Sverigedemokraterna dominerade effekt i sociala medier i januari. Partiernas innehållsaktivitet minskade på Facebook och Twitter. Sex partier tappade följare på Facebook. 500 procent kostnadsökning av annonsering i jämförelse med januari 2021. Nyheter och tips.
Summering januari
I januari säkrade Sverigedemokraterna åter mest effekt på bas av kommunikation och närvaro i sociala medier och respons på densamma. Därefter säkrade Moderaterna månadens högsta effekt.
Partiernas partisidor minskade i januari antal inlägg på Facebook och Twitter men ökade på Instagram och YouTube i jämförelse med föregående månad.
I jämförelse med januari 2021 ökade partiernas annonsering denna januari med drygt 500 procent i Metas tjänster. Kristdemokraterna annonserade för mest av samtliga partier. Sverigedemokraterna hade ingen kostnad för annonsering av partisidan.
Partier utom riksdagen: Feministiskt initiativ låg även denna månad under poängmedel på flera plattformar, och hade därtill även negativ tillväxt av följare på flera plattformar. Partiet verkar därtill ha dolt antalet prenumeranter på YouTube. Det andra partiet utanför riksdagen, Medborgerlig Samling, uppvisade god effekt på flera plattformar.
Facebook, Twitter, Instagram och YouTube – topp 3-partier
Sverigedemokraterna placerade sig sammantaget bäst under månaden (exklusive LinkedIn), följda av Moderaterna, på bas av merparten höga topp 3-placeringar.
- Facebook
- Engagemang: Sverigedemokraterna, Moderaterna och Kristdemokraterna
- Influens: Sverigedemokraterna, Moderaterna och Kristdemokraterna
- Poäng: Kristdemokraterna, Medborgerlig Samling och Liberalerna/Moderaterna
- Twitter
- Engagemang: Socialdemokraterna, Moderaterna och Sverigedemokraterna
- Influens: Sverigedemokraterna, Moderaterna och Liberalerna
- Poäng: Medborgerlig Samling, Sverigedemokraterna och Kristdemokraterna/Vänsterpartiet
- Instagram
- Engagemang: Sverigedemokraterna, Moderaterna och Socialdemokraterna
- Influens: Sverigedemokraterna, Moderaterna och Socialdemokraterna
- Poäng: Medborgerlig Samling, Socialdemokraterna och Moderaterna
- YouTube
- Poäng: Sverigedemokraterna, Socialdemokraterna och Vänsterpartiet
- LinkedIn
- Moderaterna, Socialdemokraterna och Centerpartiet
Partier per plattform samt storlek
Sett till starkast kommunikativt parti per plattform blev fördelningen denna månad (vid ändring, föregående kvartal inom parentes):
- Facebook = Sverigedemokraterna
- Twitter = Sverigedemokraterna
- Instagram = Sverigedemokraterna
- YouTube = Sverigedemokraterna
Störst per plattform är på Facebook, Instagram och YouTube Sverigedemokraterna, och på Twitter och LinkedIn Moderaterna.
Influens över tid – landets tre största partier
Av de tre största partierna vid valet 2018, visade Sverigedemokraterna under hela 2020 och 2021en helt dominerande influens i sociala medier.
Januari visade en fortsatt dominans för Sverigedemokraterna, där Moderaterna visade snarlika effektresultat på Twitter.
Socialdemokraterna säkrade åter lägst effekt av de tre stora partierna.
Under valåret 2022 kommer resultat för 2021 att publiceras enligt nedanstående till hjälp att jämföra utveckling och eventuell förändring av utfall.
Facebook 2022 vs 2021


Twitter 2022 vs 2021


Instagram 2022 vs 2021


Kostnad för politisk partiannonsering
Kristdemokraterna lade mest på annonsering i januari. Moderaterna, som åter började annonsera i Metas tjänster i oktober 2021, har även fortsatt annonsera i januari 2022.
Vänsterpartiet och Sverigedemokraterna registrerade ingen annonsering i januari.
Förra året, i januari 2021 annonserade dessa tio partier för drygt 33 000 kr. I januari i år annonserade de för drygt 230 000 kr, en dryg 500 procentig kostnadsökning. En indikation för nivån på kommande kostnader valåret 2022?
Med tanke på att Meta även i Sverige aviserat minskat politiskt innehåll på plattformen blir det samtidigt intressant att följa utvecklingen framöver vad gäller partiernas satsning på dessa plattformar för genomslag av budskap.
Annonsering Meta 2022 vs 2021
Topp 3 månadsannonskostnad i Metas tjänster (partisidor) januari 2022:
- Kristdemokraterna
- Socialdemokraterna
- Liberalerna


