Sveriges försäkringsbolag i sociala medier – kvartal 3 2021

Försäkringsbolagen minskade sin innehållsaktivitet till 11 inlägg per månad. Moderna Djurförsäkringar var kvartalets mest aktiva sida. Agria Djurförsäkring Hund säkrade högst influens. Tre djurinlägg säkrade kvartalets högsta effekt. Aktuella nyheter och tips.

I februari 2020 släppte Kommunikationsanalys den första analysen över försäkringsbolagens effekter i sociala medier, då med fokus resultat under 2019 som utgångspunkt inför kommande kvartal. Alla resultatunderlag för försäkringsbolag samt relaterade #tipsfrånverkligheten hittar du här.

Sammanfattning

Försäkringsbolagen som bransch minskade sin innehållsaktivitet på Facebook under tredje kvartalet till i snitt 11 inlägg per månad (föregående kvartal 12 inlägg per månad).

Moderna Djurförsäkringar var åter den mest aktiva Facebook-sidan med 44 (57) inlägg per månad.

Andel influens från gruppen Övriga minskade detta kvartal relaterat topp 5-sidorna. Förra kvartalets ökning fortsatte därmed inte utan återgick till tidigare nivåer.

Agria Djurförsäkring Hund säkrade högst influens under tredje kvartalet (andra kvartalet Agria Djurförsäkring Katt).

Tre Facebook-inlägg relaterat djur och tävling säkrade kvartalets högsta effekt.

Försäkringsbolagens aktivitet tredje kvartalet 2021

Försäkringsbranschen Sverige – antal inlägg Facebook per månad 2021. Källa: Kommunikationsanalys. Datakälla: Bumblewing

Försäkringsbolagen gjorde i snitt 33 (35) inlägg på Facebook under kvartalet, det vill säga 11 (12) stycken per månad. Från förra kvartalet har alltså en viss aktivitetsminskning av innehåll skett. Sett över tid ligger försäkringsbolagens snitt stabilt. 

Kommunikationsanalys har tidigare som utgångspunkt rekommenderat minst ett inlägg per dag. Flödet ska givetvis vara relevant för följarna, och innehåll beror självklart även på inom vilken bransch verksamheten finns. Se vidare kommentar under Nyheter och tips och SKI Försäkringsbranschen 2021.

Hur effekterna i sociala medier har hjälpt till att stötta bakomliggande affärsmål kan endast organisationen besvara.

Mest aktiva var åter Moderna Djurförsäkringar som gjorde flest inlägg: 133 (172) stycken under kvartalet, eller 44 (57) stycken per månad (föregående kvartal inom parentes). 

Tvåan Länsförsäkringar Göinge-Kristianstad gjorde 104 (100) stycken under kvartalet och trean Länsförsäkringar Bergslagen gjorde 96 (102) inlägg. Vi ser alltså tre återkommande sidor som landets mest aktiva försäkringsbolag.

Sett till kvartalets etta i influens, Agria Djurförsäkring Hund, gjorde de 14 inlägg under kvartalet, motsvarande cirka 5 inlägg per månad, vilket är betydligt mindre än branschsnitt, och har ”ändå” lyckats säkra högst influens. Värt att kolla in vad de gjort och hur de paketerar sitt innehåll för att uppnå denna effekt. 

Under 2020 var det Agria Djurförsäkringar Katt som säkrade högst andel influens under första kvartalet, andra kvartalet Agria Djurförsäkringar Hund, tredje kvartalet Svedea Katt och fjärde kvartalet Agria Djurförsäkringar Katt. Kommunikation runt och relaterat djur ger alltså inom denna bransch störst chans till genomslag och effekt i sociala medier.

Ingen aktivitet

En sida gav inte utslag för några inlägg under tredje kvartalet: Gjensidige Försäkring Sverige-tidigare Vardia. Denna sida har 8 142 följare, men har inte gjort något inlägg sedan maj 2021. Istället finns nu sidan Gjensidige Försäkring Sverige, med 4 690 följare, med aktuella inlägg till oktober. Från fjärde kvartalet följer Kommunikationsanalys endast den aktiva sidan, och därmed minskad bas från 53 till 52 sidor.

