Svenska partiledare i sociala medier – effekt kvartal 1 2022

Magdalena Andersson säkrade starkast närvaro i sociala medier under första kvartalet 2022. Partiledarna ökade antal inlägg på samtliga plattformar. Magdalena Andersson gjorde kvartalets bästa inlägg på Instagram. Magdalena Andersson uppvisade högst tillväxt på Facebook och Instagram. Två partiledare uppvisade ingen dialog med väljarna på Facebook. Nyamko Sabuni annonserade mest i Metas tjänster. Nyheter och tips.

Sammanfattning första kvartalet 2022

  • Magdalena Andersson säkrade mest effekt i sociala medier under första kvartalet 2022, därefter följd av förra kvartalets etta, Ebba Busch.
  • Partiledarnas innehållsaktivitet ökade på samtliga fyra plattformar. Mest aktiv på respektive plattform var: Jimmie Åkesson Facebook, Annie Lööf Twitter och Nyamko Sabuni Instagram. (Ebba Busch YouTube.)
  • Topp 3 vad gäller flest följare är: Facebook Jimmie Åkesson, Twitter Magdalena Andersson och Instagram Ebba Busch. (YouTube Ebba Busch. Endast Ebba Busch och Annie Lööf har egna kanaler på YouTube.)
  • I stort samtliga partiledare uppvisade tillväxt av följare på samtliga plattformar. Ett undantag: Annie Lööf uppvisade negativ tillväxt av följare på YouTube.
  • Samtliga partiledare förutom Jimmie Åkesson och Per Bolund uppvisade dialog på Facebook under kvartalet.
  • Magdalena Anderssons inlägg på Instagram relaterat telefonsamtal med USA:s och Finlands presidenter skapade mest effekt under kvartalet.

Nedanstående ordmoln relaterar Magdalena Anderssons kommunikation på Facebook och Instagram under kvartalet:

Facebook
Ordmoln Magdalena Andersson kvartal 1 2022 Facebook. Källa: Kommunikationsanalys. Datakälla: Notified
Instagram
Ordmoln Magdalena Andersson kvartal 1 2022 Instagram. Källa: Kommunikationsanalys. Datakälla: Notified

Effektanalysen baseras på flest och högst topp 3-placeringar sammantaget flertalet olika dataverktyg, med olika faktorer som influens och engagemang samt poäng. (Sentiment redovisas i separat inlägg.)

Annonsering

Under kvartalet var det fyra partiledare som annonserade i Metas tjänster (Facebook, Instagram osv.): Nyamko Sabuni, Annie Lööf, Märta Stenevi och Per Bolund. Samtliga för belopp under 20 000 kronor (respektive). 

Notera att endast fem partiledares sidor finns sökbara i Metas annonsverktyg, saknas görs Jimmie Åkesson, Magdalena Andersson och Ulf Kristersson samt Ilan Sadé (MED) och Farida al-Abani (Fi).

Dialoger och sentiment

Under faktor Dialoger på Facebook uppvisade under kvartalet åtta (sex) partiledare/språkrör mätbar aktivitet. De partiledare som inte uppvisade engagemang i form av dialog var Per Bolund och Jimmie Åkesson.

Är dialog en viktig faktor? Svar ja enligt Kommunikationsanalys. Dels heter det sociala medier dvs. ett utbyte genom att både lyssna och prata, dels ger plattformarna möjlighet till en form av relationsskapande, en grund för förtroende. Rena informationskanaler finns redan många, men tack vare sociala medier ges en chans att dels lyssna på reaktioner på budskap, dels att förklara – samt undanröja missförstånd. Eller helt enkelt, visa att partiet finns där för väljarnas frågor och rädslor. Och hur.

I april 2020 introducerade Kommunikationsanalys en ny faktor: sentiment, det vill säga mätning av positiv, neutral eller negativ inställning på bas av ordval i relaterad kommunikation. Eller förenklat, attityd baserat på kommunikationen. Dessa kvartalsanalyser är nu fristående inlägg och aktuell sentimentanalys för partiledarna hittar du här.

