Sveriges kommuner i sociala medier – effekt kvartal 4 2021

Sveriges kommuner gjorde i snitt 28 Facebook-inlägg per månad, en ökning från föregående kvartal. Flest inlägg gjorde åter Lysekils kommun med 122 stycken per månad. Säffle kommun säkrade fortsatt högst kommuninfluens på Facebook, följd av Vänersborgs kommun och Norrköpings kommun. Kvartalets bästa inlägg producerade Trelleborgs kommun, Sollentuna kommun samt Malung-Sälens kommun. Kommunerna i Västra Götaland gav åter länet störst samlad influens på Facebook. Helårets topp 3-kommunsidor var Säffle kommun, Karlstads kommun och Vänersborgs kommun. Nyheter och tips.

2020 utökade Kommunikationsanalys sina effektanalyser i sociala medier till att omfatta skattefinansierade verksamheter som Sveriges kommunerlänsstyrelser, (statliga) myndigheterregioner och sjukhus. En anledning till detta nya fokusområde var pandemin och samhällets tydliga behov av officiell information och fakta, där sociala medier fyller en mycket viktig roll som nyhetskälla.

Effektanalyserna har tagits emot med mycket stort intresse, och en anledning verkar vara att just uppföljning av närvaro och resultat i sociala medier är ett område som hittills inte fått mycket utrymme internt, om beroende på resurser eller annat. 

Kommuner i sociala medier kvartal 4 2021 – samt helår 2021

Tidigare effektanalyser samt #tipsfrånverkligheten för landets kommuner hittar du här

Kommunsnitt – inlägg på Facebook kvartal 4

Sveriges kommuner gjorde under kvartalet i snitt 85 (74) inlägg per kvartal på Facebook, motsvarande 28 (25) stycken per månad. Kvartalet visar alltså en aktivitetsökning i jämförelse med föregående kvartal på Facebook. 

Svenska kommuners månadssnitt över helåret motsvarar 27 inlägg per månad på Facebook. Sommarmånaderna juli och augusti visar en lägre frekvens av innehåll vilket kan ses ha naturliga semesterskäl. Samtidigt har dessa månader just många följare som är lediga och därmed en ökad tillgänglighet för budskap i sociala medier?

Sveriges kommuner 2021 – antal inlägg per månad Facebook. Källa: Kommunikationsanalys. Datakälla: Bumblewing

Kommunikationsanalys har som utgångspunkt rekommenderat minst ett inlägg per dag, vilket kommunerna i snitt över tid nästan uppnår. Om än med mycket stora skillnader sinsemellan.

Tips: En rådgivande omröstning bland följarna borde kunna ge en uppfattning inom vilka områden innehåll önskas. Och givetvis även fungera som en temperaturmätare på sidan. Särskilt ifall innehållet inte säkrar önskad effekt.

Kommunal aktivitet – högst och lägst

Lysekils kommun gjorde flest inlägg under även under fjärde kvartalet: 365 (339) stycken, eller 122 (113) stycken per månad. Det motsvarar drygt fyra gånger fler än kommunsnittet för kvartalet. 

Tvåan Vänersborgs kommun, återkommande, gjorde 251 inlägg och trean Ludvika kommun gjorde 241 inlägg under kvartalet, motsvarande 84 respektive 80 inlägg per månad. 

Den kommun som gjorde minst antal inlägg under kvartalet var Lindesbergs kommun med 13 stycken inlägg.

Om vi tittar på detta helårs samt även förra helårets etta i kommuninfluens, Säffle kommun, gjorde de 88 (74) inlägg under kvartalet, motsvarande 29 (25) inlägg per månad, en aktivitetsnivå strax över kommunsnittet. Influensen säkrades mycket på bas av den i jämförelse stora mängden reaktioner på sina inlägg. Resultat av rätt paketerat budskap, i rätt tid, till rätt målgrupp, i rätt kanal? Här kan du läsa #tipsfrånverkligheten där Säffle kommun för Kommunikationsanalys delar sitt arbete bakom sin framgång i sociala medier.

