Politiska partier i sociala medier – effekt mars 2022

Sverigedemokraterna dominerade effekt i sociala medier i mars. Sverigedemokraterna hade högst innehållsaktivitet på samtliga plattformar. Kristdemokraterna levererade månadens bästa inlägg på Facebook: Sverigedemokraterna på Instagram. Fyra partier tappade följare på Facebook. Moderaterna starkast på Twitter. 400 procent kostnadsökning av annonsering i jämförelse med mars 2021. Nyheter och tips.

Summering mars

I mars höll Liberalerna (digitalt) riksmöte och Moderaterna Sverigemöte i Örebro.

  • I mars säkrade Sverigedemokraterna åter mest effekt på bas av kommunikation och närvaro i sociala medier och respons på densamma. Därefter följde åter Moderaterna. 
  • Sverigedemokraterna hade högst innehållsaktivitet på samtliga plattformar. Sett till totalen bestod deras andel av 28 procent på Facebook, 24 procent på Twitter, 16 procent på Instagram och 56 procent på YouTube.
  • Partiernas innehållsaktivitet ökade denna månad på Facebook och Instagram, och minskade på Twitter och YouTube.
  • Fortsatt ökad annonsering i jämförelse med föregående månad. I jämförelse med mars 2021 ökade partiernas annonsering denna mars med drygt 400 procent i Metas tjänster. Se nedanstående graf för total utveckling annonskostnad i år.
  • Socialdemokraterna annonserade för mest av samtliga partier. Sverigedemokraterna hade ingen kostnad för annonsering av partisidan.
  • Partikommunikation som fick mest effekt handlade om stöd till bönder, drivmedel och elförsörjning.

Partier utom riksdagen: Feministiskt initiativ låg även denna månad under poängmedel på samtliga plattformar, och hade därtill även negativ tillväxt av följare på flera plattformar. Det andra partiet utanför riksdagen, Medborgerlig Samling, uppvisade god effekt på flera plattformar. Dessa partiers annonsering i Metas tjänster är i jämförelse med riksdagspartierna obefintlig.

Nyhet: Ny graf relaterat total annonskostnad per månad kommer nu under valåret som komplement till befintlig graf per parti (se längre ned).

Utveckling annonskostnad valår 2022 i Metas tjänster, bas tio politiska partier. Källa: Kommunikationsanalys. Datakälla: Meta Annonsbiblioteket

Nyhet: Både Bumblewing och Smampion har nu färglagt visualisering enligt partifärger.

Facebook, Twitter, Instagram och YouTube – topp 3-partier

Sverigedemokraterna placerade sig åter sammantaget bäst under månaden (exklusive LinkedIn), åter följda av Moderaterna, på bas av merparten höga topp 3-placeringar. 

  • Facebook
    • Engagemang: Sverigedemokraterna, Moderaterna och Kristdemokraterna 
    • Influens: Sverigedemokraterna, Moderaterna och Kristdemokraterna
    • Poäng: Kristdemokraterna/Liberalerna, Moderaterna och Sverigedemokraterna
  • Twitter
    • Engagemang: Moderaterna, Socialdemokraterna och Sverigedemokraterna
    • Influens: Moderaterna, Sverigedemokraterna och Liberalerna
    • Poäng: Sverigedemokraterna, Kristdemokraterna/Moderaterna/Vänsterpartiet och Liberalerna/Socialdemokraterna
  • Instagram
    • Engagemang: Sverigedemokraterna, Moderaterna och Kristdemokraterna 
    • Influens: Sverigedemokraterna, Moderaterna och Socialdemokraterna
    • Poäng: Socialdemokraterna, Moderaterna och Kristdemokraterna
  • YouTube
    • Poäng: Sverigedemokraterna, Socialdemokraterna och Vänsterpartiet
  • LinkedIn
    • Moderaterna, Socialdemokraterna och Centerpartiet

Partier per plattform samt storlek

Sett till starkast kommunikativt parti per plattform blev fördelningen denna månad (vid ändring, föregående kvartal inom parentes):

  • Facebook = Sverigedemokraterna
  • Twitter = Moderaterna (Sverigedemokraterna)
  • Instagram = Sverigedemokraterna
  • YouTube = Sverigedemokraterna 

Störst per plattform är på Facebook, Instagram och YouTube Sverigedemokraterna, och på Twitter och LinkedIn Moderaterna.