Starkast och störst närvaro per plattform

Starkast kommunikativ partiledare per plattform var detta kvartal:

  • Facebook = Magdalena Andersson (Jimmie Åkesson)
  • Twitter = Magdalena Andersson (Ebba Busch)
  • Instagram = Magdalena Andersson (Ebba Busch)
  • YouTube = Ebba Busch (Annie Lööf)

Störst partiledare per plattform är (föregående kvartal inom parentes): 

  • Facebook: Jimmie Åkesson (Stefan Löfven)
  • Twitter: Magdalena Andersson (Annie Lööf)
  • Instagram: Ebba Busch
  • YouTube: Ebba Busch (Annie Lööf)

Jimmie Åkesson är efter Stefan Löfvens avgång störst på Facebook vad gäller landets partiledare och dess följare. Topp 3 per plattform:

Facebook
  1. Jimmie Åkesson (176 000 följare)
  2. Ebba Busch (80 000 följare)
  3. Magdalena Andersson (69 000 följare)
Twitter
  1. Magdalena Andersson (156 000 följare)
  2. Annie Lööf (143 000 följare)
  3. Ebba Busch (127 000 följare)
Instagram
  1. Ebba Busch (170 000 följare)
  2. Magdalena Andersson (156 000 följare)
  3. Jimmie Åkesson (119 000 följare)

Ulf Kristersson samt Nyamko Sabuni har ingen Twitter-profil i eget namn.

Topp 3-partiledare per verktyg

  • Facebook
    • Bumblewing: Jimmie Åkesson, Magdalena Andersson och Ebba Busch 
    • Notified: Jimmie Åkesson, Magdalena Andersson och Ebba Busch
    • Smampion: Magdalena Andersson, Nyamko Sabuni och Annie Lööf
  • Twitter
    • Bumblewing: Ebba Busch, Magdalena Andersson och Annie Lööf
    • Notified: Jimmie Åkesson, Magdalena Andersson och Ebba Busch
    • Smampion: Ilan Sadé, Per Bolund och Annie Lööf
  • Instagram
    • Bumblewing: Magdalena Andersson, Ebba Busch och Ulf Kristersson
    • Notified: Magdalena Andersson, Ebba Busch och Annie Lööf
    • Smampion: Ebba Busch/Magdalena Andersson/Nyamko Sabuni, Ulf Kristersson och Annie Lööf/Märta Stenevi
  • YouTube
    • Smampion: Ebba Busch och Annie Lööf 

Partiledarna för de 3 största partierna – aktivitet plus influens

I jämförelse med 2021 har dessa tre partiledare i år ökat sin aktivitet på dessa två plattformar.

Jimmie Åkesson har även 2022 en fortsatt hög andel influens på Facebook bland de tre partiledarna för de tre största partierna.

Twitter redovisas inte här då Ulf Kristersson (som även Nyamko Sabuni) inte har någon egen profil på plattformen utan där kommunicerar via partiet.

Facebook

Antal inlägg

2022

En jämförelse med 2021 visar att dessa tre partiledare hittills har ökat sin aktivitet under 2022.

Sett till antal inlägg för första kvartalet fördelar sig innehållsaktiviteten från mest till minst: Jimmie Åkesson, Magdalena Andersson och Ulf Kristersson.

Partiledare. Antal inlägg/månad på Facebook januari-december 2022. Magdalena Andersson, Ulf Kristersson, Jimmie Åkesson. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing
2021
Partiledare. Antal inlägg på Facebook januari-december 2021. Stefan Löfven, Ulf Kristersson, Jimmie Åkesson. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing

Influens

2022

Jimmie Åkesson hade under helåret 2021 högst samt nästan obruten influens på Facebook, förutom ett dipp i augusti. Semestereffekt? Årets första kvartal visar för Jimmie Åkesson ännu en total ledning inom faktor influens bland dessa tre stora partier. Värt notera att värdena på y-axeln (hittills) är lägre vilket kan tillskrivas att andel influens utmanats av övriga partiledare, som t.ex. Ebba Busch.

Samtidigt uppvisar Magdalena Andersson en tydlig rak linje uppåt vad gäller ökning av andel influens sett till partiledarna för de tre största partierna.

En jämförelse med första kvartalet 2021 visar att Jimmie Åkesson samt Magdalena Andersson (självklart, tidigare Stefan Löfven) har ökat sin aktivitet under 2022, medan Ulf Kristersson marginellt har minskat sitt innehåll.

