Sveriges telekombolag i sociala medier – effekt kvartal 4 2021

Telia säkrade högst effekt i sociala medier under fjärde kvartalet 2021. Teleoperatörerna minskade sin innehållsaktivitet i sociala medier. Högst tillväxt uppvisade Telia på Instagram. Telia producerade kvartalets bästa inlägg. Telia säkrade högst andel positivt sentiment: Tele2 högst andel negativt sentiment. Nyheter och tips.

I mars 2020 släppte Kommunikationsanalys den första effektanalysen över de fyra stora teleoperatörerna i sociala medier med fokus helårsresultat 2019 som utgångspunkt inför kommande kvartalsresultat.

Tidigare effektanalyser och branschrelaterade #tipsfrånverkligheten för telekom hittar du här.

Telekom i sociala medier fjärde kvartalet 2021

Fjärde kvartalet 2021 var det åter Telia som sammantaget säkrat högst effekt i sociala medier. 

Ett varumärkes genomslag kan som bekant baseras på både positivt och negativt engagemang. Kommunikationsanalys redovisar för telekom även faktor sentiment, eller attityd, det vill säga mätning av positiv, neutral eller negativ inställning (värdeord) längre ned.

Sammanfattning fjärde kvartalet

  • Telia säkrade högst effekt i sociala medier även under fjärde kvartalet 2021. Telia säkrade därmed högst effekt i sociala medier inom sin bransch för helåret 2021, precis som för helåret 2020.
  • Sett till helåret 2021 är ordet ”tips” ett frekvent använt ord i telekombolagens kommunikation i sociala medier.
  • Teleoperatörerna minskade sin innehållsaktivitet i sociala medier vilket möjligen kan kopplas till helger runt jul och nyår. Motsvarande kvartal 2020 publicerades 43 inlägg per månad medan detta kvartal 41 stycken per månad.
  • Tre sidor tappade följare: Telia samt Tele2 på Facebook och Tre på Twitter.
  • Telenor återupptog aktivitet på Instagram.
  • Högst responsgrad hade åter Telenor på Facebook.
  • Kvartalets kortaste svarstid uppvisade Tre på Twitter.
  • Telenor på Twitter hade kvartalets högsta viralitet.
  • Högst tillväxt uppvisade Telia på Instagram. 
  • Telia på Facebook producerade kvartalets bästa inlägg relaterat bluff-sms.
  • Flest inlägg gjordes åter av Telia på Twitter.
  • Telia säkrade åter högst andel positivt sentiment: Tele2 högst andel negativt sentiment samt därtill lägst andel positivt sentiment. 

Läs gärna nedanstående för utförligare kunskap relaterat denna korta sammanfattning.

Topp 3-operatör per plattform

Telia säkrade även detta kvartal samtliga första placeringar i de olika verktygen på samtliga plattformar. Förutom Telia säkrade åter Tele2 god effekt detta kvartal.

  • Facebook
    • Engagemang: Telia, Tele2 och Telenor
    • Influens: Telia, Tele2 och Telenor
    • Poäng: Telia, Tele2 och Telenor
  • Twitter
    • Engagemang: Telia, Tele2 och Telenor
    • Influens: Telia, Tele2 och Telenor 
    • Poäng: Telia, Telenor och Tele2 
  • Instagram
    • Engagemang: Telia, Tre och Telenor
    • Influens: Telia, Tre och Telenor
    • Poäng: Telia, Tre och Tele2
  • YouTube
    • Poäng: Telia, Telenor och Tele2

Aktivitet – inlägg

De fyra stora inom telekom gjorde i snitt 124 (162) inlägg per kvartal sammantaget Facebook, Twitter och Instagram, det vill säga 41 (54) stycken per månad. Kommunikationsanalys har som utgångspunkt rekommenderat ett inlägg per dag, vilket operatörerna med råge levererar. Teleoperatörerna har en relativt hög egen-initierad nivå av aktivitet i sina sociala kanaler, om än att det varierar mellan operatörer och plattformar.

Telenor som förra kvartalet hade sitt senaste Instagram-inlägg den 8 juli 2021 återkom med inlägg på plattformen den 3 december 2021.

