Sveriges fyra storbanker i sociala medier – effekt kvartal 1 2022

Nordea säkrade bäst effekt i sociala medier under första kvartalet 2022. Storbankerna ökade sin innehållsaktivitet under kvartalet. Swedbank säkrade både högst responsgrad samt kortast svarstid. Högst tillväxt av samtliga banksidor uppvisade Nordea på Instagram. Kommunikationen präglades av Ukraina. SEB uppnådde högst andel positivt sentiment. Nyheter och tips.

2020 släppte Kommunikationsanalys den första publika effektanalysen över de fyra stora bankerna i sociala medier. Tidigare effektanalyser och branschrelaterade #tipsfrånverkligheten för banker hittar du här.

Sammanfattning

  • Första kvartalet 2022 säkrade Nordea sammantaget högst effekt i sociala medier. En placering tydligt stöttad av närvaron på Instagram. Förra årets sammantagna etta, Swedbank, placerade sig på andra plats.
  • Handelsbanken dominerade genomslag på Facebook medan Nordea dominerade Instagram.
  • Värt notera att Handelsbanken som trots avsaknad av aktiv närvaro på Instagram, som enda bank, detta till trots säkrat stark effekt i sociala medier.
  • Storbankerna ökade sin innehållsaktivitet på Facebook, Twitter och Instagram under kvartalet till 89 inlägg. Aktiviteten på YouTube minskade till sammanlagt 16 videor.
  • Swedbank säkrade åter både högst responsgrad samt kortast svarstid, nu med 16 minuter på Twitter. 
  • Inga banksidor tappade följare detta kvartal medan Nordea Facebook uppvisade nolltillväxt. 
  • Högst tillväxt av samtliga sidor uppvisade Nordea på Instagram med 3,18 procent. 
  • SEB uppnådde åter högst andel positivt sentiment medan Nordea fick högst andel negativt sentiment.
  • Kvartalets mest effektfulla innehåll dominerades av kommunikation relaterat Ukraina. Innehåll från Nordea och SEB placerade sig högst.

Banker i sociala medier första kvartalet 2022

Topp 3-bank och plattform per verktyg

Sett till flest antal första placeringar och topp-3-placeringar totalt var Nordea (förra kvartalet Swedbank) den storbank som säkrade bäst effekt i sociala medier under kvartalet sammantaget tre olika dataverktyg. Nordeas dominerande effekt på Instagram bidrog tydligt till första platsen.

  • Facebook
    • Engagemang: SEB, Handelsbanken och Nordea
    • Influens: Handelsbanken, Nordea och SEB
    • Poäng: Swedbank, Nordea och Handelsbanken
  • Twitter
    • Engagemang: Swedbank, Handelsbanken och SEB
    • Influens: Handelsbanken, SEB och Nordea
    • Poäng: Swedbank, Handelsbanken och SEB
  • Instagram
    • Engagemang: Nordea, Swedbank och SEB
    • Influens: Nordea, Swedbank och SEB
    • Poäng: Nordea, Swedbank och SEB
  • YouTube
    • Poäng: Handelsbanken, Nordea och Swedbank

Värt notera att SEB Twitter är en koncernprofil och inte enbart för den svenska marknaden, samt att Handelsbanken har en inaktiv sida på Instagram med nästan 3 000 följare.

Mest framgångsrika bank per plattform

Sett till mest framgångsrika bank per plattform blev fördelningen detta kvartal (vid ändring föregående kvartal inom parentes):

  • Facebook: Handelsbanken (Swedbank)
  • Twitter: Swedbank 
  • Instagram: Nordea 
  • YouTube: Handelsbanken (Swedbank) 

Aktivitet – antal inlägg

De fyra storbankerna ökade sin aktivitet sammantaget Facebook, Twitter och Instagram, och gjorde i snitt 89 (79) inlägg under kvartalet , det vill säga 30 (26) stycken per månad. Bankerna har en relativt stabil nivå av aktivitet i sina sociala kanaler, om än att det varierar stort mellan olika banker och plattformar. På YouTube minskade istället aktiviteten till sammanlagt 16 (23) filmer eller 5 (8) stycken per månad.

Kommunikationsanalys har generellt rekommenderat minst ett inlägg per dag, vilket storbankerna i stort levererar – totalt. Här kan det samtidigt vara relevant att fundera om ifall vissa banker sampostar samma material – fast i olika kanaler? Eller om liknande innehåll arbetas om beroende på de olika kanalernas förutsättningar? 