Kommunikationsanalys lyfter frågetecken och faror med att ha en öppen sida men ingen (egen) aktivitet, utifrån faktorer som levererat värde och risker. Även om ingen egen aktivitet så är sidan öppen för kommentarer och ev. kritik från andra.

Underlag och verktyg

Svensk Försäkring har ett 50-tal försäkringsbolag som medlemmar vilka svarar för mer än 90 procent av den svenska försäkringsmarknaden. Det finns även branschstatistik som visar att det finns 440 olika försäkringsbolag i Sverige. Kommunikationsanalys baserar sin analys på 53 försäkringsbolag med Facebook-sida. Om det är något bolag du ser som viktigt med närvaro i sociala medier och som saknas, välkommen att höra av dig.

Till hjälp för dataunderlag från Facebook använder Kommunikationsanalys för denna effektanalys endast ett verktyg, det svenska analysverktyget Bumblewing med faktor influens

Kvartal 3 2021 – försäkringsbolag på Facebook

Andel influens

Agria Djurförsäkring Hund intog första plats med 16,9 procent av totalen möjlig influens. 

Fem försäkringsbolag namnges i denna visualisering med högst andel influens, vilka samtidigt säkrar över hälften av total andel influens.

Resterande 49 försäkringsbolag placeras i gruppen Övriga, vilka tillsammans säkrade 42,9 (60,5) procent av total andel influens. Förra kvartalets ökning av influens för gruppen Övriga har därmed återgått till andel i linje med tidigare kvartal.

Länsförsäkringar Östgöta är åter det enda försäkringsbolag som inte specifikt relaterar djur som placerat sig i topp-5 av andel influens under kvartalet.

Svenska försäkringsbolag i sociala medier Facebook – influens tredje kvartalet 2021. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing

Andel engagemang

Nedanstående bild visar tydligt hur Moderna Djurförsäkringar åter står ut vad gäller aktivitet i form av antal inlägg, medan Agria Djurförsäkring Katt och Agria Djurförsäkring Hund åter lyckats säkra högst antal reaktioner per inlägg.

En stor del försäkringsbolag placerar sig i nedre vänstra hörnet med låg aktivitet samt lågt antal reaktioner på innehåll.

Försäkringsbolag i Sverige. Andel engagemang på poster – kvartal 3 2021. Källa: Kommunikationsanalys (www..kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing

Bästa poster på Facebook – tredje kvartalet 2021

Agria Djurförsäkring Katt och Agria Djurförsäkring Hund (båda även detta kvartal) samt Svedea Katt (förra kvartalet Länsförsäkringar Östgöta) säkrade kvartalets tre bästa inlägg. 

Kommunikationen från Agria avsåg tävling med egna bilder på sin katt respektive hund, och Svedea handlade om en omröstning relaterat katthem.

Förra kvartalet avsåg kommunikationen från Agria uppmaning att dela bilder på djur samt från Länsförsäkringar Östgöta att inte lämna barn och djur i bilar i värmen. 

Ta gärna en titt på inläggen för att förstå vad som tilltalar följare och genererar interaktion.

Svenska försäkringsbolag i sociala medier Facebook – bästa inlägg tredje kvartalet 2021. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing

Försäkringsbranschens vanligaste ord i sociala medier

Försäkringsbranschen – ordmoln kvartal 3 2021. Datakälla: Bumblewing

Nyheter och tips

SKI Försäkringsbranschen 2021

I november presenterade Svenskt Kvalitetsindex årets rapport avseende försäkringsbranschen. Årets rapport säger bland annat: Förutom image och varumärkesrelaterade frågor, som alltid haft en stor inverkan på nöjdheten, så behöver den här branschen stärka både direkta och indirekta kundkontakter med avseende på snabbhet och relevans.

SKI lyfter vidare: 4 av 10 kunder svarar nej på frågan om man upplever att försäkringsbolaget har god förståelse för kundens behov. Den siffran bör förbättras. Typiska kundkommentarer handlar här om en önskan om en mer relevant kontakt, tätare kunddialog och mer anpassade erbjudanden. Detta ger en signal om att det finns stor potential för branschen att stärka sina relationer med befintliga kunder.