Mest aktiva var Telia på Twitter med 1 017 inlägg under kvartalet.

Tvåan Tele2 på Twitter gjorde 135 (273) inlägg och trean Telenor på Twitter gjorde 128 (113) inlägg under kvartalet. Twitter är den plattform där bolagen visar hög aktivitet vilket mycket relaterar kundservice-frågor.

Verktyg och underlag

Analyserade plattformar är Facebook, Twitter, Instagram och YouTube. Samtliga sidor mäts tillsammans i respektive verktyg och inte uppdelat per plattform. Underlagen är respektive huvudsida från de fyra olika telekombolagen.

Till hjälp för dataunderlag står dataanalysföretagen Bumblewing (influens), Notified (engagemang och sentiment) och Smampion (poäng). 

Notera att för faktorer engagemanginfluens och sentiment har effekter på tre sociala plattformar utvärderats – Facebook, Twitter och Instagram, medan för faktor poäng utgör fyra plattformar underlag – Facebook, Twitter, Instagram samt YouTube. 

Effekt per verktyg kvartal 4 2021 

Influens – Bumblewing

För faktor influens syns i en och samma graf tre plattformar (Facebook, Twitter och Instagram) och samtliga fyra teleoperatörer. Det vill säga 12 sociala sidor. Verktyget Bumblewing har i aktivt läge mouseover som då gör att de olika placeringarna per operatör enkelt visar relaterad data. 

Telia på Facebook var även detta kvartal den operatör och plattform som säkrade mest influens med över en tredjedel av all influens av telekomoperatörernas sidor. Telia på Facebook samt Telia på Instagram står för över 60 procent av total influens bland alla operatörers sociala sidor.

Telekombolag i sociala medier – Telia, Telenor, Tele2 och Tre – influens och postengagemang kvartal 4 2021. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing

Om vi jämför andel sidor inom gruppen Övriga, 13,1 (6,4) procent, kan vi se att den andelen från detta kvartal inte fortsatt minska.

Av ovanstående visualisering framgår tydligt Telias höga aktivitet på Twitter vs hur närvaro på andra plattformar lyckats skapa engagemang på inlägg.

Poäng – Smampion

I verktyget för poäng som omfattar fyra plattformar (Facebook, Twitter, Instagram och YouTube), säkrade Telia på Twitter högst poäng under kvartalet (Telia på Twitter föregående kvartal).

Telekombolag i sociala medier – Telia, Telenor, Tele2 och Tre – poäng kvartal 4 2021. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Smampion

Mätpunkter – kvartal 4 2021

Mätpunkter Facebook, Twitter, Instagram och YouTube

Tre sidor tappade följare detta kvartal: Telia samt Tele2 på Facebook och Tre på Twitter. Tre uppvisade fortsatt nolltillväxt på YouTube.

Vid ändring, föregående kvartal inom parentes:

  • Störst: Telia på Facebook
  • Högst viralitet: Telenor på Twitter (Tre på Facebook)
  • Flest inlägg per dag: Telia på Facebook (Telia på Facebook)
  • Högst tillväxt: Telia på Instagram (Tele2 på Facebook)
  • Högst engagemangsgrad Facebook (7-dagar): Telia på Facebook (Tre på Facebook)
  • Högst engagemangsgrad Twitter, Instagram och YouTube (28-dagar): Telia på Instagram (Tre på Instagram)
  • Kortast svarstid: Tre på Twitter 63 minuter (Telia på Twitter 161 minuter)
  • Högst responsgrad: Telenor på Facebook 99,5 procent (Telenor på Facebook 98,5 procent)

Nedanstående var kvartalets fem främsta poängbaserade telekomsidor i sociala medier.

Topp 5-telekombolag i sociala medier – Telia, Telenor, Tele2 och Tre – urval mätpunkter kvartal 4 2021. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Smampion

Engagemang och poster – Notified

För faktor engagemang syns i samma graf tre plattformar (Facebook, Twitter och Instagram) och samtliga fyra teleoperatörer. Det vill säga 12 sociala sidor. Verktyget Notified har i aktivt läge mouseover som då gör att de olika placeringarna per operatör enkelt visar relaterad data. Telia på Facebook (Telia på Twitter) var den operatör och plattform som säkrade högst engagemang bland telekomoperatörer under kvartalet.

