Politiska partier i sociala medier – effekt december 2021

Sverigedemokraterna dominerade effekt i sociala medier i december. Partiernas innehållsaktivitet minskade på samtliga plattformar. Sju partier tappade följare på Facebook. 16 procent ökning av annonsering i jämförelse med december 2020. Kommentar helåret 2021. Partiernas helårskostnad för annonsering i Metas tjänster var 2 miljoner. Nyheter och tips.

Summering december

I december säkrade Sverigedemokraterna åter mest effekt på bas av kommunikation och närvaro i sociala medier och respons på densamma. Därefter säkrade Moderaterna månadens högsta effekt.

Partiernas partisidor minskade i december antal inlägg på samtliga plattformar i jämförelse med föregående månad.

I jämförelse med december 2020 ökade partiernas annonsering denna december med drygt 16 procent i Metas tjänster. Moderaterna annonserade för mest av samtliga partier.

Partier utom riksdagen. Feministiskt initiativ låg även denna månad under poängmedel på samtliga fyra plattformar, och hade därtill även negativ tillväxt av följare på flera plattformar. Partiet verkar därtill ha dolt antalet prenumeranter på YouTube. Det andra partiet utanför riksdagen, Medborgerlig Samling, uppvisade god effekt på flera plattformar.

Helåret 2021 – partisidor i sociala medier

Kort tillbakablick på helåret 2021 (endast partisidor, inte partiledarsidor osv.):

  • Sverigedemokraterna säkrade mest effekt i sociala medier sett till hela 2021, precis som 2020, detta med i jämförelse mycket litet understöd av annonsering (Metas plattformar). Interaktion och engagemang kan samtidigt vara både positiv och negativ. På bas av årets sentimentanalyser kan utläsas att partiets kommunikation med relaterad respons flertalet gånger ha kodats ha högst andel negativt sentiment (attityd).
  • Moderaterna avvek från övriga fram till oktober genom att inte ha annonserat partisidan alls i Metas tjänster men har därefter annonserat månatligen. Partiet utmanade Sverigedemokrateras influens på Twitter, samt uppvisade en effektökning under andra halvåret på Instagram närmande sig Sverigedemokraterna.
  • Sett till de tre stora partierna har Socialdemokraterna haft lägst utväxling på sin aktivitet i sociala medier, detta trots ibland högst aktivitet. Partiet var samtidigt det parti som lade näst mest på annonsering i Metas tjänster.
  • Miljöpartiet de gröna har under året flertalet gånger legat under medel vad gäller effekt. Partiet var det tredje största partiet vad gäller annonsering i Metas tjänster med annonsering i nio månader. Sentimentanalyserna har rankat relaterad kommunikation för partiet bland de mest positiva under året.
  • Centerpartiet var det parti som lade mest pengar på annonsering i Metas tjänster. Effekten i sociala medier har inte varit utmärkande under helåret.
  • Liberalerna är ett parti vars effekt tydligt varierat beroende på de olika dataverktygens rankning med sina respektive olika viktningar av faktorer. Sammantaget får partiet ses ha haft en effekt som landat på eller under mitten. Sett till de åtta riksdagspartierna var Liberalerna det parti som annonserade näst minst i Metas tjänster, och betydligt under partiernas medelkostnad. Sverigedemokraterna var det enda riksdagsparti som hade en lägre annonskostnad än Liberalerna.
  • Kristdemokraterna har understött sin kommunikation med månatlig annonsering i Metas tjänster till en kostnad något under medel, i linje med kostnad helår för Moderaterna och Vänsterpartiet. Effekten för helåret får ses ha placerat sig runt mitten av partierna.
  • Vänsterpartiet och dess sociala sidor gynnades vid valet av ny partiledare av tillväxt och engagemang, vilket därefter minskat något mot slutet av året. Kostnaden för annonsering i Metas tjänster låg i linje med kostnaden för Kristdemokraterna samt Moderaterna.
  • De två partierna utom riksdagen, Feministiskt initiativ och Medborgerlig Samling har under året utvecklats olika i sociala medier. Feministiskt initiativ, en av raketerna i sociala medier inför valet 2014, har i stort varje månad tappat följare på de sociala plattformarna samt effekt hamnat under medel. Medborgerlig Samling, som visade hög tillväxt inför valet 2018, har både uppvisat tillväxt samt fått engagemang på sin kommunikation.