Under kvartalet var topp 3 vad gäller antal inlägg (föregående kvartal inom parentes):

  1. SEB på Twitter – 286 (236) inlägg
  2. Swedbank på Twitter – 162 (178) inlägg
  3. Handelsbanken på Twitter 119 (84) inlägg

Det var åter på Twitter som bankerna hade sin högsta aktivitet i sociala medier (frekvens). En aktivitet som kan gå att härleda till kundservice.

Facebook – bankernas influens 2022 vs 2021

Handelsbanken dominerade total faktor influens på Facebook under första kvartalet. 

En minskad eller låg influens på Facebook kan ofta istället härledas till ökat fokus/effekt på Instagram. En plattform som till exempel Handelsbanken inte använder men där Nordea säkrar störst effekt.

De fyra storbankerna Handelsbanken, Nordea, SEB, Swedbank. Procent av andel influens – Facebook 2022. OBS. Total influens är fördelad på 11 sidor och 3 plattformar. För de Facebook-sidor som inte placerar sig bland topp 5 beröknas värdet på ett snitt. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing
De fyra storbankerna Handelsbanken, Nordea, SEB, Swedbank. Procent av andel influens – Facebook 2021. OBS. Total influens är fördelad på 11 sidor och 3 plattformar. För de Facebook-sidor som inte placerar sig bland topp 5 beröknas värdet på ett snitt. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing

För helåret 2021 säkrade Handelsbanken högst total influens bland dessa fyra banksidor på Facebook.

Verktyg och dataunderlag

Effektanalysen baseras på flest topp 3-placeringar i flertalet olika dataverktyg, med olika faktorer som influens, engagemang, sentiment samt poäng. Den kommunikativa utgångspunkten är att effekt är en mix av räckvidd, engagemang och varumärkeskännedom. Verktygen avslöjar inte om annonsering använts för att stötta inläggens genomslag. Hur effekterna i sociala medier hjälpt stötta bakomliggande affärsmål kan endast verksamheten besvara. 

Till hjälp för dataunderlag använder Kommunikationsanalys dataanalysföretagen Bumblewing (influens), Notified (engagemang och sentiment) och Smampion (poäng). Notera att för faktorer engagemanginfluens och sentiment har effekter på tre sociala plattformar utvärderats (Facebook, Twitter och Instagram). För faktor poäng utgör fyra plattformar underlag (Facebook, Twitter, Instagram samt YouTube). 

Det är värt att komma ihåg att en underliggande sentimentanalys dvs. attityd till varumärket och dess kommunikation vanligtvis inte finns kopplad till data för engagemang och interaktion. Ett varumärkes mätbara genomslag kan som bekant baseras på både positivt och negativt engagemang. Därför lyfter Kommunikationsanalys för banksidorna även faktor sentiment, alltså mätning och värdering av positiv, neutral eller negativ inställning i text (värdeord). Eller helt enkelt attityd relaterat varumärket.

De sidor som mäts är i huvudsak bankernas svenska sidor. SEB Twitter är en koncernprofil och Handelsbanken har ingen aktivitet på Instagram.

Kvartal 1 2022

Influens

Nordea på Instagram var även detta kvartal den enskilda banksida som säkrade högst influens under kvartalet. En sida som själv stod för nästan en dryg femtedel av totalen influens.

Nedanstående bild visualiserar tydligt skillnaden mellan till exempel SEB:s höga aktivitet på Twitter vs det engagemang som Nordea säkrade på Instagram.

Sveriges fyra storbanker (Handelsbanken, Nordea, SEB, Swedbank) sociala medier – influens plus postengagemang Facebook kvartal 1 2022. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Bumblewing

Poäng

Swedbank på Twitter rankade åter högst, åter följd av Handelsbanken på Twitter. En visualisering som åter ytterligare förstärker ”glidningen” från Facebooks dominans mot andra plattformar för effekt. Enligt Smampions viktning placerar sig en Facebook-sida först på sjunde plats detta kvartal. Om det är en (bestående) trend återstår att följa kommande kvartal samt sett till övriga verktyg.

Sveriges fyra storbanker (Handelsbanken, Nordea, SEB, Swedbank) sociala medier – Facebook, Twitter, Instagram och YouTube kvartal 1 2022. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

SEB YouTube har inte haft någon aktivitet med videor även detta kvartal.

Mätpunkter – kvartal 1 2022

Inga av bankernas sidor uppvisade negativ tillväxt detta kvartal. Nordea på Facebook uppvisade fortsatt nolltillväxt. 