Fördelning engagemang

Telekombolag i sociala medier – kvartal 4 2021 Facebook, Twitter, Instagram engagemang. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Notified

Flest inlägg gjordes av Telia på Twitter

Telekombolag i sociala medier – kvartal 4 2021 Facebook, Twitter, Instagram poster. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Notified

Sentimentanalys kvartal 4 2021

För många professionella inom kommunikation är det intressant att inte enbart få veta ATT något sagts utan även VAD och HUR. Sentimentanalys är en bit på vägen vad gäller HUR, om än långt ifrån utan utmaningar. 

Kommunikationsanalys har för de fyra teleoperatörerna valt att sammanställa uppmätt nivå av positivt vs negativt sentiment i procent (resterande procent är neutralt). Detta för att få en känsla för omvärldens inställning eller attityd till varumärket och dess tjänster, produkter och service. 

Nedanstående rankning med sentimentanalys visar attityden relaterat de fyra teleoperatörerna i sociala medier. Telia står positivt stabilt, medan Tele2 både har lägst andel positivt sentiment och högst andel negativt sentiment.

Positivt sentiment/attityd (föregående kvartal inom parentes):

  1. Telia: 115 (126) procent
  2. Telenor: 108 (38) procent
  3. Tre: 94 (116) procent
  4. Tele2: 76 (74) procent

Negativt sentiment/attityd (föregående kvartal inom parentes):

  1. Tele2: 94 (106) procent
  2. Telia: 87 (80) procent
  3. Telenor: 85 (79) procent
  4. Tre: 82 (76) procent

Mest framgångsrika inlägg kvartal 4 2021

I verktygen var det detta kvartal enbart Telia som placerade sig bland samtliga topp 3-inlägg, på plattformarna Facebook och Twitter. Telias inlägg på Facebook relaterat bluff-sms toppade i båda verktygen (förra kvartalet Tre relaterat Afghanistan).

Förra kvartalet var det Tre och Telia som placerade sig bland topp 3-inlägg, på plattformarna Instagram, YouTube och Facebook.

Telekombolag i sociala medier – Telia, Telenor, Tele2 och Tre – bästa inlägg kvartal 4 2021. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing
Telekombolag i sociala medier – Telia, Telenor, Tele2 och Tre – bästa inlägg kvartal 4 2021. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Smampion

Ordmoln och vanligast förekommande ord

Telekombolag i sociala medier – Telia, Telenor, Tele2 och Tre – vanligaste ord kvartal 4 2021. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing

Bland teleoperatörerna var bland de 50 vanligast använda orden tips, bra, extra och telenor. Förra kvartalet var det teliatips och barn. Kvartalen dessförinnan var det teliatillsammans och tipstelia och 5g samt jul, iPhone och tillsammans.

Telekombolag i sociala medier – Telia, Telenor, Tele2 och Tre – vanligaste ord kvartal 4 2021. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Smampion

Nyheter och tips

Podd: Tolka data i sociala medier

Dataanalysföretaget Bumblewing är en långvarig leverantör av dataunderlag till Kommunikationsanalys. Här kan du lyssna till när vd Jonas Tulldahl vid Bumblewing samtalar om data i sociala medier, och hur tolka den, i podden Digitalsnack (30 min). (Där även Kommunikationsanalys kvartalsanalyser för kommuner omnämns.)

SR och sociala medier – handbok

Sveriges Radio har sedan många år uppmärksammats för sitt interna arbete och utförliga material som relaterar just arbete med sociala medier. Här hittar du deras senaste handbok.

Säkerhetshantering av sociala medier

I november fick Örebro universitet negativ press relaterat att deras twitter-konto kapats och budskap om kryptovaluta kommunicerades. Hur hanterar ni era egna konton och access, samt process för vilka som har tillgång och hur ofta lösenord byts?

Mäta digital mognad

Du kan mäta din organisations digitala mognad med DiMiOS-modellen som bland annat Linköpings kommun och Region Stockholm använder.

Relaterat digitalisering släppte EU-kommissionens DESI 2021 under kvartalet (Digital and Society Index 2021) för vidare läsning för en europeisk jämförelse.

