Sveriges försäkringsbolag i sociala medier – effekt kvartal 4 2021

Försäkringsbolagen ökade sin innehållsaktivitet till 13 inlägg per månad. Länsförsäkringar Bergslagen var kvartalets mest aktiva sida. Länsförsäkringar Östgöta säkrade högst influens. Helår 2021. Aktuella nyheter och tips.

I februari 2020 släppte Kommunikationsanalys den första analysen över försäkringsbolagens effekter i sociala medier, då med fokus resultat under 2019 som utgångspunkt inför kommande kvartal. Alla resultatunderlag för försäkringsbolag samt relaterade #tipsfrånverkligheten hittar du här.

Intresset från försäkringsbranschen för dessa effekter i sociala medier har varit tydligt och därför planeras från kvartal 1 2022 ett ytterligare verktyg att användas för en sammanvägd effektanalys.

Sammanfattning

Försäkringsbolagen som bransch ökade sin innehållsaktivitet på Facebook under fjärde kvartalet till i snitt 13 inlägg per månad (föregående kvartal 11 inlägg per månad). 

Länsförsäkringar Bergslagen var den mest aktiva Facebook-sidan med 35 inlägg per månad. 

Länsförsäkringar Östgöta säkrade högst influens under fjärde kvartalet.

Andel influens från gruppen Övriga ökade detta kvartal relaterat topp 5-sidorna. Förra kvartalets tapp fortsatte därmed inte utan återgick till tidigare nivå av ökning.

Tre Facebook-inlägg relaterat djur på nyårsafton samt bedrägeriförsök säkrade kvartalets högsta effekt. 

Helår 2021

Svenska försäkringsbolag Facebook – influens helår 2021. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing

Djurkommunikation dominerade under året för att säkra effekt på innehåll men därtill även inslag av sponsring och tävlingar.

I snitt gjorde försäkringsbolagen 11 inlägg per månad på Facebook under 2021.

Under 2021 var det följande försäkringsbolagssidor som säkrade högst influens under respektive kvartal:

  1. Agria Djurförsäkring Katt
  2. Agria Djurförsäkring Katt
  3. Agria Djurförsäkring Hund
  4. Länsförsäkringar Östgöta

2020 var motsvarande:

  1. Agria Djurförsäkringar Katt
  2. Agria Djurförsäkringar Hund
  3. Svedea Katt
  4. Agria Djurförsäkringar Katt.

Kommunikation runt och relaterat djur gav öven 2020 denna bransch störst chans till genomslag och effekt i sociala medier.

Försäkringsbolagens inläggsaktivitet på Facebook

Försäkringsbranschen Sverige – antal inlägg Facebook per månad 2021. Källa: Kommunikationsanalys. Datakälla: Bumblewing

Försäkringsbolagen gjorde i snitt 38 (33) inlägg på Facebook under kvartalet, det vill säga 13 (11) stycken per månad. Från förra kvartalet har alltså en viss aktivitetsökning av innehåll skett. Sett över tid ligger försäkringsbolagens snitt stabilt. 

Kommunikationsanalys har tidigare som utgångspunkt rekommenderat ett inlägg per dag. Flödet ska givetvis vara relevant för följarna, och innehåll beror självklart även på inom vilken bransch verksamheten finns. 

Hur effekterna i sociala medier har hjälpt till att stötta bakomliggande affärsmål kan endast organisationen besvara.

Mest aktiva var Länsförsäkringar Bergslagen som gjorde flest inlägg: 106 stycken under kvartalet, eller 35 stycken per månad (föregående kvartal inom parentes). 

Tvåan Länsförsäkringar Östgöta gjorde 101 inlägg under kvartalet, och (återkommande) trean Länsförsäkringar Göinge-Kristianstad gjorde 89 (104) stycken under kvartalet.

Sett till kvartalets etta i influens, Länsförsäkringar Östgöta, gjorde de 101 inlägg under kvartalet, motsvarande cirka 34 inlägg per månad, vilket är nästan tre gånger över branschsnittet. Värt att kolla in vad de gjort och hur de paketerar sitt innehåll för att uppnå denna effekt. 

Underlag och verktyg

Svensk Försäkring har ett 50-tal försäkringsbolag som medlemmar vilka svarar för mer än 90 procent av den svenska försäkringsmarknaden. Det finns även branschstatistik som visar att det finns 440 olika försäkringsbolag i Sverige. Kommunikationsanalys baserar från fjärde kvartalet 2021 sin analys på 52 (53) försäkringsbolag med Facebook-sida. Om det är något bolag du ser som viktigt med närvaro i sociala medier och som saknas, välkommen att höra av dig.

Under kvartalet följdes aktivitet relaterat 52 Facebook-sidor. Ett länsförsäkringsbolag verkade ha bytt s.k. handle varför ett byte av konto fått ske. När ändring skedde går ej att se varför utfall detta kvartal kan ses baseras på innehåll från en sida färre under fjärde kvartalet.

Till hjälp för dataunderlag från Facebook använder Kommunikationsanalys för denna effektanalys endast ett verktyg, det svenska analysverktyget Bumblewing med faktor influens

Kvartal 4 2021 – försäkringsbolag på Facebook

Andel influens

Länsförsäkringar Östgöta intog första plats med 11,4 procent av totalen möjlig influens. (Förra kvartalet Agria Djurförsäkring Hund med 16,9 procent.)

Fem försäkringsbolag namnges i denna visualisering med högst andel influens, vilka samtidigt säkrade knappt hälften av total andel influens. 

Resterande 47 försäkringsbolag placeras i gruppen Övriga, vilka tillsammans säkrade 58,5 (42,9) procent av total andel influens. 

