Länsstyrelser i sociala medier – effekt kvartal 4 2021

Sveriges länsstyrelser gjorde i snitt 26 inlägg på Facebook per månad, en minskning från föregående kvartal. Kvartalets högsta effekt säkrade Länsstyrelsen Västerbotten och Länsstyrelsen i Jönköpings län. Innehåll relaterat sniglar, hundar och myskoxar fick mest effekt. Länsstyrelsen i Jönköpings län växte mest på Facebook. Ingen länsstyrelse tappade följare under fjärde kvartalet. Aktuella nyheter och tips.

2020 utökade Kommunikationsanalys sin blogg med effektanalyser i sociala medier till att omfatta skattefinansierade verksamheter som Sveriges kommunerlänsstyrelsermyndigheterregioner och sjukhus. En anledning till detta nya fokusområde kom av pandemin och samhällets tydliga behov av information och fakta, där sociala medier fyller en mycket viktig roll för många. 

Effektanalyserna har tagits emot med stort intresse, och en anledning verkar vara att just uppföljning av närvaro och resultat i sociala medier är ett område som hittills inte fått mycket utrymme internt, om beroende på resurser eller annat. 

Länsstyrelser i sociala medier fjärde kvartalet 2021

Sammanfattning

Sveriges länsstyrelser gjorde i snitt 26 inlägg på Facebook per månad, en minskning från föregående kvartal (28 inlägg per månad). 

Länsstyrelsen Västerbotten och Länsstyrelsen i Jönköpings län säkrade kvartalets högsta poäng, och därmed högst effekt på sin närvaro och aktivitet. 

Länsstyrelsen Gävleborg gjorde flest inlägg med 148 stycken under kvartalet.

Innehåll relaterat sniglar, hundar och myskoxar fick mest effekt. ”Länsstyrelsen”, ”webbplats” och ”våld” var kvartalets mest använda ord. 

Flest antal följare har Länsstyrelsen Västra Götaland som fortsatte växa under kvartalet.

Landets 21 länsstyrelser har tillsammans närmare 149 000 följare på Facebook. I jämförelse har landets 21 regioner tillsammans tre gånger så många följare, drygt 472 000 st.

Under kvartal 4 gjorde samtliga 21 länsstyrelser inlägg på Facebook, och samtliga länsstyrelser engagerade sig i dialoger på plattformen.

Ta gärna del av nedanstående detaljer – samt aktuella nyheter och tips i slutet av inlägget.

Bästa länsstyrelse

Fjärde kvartalet säkrade Länsstyrelsen Västerbotten och Länsstyrelsen i Jönköpings län kvartalets högsta poäng. Förra kvartalet hade Länsstyrelsen Uppsala län och Länsstyrelsen Jämtlands län högst utväxling på sin närvaro. Se vidare längre ned vilka faktorer som vägts samman för denna rankning. 

Kommunikationsanalys ser att effekt är en mix av räckvidd, engagemang och varumärkeskännedom. Hur närvaron i sociala medier stöttat verksamhetsmålen kan endast organisationerna själva besvara. 

Även, är syftet med närvaron information till eller kommunikation med allmänhet och skattebetalare? Det heter som bekant sociala medier av en anledning. En grund för relationsskapande – som brygga för trovärdig och väl mottagen kommunikation.

Störst länsstyrelse samt högst tillväxt på Facebook

Landets största länsstyrelse på Facebook är Länsstyrelsen Västra Götalands län med drygt 36 400 (35 000) personer som gillar sidan (en ökning med ca 1 400 följare sedan föregående kvartal).

I andra änden ser vi åter Länsstyrelsen i Södermanlands län vars sida har knappt 2 100 (2 000) följare (en ökning med knappt 100 följare sedan förra kvartalet). 

Länsstyrelsernas aktivitet på Facebook – inlägg

Antal inlägg per månad 2021

De 21 länsstyrelserna gjorde i snitt 78 (84) inlägg under kvartalet eller 26 (28) inlägg per månad. Tidigare aktivitetsökning under första halvåret minskade därmed fortsatt i och med fjärde kvartalet.