Digital inkludering och tillgänglighet

Informationswebbplatsen Digin.nu ger information, stöd och verktyg för digital inkludering och tillgänglighet. Här får du information, inspiration och vägledning. Sajten drivs av myndigheterna PTS, DIGG, MFD och MTM.

Nytt regelverk för digitala tjänster – DSA/DMA

EU-kommissionen har presenterat ett förslag om att reformera regelverket för alla digitala tjänster. En lag som kommer att avgöra hur såväl sociala medier som e-handlare kan agera i EU. Här kan du läsa Sveriges Annonsörers lättförståeliga nedbrytning och förklaring på svenska.

En ansvarig förhandlare i frågan i Europaparlamentet har varit svenska Arba Kokalari, och här kan du läsa mer om hennes tankar.

Tips relaterat integritetsfrågor

Sveriges kommunikatörer har skrivit detta inlägg om hantering av integritet och personuppgifter på nätet.

Twitter utökar säkerhetsskydd

Så kallad ”private media” omfattas nu även av skydd på Twitter som till exempel hemadresser, id-handlingar, privat kontaktinformation osv. Mer info hos Twitter.

Kundservice i sociala medier

Företaget Brilliant har skrivit om trender vad gäller kundservice och skriver bland annat detta relaterat sociala medier: 

De vanligaste kanalerna för kundserviceenheter är fortfarande de gamla hederliga telefon och epost och därefter kommer chat och facebook. Bland sociala medier så är det just Facebook eller Instagram som är vanligast. I år ser vi dock att snittet på antal kanaler man tar emot kundkontakter på inte ökar utan istället minskat något. Man försöker nu smalna av, förtydliga och helt enkelt effektivisera sina resurser och processer på bästa sätt.

Hur ser det ut i din organisation?

Kontakt och mer kunskap

Som bekant arbetar professionella inom kommunikation ofta med budskap utifrån upplägget före-under-efter. Kommunikationsanalys blogg har fokus på efter; samtidigt som det krävs ett bra före och under för att säkra just resultat och därmed dyka upp i denna blogg. Ett genomtänkt social media management helt enkelt. Behöver du eller organisationen ett bollplank eller stöd vad gäller ert arbete med sociala medier? Välkommen att höra av dig.

Stämmer din uppfattning och känsla för teleoperatörernas närvaro och effekt i sociala medier med ovan analys? Något som förvånade? Någon insikt?

Nästa effektanalys för telekom i sociala medier kommer i anslutning till nästa kvartalsskifte. Följ gärna Kommunikationsanalys på Facebook och LinkedIn för att säkra nya uppdateringar.

Behöver du ett bollplank för att diskutera och analysera dina/era resultat och strategi i sociala medier? Välkommen att höra av dig

Må gott,

Lars

Dela gärna, ange: Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se)

Datakällor: BumblewingNotified och Smampion

Urval: Kommunikationsanalys lyfter kvartalsvis hur de fyra stora varumärkena, Tele2/Telenor/Telia/Tre, inom telekom i Sverige levererar och säkrar närvaro och effekt i sociala medier. Det är respektive operatörs sociala svenska huvudsidor som mäts, och inte undervarumärken som t.ex. Comviq, Halebop och Hallon i dessa analyser. 

Definition av influens

Definition av sentiment (Notified): ”En dator värderar olika ord från 1 till 100 utifrån hur positiva vs negativa de är. ”Våld” anses exempelvis vara ett negativt ord, medan ”fint” är ett positivt. Efter det analyseras varje artikel/post i sociala medier. Om artikeln har flest negativa ord markeras den som negativ. Har den flest positiva ord markeras den som positiv. Om inga direkt värdeord används eller om det är väldigt jämt mellan positiva och negativa ord så blir det neutral. Sen kan man även själv markera en artikel som positiv, negativ eller neutral om man anser att datorn tolkat innehållet fel. Datorn lär sig då dina justeringar och blir med tiden ännu bättre på sentiment. Viktigt att komma ihåg är att sentiment inte fungerar på ironi eller liknande, utan den sortens inlägg får man justera manuellt för att få mer träffsäker statistik.”

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.