Aktivitet 2021

Aktiviteten på de fyra sociala plattformarna för samtliga tio partier var i huvudsak på Facebook och Twitter, samtidigt som aktivitet på Instagram ökat under året, och helheten fördelade sig under året (källa: Bumblewing):

  1. Twitter – 6 452 inlägg dvs. 538 inlägg per månad
  2. Facebook – 6 362 inlägg dvs. 530 inlägg per månad
  3. Instagram – 4 075 inlägg dvs. 340 inlägg per månad
  4. YouTube – 681 inlägg dvs. 57 inlägg per månad

Partiernas mest aktiva månad var november på samtliga plattformar utom Instagram, vilket kan relateras till valet av första kvinna till statsminister, skifteskonselj, budgetomröstning samt ny (enparti)regering. Därtill höll Socialdemokraterna kongress, Kristdemokraterna riksting samt Sverigedemokraterna landsdagar. 

För Instagram var aktiviteten på partisidorna istället högst under september månad.

Partiernas minst aktiva månad var på Facebook och Instagram juli månad, och på Twitter och YouTube augusti månad.

Annonsering 2021 (Meta)

De tio partierna annonserade under året för två miljoner kronor (sånär som på ca 10 000 kronor) i Metas tjänster (avser endast partisidor, inte partiledare osv.). I jämförelse, Partistödet för 2020/2021 ligger på närmare 170 miljoner kronor. 

Två partier drog betydligt upp medelkostnaden för annonsering i Metas tjänster, och tre partier var de enda som låg över medelkostnad. Se årsgraf längre ned för samtliga partier sammanställda.

Topp 3 annonskostnad i Metas (Facebooks) tjänster (partisidor) 2021:

  1. Centerpartiet
  2. Socialdemokraterna
  3. Miljöpartiet de gröna

Facebook, Twitter, Instagram och YouTube – topp 3-partier

Sverigedemokraterna placerade sig sammantaget bäst under månaden (exklusive LinkedIn), följda av Moderaterna, på bas av merparten höga topp 3-placeringar. 

  • Facebook
    • Engagemang: Sverigedemokraterna, Moderaterna och Socialdemokraterna
    • Influens: Sverigedemokraterna, Moderaterna och Kristdemokraterna
    • Poäng: Liberalerna, Kristdemokraterna och Vänsterpartiet
  • Twitter
    • Engagemang: Socialdemokraterna, Moderaterna och Sverigedemokraterna
    • Influens: Sverigedemokraterna, Moderaterna och Socialdemokraterna
    • Poäng: Medborgerlig Samling, Sverigedemokraterna och Kristdemokraterna
  • Instagram
    • Engagemang: Sverigedemokraterna, Moderaterna och Vänsterpartiet
    • Influens: Sverigedemokraterna, Moderaterna och Vänsterpartiet
    • Poäng: Socialdemokraterna, Moderaterna och Medborgerlig Samling
  • YouTube
    • Poäng: Sverigedemokraterna, Socialdemokraterna och Vänsterpartiet
  • LinkedIn
    • Moderaterna, Socialdemokraterna och Centerpartiet

Partier per plattform samt storlek

Sett till starkast kommunikativt parti per plattform blev fördelningen denna månad (vid ändring, föregående kvartal inom parentes):

  • Facebook = Sverigedemokraterna
  • Twitter = Sverigedemokraterna
  • Instagram = Sverigedemokraterna
  • YouTube = Sverigedemokraterna (Socialdemokraterna/Sverigedemokraterna/Vänsterpartiet)

Störst per plattform är på Facebook, Instagram och YouTube Sverigedemokraterna, och på Twitter och LinkedIn Moderaterna.

Influens över tid – landets tre största partier

Av de tre största partierna vid valet 2018, visade Sverigedemokraterna under hela 2020 en helt dominerande influens i sociala medier. Även 2021 säkrade Sverigedemokraterna dominerande närvaro och effekt i sociala medier.

December visade ett fortsatt tapp för Sverigedemokraterna på Facebook samt Instagram. Effekten för Moderaterna ökade på samtliga tre plattformar, och på Instagram närmar sig partiet Sverigedemokraternas nivå.