Här ges normalt en brasklapp för exakt kostnad då verktyget inte ger möjlighet att välja kalendermånad, utan omfattar senaste 30-dagarna.
Dialoger
Under faktor Dialoger på Facebook uppvisade denna månad samtliga tio (tio) partier mätbar aktivitet.
Är dialog en viktig faktor? Svar ja enligt Kommunikationsanalys. Dels heter det sociala medier dvs. ett utbyte genom att både lyssna och prata, dels ger plattformarna möjlighet till en form av relationsskapande, en grund för förtroende. Rena informationskanaler finns redan många, men tack vare sociala medier ges en chans att dels lyssna på reaktioner på budskap, dels att förklara – samt undanröja missförstånd. Eller helt enkelt, visa att partiet finns där för väljarnas frågor och rädslor. Och hur.
Antal politiska inlägg per månad per plattform
Partierna producerade och publicerade under månaden ett minskat antal innehåll på Facebook och Twitter, och ett ökat antal innehåll på Instagram och YouTube.
Mest aktiva parti per plattform (föregående månad inom parentes):
- Facebook: 486 (516) inlägg, motsvarande ett snitt på 49 (52) inlägg per parti. Varav Sverigedemokraterna 148 (Sverigedemokraterna 118) stycken dvs. 30 (23) procent av totalen politiskt innehåll.
- Twitter: 564 (615) tweets, motsvarande ett snitt på 56 (62) inlägg per parti. Varav –Sverigedemokraterna 128 (Centerpartiet 125) stycken dvs. 23 (20) procent av totalen politiskt innehåll.
- Instagram: 340 (335) inlägg, motsvarande ett snitt på 34 (34) inlägg per parti. Varav Sverigedemokraterna 87 (Moderaterna 74) stycken dvs. 26 (22) procent av totalen politiskt innehåll.
- YouTube: 57 (52) videor, motsvarande ett snitt på 6 (5) videor per parti. Varav Sverigedemokraterna 34 (Sverigedemokraterna 22) stycken dvs. 60 (42) procent respektive av totalen politiskt innehåll. Snittet dras upp av Socialdemokraternas, Sverigedemokraternas, Vänsterpartiets, Miljöpartiet de grönas och Kristdemokraternas aktivitet kontra ingen aktivitet från övriga partier.
Månadsresultat per verktyg
Kommunikationsanalys har fokus social media management och hur tolka relaterad data och effekt, samt presentera olika verktyg som stöttar hantering och förståelse. Analysverktygen Bumblewing tillför faktor influens, Smampion poäng och Notified engagemang och sentiment.
Facebook – influens
Sverigedemokraterna dominerade andelen influens även denna månad, och nedanstående graf illustrerar tydligt effekten av partiets kombination av hög aktivitet med högt uppnått engagemang. Rätt paketerat budskap till rätt målgrupp i rätt kanal?

Facebook – månadens bästa inlägg
Inget parti placerade sig i båda verktygens mest framgångsrika inlägg för månaden.
- Bumblewing: Sverigedemokraterna
- Smampion: Kristdemokraterna
Kolla gärna in inläggen för att förstå vad och vilken vinkel och paketering det är som gör att budskap når ut, och slår an hos följarna.
Bumblewing

Smampion

Twitter – influens
Första plats denna månad intogs av Sverigedemokraterna, följda av Moderaterna. Sverigedemokraterna och Moderaterna säkrade båda tillsammans nästan 80 procent av total andel influens.

Twitter – månadens bästa inlägg
Inget parti placerade sig etta i båda verktygen för månaden. Föregående kvartal inom parentes vid ändring.
- Bumblewing: Moderaterna
- Smampion: Liberalerna
Bumblewing

Smampion

Instagram – influens
Sverigedemokraterna hade fortsatt dominerande andel influens på Instagram. Denna månad intog Moderaterna andra plats och Socialdemokraterna tredje plats.

