips för engagemang i denna artikel: The 4 types of organic social content you need to drive engagement.

7 sätt att bygga en kultur av mätning inom organisationen 

Sveriges kommunikatörer lyfte förra året att just mätning är ett område som var av mycket stort intresse för landets kommunikatörer. Kommunikationsanalys populära #tipsfrånverkligheten där olika varumärken berättar om sitt arbete med plattformarna, har samtidigt också visat att just mätning är det område som oftast får minst eller inget fokus. Denna enkla artikel, 7 Steps to Build Your Organization’s Communications Measurement Culture, ger ett stöd för att skapa god grund för mätning av insatser och lärdomar av data.

Kommunikation i offentlig sektor

I Dagens samhälles artikel 5 lärdomar om kommunikation i offentlig sektor lyfts bland annat ”Hur kommunicerar man bäst i offentlig sektor? Hur skapas engagemang i sociala medier? Hur kan man säkra att alla medborgare inkluderas?”.

Sociala medier för omvärldsanalys

Att ha koll på vad som händer och sker i omvärlden är som bekant grundläggande för att förstå och kunna planera sin egen verksamhet. Sveriges kommunikatörer har presenterat denna guide i 4 steg, som även (självklart) inkluderar sociala medier.

Podd: Tolka data i sociala medier

Dataanalysföretaget Bumblewing är en långvarig leverantör av dataunderlag till Kommunikationsanalys. Här kan du lyssna till när vd Jonas Tulldahl vid Bumblewing samtalar om data i sociala medier, och hur tolka den, i podden Digitalsnack (30 min). Där även Kommunikationsanalys kvartalsanalyser för kommuner omnämns.

Kontakt och mer kunskap

Var det någon kommunnärvaro och effekt på Facebook som överraskade i effektanalysen för kvartalet? Hur uppfattar och upplever du våra kommuners närvaro i sociala medier? Ser du utrymme för mer/mindre kommunal aktivitet i flödet?

Som bekant arbetar professionella inom kommunikation ofta med budskap utifrån upplägget före-under-efter. Denna blogg har fokus på efter; samtidigt som det krävs ett bra före och under för att säkra just resultat och därmed dyka upp i denna blogg. Ett genomtänkt social media management helt enkelt.

Behöver du eller organisationen ett bollplank eller stöd vad gäller ert arbete med sociala medier? Välkommen att höra av dig.

Följ gärna Kommunikationsanalys på Facebook och LinkedIn för att säkra nya insikter om effekter i sociala medier och social media management.

Nästa effektanalys för kommuner i sociala medier kommer i anslutning till nästa kvartals avslut.

Må gott,

Lars

Dela gärna, ange: Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se)

Datakälla: Bumblewing. Kommunikationsanalys har för denna effektanalys av kommuner i sociala medier tagit stöd av det svenska dataanalysföretaget Bumblewing med fokus faktor influens, på vilket resultat baseras. Endast en plattform, Facebook, analyseras i nuläget: detta i huvudsak på grund av den mycket stora mängden sidor som måste hanteras – med hanterbar visualisering. 

Definition av influens

Analys av kommunala Facebook-sidor: Analys omfattar 284 kommunsidor funna av 290 kommuner. Sex kommuner finns ej med som inte har en uttalad officiell Facebook-sida, alternativt inte existerar eller inte har meddelats Kommunikationsanalys. Kvartalets resultat baseras enbart på faktor influens. Endast sidor angivna som officiella och övergripande hela den kommunala verksamheten är med i analysen.

Underlag. Av landets 290 kommuner har 283 av dem funnits med i underlaget sedan start. Det är respektive kommuns officiella huvudsida på Facebook som mäts där sådan finnes. De sju som saknades initialt var Bollebygd, Boxholm, Gagnef, Töreboda, Älvsbyn, Örkelljunga och Örnsköldsvik (Örnsköldsvik har 22 Facebook-sidor men ingen utpekad officiell). Örkelljunga har sedan tillkommit och beräknas från och med andra kvartalet 2021, därmed 284 kommuner. Meddela gärna ifall sidor ändrar länkadress, eller ifall någon av de sex kommuner som idag inte har någon utpekad officiell sida skulle ändra upplägg på Facebook.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.