Partiledare. Influens på Facebook januari-december 2022. Magdalena Andersson, Ulf Kristersson, Jimmie Åkesson. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing
2021
Partiledare. Influens på Facebook januari-december 2021. Stefan Löfven/Magdalena Andersson, Ulf Kristersson, Jimmie Åkesson. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing

Instagram

Magdalena Andersson var den mest aktiva på Instagram under kvartalet samt säkrade även hög stabil andel influens.

Antal inlägg

2022

Magdalena Andersson uppvisade ett tydligt fokus av innehållsproduktion på Instagram. Här visar y-axelns värden en ökad aktivitet i jämförelse med 2021.

Partiledare. Antal inlägg/månad på Instagram januari-december 2022. Magdalena Andersson, Ulf Kristersson, Jimmie Åkesson. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing
2021
Partiledare. Antal inlägg/månad på Instagram januari-december 2021. Stefan Löfven/Magdalena Andersson, Ulf Kristersson, Jimmie Åkesson. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing

Influens

2022

Magdalena Andersson har efter valet till statsminister och partiledare fjärde kvartalet 2021 säkrat högst andel influens bland partiledarna för de tre största partierna, vilket tydligt förstärks av fortsatt högsta placering för första kvartalet 2022. Detta förstärks även av att värdena på y-axeln är dubblerade jämfört med 2021. Givetvis påverkas genomslaget av medborgarnas behov av information relaterat invasionen av Ukraina och dess konsekvenser.

Både Jimmie Åkesson och Ulf Kristersson hade under kvartalet en relativt låg influens på Instagram, vilket även kan tillskrivas hög effekt från landets övriga partiledare som Ebba Busch. Avståndet till Magdalena Anderssons effekt blir dock betydande på Instagram.

Partiledare. Influens på Instagram januari-december 2022. Magdalena Andersson, Ulf Kristersson, Jimmie Åkesson. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing
Partiledare. Influens på Instagram januari-december 2021. Stefan Löfven/Magdalena Andersson, Ulf Kristersson, Jimmie Åkesson. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing

Totalt antal inlägg per plattform

Den totala kommunikativa innehållsaktiviteten för de tio bevakade politiska partiernas partiledare/språkrör ökade under kvartalet på samtliga plattformar. 

Aktivitet per plattform med mest aktiva partiledare specificerad:

  • Facebook: 742 (618) inlägg, varav Jimmie Åkesson 166 (137) stycken dvs. 22 (22) procent av totalen politiskt innehåll. 
  • Twitter: 1 116 (936) tweets, varav Annie Lööf 409 (373) stycken dvs. 37 (40) procent av totalen politiskt innehåll.
  • Instagram: 529 (499) inlägg, varav Nyamko Sabuni 111 (Nyamko Sabuni 100) stycken dvs. 21 (20) procent av totalen politiskt innehåll.
  • YouTube: 15 (10) videor, varav Ebba Busch 10 stycken dvs. 67 procent av totalen politiskt innehåll.

Resultat per verktyg

Facebook

Kommunikationsanalys har dels fokus på social media management, dels att i sin blogg presentera olika verktyg som stöttar hantering och förståelse av närvarons effekter. Dataanalysföretagen Bumblewing tillför faktor influens, Notified faktor engagemang och sentiment, och Smampion faktor poäng.

Influens

Jimmie Åkesson intog första platsen med drygt 40% av totalen influens (en ökning från föregående kvartal), följd av Magdalena Andersson samt Ebba Busch. Dessa tre säkrade tillsammans drygt 70 procent av partiledarnas totala influens på plattformen.

Influens Facebook kvartal 1 2022 svenska partiledare. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Bumblewing

Poäng

Smampions poängskala för sociala medier placerade Nooshi Dadgostar, Ilan Sadé, Per Bolund och Märta Stenevi under medel detta kvartal. 

Facebook. Sociala medier politiska partiledare kvartal 1 2022. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Mätpunkter Facebook

Ingen partiledare uppvisade negativ tillväxt av följare detta kvartal. 

Vid ändring, föregående kvartal inom parentes:

  • Flest följare: Jimmie Åkesson (Stefan Löfven) 
  • Högst viralitet: Magdalena Andersson (Märta Stenevi) 
  • Flest inlägg per dag: Jimmie Åkesson  
  • Högst tillväxt: Magdalena Andersson (Ulf Kristersson) 
  • Högst engagemangsgrad (7-dagar): Magdalena Andersson (Ulf Kristersson) 
  • Dialoger: Samtliga utom Jimmie Åkesson och Per Bolund.