Länsförsäkringar Östgöta var åter det enda försäkringsbolag som inte specifikt relaterar djur, som placerat sig i topp-5 av andel influens under kvartalet, därtill nu även Länsförsäkringar Värmland.

Svenska försäkringsbolag i sociala medier Facebook – influens fjärde kvartalet 2021. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing

Andel engagemang

Nedanstående bild visar tydligt hur Länsförsäkringar Bergslagen står ut vad gäller aktivitet i form av antal inlägg, medan Agria Djurförsäkring Katt och Agria Djurförsäkring Hund åter lyckats säkra högst antal reaktioner per inlägg.

En stor del försäkringsbolag placerar sig i nedre vänstra hörnet med låg aktivitet samt lågt antal reaktioner på innehåll.

Försäkringsbolag i Sverige. Andel engagemang på poster – kvartal 4 2021. Källa: Kommunikationsanalys (www..kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing

Bästa poster på Facebook – fjärde kvartalet 2021

Agria Djurförsäkring Katt och Agria Djurförsäkring Hund (båda även detta kvartal) samt Länsförsäkringar Halland (förra kvartalet Svedea Katt) säkrade kvartalets tre bästa inlägg. 

Kommunikationen från Agria avsåg tips för att klara nyårsafton med sina djur, och Länsförsäkringar Halland handlade om bedrägeriförsök via sms.

Svenska försäkringsbolag i sociala medier Facebook – bästa inlägg fjärde kvartalet 2021. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing

Förra kvartalet avsåg kommunikationen från Agria en tävling med egna bilder på sin katt respektive hund, och Svedea handlade om en omröstning relaterat katthem.

Djurkommunikation dominerar vad gäller att säkra effekt men även tips, råd och tävlingar under året.

Ta gärna en titt på inläggen för att förstå vad som tilltalar följare och genererar interaktion.

Försäkringsbranschens vanligaste ord i sociala medier

Försäkringsbranschen – ordmoln kvartal 4 2021. Datakälla: Bumblewing

Aktuella nyheter och tips

SR och sociala medier – handbok

Sveriges Radio har sedan många år uppmärksammats för sitt interna arbete och utförliga material som relaterar just arbete med sociala medier. Här hittar du deras senaste handbok.

Podd: Tolka data i sociala medier

Dataanalysföretaget Bumblewing är en långvarig leverantör av dataunderlag till Kommunikationsanalys. Här kan du lyssna till när vd Jonas Tulldahl vid Bumblewing samtalar om data i sociala medier, och hur tolka den, i podden Digitalsnack (30 min). (Där även Kommunikationsanalys kvartalsanalyser för kommuner omnämns.)

Säkerhetshantering av sociala medier

I november fick Örebro universitet negativ press relaterat att deras twitter-konto kapats och budskap om kryptovaluta kommunicerades. Hur hanterar ni era egna konton och access, samt process för vilka som har tillgång och hur ofta lösenord byts?

Mäta digital mognad

Du kan mäta din organisations digitala mognad med DiMiOS-modellen som bland annat Linköpings kommun och Region Stockholm använder.

Relaterat digitalisering släppte EU-kommissionens DESI 2021 under kvartalet (Digital and Society Index 2021) för vidare läsning för en europeisk jämförelse.

Digital inkludering och tillgänglighet

Informationswebbplatsen Digin.nu ger information, stöd och verktyg för digital inkludering och tillgänglighet. Här får du information, inspiration och vägledning. Sajten drivs av myndigheterna PTS, DIGG, MFD och MTM.

Nytt regelverk för digitala tjänster – DSA/DMA

EU-kommissionen har presenterat ett förslag om att reformera regelverket för alla digitala tjänster. En lag som kommer att avgöra hur såväl sociala medier som e-handlare kan agera i EU. Här kan du läsa Sveriges Annonsörers lättförståeliga nedbrytning och förklaring på svenska.

En ansvarig förhandlare i frågan i Europaparlamentet har varit svenska Arba Kokalari, och härkan du läsa mer om hennes tankar.

Tips relaterat integritetsfrågor

Sveriges kommunikatörer har skrivit detta inlägg om hantering av integritet och personuppgifter på nätet.

Twitter utökar säkerhetsskydd

Så kallad ”private media” omfattas nu även av skydd på Twitter som t.ex. hemadresser, id-handlingar, privat kontaktinformation osv. Mer info hos Twitter.

Kundservice i sociala medier

Företaget Brilliant har skrivit om trender vad gäller kundservice och skriver bland annat detta relaterat sociala medier: 

De vanligaste kanalerna för kundserviceenheter är fortfarande de gamla hederliga telefon och epost och därefter kommer chat och facebook. Bland sociala medier så är det just Facebook eller Instagram som är vanligast. I år ser vi dock att snittet på antal kanaler man tar emot kundkontakter på inte ökar utan istället minskat något. Man försöker nu smalna av, förtydliga och helt enkelt effektivisera sina resurser och processer på bästa sätt.

Hur ser det ut i din organisation?

Kontakt och mer kunskap

Vad tycker du: är 13 inlägg per månad på Facebook nog med kommunikation från branschen försäkringsbolag? Är djurkommunikation det enda säkra sättet att skapa intresse bland följare? Eller finns chans till nytänk – och kanske… storytelling?

Nästa kvartalsanalys för försäkringsbolag i sociala medier kommer efter kvartalets slut. 

Här kan du följa Kommunikationsanalys på Facebook och LinkedIn för att säkra ny kunskap.

Behöver du eller din organisation ett bollplank eller stöd vad gäller er närvaro och resultat i sociala medier? Välkommen att höra av dig.

Må gott,

Lars

Dela gärna, ange: Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se)

Datakälla: Bumblewing

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.