Socialdemokraterna säkrade åter lägst effekt av de tre stora partierna.

Sveriges tre största partier närvaro i sociala medier. Twitter. Faktor influens jan-dec 2021. Twitter. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing
Sveriges tre största partier närvaro i sociala medier. Instagram. Faktor influens jan-dec 2021. Twitter. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing

Kostnad för politisk partiannonsering

Moderaterna annonserade mest i december, därtill partiets högsta månadskostnad för helåret. Moderaterna påbörjade sin annonsering i Metas tjänster i oktober i år. 

I december 2020 annonserade dessa tio partier för drygt 250 000 kr medan de i år annonserade för drygt 290 000 kr, en 16 procentig ökning.

För helåret har de tio partierna bevakade tillsammans annonserat för strax under 2 miljoner kronor i Metas tjänster. OBS! Här mäts inte kostnad för annonsstöd till sidor för partiledare och annat relaterat. Riksdagspartierna stod för i stort hela den kostnaden. Feministiskt initiativ annonserade till exempel för 100 kronor under helåret.

Med tanke på att Meta även i Sverige aviserat minskat politiskt innehåll på plattformen blir det intressant att följa utvecklingen framöver vad gäller partiernas satsning på dessa plattformar för genomslag.

Helår 2021. Politisk annonsering om sociala frågor, val och politik i alla Facebook-produkter och -tjänster. Period: 2021. Källa: Kommunikationsanalys. Datakälla: Facebook Annonsbiblioteket

Här ges normalt en brasklapp för exakt kostnad då verktyget inte ger möjlighet att välja kalendermånad, utan omfattar senaste 30-dagarna. 

Topp 3 annonskostnad i Facebooks tjänster (partisidor) 2021:

  1. Centerpartiet
  2. Socialdemokraterna
  3. Miljöpartiet de gröna
Helår 2021, 10 partiers annonsering. Politisk annonsering om sociala frågor, val och politik i alla Facebook-produkter och -tjänster. Period: 2021. Källa: Kommunikationsanalys. Datakälla: Facebook Annonsbiblioteket

Moderaterna landade på fjärde plats trots annonsering endast under perioden oktober-december.

Dialoger

Under faktor Dialoger på Facebook uppvisade denna månad tio (nio) partier mätbar aktivitet.

Är dialog en viktig faktor? Svar ja enligt Kommunikationsanalys. Dels heter det sociala medier dvs. ett utbyte genom att både lyssna och prata, dels ger plattformarna möjlighet till en form av relationsskapande, en grund för förtroende. Rena informationskanaler finns redan många, men tack vare sociala medier ges en chans att dels lyssna på reaktioner på budskap, dels att förklara – samt undanröja missförstånd. Eller helt enkelt, visa att partiet finns där för väljarnas frågor och rädslor. Och hur.

Antal politiska inlägg per månad per plattform

Partierna producerade och publicerade under månaden ett minskat antal innehåll på samtliga fyra plattformar. 

Mest aktiva parti per plattform (föregående månad inom parentes):

  • Facebook: 516 (673) inlägg, motsvarande ett snitt på 52 (67) inlägg per parti. Varav Sverigedemokraterna 118 (Sverigedemokraterna 181) stycken dvs. 23 (27) procent av totalen politiskt innehåll. 
  • Twitter: 615 (780) tweets, motsvarande ett snitt på 62 (78) inlägg per parti. Varav Centerpartiet 125 (Socialdemokraterna 163) stycken dvs. 20 (21) procent av totalen politiskt innehåll. 
  • Instagram: 335 (407) inlägg, motsvarande ett snitt på 36 (41) inlägg per parti. Varav Moderaterna 74 (Moderaterna 86) stycken dvs. 22 (21) procent av totalen politiskt innehåll. 
  • YouTube: 52 (93) videor, motsvarande ett snitt på 5 (9) videor per parti. Varav Sverigedemokraterna 22 (Socialdemokraterna 33) stycken dvs. 42 (35) procent respektive av totalen politiskt innehåll. Snittet dras upp av Socialdemokraternas, Sverigedemokraternas och Vänsterpartiets höga aktivitet kontra ingen aktivitet från Liberalerna, Moderaterna, Kristdemokraterna och Feministiskt initiativ.