Topp 5-partiledare poäng

Mätpunkter topp 5 svenska partiledare poäng Facebook kvartal 1 2022. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Engagemang

I verktyget från Notified ser vi hur engagemanget på Facebook fördelades bland partiledarna, där Jimmie Åkesson åter säkrade det högsta engagemanget på sin närvaro. Magdalena Andersson och Ebba Busch var övriga partiledare bland topp 3 på Facebook.

Partiledare Facebook kvartal 1 2022 engagemang sociala medier. Källa: Kommunikationsanalys. Datakälla: Notified

Kvartalets toppinlägg Facebook

Jimmie Åkesson och Ebba Busch var de två partiledare som återfanns detta kvartal med mest effektfulla inlägg i båda verktygen, dock ingen gemensam etta. 

Topp 3 inlägg per analysverktyg:

  • Bumblewing: Jimmie Åkesson, Jimmie Åkesson och Ebba Busch
  • Smampion: Ebba Busch, Ebba Busch och Jimmie Åkesson

Bumblewing

Toppinlägg Facebook kvartal 1 2022. Svenska partiledare sociala medier. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Bumblewing

Smampion

Toppinlägg Facebook kvartal 1 2022. Svenska partiledare sociala medier. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Twitter

Ulf Kristersson och Nyamko Sabuni har inga egna profiler på Twitter. 

Influens

Kvartalets pallplatser på Twitter intogs detta kvartal av Ebba Busch, Magdalena Andersson och Annie Lööf. Dessa tre säkrade tillsammans nästan 70 procent av partiledarnas totala influens på plattformen.

En tydlig skillnad visade Annie Lööfs höga aktivitet vs Magdalena Anderssons höga engagemangsgrad på budskap. Ingen värdering här av om engagemang är positivt eller negativt. Attityden relaterat partiledarnas kommunikation redovisas i de fristående sentimentanalyserna.

Influens Twitter kvartal 1 2022 svenska partiledare. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Bumblewing

Poäng 

Smampions poängskala placerade Magdalena Andersson, Nooshi Dadgostar samt åter Jimmie Åkesson och Farida al-Abani (Fi) under medel detta kvartal.

Svenska partiledare Twitter kvartal 1 2022. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion.

Mätpunkter Twitter

Ingen partiledare visade negativ tillväxt av följare under kvartalet. 

  • Flest följare: Magdalena Andersson (Annie Lööf) 
  • Högst viralitet: Märta Stenevi (Ilan Sadé (MED)) 
  • Flest inlägg per dag: Per Bolund
  • Högst tillväxt: Magdalena Andersson (Märta Stenevi) 
  • Högst engagemangsgrad: Märta Stenevi 

Topp 5-partiledare poäng

Mätpunkter svenska partiledare topp 5 Twitter – kvartal 1 2022. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Engagemang och poster

I Notifieds verktyg ser vi hur engagemanget på Twitter fördelades bland partiledarna, där Jimmie Åkesson säkrade det högsta engagemanget på sin närvaro. Därefter följd av Magdalena Andersson och Ebba Busch. 

Partiledare Twitter kvartal 1 2022 engagemang sociala medier. Källa: Kommunikationsanalys. Datakälla: Notified

Kvartalets toppinlägg Twitter

Ingen partiledare återfanns detta kvartal med mest effektfulla inlägg i båda verktygen. 

Topp 3-inlägg per analysverktyg:

  • Bumblewing: Magdalena Andersson, Magdalena Andersson och Magdalena Andersson
  • Smampion: Ilan Sadé (MED), Nooshi Dadgostar och Märta Stenevi

Bumblewing

Toppinlägg Twitter kvartal 1 2022. Svenska partiledare sociala medier. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Bumblewing

Smampion

Toppinlägg Twitter kvartal 1 2022. Svenska partiledare sociala medier. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Instagram

Influens 

Magdalena Andersson, Ebba Busch och Ulf Kristersson var de som intog pallplats på Instagram detta kvartal. Dessa tre säkrade tillsammans närmare 80 procent av partiledarnas totala influens på plattformen, varav Magdalena Andersson närmare 50 procent av totalen.