Influens över tid – landets tre största partier

Av de tre största partierna vid valet 2018, visade Sverigedemokraterna under hela 2020 och 2021 en helt dominerande influens i sociala medier. En influens som även under 2022 kvarstod under första kvartalet 2022, där samtidigt en utmaning från Moderaterna på Twitter kan ses.

Socialdemokraterna säkrade åter lägst effekt av de tre stora partierna. (Notera gärna detta inför kommande effektanalys av partiledarna för kvartal 1.)

Under valåret 2022 kommer även tidigare resultat för 2021 att publiceras till hjälp att jämföra utveckling och eventuell förändring av utfall.

Facebook 2022 vs 2021

Sveriges tre största partier närvaro i sociala medier. Facebook. Faktor influens jan-dec 2022. Facebook. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing
Sveriges tre största partier närvaro i sociala medier. Facebook. Faktor influens jan-dec 2021. Twitter. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing

Twitter 2022 vs 2021

Sveriges tre största partier närvaro i sociala medier. Twitter. Faktor influens jan-dec 2022. Twitter. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing
Sveriges tre största partier närvaro i sociala medier. Twitter. Faktor influens jan-dec 2021. Twitter. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing

Instagram 2022 vs 2021

Sveriges tre största partier närvaro i sociala medier. Instagram. Faktor influens jan-dec 2022. Instagram. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing
Sveriges tre största partier närvaro i sociala medier. Instagram. Faktor influens jan-dec 2021. Twitter. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing

Kostnad för politisk partiannonsering (Meta)

Socialdemokraterna lade mest på annonsering i mars. 

Riksdagspartiet Sverigedemokraterna registrerade ingen annonsering i Metas tjänster även denna månad.

I mars 2021 annonserade dessa tio partier för drygt 170 000 kr. I mars i år uppgick kostnaden till drygt 890 000 kr, en dryg 400 procentig kostnadsökning.

Med tanke på att Meta även i Sverige aviserat minskat politiskt innehåll på plattformen, och vad det innebär, blir det intressant att följa utvecklingen framöver vad gäller partiernas satsning på dessa plattformar för genomslag av budskap.

Annonsering Meta 2022 vs 2021

Topp 3 månadsannonskostnad i Metas tjänster (partisidor) mars 2022 (föregående månad inom parentes):

  1. Socialdemokraterna (Socialdemokraterna)
  2. Centerpartiet (Kristdemokraterna)
  3. Kristdemokraterna (Centerpartiet)
Helår 2022. Politisk annonsering om sociala frågor, val och politik i alla Meta-produkter och -tjänster. Period: 2022. Källa: Kommunikationsanalys. Datakälla: Meta Annonsbiblioteket
Helår 2021. Politisk annonsering om sociala frågor, val och politik i alla Facebook-produkter och -tjänster. Period: 2021. Källa: Kommunikationsanalys. Datakälla: Facebook Annonsbiblioteket

OBS! Y-axeln hade under 2021 300 000 kr som max medan nu under 2022 drygt 400 000 kr (hittills) är max.

Här ges normalt en brasklapp för exakt kostnad då verktyget inte ger möjlighet att välja kalendermånad, utan omfattar senaste 30-dagarna. 