Månadsresultat per verktyg

Kommunikationsanalys har fokus social media management och hur tolka relaterad data och effekt, samt presentera olika verktyg som stöttar hantering och förståelse. Analysverktygen Bumblewing tillför faktor influens, Smampion poäng och Notified engagemang och sentiment. 

Facebook – influens

Sverigedemokraterna dominerade andelen influens även denna månad, och nedanstående graf illustrerar tydligt effekten av partiets kombination av hög aktivitet med högt uppnått engagemang. Rätt paketerat budskap till rätt målgrupp i rätt kanal? 

Influens politiska partier Sverige december 2021. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Bumblewing

Facebook – månadens bästa inlägg 

Inget parti placerade sig i båda verktygens mest framgångsrika inlägg för månaden. 

  • Bumblewing: Sverigedemokraterna
  • Smampion: Moderaterna

Kolla gärna in inläggen för att förstå vad och vilken vinkel och paketering det är som gör att budskap når ut, och slår an hos följarna. 

Bumblewing

Topp 1 inlägg Facebook politiska partier december 2021. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Bumblewing

Smampion

Politiska partier Sverige i sociala medier december 2021 Facebook, topp 1-inlägg. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Twitter – influens

Första plats denna månad intogs av Sverigedemokraterna, tätt följda av Moderaterna. Sverigedemokraterna och Moderaterna säkrade båda nästan 40 procent vardera av total andel influens. 

Influens Twitter politiska partier december 2021. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Bumblewing

Twitter – månadens bästa inlägg

Inget parti placerade sig etta i båda verktygen för månaden. Föregående kvartal inom parentes vid ändring.

  • Bumblewing: Sverigedemokraterna
  • Smampion: Medborgerlig Samling

Bumblewing

Topp 1 inlägg Twitter politiska partier december 2021. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Bumblewing

Smampion

Politiska partier Sverige i sociala medier november 2021 Twitter, topp 1-inlägg. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Instagram – influens

Sverigedemokraterna hade fortsatt störst andel influens på Instagram. Denna månad intog Moderaterna andra plats och Vänsterpartiet tredje plats. 

Influens Instagram politiska partier december 2021. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Bumblewing

Instagram – månadens bästa inlägg

Sverigedemokraterna placerade sig etta i båda verktygen för månaden.

  • Bumblewing: Sverigedemokraterna
  • Smampion: Socialdemokraterna

Bumblewing

Topp 1 inlägg Instagram politiska partier december 2021. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Bumblewing

Smampion

Politiska partier toppinlägg december 2021 Instagram – datakälla: Smampion

Partisidornas månadspoäng

Feministiskt initiativ låg även denna månad under medel på samtliga fyra plattformar, därtill även Miljöpartiet de gröna. 

Facebook

Partier under medel denna månad var åter Socialdemokraterna, Centerpartiet, Miljöpartiet de gröna och Feministiskt initiativ. 

Politiska partier Sverige i sociala medier december 2021 Facebook. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Twitter

Partier under medel var denna månad Socialdemokraterna, Liberalerna, Miljöpartiet de gröna och Feministiskt initiativ. 

Politiska partier Sverige i sociala medier december 2021 Twitter. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Instagram

Partier under medel denna månad var åter Liberalerna, Miljöpartiet de gröna, Centerpartiet och Feministiskt initiativ.

Politiska partier Sverige i sociala medier december 2021 Instagram. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

YouTube

Partier under medel denna månad var Miljöpartiet de gröna, Centerpartiet, Moderaterna, Kristdemokraterna och Feministiskt initiativ.

Politiska partier Sverige i sociala medier december 2021 YouTube. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Aktivitet och responsivitet 

Feministiskt initiativ hade negativ tillväxt av följare på flera plattformar. Partiet verkar nu ha dolt antalet prenumeranter på YouTube varför status på den plattformen ej går att redovisa.

Facebook

Liberalerna, Socialdemokraterna, Vänsterpartiet, Centerpartiet, Sverigedemokraterna, Miljöpartiet de gröna och Feministiskt initiativ uppvisade negativ tillväxt denna månad.

Mätpunkter Facebook

Föregående månad inom parentes vid ändring. 