Instagram. Influens för svenska partiledare kvartal 1 2022. Källa. Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Bumblewing

Poäng 

Smampions poängskala placerade åter Per Bolund och Jimmie Åkesson under medel detta kvartal.

Svenska partiledare Instagram kvartal 1 2022. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Mätpunkter Instagram

Annie Lööf uppvisade negativ tillväxt av följare detta kvartal. 

Vid ändring, föregående kvartal inom parentes:

  • Flest följare: Ebba Busch 
  • Högst engagemangsgrad: Magdalena Andersson (Nooshi Dadgostar)
  • Högst tillväxt: Magdalena Andersson (Märta Stenevi)
  • Högst viralitet: Magdalena Andersson (Jimmie Åkesson)
  • Flest inlägg per dag: Nyamko Sabuni

Topp 5-partiledare poäng

Mätpunkter Instagram svenska partiledare topp 5 kvartal 1 2022. Sociala medier. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Engagemang

I verktyget från Notified ser vi hur faktor engagemang på Instagram fördelas bland partiledarna, där Magdalena Andersson säkrade kvartalets högsta engagemang, därefter Ebba Busch och Annie Lööf. 

Politiska partiledare kvartal 1 2022 Instagram engagemang. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Notified

Kvartalets toppinlägg Instagram

Magdalena Andersson placerade sig i båda verktygen med mest effektfulla inlägg på Instagram, därtill med samma inlägg som kvartalets mest effektfulla: telefonsamtalet med president Joe Biden och Sauli Niinistö. 

Topp 3-inlägg per analysverktyg:

  • Bumblewing: Magdalena Andersson, Magdalena Andersson och Magdalena Andersson
  • Smampion: Magdalena Andersson, Magdalena Andersson och Magdalena Andersson

Bumblewing

Instagram. Svenska partiledare: månadens tre topp-inlägg kvartal 1 2022. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing

Smampion

Månadens toppinlägg Instagram svenska partiledare kvartal 1 2022. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

YouTube

Endast ett dataverktyg (Smampion).

Poäng

Hittills har två partiledare en egen YouTube-kanal: Ebba Busch och Annie Lööf. Innehållsproduktion ligger betydligt under frekvens av innehåll i övriga kanaler.

Svenska partiledare YouTube kvartal 1 2022. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Mätpunkter YouTube

  • Flest följare: Annie Lööf 
  • Högst engagemangsgrad: Ebba Busch (Annie Lööf) 
  • Högst tillväxt: Ebba Busch
  • Högst viralitet: Ebba Busch (Annie Lööf)
  • Flest inlägg per dag: Ebba Busch (Annie Lööf) 
Mätpunkter YouTube svenska partiledare kvartal 1 2022. Sociala medier. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Kvartalets toppvideor YouTube

YouTube. Svenska partiledare: månadens tre topp-inlägg kvartal 1 2022. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing

Kvartalets ordval i partiledarnas sociala medier

Nedan de 50 vanligaste orden samt ordmoln baserat på partiledarnas användning per plattform under kvartalet. Se gärna vilka ord, och eventuell skillnad mellan plattformar, som partiledarna använt i sin kommunikation i sociala medier.

Facebook

Svenska partiledare ordmoln Facebook kvartal 1 2022. Källa. Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Bumblewing
Svenska partiledares 50 vanligaste ord på Facebook kvartal 1 2022. Källa. Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Twitter

Svenska partiledare ordmoln Twitter kvartal 1 2022. Källa. Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Bumblewing
Svenska partiledares 50 vanligaste ord på Twitter kvartal 1 2022. Källa. Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Instagram

Svenska partiledare ordmoln Instagram kvartal 1 2022. Källa. Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Bumblewing
Svenska partiledares 50 vanligaste ord på Instagram kvartal 1 2022. Källa. Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

YouTube

Svenska partiledares 50 vanligaste ord på YouTube kvartal 1 2022. Källa. Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Nyheter och tips

Valspecial 2022: Var diskuteras politiska frågor på nätet?

Denna vecka släpptes Svenskarna och internet: Valspecial 2002. En av de frågor som där ställts var: Var brukar du diskutera politik på nätet? Se resultat nedan.

Fråga: Var brukar du diskutera politiska frågor på nätet. Källa: Svenskarna och internet: Valspecial 2022

Vad gäller förstagångsväljarna är Instagram en viktig kanal.