Nedanstående graf visar kostnadsutvecklingen för bevakade partiers annonsering i Metas produkter och tjänster under 2022. Som bekant bevakar Kommunikationsanalys till och med detta val samtliga partier invalda i riksdagen samt därtill Feministiskt initiativ och Medborgerlig Samling. De två partierna utom riksdagen uppvisar ännu mycket låg annonsering (Feministiskt initiativ 400 kr) därav att totalen inte påverkas av de två partierna utom riksdagen.

Utveckling annonskostnad valår 2022 i Metas tjänster, bas tio politiska partier. Källa: Kommunikationsanalys. Datakälla: Meta Annonsbiblioteket

Dialoger

Under faktor Dialoger på Facebook uppvisade denna månad samtliga tio (tio) partier mätbar aktivitet, dock med mycket stor procentuell skillnad, från lägst Sverigedemokraterna till högst Vänsterpartiet. 

Är dialog en viktig faktor? Svar ja enligt Kommunikationsanalys. Dels heter det sociala medier dvs. ett utbyte genom att både lyssna och prata, dels ger plattformarna möjlighet till en form av relationsskapande, en grund för förtroende. Rena informationskanaler finns redan många, men tack vare sociala medier ges en chans att dels lyssna på reaktioner på budskap, dels att förklara – samt undanröja missförstånd. Eller helt enkelt, visa att partiet finns där för väljarnas frågor och rädslor. Och hur.

Antal politiska inlägg per månad per plattform

Partierna producerade och publicerade under månaden ett ökat antal innehåll på samtliga plattformar. 

Mest aktiva parti per plattform (föregående månad inom parentes):

  • Facebook: 595 (539) inlägg, motsvarande ett snitt på 60 (54) inlägg per parti. Varav Sverigedemokraterna 169 (Sverigedemokraterna 147) stycken dvs. 28 (27) procent av totalen politiskt innehåll. 
  • Twitter: 650 (821) tweets, motsvarande ett snitt på 65 (82) inlägg per parti. Varav Sverigedemokraterna 158 (Sverigedemokraterna 191) stycken dvs. 24 (23) procent av totalen politiskt innehåll. 
  • Instagram: 422 (395) inlägg, motsvarande ett snitt på 42 (40) inlägg per parti. Varav Sverigedemokraterna 69 (Sverigedemokraterna 100) stycken dvs. 16 (25) procent av totalen politiskt innehåll. 
  • YouTube: 77 (88) videor, motsvarande ett snitt på 8 (9) videor per parti. Varav Sverigedemokraterna 43 (Sverigedemokraterna 42) stycken dvs. 56 (48) procent respektive av totalen politiskt innehåll. Inga videor från Miljöpartiet de gröna och Feministiskt initiativ.

Månadsresultat per verktyg

Kommunikationsanalys har som specialitet social media management och hur tolka relaterad data och effekt, samt presentera olika verktyg som stöttar hantering och förståelse. Analysverktygen Bumblewing tillför faktor influens, Smampion poäng och Notified engagemang och sentiment. 

Facebook – influens

Sverigedemokraterna dominerade andelen influens även denna månad, och nedanstående graf illustrerar tydligt effekten av partiets kombination av hög aktivitet med högt uppnått engagemang. Rätt paketerat budskap till rätt målgrupp i rätt kanal? 

Influens politiska partier Sverige mars 2022. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Bumblewing

Facebook – månadens bästa inlägg 

Kristdemokraterna placerade sig i båda verktygens mest framgångsrika inlägg för månaden (föregående månad inom parentes vid ändring). 

  • Bumblewing: Kristdemokraterna (Sverigedemokraterna)
  • Smampion: Kristdemokraterna (Sverigedemokraterna)

Kolla gärna in inläggen för att förstå vad och vilken vinkel och paketering det är som gör att budskap når ut, och slår an hos följarna. 