Sveriges länsstyrelser på Facebook – antal inlägg per månad 2021. Källa: Kommunikationsanalys. Datakälla: Smampion

Mest aktiva i form av inlägg

Flest inlägg under kvartalet gjorde följande tre länsstyrelser (föregående kvartal inom parentes):

  1. Länsstyrelsen Gävleborg 148 (147) inlägg dvs. 49 (49) inlägg per månad
  2. Länsstyrelsen Norrbotten 106 (167) inlägg dvs. 35 (56) inlägg per månad
  3. Länsstyrelsen i Dalarnas län 105 (101) inlägg dvs. 35 (34) inlägg per månad

I andra änden ser vi Länsstyrelsen Skåne och Länsstyrelsen Örebro med 47 inlägg respektive för hela kvartalet på Facebook (Länsstyrelsen Halland föregående kvartal med 44 inlägg).

Kommunikationsanalys har tidigare som utgångspunkt rekommenderat ett inlägg per dag vilket nu länsstyrelserna i snitt nästan publicerar. Flödet ska givetvis vara relevant för följarna, och innehåll och dess frekvens beror självklart även på inom vilken bransch verksamheten finns. Och, inte minst, vilka resurser som finns för att ta hand om effekterna. 

Underlag och verktyg

Endast ett verktyg och plattform används som underlag för denna effektanalys över länsstyrelser: det svenska verktyget Smampion med poängbaserade faktorer för Facebook.

Fjärde kvartalet 2021 – länsstyrelser på Facebook

Andel poäng

Nio (nio) länsstyrelser placerade sig under medel för kvartalet: Stockholm, Kalmar, Södermanland, Örebro, Norrbotten, Östergötland, Värmland, Skåne och Västmanland. 

Länsstyrelse i sociala medier – poäng kvartal 4 2021. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Smampion

Mätpunkter, ett urval

Ingen länsstyrelse tappade följare detta kvartal. 

Underlaget redovisar detta kvartal inget utfall vad gäller faktorer Responsgrad samt Responstid, samtidigt har även detta kvartal samtliga länsstyrelser engagerat sig i Dialoger på Facebook.

Vid ändring från föregående kvartal, tidigare resultat inom parentes:

  • Störst: Västra Götaland
  • Högst viralitet: Blekinge (Halland)
  • Flest inlägg per dag: Gävleborg (Norrbotten)
  • Högst tillväxt: Jönköping (Västra Götaland)
  • Högst engagemangsgrad: Jämtland (Södermanland)
  • Lägst responstid: Inget underlag (Ett utfall – Kalmar 2737 minuter)
  • Högst responsgrad: Inget utfall (Kalmar 45,5 procent)
  • Dialoger: Samtliga (Samtliga)

Nedanstående syns kvartalets topp 5-länsstyrelser (poäng) på Facebook: 

Sveriges länsstyrelser i sociala medier Facebook mätpunkter – topp 5 fjärde kvartalet 2021. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Smampion

Bästa poster på Facebook – kvartal 4 2021

Kvartalets mest effektfulla inlägg gjordes av länsstyrelserna i Örebro, Dalarna och Jämtland.

Svarthuvad snigel, ägare till irländsk setter samt myskoxar utgjorde kvartalets mest effektskapande innehåll. 

Sveriges länsstyrelser i sociala medier Facebook bästa inlägg – fjärde kvartalet 2021. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Smampion

Förra kvartalets topp 3 gjordes av länsstyrelserna Uppsala, Södermanland och Västernorrland, med innehållet eldningsförbud, pandemin och behov av hundägare.  

Vanligast använda ord

”Länsstyrelsen”, ”webbplats”, och ”våld” var kvartalets vanligaste ord.

Sveriges länsstyrelser i sociala medier Facebook, vanligast använda ord – fjärde kvartalet 2021. 
Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Smampion

Aktuella nyheter och tips

Kommunikatörens roll i offentlig sektor

Den 25 januari håller Lunds universitet och Institute for public affairs en timmes samtal om strategisk kommunikation.

Strategisk kommunikation. Lunds universitet

Krav att förmedla överdrivet positiv bild av verksamheten?

Fackförbundet DIK skriver att:

En av tre som arbetar med kommunikation i offentlig sektor har upplevt interna krav på att förmedla en överdrivet positiv bild av den egna organisationens verksamhet. 12 procent inom kommuner och regioner uppger dessutom att de blivit utsatta för otillbörliga påtryckningar från politiker.

Diariéföring, registrering, arkivering och gallring i sociala medier

En myndighets kontakt med allmänhet blir som bekant allmän handling, så även kontakter via sociala medier. Här hittar du hur Malmö stad arbetar med dessa frågor.