Instagram – månadens bästa inlägg
Inget parti placerade sig etta i båda verktygen för månaden.
- Bumblewing: Sverigedemokraterna
- Smampion: Socialdemokraterna
Bumblewing

Smampion

Partisidornas månadspoäng
Feministiskt initiativ låg även denna månad under medel på samtliga fyra plattformar, därtill även Miljöpartiet de gröna.
Partier under medel denna månad var Socialdemokraterna, Centerpartiet, Vänsterpartiet, Miljöpartiet de gröna och Feministiskt initiativ.

Partier under medel var denna månad åter Feministiskt initiativ och Miljöpartiet de gröna .

Partier under medel denna månad var Vänsterpartiet, Centerpartiet, Miljöpartiet de gröna och Feministiskt initiativ.

YouTube
Partier under medel denna månad var Kristdemokraterna, Centerpartiet, Miljöpartiet de gröna, Liberalerna och Feministiskt initiativ.

Aktivitet och responsivitet
Feministiskt initiativ hade negativ tillväxt av följare på flera plattformar. Partiet verkar nu ha dolt antalet prenumeranter på YouTube varför status på den plattformen ej går att redovisa.
Socialdemokraterna, Vänsterpartiet, Centerpartiet, Sverigedemokraterna, Miljöpartiet de gröna och Feministiskt initiativ uppvisade negativ tillväxt denna månad.
Mätpunkter Facebook
Föregående månad inom parentes vid ändring.
- Störst: Sverigedemokraterna
- Högst viralitet: Vänsterpartiet (Moderaterna)
- Flest inlägg per dag: Sverigedemokraterna
- Högst tillväxt: Medborgerlig Samling
- Högst engagemangsgrad (7-dagar): Kristdemokraterna (Moderaterna)
- Dialoger: Samtliga partier
Topp 5-partier

Dialoger innebär att sidan engagerat sig i dialog på kommentarer som gjorts på sidan (se även förklaring längst ned). Alla partier uppvisade dialog även denna månad.
Möjlighet för följare att göra egna inlägg på en partisida på Facebook slutade merparten partier erbjuda 2016, och därefter erbjöd endast Centerpartiet möjligheten till 2021.
Engagemang – Notified
Sverigedemokraterna fick även denna månad merparten av totalen engagemang på sitt innehåll och närvaro. Därefter följde åter Moderaterna och Socialdemokraterna.
Orsaken till engagemang kan som bekant både vara positiv och negativ: här ger denna data ger ingen sentimentanalys. Sentimentanalys återfinns för politiska partier i dessa kvartalsanalyser.

Inget parti uppvisade negativ tillväxt denna månad.
Mätpunkter Twitter
Föregående månad inom parentes vid ändring.
- Störst: Moderaterna
- Högst viralitet: Moderaterna
- Flest inlägg per dag: Medborgerlig Samling
- Högst tillväxt: Medborgerlig Samling
- Högst engagemangsgrad: Socialdemokraterna (Centerpartiet)
Topp 5-partier

Engagemang – Notified
Notifieds verktyg visar åter att Socialdemokraterna, Moderaterna och Sverigedemokraterna säkrade högst engagemang på Twitter.

Miljöpartiet de gröna och Feministiskt initiativ visade negativ tillväxt även denna månad.
Mätpunkter Instagram
- Störst: Sverigedemokraterna
- Högst viralitet: Sverigedemokraterna
- Flest inlägg per dag: Sverigedemokraterna (Moderaterna)
- Högst tillväxt: Socialdemokraterna
- Högst engagemangsgrad: Sverigedemokraterna
Topp 5-partier

Engagemang – Notified
Sverigedemokraterna fortsatte att dominera engagemang på Instagram. Denna månad tätt följda av Moderaterna och därefter Socialdemokraterna.