Service

Kommunikationsanalys värderar högt en hygiennivå av faktor kundservice, det vill säga ta hand om och svara på frågor och kommentarer. Ibland värt att påminna om att det heter sociala medier av en anledning, vilket innebär att både tala OCH lyssna OCH svara. Här ges då också möjlighet att ytterligare förstärka organisationens varumärke och tonalitet för ökad igenkänning och trovärdighet.

Hantering av svar på frågor och kommentarer på kommunala sidor hanteras olika: antingen av kommunens kommunikatörer eller via ett centralt kontaktcenter eller motsvarande.

Landets topp 10-kommuner kvartal 4 2021 – influens Facebook

Landets topp 10-kommuner av de 284 officiella sidorna, som säkrat högst influens på sin närvaro på Facebook under kvartalet var (föregående kvartal inom parentes):

  1. Säffle kommun (Säffle kommun)
  2. Vänersborgs kommun (Vänersborgs kommun)
  3. Norrköpings kommun (Karlstads kommun)
  4. Karlstads kommun (Simrishamns kommun)
  5. Sollefteå kommun (Uppsala kommun)
  6. Simrishamns kommun (Luleå kommun)
  7. Malmö stad (Norrköpings kommun)
  8. Nynäshamns kommun (Sundsvalls kommun)
  9. Trollhättans Stad (Sotenäs kommun)
  10. Malung-Sälens kommun (Malmö stad)

Säffle kommun behöll även detta kvartal sin topplacering, i linje med första platsen för hela 2020 och nu även för 2021. Kommunikationsanalys vill passa på att gratulera kommunikationschef Johan Österman som tidigare för Kommunikationsanalys berättat om Säffles arbete med de sociala plattformarna. 

Bland landets topp 10-kommuner såg vi detta kvartal åter Malmö stad som representant för de tre största städerna. Även Trollhättans Stad placerade sig bland topp 10. (Not. Valet av stavning av stad med gemen/versal varierar mellan dessa städer.)

Landets topp 10-kommuner helår 2021 – influens Facebook

Kommunsidornas placering för helåret 2021 var:

  1. Säffle kommun
  2. Karlstads kommun
  3. Vänersborgs kommun
  4. Simrishamns kommun
  5. Sollefteå kommun
  6. Malung-Sälens kommun
  7. Norrköpings kommun
  8. Luleå kommun
  9. Trollhättans Stad
  10. Sotenäs kommun

Kommuner kvartal 4 2021 – del av total andel kommuninfluens på Facebook

Att praktiskt och förståeligt visualisera 284 kommuner är inte enkelt eller ens möjligt i alla verktyg. Bumblewing väljer i sin visuella grafik att avgränsa de topp 5 som lyckats allra bäst i sociala medier, resten grupperas som Övriga. Det ger en snabb och enkel överblick för om influensen domineras av någon/några kommunsidor, eller är mer jämnt fördelad.

Sveriges kommuner i sociala medier Facebook – kvartal 4 2021. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing

Gruppen Övriga utgör bland kommuner 87,2 (86,6) procent. 

Då influensens 100 procent fördelas bland 284 kommunsidor på Facebook, är det värt att poängtera att allt över 1 procent är att se som ett mycket bra resultat och effekt av närvaron på Facebook. Ett snitt på resterade 279 sidor skulle ge en sidinfluens på 0,3 procent om jämnt fördelad.

Vad gäller fördelning inlägg och relaterat engagemang visar nedanstående graf tydligt det stora engagemang som Säffle kommuns inlägg utlöser bland sidans följare vs många kommuners relativt höga innehållsaktivitet.

Sveriges kommuner i sociala medier – engagemang inlägg (influens) kvartal 4 2021. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing

Här kan det vara värt att nämna att analysen för landets kommuner inte omfattar sentimentanalys, vilket Kommunikationsanalys bland annat gör för de politiska partierna samt banker och regioner. Engagemang kan som bekant baseras på både positiv och negativ återkoppling och reaktioner. Även annonsering kan användas för ökat genomslag vilket verktyget inte kan särskilja från organisk effekt.