  • Störst: Sverigedemokraterna
  • Högst viralitet: Moderaterna
  • Flest inlägg per dag: Sverigedemokraterna
  • Högst tillväxt: Medborgerlig Samling
  • Högst engagemangsgrad (7-dagar): Moderaterna
  • Dialoger: Samtliga partier

Topp 5-partier

Topp-5 politiska partier Sverige i sociala medier december 2021 Facebook, poäng aktiviteter. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Dialoger innebär att sidan engagerat sig i dialog på kommentarer som gjorts på sidan (se även förklaring längst ned). Alla partier utom Sverigedemokraterna uppvisade dialog även denna månad.

Möjlighet för följare att göra egna inlägg på en partisida på Facebook slutade merparten partier erbjuda 2016, och därefter erbjöd endast Centerpartiet möjligheten till 2021.

Engagemang – Notified

Sverigedemokraterna fick även denna månad merparten av totalen engagemang på sitt innehåll och närvaro. Därefter följde åter Moderaterna och Socialdemokraterna.

Orsaken till engagemang kan som bekant både vara positiv och negativ: här ger denna data ger ingen sentimentanalys. Sentimentanalys återfinns för politiska partier i dessa kvartalsanalyser.

Politiska partier december 2021 Facebook engagemang. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Notified

Twitter

Feministiskt initiativ uppvisade negativ tillväxt denna månad.

Mätpunkter Twitter

Föregående månad inom parentes vid ändring.

  • Störst: Moderaterna
  • Högst viralitet: Moderaterna (Sverigedemokraterna)
  • Flest inlägg per dag: Medborgerlig Samling (Sverigedemokraterna)
  • Högst tillväxt: Medborgerlig Samling
  • Högst engagemangsgrad: Centerpartiet (Socialdemokraterna) 

Topp 5-partier

Politiska partier Sverige i sociala medier december 2021 Twitter, poäng aktiviteter. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Engagemang – Notified

Notifieds verktyg visar åter att Socialdemokraterna, Moderaterna och Sverigedemokraterna säkrade högst engagemang på Twitter.

Politiska partier december 2021 Twitter engagemang. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Notified

Instagram

Sverigedemokraterna, Miljöpartiet de gröna och Feministiskt initiativ visade negativ tillväxt denna månad.

Mätpunkter Instagram

  • Störst: Sverigedemokraterna
  • Högst viralitet: Sverigedemokraterna
  • Flest inlägg per dag: Moderaterna
  • Högst tillväxt: Socialdemokraterna
  • Högst engagemangsgrad: Sverigedemokraterna

Topp 5-partier

Politiska partier Sverige i sociala medier december 2021 Instagram, poäng aktiviteter. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Engagemang – Notified

Sverigedemokraterna fortsatte att dominera engagemang på Instagram. Denna månad tätt följda av Moderaterna och därefter Vänsterpartiet. 

Politiska partier december 2021 Instagram engagemang. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Notified

YouTube

Feministiskt initiativ uppvisar numera noll prenumeranter (möjligen på grund av dolt antal). Centerpartiet uppvisade negativ tillväxt.

Mätpunkter YouTube

Föregående månad inom parentes vid ändring.

  • Störst: Sverigedemokraterna
  • Högst viralitet: Sverigedemokraterna (Medborgerlig Samling) 
  • Flest inlägg per dag: Sverigedemokraterna (Socialdemokraterna) 
  • Högst tillväxt: Medborgerlig Samling (Vänsterpartiet)
  • Högst engagemangsgrad: Sverigedemokraterna

Topp 5-partier

Politiska partier Sverige i sociala medier december 2021 YouTube, poäng. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Bästa inlägg YouTube

Politiska partier toppinlägg december 2021 YouTube. Källa: Kommunikationsanalys. Datakälla: Smampion

LinkedIn

Plattformen LinkedIn och de politiska partiernas närvaro där redovisas två gånger per år. Här hittar du den senaste analysen omfattande första halvåret 2021. En ny effektanalys för andra halvåret 2021 kommer i början av 2022.

Nyheter och tips

Säpo: Personlig säkerhet för politiskt aktiva

Säkerhetspolisen har tagit fram en handbok om personlig säkerhet för att hantera hot. Där presenteras bland annat denna vägledning vad gäller sociala medier:

Vägledning i sociala medier. Källa: Säkerhetspolisen

Meta: Tips för folkvalda ämbetsmän

Till stöd för folkvalda ämbetsmän har Meta aka Facebook delat tips om bästa metoder för att nå framgång och sin community på Facebook.