YouTube
Feministiskt initiativ uppvisar numera noll prenumeranter (möjligen på grund av dolt antal). Miljöpartiet de gröna uppvisade negativ tillväxt.
Mätpunkter YouTube
Föregående månad inom parentes vid ändring.
- Störst: Sverigedemokraterna
- Högst viralitet: Sverigedemokraterna
- Flest inlägg per dag: Sverigedemokraterna
- Högst tillväxt: Socialdemokraterna (Medborgerlig Samling)
- Högst engagemangsgrad: Sverigedemokraterna
Topp 5-partier

Bästa inlägg YouTube

Plattformen LinkedIn och de politiska partiernas närvaro där redovisas två gånger per år. Här hittar du den senaste analysen omfattande första halvåret 2021. En ny effektanalys för andra halvåret 2021 kommer i början av 2022.
Nyheter och tips
Meta: Tips för folkvalda ämbetsmän
Till stöd för folkvalda ämbetsmän har Meta delat tips om bästa metoder för att nå framgång och sin community på Facebook.
Valår och mindre politiskt innehåll på Facebook
Kommunikationsanalys har tidigare skrivit om de begränsningar som Facebook gjort i bland annat USA vad gäller mängden politiskt innehåll. Nu har besked kommit att mängden politiskt innehåll även ska reduceras i Sverige, dock utan att någon tidpunkt meddelats. Facebooks egen kommunikation runt detta hittar du här.
Säpo: Personlig säkerhet för politiskt aktiva
Säkerhetspolisen har tagit fram en handbok om personlig säkerhet för att hantera hot. Där presenteras bland annat denna vägledning vad gäller sociala medier:

Valår: Hyr en sociala medier specialist?
Kraftsamling och försäkran om kompetens och resurser pågår nu bland landets partier för att säkra framgång i årets val. För mindre partier med mindre andel partistöd kanske ett konsultstöd att hyra per timme för sociala medier kan vara ett alternativ vs anställning? Mer info hos Hammer & Hanborg.
Facebook stängde sidor inför valet 2018
Expressen har delat exempel på att Facebook ska ha stängt konton relaterat det svenska valet 2018.
Opinionsläget – Pollofpolls
Det produceras som bekant ett stort antal partiundersökningar (löpande). För dig som söker en sammantagen helhetsbild av opinionsläget kan Pollofpolls.se ge stöd, samt även historisk utveckling.
Mandatkollen – online-tjänst för bedömning av mandat i riksdagen
Mandatkollen är en gratis online-tjänst som ger möjlighet att själv laborera med partikonstellationer för att se hur samarbeten skulle kunna skapa betryggande antal mandat i riksdagen. En högaktuell fråga i dessa tider med misstroendeomröstning och försök till ny regeringsbildning. Till detta kan även nedanstående vara ett stöd för att laborera med mandaten.
Kontakt och mer kunskap
Förhoppningsvis ger resultatet ovan dig en möjlighet att bilda en uppfattning om det politiska läget i sociala medier i allmänhet, och partiernas effekt på plattformarna i synnerhet. Och, ifall du själv arbetar för ett parti, inspiration och förståelse för att öka din egen (politiska) sidas genomslag.
Här kan du läsa den senaste sentimentanalysen eller attityden till de politiska partierna.
Besök gärna Bumblewing, Notified och Smampion och se hur deras verktyg, med deras olika upplägg och visualisering, ökar dataförståelsen för närvaron i sociala medier och relaterad framgång.
Här kan du följa Kommunikationsanalys på Facebook och LinkedIn för att säkra nya insikter.
Behöver du eller din organisation ett stöd eller bollplank vad gäller hela upplägget med er närvaro i sociala medier eller analys av närvaro och resultat? Välkommen att höra av dig.
Må gott,
Lars
Dela gärna, ange: Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se)
Datakällor: Bumblewing, Notified och Smampion
Definition av influens
Dialoger (avser Facebook och Twitter): En dialog uppstår när det finns tre eller fler kommentarer på ett inlägg som sidan har publicerat. Sidan antas ha deltagit i dialogen om sidan själv kommenterat på inlägget i form av en kommentar eller svar till en annan användares kommentar.
Fakta: Bloggen analyserar data baserat på tio partier: de åtta invalda politiska partierna i riksdagen, samt därtill Feministiskt initiativ och Medborgerlig Samling. Feministiskt initiativ finns med för sin framgång i sociala medier inför valet 2014, och motsvarande för Medborgerlig Samling inför valet 2018. Tanken med ”samma” politiska partier är att långa tidslinjer med samma analysobjekt ger bra underlag för att kunna följa utveckling av kommunikation i sociala medier över tid, samt utifrån samma data kunna se trender och förändringar – allt annat lika. Förmodligen kommer endast partier med vunnen plats i riksdagen redovisas efter valet 2022.