Bästa kommuninlägg på Facebook kvartal 4 2021

Fjärde kvartalet skapade inlägg från Trelleborgs kommun, Sollentuna kommun och Malung-Sälens kommun mest effekt. Inläggen omfattade skolfrukost, markröjning samt luciatåg.

Sveriges kommuner i sociala medier Facebook – bästa inlägg kvartal 4 2021. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing

Tredje kvartalet präglade OS topp 3-inläggen med högst influens. Dessa mest framgångsrika inlägg gjordes av Luleå kommun och Uppsala kommun.

Bästa kommun per län – kvartal 4 2021

Kommunikationsanalys har även granskat bästa kommun på Facebook länsvis per Sveriges 21 län (föregående kvartals etta inom parentes). 

12 (12) kommuner behöll sin första plats inom eget län från föregående kvartal:

  • Blekinge: Karlskrona kommun (Karlskrona kommun) 
  • Dalarna: Malung-Sälens kommun (Malung-Sälens kommun)
  • GotlandRegion Gotland (kommun och region) (Region Gotland) 
  • Gävleborg: Hudiksvalls kommun (Gävle kommun) 
  • Halland: Laholms kommun (Halmstads kommun) 
  • Jämtland: Krokoms kommun (Krokoms kommun) 
  • Jönköping: Gislaveds kommun (Tranås kommun)  
  • Kalmar: Borgholms kommun (Oskarshamns kommun) 
  • Kronoberg: Växjö kommun (Marks kommun) 
  • Norrbotten: Haparanda stad (Luleå kommun) 
  • Skåne: Simrishamns kommun (Simrishamns kommun) 
  • Stockholm: Nynäshamns kommun (Järfälla kommun) 
  • Södermanland: Eskilstuna kommun (Nyköpings kommun) 
  • Uppsala: Uppsala kommun (Uppsala kommun) 
  • Värmland: Säffle kommun (Säffle kommun) 
  • Västerbotten: Storumans kommun (Storumans kommun) 
  • Västernorrland: Sollefteå kommun (Sundsvalls kommun) 
  • Västmanland: Köpings kommun (Köpings kommun) 
  • Västra Götaland: Vänersborgs kommun (Vänersborgs kommun) 
  • Örebro: Örebro kommun (Örebro kommun) 
  • Östergötland: Norrköpings kommun (Norrköpings kommun) 

Bästa län på Facebook – baserat på resultat kommunnärvaro

Nedanstående visar högst influens sammantaget per län för fjärde kvartalet 2021 på bas av aktivitet och genomslag av respektive läns tillhörande kommuner. Jämför gärna med motsvarande analyser för landets länsstyrelser och regioner.

Topp-5 län är ett återkommande antal län på bas av kommuninfluens (föregående kvartal inom parentes):

  1. Västra Götaland 18,2 procent (Västra Götaland 17,1 procent)
  2. Värmland 12,5 procent (Värmland 14,8 procent)
  3. Skåne 12,2 procent (Skåne 11,6 procent)
  4. Stockholm 8,7 procent (Stockholm 7,6 procent)
  5. Norrbotten 6,0 procent (Norrbotten 6,1 procent)
Sveriges kommuner per län i sociala medier Facebook, del av influens – kvartal 4 2021. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing

Nedanstående graf visar influens baserat på fördelningen av reaktioner på kommunsidorna, grupperade per län.

Sveriges kommuner per län i sociala medier Facebook, fördelning av influens – kvartal 4 2021. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing

Fördelning av total andel inlägg per län baserat på respektive kommuner

Som synes framkommer vad gäller mängden inlägg en snarlik länsfördelning som enligt ovanstående influens. 

En möjlighet för större länseffekt i framtiden kan vara att kommuner, i län just nu utom topp 5, ökar sin innehållsaktivitet, eller aspirerar på att närma sig kommunsnittet för landet. 

Sveriges kommuner per län i sociala medier Facebook, del av inlägg – kvartal 4 2021. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing

Innehållsfrekvens

Denna graf kan bland annat tydligt ses visa den i jämförelse höga innehållsaktiviteten för kommuner inom Västra Götaland.