Förstagångsväljare tagit del av politisk information/budskap. Källa: Svenskarna och internet: Valspecial 2022

Kommunicera med en röst i sociala medier

För att underlätta relationen med sina sidors följare är det viktigt att följarna möts av en liknande tonalitet, för igenkänning – och trygghet. Under ett valår tas ofta extra resurser in som stöd varför viktigt att även dessa känner till hur sidan/partiet ”talar” och vill uppfattas. Här finns tre steg för att säkra att kommunikationen har en enhetlig röst – över tid.

Säpo: Personlig säkerhet för politiskt aktiva

Säkerhetspolisen har tagit fram en handbok om personlig säkerhet för att hantera hot. Där presenteras bland annat denna vägledning vad gäller sociala medier:

Vägledning i sociala medier. Källa: Säkerhetspolisen

Meta: Tips för folkvalda ämbetsmän

Till stöd för folkvalda ämbetsmän har Meta aka Facebook delat tips om bästa metoder för att nå framgång och sin community på Facebook.

Valår och mindre politiskt innehåll på Facebook

Kommunikationsanalys har tidigare skrivit om de begränsningar som Facebook gjort i bland annat USA vad gäller mängden politiskt innehåll. Nu har besked kommit att mängden politiskt innehåll även ska reduceras i Sverige, dock utan att någon tidpunkt meddelats. Facebooks egen kommunikation runt detta hittar du här.

Här kan du lyssna till Janne Elvelid på Meta som berättar om arbetet på bland annat Facebook inför valåret i Sverige.

Opinionsläget – Pollofpolls

Det produceras som bekant ett stort antal partiundersökningar (löpande). För dig som söker en sammantagen helhetsbild av opinionsläget kan Pollofpolls.se ge stöd, samt även historisk utveckling.

Mandatkollen – online-tjänst för bedömning av mandat i riksdagen

Mandatkollen är en gratis online-tjänst som ger möjlighet att själv laborera med partikonstellationer för att se hur samarbeten skulle kunna skapa betryggande antal mandat i riksdagen. En högaktuell fråga i dessa tider med misstroendeomröstning och försök till ny regeringsbildning. Till detta kan även nedanstående vara ett stöd för att laborera med mandaten.

Kontakt och mer kunskap

Förhoppningsvis gav underlaget ovan stöd att bilda en god uppfattning om det politiska läget i sociala medier i allmänhet, och partiledarnas effekt på plattformarna i synnerhet. Kanske även inspiration för att öka din egen (politiska) sidas genomslag? 

Här kan du läsa den senaste sentimentanalysen eller attityden till partiledarna (kommuniceras kvartalsvis). 

Du kan följa Kommunikationsanalys på Facebook och LinkedIn för att säkra nya insikter.

Behöver du eller din organisation ett bollplank eller stöd vad gäller resultat i sociala medier eller social media management? Välkommen att höra av dig.

Må gott,

Lars

Dela gärna, ange: Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se)

Datakällor: BumblewingNotified samt Smampion 

Förklaring: Influens

Smampions poängskala (0-100) motsvarar följande betyg:

100: Perfekt
95 – 99: Världsklass
90 – 94: Mycket bra
80 – 89: Väldigt bra
65 – 79: Ett bra betyg
45 – 64: Helt ok
30 – 44: Ej godkänt
0 – 29: Underkänt

Dialoger (avser Facebook och Twitter): En dialog uppstår när det finns tre eller fler kommentarer på ett inlägg som sidan har publicerat. Sidan antas ha deltagit i dialogen om sidan själv kommenterat på inlägget i form av en kommentar eller svar till en annan användares kommentar.

Fakta: Bloggen analyserar data baserat på tio partier: partiledarna och språkrören för de åtta politiska partierna i riksdagen, samt Feministiskt initiativ och Medborgerlig Samling. Feministiskt initiativ finns med på grund av sin framgång i sociala medier inför valet 2014, och motsvarande för Medborgerlig Samling inför valet 2018. Tanken med ”samma” politiska partiledare/språkrör är att långa tidslinjer med samma analysobjekt ger bra underlag för att kunna följa utveckling av kommunikation i sociala medier över tid, samt utifrån samma data kunna se trender och förändringar – allt annat lika. Efter valet 2022 kommer endast partiledare för partier invalda i riksdagen att redovisas.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.