Mätpunkter – kundservice, storlek och engagemang

Vid ändring, föregående kvartal inom parentes:

  • Störst: Nordea Facebook
  • Viralitet: Handelsbanken Twitter
  • Flest inlägg per dag: SEB Twitter 
  • Högst tillväxt: Nordea Instagram (Handelsbanken YouTube)
  • Högst engagemangsgrad Facebook (7-dagar): SEB Facebook
  • Högst engagemangsgrad Twitter, Instagram och YouTube (28-dagar): Nordea Instagram
  • Kortast svarstid: Swedbank Twitter 16 minuter (Swedbank Facebook 12 minuter)
  • Högst responsgrad: Swedbank Facebook 97,4 procent (Swedbank Facebook 96,5 procent)

Poäng – topp 5-banksidor

De fyra storbankerna topp 5-sidor i sociala medier kvartal 1 2022 – mätpunkter Facebook, Twitter, Instagram och YouTube. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Mest framgångsrika inlägg kvartal 1 2022

Detta kvartal gav de olika verktygen en relativ samsyn av bästa innehåll, där på två (tre) plattformar två (fyra) banker placerade sig. Inget inlägg från Twitter och YouTube placerade sig bland topp 3. En faktor relaterat antal följare och möjligt engagemang?

Detta kvartal kom de mest framgångsrika inläggen från Nordea på Facebook med dels ett fördömande av den ryska invasionen av Ukraina, dels Nordea på Instagram med Matteutmaningen. SEB var den andra banken att placera sig bland topp 3, samtliga relaterade stöd till Ukraina.

Förra kvartalet var bästa innehåll och banker Swedbank på Facebook med störningsinfo, samt SEB med budskap om Årets bank samt firande av 25 år med internetbank. Nordea placerade sig då med sitt innehåll på YouTube med innehåll om mobila betalningar samt webbinarium med tips om att förverkliga drömmar. Därtill placerade sig Handelsbanken på Twitter med innehåll relaterat ett starkt tredje kvartal.

De fyra storbankerna i sociala medier – bästa inlägg Facebook, Twitter, Instagram kvartal 1 2022. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing
Sveriges fyra storbanker (Handelsbanken, Nordea, SEB, Swedbank) sociala medier Sverige – bästa inlägg influens Facebook, Twitter och Instagram kvartal 1 2022. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Smampion

Ordmoln samt vanligast förekommande ord

De fyra storbankerna i sociala medier kvartal 1 2022 – ordmoln. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Bumblewing
De fyra storbankerna i sociala medier kvartal 1 2022 – de vanligaste orden. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Engagemang kvartal 1 2022

Verktyget Notified mäter och visualiserar uppnått engagemang på Facebook, Twitter och Instagram. Handelsbanken har ingen aktiv sida på Instagram samt SEB Twitter avser koncernprofil.

Kvartalets topp 3-sidor var SEB Facebook (Nordea Instagram), Swedbank Twitter (Swedbank Facebook) och Handelsbanken Facebook (SEB Facebook) vad gäller faktor engagemang (föregående kvartal inom parentes).

Engagemang och antal inlägg – Facebook, Twitter och Instagram

Storbanker i sociala medier – kvartal 1 2022 Facebook, Twitter, Instagram engagemang. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Notified
Storbanker i sociala medier – inlägg kvartal 1 2022 Facebook, Twitter, Instagram engagemang. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Notified

Sentimentanalys kvartal 1 2022 – Facebook, Twitter och Instagram

För många professionella inom kommunikation har det länge önskats att inte enbart få veta ATT något sagts utan även VAD och HUR. Sentimentanalys är en bit på vägen vad gäller HUR, om än långt ifrån utan utmaningar. Sentiment kan även ses som attityd till varumärket realiserat i parternas kommunikation.

Kommunikationsanalys har för de fyra storbankerna i sociala medier valt att sammanställa uppmätt nivå av positivt vs negativt sentiment i total procent (resterande procent är neutralt) på Facebook, Twitter och Instagram. Detta för att få en känsla för omvärldens attityd och inställning till varumärket samt företagets tjänster, produkter och service. 

Nedanstående rankning med sentimentanalys visar attityden relaterat de fyra bankerna på bas av relaterad kommunikation i sociala medier. 

Positivt sentiment/attityd (föregående kvartal inom parentes):

  1. SEB: 124 (138) procent
  2. Swedbank: 101 (89) procent  
  3. Nordea: 97 (125) procent 
  4. Handelsbanken: 71 (78) procent (endast två plattformar)

Negativt sentiment/attityd (föregående kvartal inom parentes):

  1. Nordea: 85 (61) procent
  2. Swedbank: 82 (86) procent
  3. SEB: 74 (59) procent
  4. Handelsbanken: 49 (36) procent (endast två plattformar)

Nyheter och tips

LinkedIn i Sverige

LinkedIn har gjort nedanstående visualisering över plattformens medlemmar i Sverige. Sett till branscher finns flest medlemmar inom Offentlig sektor, därefter IT samt Tillverkning. 