Bumblewing

Topp 1 inlägg Facebook politiska partier mars 2022. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Bumblewing

Smampion

Politiska partier Sverige i sociala medier mars 2022 Facebook, topp 1-inlägg. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Twitter – influens

Första plats denna månad intogs av Moderaterna, följda av Sverigedemokraterna. Sverigedemokraterna och Moderaterna säkrade båda tillsammans nästan 80 procent av total andel influens. 

Influens Twitter politiska partier mars 2022. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Bumblewing

Twitter – månadens bästa inlägg

Inget parti placerade sig etta i båda verktygen för månaden (föregående kvartal inom parentes vid ändring).

  • Bumblewing: Moderaterna (Sverigedemokraterna)
  • Smampion: Medborgerlig Samling (Sverigedemokraterna)

Bumblewing

Topp 1 inlägg Twitter politiska partier mars 2022. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Bumblewing

Smampion

Politiska partier Sverige i sociala medier mars 2022 Twitter, topp 1-inlägg. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Instagram – influens

Sverigedemokraterna säkrade fortsatt dominerande andel influens på Instagram. Även denna månad intog Moderaterna andra plats och Socialdemokraterna tredje plats. 

Influens Instagram politiska partier mars 2022. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Bumblewing

Instagram – månadens bästa inlägg

Sverigedemokraterna placerade sig etta i båda verktygen för månaden.

  • Bumblewing: Sverigedemokraterna (Moderaterna)
  • Smampion: Sverigedemokraterna (Kristdemokraterna)

Bumblewing

Topp 1 inlägg Instagram politiska partier mars 2022. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Bumblewing

Smampion

Politiska partier toppinlägg mars 2022 Instagram – datakälla: Smampion

Partisidornas månadspoäng

Feministiskt initiativ låg även denna månad under medel på samtliga fyra plattformar. 

Facebook

Partier under medel denna månad var Vänsterpartiet, Miljöpartiet de gröna och Feministiskt initiativ. 

Politiska partier Sverige i sociala medier mars 2022 Facebook. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Twitter

Partier under medel var denna månad åter Feministiskt initiativ samt Medborgerlig Samling. 

Politiska partier Sverige i sociala medier mars 2022 Twitter. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Instagram

Partier under medel denna månad var åter Miljöpartiet de gröna och Feministiskt initiativ samt därtill Centerpartiet.

Politiska partier Sverige i sociala medier mars 2022 Instagram. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

YouTube

Partier under medel denna månad var åter Liberalerna, Moderaterna och Feministiskt initiativ samt därtill Miljöpartiet de gröna och Centerpartiet.

Politiska partier Sverige i sociala medier mars 2022 YouTube. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Aktivitet och responsivitet 

Feministiskt initiativ hade negativ tillväxt av följare på merparten plattformar. Partiet verkar ha dolt antalet prenumeranter på YouTube varför status på den plattformen ej går att redovisa för dem.

Facebook

Vänsterpartiet, Miljöpartiet de gröna och Feministiskt initiativ uppvisade åter negativ tillväxt denna månad.

Mätpunkter Facebook

Föregående månad inom parentes vid ändring. 

  • Störst: Sverigedemokraterna
  • Högst viralitet: Moderaterna
  • Flest inlägg per dag: Sverigedemokraterna
  • Högst tillväxt: Kristdemokraterna
  • Högst engagemangsgrad (7-dagar): Kristdemokraterna
  • Dialoger: Samtliga partier

Topp 5-partier

Topp-5 politiska partier Sverige i sociala medier mars 2022 Facebook, poäng aktiviteter. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Dialoger innebär att sidan engagerat sig i dialog på kommentarer som gjorts på sidan (se även förklaring längst ned). Alla partier uppvisade dialog även denna månad.

Möjlighet för följare att göra egna inlägg på en partisida på Facebook slutade merparten partier erbjuda 2016, och därefter erbjöd endast Centerpartiet möjligheten till 2021.

Engagemang – Notified

Sverigedemokraterna fick även denna månad merparten av totalen engagemang på sitt innehåll och närvaro. Därefter följde Moderaterna och Kristdemokraterna.