Valår och mindre politiskt innehåll på Facebook

Kommunikationsanalys har tidigare skrivit om de begränsningar som Facebook gjort i bland annat USA vad gäller mängden politiskt innehåll. Nu har besked kommit att mängden politiskt innehåll även ska reduceras i Sverige, dock utan att någon tidpunkt meddelats. Facebooks egen kommunikation runt detta hittar du här.

Talmannen i sociala medier

Talman Andreas Norlén har av media uppmärksammats på dels hans närvaro i sociala medier, dels hans användning av sponsrade inlägg. Mer att läsa: Talmannen ska inte vara Margaux Dietz.

Strandhäll på Twitter

Aftonbladet har uppmärksammat klimat- och miljöminister Annika Strandhälls närvaro på Twitter. Mer kan du läsa här: Strandhäll kan ha för lite att göra.

Valår: Hyr en sociala medier specialist?

Kraftsamling och försäkran om kompetens och resurser pågår nu bland landets partier för att säkra framgång i årets val. För mindre partier samt mindre andel partistöd kanske ett konsultstöd att hyra per timme för sociala medier kan vara ett alternativ vs anställning? Mer info hos Hammer & Hanborg.

Facebook stängde sidor inför valet 2018

Expressen har delat exempel på att Facebook ska ha stängt konton relaterat det svenska valet 2018.

Opinionsläget – Pollofpolls

Det produceras som bekant ett stort antal partiundersökningar (löpande). För dig som söker en sammantagen helhetsbild av opinionsläget kan Pollofpolls.se ge stöd, samt även historisk utveckling.

Mandatkollen – online-tjänst för bedömning av mandat i riksdagen

Mandatkollen är en gratis online-tjänst som ger möjlighet att själv laborera med partikonstellationer för att se hur samarbeten skulle kunna skapa betryggande antal mandat i riksdagen. En högaktuell fråga i dessa tider med misstroendeomröstning och försök till ny regeringsbildning. Till detta kan även nedanstående vara ett stöd för att laborera med mandaten.

Kontakt och mer kunskap

Förhoppningsvis ger resultatet ovan dig en möjlighet att bilda en uppfattning om det politiska läget i sociala medier i allmänhet, och partiernas effekt på plattformarna i synnerhet. Och, ifall du själv arbetar för ett parti, inspiration och förståelse för att öka din egen (politiska) sidas genomslag.

Här kan du läsa den senaste sentimentanalysen eller attityden till de politiska partierna.

Besök gärna BumblewingNotified och Smampion och se hur deras verktyg, med deras olika upplägg och visualisering, ökar dataförståelsen för närvaron i sociala medier och relaterad framgång.

Här kan du följa Kommunikationsanalys på Facebook och LinkedIn för att säkra nya insikter.

Behöver du eller din organisation ett stöd eller bollplank vad gäller hela upplägget med er närvaro i sociala medier eller analys av närvaro och resultat? Välkommen att höra av dig.

Må gott,

Lars

Dela gärna, ange: Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se)

Datakällor: BumblewingNotified och Smampion

Definition av influens

Dialoger (avser Facebook och Twitter): En dialog uppstår när det finns tre eller fler kommentarer på ett inlägg som sidan har publicerat. Sidan antas ha deltagit i dialogen om sidan själv kommenterat på inlägget i form av en kommentar eller svar till en annan användares kommentar.

Fakta: Bloggen analyserar data baserat på tio partier: de åtta invalda politiska partierna i riksdagen, samt därtill Feministiskt initiativ och Medborgerlig Samling. Feministiskt initiativ finns med för sin framgång i sociala medier inför valet 2014, och motsvarande för Medborgerlig Samling inför valet 2018. Tanken med ”samma” politiska partier är att långa tidslinjer med samma analysobjekt ger bra underlag för att kunna följa utveckling av kommunikation i sociala medier över tid, samt utifrån samma data kunna se trender och förändringar – allt annat lika. Förmodligen kommer endast partier med vunnen plats i riksdagen redovisas efter valet 2022. 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.