De har även släppt en omfattande guide till stöd för en strategi för att utveckla och växa närvaron på LinkedIn.

LinkedIn: medlemmar i Sverige. Källa: LinkedIn

Personuppgifter och dataskydd på sociala medier

Personuppgifter och dataskydd är en högaktuell fråga med tanke på bland annat GDPR och Schrems II-domen. Stockholms stad har delat sin hantering av dessa frågor publikt vilka du hittar här.

Här kan du läsa Sveriges kommunikatörers senaste info i frågan.

Kostnad för innehåll

Många inlägg i sociala medier produceras och publiceras med förhoppning om att skapa engagemang bland följarna. Samtidigt som detta sker på en alltmer mättad och kräsen marknad. Hur ska då resurser användas bäst för att verkligen säkra engagemang? The True Cost Of Content Marketing Revealed ger några tankar på vägen.

Artikeln 3 Ways Top Enterprise Content Marketers Do Things Differently [New Research] ger tre konkreta tips för att styra innehåll för bäst effekt.

Sprout Social ger 4 innehållstips för engagemang i denna artikel: The 4 types of organic social content you need to drive engagement.

7 sätt att bygga en kultur av mätning inom organisationen 

Sveriges kommunikatörer lyfte förra året att mätning är ett område av mycket stort intresse för landets kommunikatörer. Kommunikationsanalys populära #tipsfrånverkligheten där olika varumärken berättar om sitt arbete med plattformarna, har samtidigt också visat att just mätning är det område som oftast får minst eller inget fokus. Denna enkla artikel, 7 Steps to Build Your Organization’s Communications Measurement Culture, ger ett stöd för att skapa god grund för mätning av insatser och lärdomar av data.

Kommunicera med en röst i sociala medier

För att underlätta relationen med sina sidors följare är det viktigt att följarna möts av en liknande tonalitet, för igenkänning – och trygghet. Här finns tre steg för att säkra att kommunikationen har en enhetlig röst – över tid.

Sociala medier för omvärldsanalys

Att ha koll på vad som händer och sker i omvärlden är som bekant grundläggande för att förstå och kunna planera sin egen verksamhet. Sveriges kommunikatörer har presenterat denna guide i 4 steg, som även (självklart) inkluderar sociala medier.

Podd: Tolka data i sociala medier

Dataanalysföretaget Bumblewing är en långvarig leverantör av dataunderlag till Kommunikationsanalys. Här kan du lyssna till när vd Jonas Tulldahl vid Bumblewing samtalar om data i sociala medier, och hur tolka den, i podden Digitalsnack (30 min). (Där även Kommunikationsanalys kvartalsanalyser för kommuner omnämns.)

Kontakt och mer kunskap

Som bekant arbetar professionella inom kommunikation ofta med budskap utifrån upplägget före-under-efter. Kommunikationsanalys blogg har fokus på efter; samtidigt som det krävs ett bra före och under för att säkra just resultat och därmed dyka upp i denna blogg. Ett genomtänkt social media management helt enkelt. Behöver du eller organisationen ett bollplank eller stöd vad gäller ert arbete med sociala medier? Välkommen att höra av dig.

Stämmer din uppfattning och känsla för bankernas närvaro och effekt i sociala medier med ovan beskrivning? Matchar attityden till bankerna? Något som förvånade? Någon insikt?

Här kan du följa Kommunikationsanalys på Facebook och LinkedIn för att säkra nya insikter. Nästa effektanalys kommer efter detta kvartals slut.

Må gott,

Lars

Dela gärna, ange: Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se)

Sociala plattformar: Facebook, Twitter, Instagram och YouTube

Datakällor: BumblewingNotified och Smampion

Definition av influens

Sentiment. Dataanalysföretaget Notified förklarar sentiment: ”En dator värderar olika ord från 1 till 100 utifrån hur positiva vs negativa de är. ”Våld” anses exempelvis vara ett negativt ord, medan ”fint” är ett positivt. Efter det analyseras varje artikel/post i sociala medier. Om artikeln har flest negativa ord markeras den som negativ. Har den flest positiva ord markeras den som positiv. Om inga direkta värdeord används eller om det är väldigt jämt mellan positiva och negativa ord så blir det neutral. Sen kan man även själv markera en artikel som positiv, negativ eller neutral om man anser att datorn tolkat innehållet fel. Datorn lär sig då dina justeringar och blir med tiden ännu bättre på sentiment. Viktigt att komma ihåg är att sentiment inte fungerar på ironi eller liknande, utan den sortens inlägg får man justera manuellt för att få mer träffsäker statistik.”

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.