Orsaken till engagemang kan som bekant både vara positiv och negativ: här ger denna data ger ingen sentimentanalys. Sentimentanalys återfinns för politiska partier i dessa kvartalsanalyser.

Politiska partier mars 2022 Facebook engagemang. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Notified

Twitter

Inget parti uppvisade negativ tillväxt denna månad.

Mätpunkter Twitter

Föregående månad inom parentes vid ändring.

  • Störst: Moderaterna
  • Högst viralitet: Moderaterna
  • Flest inlägg per dag: Medborgerlig Samling (Sverigedemokraterna) 
  • Högst tillväxt: Moderaterna
  • Högst engagemangsgrad: Centerpartiet

Topp 5-partier

Politiska partier Sverige i sociala medier mars 2022 Twitter, poäng aktiviteter. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Engagemang – Notified

Notifieds verktyg visar åter att Moderaterna, Socialdemokraterna och Sverigedemokraterna säkrade högst engagemang på Twitter.

Politiska partier mars 2022 Twitter engagemang. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Notified

Instagram

Feministiskt initiativ visade negativ tillväxt även denna månad, därtill även Miljöpartiet de gröna.

Mätpunkter Instagram

  • Störst: Sverigedemokraterna
  • Högst viralitet: Sverigedemokraterna (Moderaterna)
  • Flest inlägg per dag: Moderaterna (Sverigedemokraterna)
  • Högst tillväxt: Socialdemokraterna
  • Högst engagemangsgrad: Sverigedemokraterna

Topp 5-partier

Politiska partier Sverige i sociala medier mars 2022 Instagram, poäng aktiviteter. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Engagemang – Notified

Sverigedemokraterna fortsatte att dominera engagemang på Instagram. Denna månad tätt följda av Moderaterna och därefter Kristdemokraterna. 

Politiska partier mars 2022 Instagram engagemang. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Notified

YouTube

Feministiskt initiativ uppvisar numera noll prenumeranter (möjligen på grund av dolt antal). Inget parti därutöver uppvisade negativ tillväxt.

Mätpunkter YouTube

Föregående månad inom parentes vid ändring.

  • Störst: Sverigedemokraterna
  • Högst viralitet: Sverigedemokraterna
  • Flest inlägg per dag: Sverigedemokraterna
  • Högst tillväxt: Kristdemokraterna (Miljöpartiet de gröna)
  • Högst engagemangsgrad: Sverigedemokraterna

Topp 5-partier

Politiska partier Sverige i sociala medier mars 2022 YouTube, poäng. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Bästa inlägg YouTube

Politiska partier toppinlägg mars 2022 YouTube. Källa: Kommunikationsanalys. Datakälla: Smampion

LinkedIn

Plattformen LinkedIn och de politiska partiernas närvaro där redovisas två gånger per år. Här hittar du den senaste analysen omfattande andra halvåret 2021. En ny analys för första halvåret 2022 kommer i slutet av 2022.

Nyheter och tips

Valspecial 2022: Var diskuteras politiska frågor på nätet?

Idag släpptes Svenskarna och internet: Valspecial 2002. En av de frågor som där ställts var: Var brukar du diskutera politik på nätet? Se resultat nedan.

Fråga: Var brukar du diskutera politiska frågor på nätet. Källa: Svenskarna och internet: Valspecial 2022

Vad gäller förstagångsväljarna är Instagram en viktig kanal.

Förstagångsväljare tagit del av politisk information/budskap. Källa: Svenskarna och internet: Valspecial 2022

Facebook Protect: extra skydd för sidor

Meta erbjuder nu ett extra skydd relaterat vissa Facebook-sidor som konstateras kunna ha potential att nå många människor och som därmed bedöms behöva ha behov av högre säkerhet. Mer info om Facebook Protect.