Sveriges kommuner per län i sociala medier Facebook, fördelning av inlägg – kvartal 4 2021. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing

Engagemang på innehåll

Sveriges kommuner per län i sociala medier Facebook, engagemang – kvartal 4 2021. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing

Sveriges kommuners ordmoln – fjärde kvartalet 2021

Sveriges kommuners ordmoln Facebook – fjärde kvartalet 2021. Datakälla: Bumblewing

Nyheter och tips

Aktuella nyheter och tips

Kommunikatörens roll i offentlig sektor

Den 25 januari håller Lunds universitet och Institute for public affairs en timmes samtal om strategisk kommunikation.

Strategisk kommunikation. Lunds universitet

Krav att förmedla överdrivet positiv bild av verksamheten?

Fackförbundet DIK skriver att:

En av tre som arbetar med kommunikation i offentlig sektor har upplevt interna krav på att förmedla en överdrivet positiv bild av den egna organisationens verksamhet. 12 procent inom kommuner och regioner uppger dessutom att de blivit utsatta för otillbörliga påtryckningar från politiker.

Diariéföring, arkivering och gallring i sociala medier

En myndighets kontakt med allmänhet blir som bekant allmän handling, så även kontakter via sociala medier. Här hittar du hur Malmö stad arbetar med dessa frågor.

Säkerhetshantering av sociala medier

I november fick Örebro universitet negativ press relaterat att deras twitter-konto kapats och budskap om kryptovaluta kommunicerades. Hur hanterar ni era egna konton och access, samt process för vilka som har tillgång och hur ofta lösenord byts?

SR och sociala medier – handbok

Sveriges Radio har sedan många år uppmärksammats för sitt interna arbete och utförliga material som relaterar just arbete med sociala medier. Här hittar du deras senaste handbok.

Faxen fasas ut i offentlig sektor

Digital kommunikation är inte enbart sociala medier som bekant utan SKR och regeringen har kommit överens om en gemensam ambition om att införa ett säkert, snabbt och enkelt sätt för digital kommunikation mellan välfärdens verksamheter.

DIGG har fått uppdrag att tillhandahålla infrastruktur för säker digital kommunikation i offentlig sektor. 

En relaterad reflektion från Kommunikationsanalys är att dessa övergripande uppdrag som kommer att bistå offentlig förvaltning, som även de frågor som t.ex. relaterar GDPR och Schrems II-domen, borde kunna hanteras från en källa istället för var och en upp till sig? 

Mäta digital mognad

Du kan mäta din organisations digitala mognad med DiMiOS-modellen som bland annat Linköpings kommun och Region Stockholm använder.

Relaterat digitalisering släppte EU-kommissionens DESI 2021 under kvartalet (Digital and Society Index 2021) för vidare läsning från en europeisk jämförelse.

Digital inkludering och tillgänglighet

Informationswebbplatsen Digin.nu ger information, stöd och verktyg för digital inkludering och tillgänglighet. Här får du information, inspiration och vägledning. Sajten drivs av myndigheterna PTS, DIGG, MFD och MTM.

Nytt regelverk för digitala tjänster – DSA/DMA

EU-kommissionen har presenterat ett förslag om att reformera regelverket för alla digitala tjänster. En lag som kommer att avgöra hur såväl sociala medier som e-handlare kan agera i EU. Här kan du läsa Sveriges Annonsörers lättförståeliga nedbrytning och förklaring på svenska.

En ansvarig förhandlare i frågan i Europaparlamentet har varit svenska Arba Kokalari, och här kan du läsa mer om hennes tankar.

Tips relaterat integritetsfrågor

Sveriges kommunikatörer har skrivit detta inlägg om hantering av integritet och personuppgifter på nätet.

Twitter utökar säkerhetsskydd

Så kallad ”private media” omfattas nu även av skydd på Twitter som t.ex. hemadresser, id-handlingar, privat kontaktinformation osv. Mer info hos Twitter.

Tips för lokala myndigheter – Meta

Meta f.d. Facebook har delat detta tips riktat till lokala myndigheter om bästa metoder för att ”få kontakt med din community, öka medvetenheten om viktiga frågor och registrera personer för offentlig service”.