Säkerhetshantering av sociala medier

I november fick Örebro universitet negativ press relaterat att deras twitter-konto kapats och budskap om kryptovaluta kommunicerades. Hur hanterar ni era egna konton och access, process för vilka som har tillgång och hur ofta lösenord byts?

SR och sociala medier – handbok

Sveriges Radio har sedan många år uppmärksammats för sitt interna arbete och utförliga material som relaterar just arbete med sociala medier. Här hittar du deras senaste handbok.

Faxen fasas ut i offentlig sektor

Digital kommunikation är inte enbart sociala medier utan SKR och regeringen har kommit överens om en gemensam ambition om att införa ett säkert, snabbt och enkelt sätt för digital kommunikation mellan välfärdens verksamheter.

DIGG har fått uppdrag att tillhandahålla infrastruktur för säker digital kommunikation i offentlig sektor.

En relaterad reflektion från Kommunikationsanalys är att dessa övergripande uppdrag som kommer att bistå offentlig förvaltning, som även de som t.ex. relaterar GDPR och Schrems II-domen, borde kunna hanteras från en källa istället för var och en upp till sig?

Du kan mäta din organisations digitala mognad med DiMiOS-modellen som bland annat Linköpings kommun och Region Stockholm använder.

Relaterat digitalisering släppte EU-kommissionens DESI 2021 under kvartalet (Digital and Society Index 2021) för vidare läsning från en europeisk jämförelse.

Digital inkludering och tillgänglighet

Informationswebbplatsen Digin.nu ger information, stöd och verktyg för digital inkludering och tillgänglighet. Här får du information, inspiration och vägledning. Sajten drivs av myndigheterna PTS, DIGG, MFD och MTM.

Nytt regelverk för digitala tjänster – DSA/DMA

EU-kommissionen har presenterat ett förslag om att reformera regelverket för alla digitala tjänster. En lag som kommer att avgöra hur såväl sociala medier som e-handlare kan agera i EU. Här kan du läsa Sveriges Annonsörers lättförståeliga nedbrytning och förklaring på svenska.

En ansvarig förhandlare i frågan i Europaparlamentet har varit svenska Arba Kokalari, och här kan du läsa mer om hennes tankar.

Twitter utökar säkerhetsskydd

Så kallad ”private media” omfattas nu även av skydd på Twitter som t.ex. hemadresser, id-handlingar, privat kontaktinformation osv. Mer info hos Twitter.

Tips för statliga organisationer – Meta

Meta f.d. Facebook har delat detta tips riktat till statliga organisationer om bästa metoder för framgång på deras plattformar.

Meta har även delat dessa tankar relaterat mätning och marknadsföring.

Kundservice i sociala medier

Företaget Brilliant har skrivit om trender vad gäller kundservice och skriver bland annat detta relaterat sociala medier: De vanligaste kanalerna för kundserviceenheter är fortfarande de gamla hederliga telefon och epost och därefter kommer chat och facebook. Bland sociala medier så är det just Facebook eller Instagram som är vanligast. I år ser vi dock att snittet på antal kanaler man tar emot kundkontakter på inte ökar utan istället minskat något. Man försöker nu smalna av, förtydliga och helt enkelt effektivisera sina resurser och processer på bästa sätt.

Hur ser det ut i din organisation?

Kontakt och mer kunskap

Som bekant arbetar professionella inom kommunikation ofta med budskap utifrån upplägget före-under-efter. Denna blogg har fokus på efter; samtidigt som det krävs ett bra före och under för att säkra just resultat och därmed dyka upp i denna blogg. Ett genomtänkt social media management helt enkelt. Behöver du eller organisationen ett bollplank eller stöd vad gäller ert arbete med sociala medier? Välkommen att höra av dig.

Följ gärna Kommunikationsanalys på Facebook och LinkedIn för att säkra nya insikter om effekter i sociala medier och social media management.

Nästa effektanalys för länsstyrelser i sociala medier kommer i anslutning till nästa kvartals avslut.

Må gott,

Lars

Dela gärna, ange: Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se)

Datakälla: Smampion

Definition av Dialoger (Smampion): En dialog uppstår när det finns tre eller fler kommentarer på ett inlägg som sidan har publicerat. Sidan antas ha deltagit i dialogen om sidan själv kommenterat på inlägget i form av en kommentar eller svar till en annan användares kommentar. Gäller Facebook och Twitter.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.