Kommunicera med en röst i sociala medier

För att underlätta relationen med sina sidors följare är det viktigt att följarna möts av en liknande tonalitet, för igenkänning – och trygghet. Under ett valår tas ofta extra resurser in som stöd varför viktigt att även dessa känner till hur sidan/partiet ”talar” och vill uppfattas. Här finns tre steg för att säkra att kommunikationen har en enhetlig röst – över tid.

Meta: Tips för folkvalda ämbetsmän

Till stöd för folkvalda ämbetsmän har Meta delat tips om bästa metoder för att nå framgång och sin community på Facebook.

Valår och mindre politiskt innehåll på Facebook

Kommunikationsanalys har tidigare skrivit om de begränsningar som Facebook gjort i bland annat USA vad gäller mängden politiskt innehåll. Tidigare kom besked att mängden politiskt innehåll även ska reduceras i Sverige, dock utan att någon tidpunkt meddelats. Facebooks egen kommunikation runt detta hittar du här.

Säpo: Personlig säkerhet för politiskt aktiva

Säkerhetspolisen har tagit fram en handbok om personlig säkerhet för att hantera hot. Där presenteras bland annat denna vägledning vad gäller sociala medier:

Vägledning i sociala medier. Källa: Säkerhetspolisen

Opinionsläget – Pollofpolls

Det produceras som bekant ett stort antal partiundersökningar (löpande). För dig som söker en sammantagen helhetsbild av opinionsläget kan Pollofpolls.se ge stöd, samt även historisk utveckling.

Mandatkollen – online-tjänst för bedömning av mandat i riksdagen

Mandatkollen är en gratis online-tjänst som ger möjlighet att själv laborera med partikonstellationer för att se hur samarbeten skulle kunna skapa betryggande antal mandat i riksdagen. En högaktuell fråga i dessa tider med misstroendeomröstning och försök till ny regeringsbildning. Till detta kan även nedanstående vara ett stöd för att laborera med mandaten.

Kontakt och mer kunskap

Förhoppningsvis ger resultatet ovan dig en möjlighet att bilda en uppfattning om det politiska läget i sociala medier i allmänhet, och partiernas effekt på plattformarna i synnerhet. Och, ifall du själv arbetar för ett parti, inspiration och förståelse för att öka din egen (politiska) sidas genomslag.

Här kan du läsa den senaste sentimentanalysen eller attityden till de politiska partierna.

Besök gärna BumblewingNotified och Smampion och se hur deras verktyg, med deras olika upplägg och visualisering, ökar dataförståelsen för närvaron i sociala medier och relaterad framgång.

Här kan du följa Kommunikationsanalys på Facebook och LinkedIn för att säkra nya insikter.

Behöver du eller din organisation ett stöd eller bollplank vad gäller hela upplägget med er närvaro i sociala medier eller analys av närvaro och resultat? Välkommen att höra av dig.

Må gott,

Lars

Dela gärna, ange: Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se)

Datakällor: BumblewingNotified och Smampion

Definition av influens

Dialoger (avser Facebook och Twitter): En dialog uppstår när det finns tre eller fler kommentarer på ett inlägg som sidan har publicerat. Sidan antas ha deltagit i dialogen om sidan själv kommenterat på inlägget i form av en kommentar eller svar till en annan användares kommentar.

Fakta: Bloggen analyserar data baserat på tio partier: de åtta invalda politiska partierna i riksdagen, samt därtill Feministiskt initiativ och Medborgerlig Samling. Feministiskt initiativ finns med för sin framgång i sociala medier inför valet 2014, och motsvarande för Medborgerlig Samling inför valet 2018. Tanken med ”samma” politiska partier är att långa tidslinjer med samma analysobjekt ger bra underlag för att kunna följa utveckling av kommunikation i sociala medier över tid, samt utifrån samma data kunna se trender och förändringar – allt annat lika. Endast partier med vunnen plats i riksdagen kommer redovisas efter valet 2022. 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.