Meta har även delat dessa tankar relaterat mätning och marknadsföring.

Kundservice i sociala medier

Företaget Brilliant har skrivit om trender vad gäller kundservice och skriver bland annat detta relaterat sociala medier: De vanligaste kanalerna för kundserviceenheter är fortfarande de gamla hederliga telefon och epost och därefter kommer chat och facebook. Bland sociala medier så är det just Facebook eller Instagram som är vanligast. I år ser vi dock att snittet på antal kanaler man tar emot kundkontakter på inte ökar utan istället minskat något. Man försöker nu smalna av, förtydliga och helt enkelt effektivisera sina resurser och processer på bästa sätt.

Hur ser det ut i din organisation?

Tips från verkligheten – kommuner berättar

För drygt ett år sedan delade Kommunikationsanalys forskningsunderlaget Nöjda medborgare när kommunen lyckas i sociala medier. Där lyftes just vinsten i form av ökad transparens, och bättre dialog och samverkan med kommuninvånarna. 

Det är samma faktorer som ofta lyfts i bloggens #tipsfrånverkligheten där Kommunikationsanalys bjuder in olika intressanta varumärken att berätta om sitt arbete med sociala medier, och berätta om framgång och utmaningar. Bakgrunden till dessa inlägg är egna erfarenheter från att ha byggt upp en global koncernnärvaro i sociala medier på 00-talet, och hur lite info som då fanns – och förståelse för hur mycket tillgång till kompetens och inspiration betyder vad gäller dessa snabbföränderliga plattformar.

Hittills kan du ta del av:

Kontakt och mer kunskap

Var det någon kommunnärvaro och effekt på Facebook som överraskade i effektanalysen för kvartalet? 

Hur uppfattar och upplever du våra kommuners närvaro i sociala medier? Ser du utrymme för mer/mindre kommunal aktivitet i flödet?

Som bekant arbetar professionella inom kommunikation ofta med budskap utifrån upplägget före-under-efter. Denna blogg har fokus på efter; samtidigt som det krävs ett bra före och under för att säkra just resultat och därmed dyka upp i denna blogg. Ett genomtänkt social media management helt enkelt. Behöver du eller organisationen ett bollplank eller stöd vad gäller ert arbete med sociala medier? Välkommen att höra av dig.

Följ gärna Kommunikationsanalys på Facebook och LinkedIn för att säkra nya insikter om effekter i sociala medier och social media management.

Nästa effektanalys för kommuner i sociala medier kommer i anslutning till nästa kvartals avslut.

Må gott,

Lars

Dela gärna, ange: Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se)

Datakälla: Bumblewing. Kommunikationsanalys har för denna effektanalys av kommuner i sociala medier tagit stöd av det svenska dataanalysföretaget Bumblewing med fokus faktor influens, på vilket resultat baseras. Endast en plattform, Facebook, analyseras i nuläget: detta i huvudsak på grund av den mycket stora mängden sidor som måste hanteras – med hanterbar visualisering. 

Definition av influens

Analys av kommunala Facebook-sidor: Analys omfattar 284 kommunsidor funna av 290 kommuner. Sex kommuner finns ej med som inte har en uttalad officiell Facebook-sida, alternativt inte existerar eller inte har meddelats Kommunikationsanalys. Kvartalets resultat baseras enbart på faktor influens. Endast sidor angivna som officiella och övergripande hela den kommunala verksamheten är med i analysen.

Underlag. Av landets 290 kommuner har 283 av dem funnits med i underlaget sedan start. Det är respektive kommuns officiella huvudsida på Facebook som mäts där sådan finnes. De sju som saknades initialt var Bollebygd, Boxholm, Gagnef, Töreboda, Älvsbyn, Örkelljunga och Örnsköldsvik (Örnsköldsvik har 22 Facebook-sidor men ingen utpekad officiell). Örkelljunga har sedan tillkommit och beräknas från och med andra kvartalet 2021, därmed 284 kommuner. Meddela gärna ifall sidor ändrar länkadress, eller ifall någon av de sex kommuner som idag inte har någon utpekad officiell sida skulle ändra upplägg på Facebook.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.