En signalerad öppning för mer kommunikation via bolagens sociala medier? Som Kommunikationsanalys redovisar vad gäller mängden innehåll från branschen på Facebook, så skulle på bas av årssnittet hittills på 11 inlägg per månad antalet kunna utökas och utvecklas.

Sett till toppen av både sakförsäkring privatkunder och företagskunder återfinns Dina försäkringar på första plats. Dina försäkringar har tidigare berättat för Kommunikationsanalys läsare hur de arbetar med sociala medier, vilket du hittar här. Även Svedea, som toppar listan relaterat årets fordonsförsäkring, har delat sitt arbete med Kommunikationsanalys och underlaget hittar du här.

Svenskarna och internet 2021

Internetstiftelsen har publicerat senaste nytt om svenskarnas internetvanor i Svenskarna och internet 2021. Här kan du läsa avsnittet med fokus sociala medier.

En sammanfattning:

  • 95 procent har använt sociala medier det senaste året
  • 90-talisterna använder sociala medier mest av alla
  • Youtube, Facebook och Instagram är de tre sociala medier som använts mest det senaste året
  • Fler 8-11-åringar använder sociala medier än de internetanvändare som är 76 år eller äldre
  • Tiktok används mest av de som går på högstadiet
  • 90-talister har använt Facebook och Instagram mest av alla under året
  • Män dominerar på Twitch, Reddit och Twitter och kvinnor på Pinterest och Familjeliv
  • Var fjärde av de äldsta behöver hjälp med att registrera ett konto på sociala medier

Tips för att alltid säkra bra innehåll

Kommunikationsbyrån Editerat.se delar i sin blogg en sammanställning av innehållsgurun Melanie Deziels bästa tips för att säkra kontinuerligt bra innehåll, vilket omfattar tio olika fokusområden och tio olika format presenterade, i bloggen förklarade. Nedanstående är rubrikerna för fokusområden:

  1. Människor
  2. Baskunskaper
  3. Detaljer
  4. Historia
  5. Lärande
  6. Kurering
  7. Data
  8. Produkter
  9. Exempel
  10. Opinion

Fyra tips för att säkra en bra text

Rätt paketerat innehåll – till rätt målgrupp – i rätt kanal – vid rätt tillfälle, är nog drömmen för många för att lyckas med sina budskap och mål. Content Marketing Institute delar fyra konkreta tips om själva skrivandet, som för många kan ses som självklara men som ändå förtjänar att påminnas om.

Facebook: The 2021 Creative Forecast

Nyligen delade Facebook detta stöd för kreativiteten och förhållningssätt för framgång, där bland annat dessa fem områden stod ut:

  1. Build inclusively
  2. Create edutainment
  3. Sell with ideas
  4. Speak platform language
  5. Reward self-discovery

Har ni en effektiv godkännande-process av innehåll?

I stora och komplexa organisationer kan ibland godkännande-processen lämna en hel del att önska, särskilt kanske vad gäller sociala medier, där samtidigt snabbhet är en viktig faktor för att säkra relevans och trovärdighet. Här kan du läsa vad Workfront skriver om detta (utmanande) fenomen.

3 Ways to Speed Up Your Marketing Review and Approval Process. Källa Workfront

Mäta sociala kampanjer

Sprout Social delar How to prove the Impact of Different Social Media Campaigns, där de bland annat klokt poängterar att arbetet med mätning börjar innan publicering av innehåll.

How to quantify the impact of social media. Källa: Sprout Social

Instagrams påverkan av unga

Facebook har nyligen försvarat Instagram mot kritik vad gäller att Instagram har en negativ inverkan på tonåringars mentala hälsa. Ett ämne Mark Zuckerberg även berörde i sitt mejl till sin personal dagen efter det timslånga avbrottet till plattformarna den 5 oktober (går att ta del av via hans profil på Facebook).

Hur många hashtags ska användas?

Hur många hashtags använder du för att säkra spridning och kännedom? Sju eller nio? Denna artikel har tittat närmare på fenomenet med fokus Instagram.

Tips för att bygga varumärke, samt Effektcertifiering

Sveriges Annonsörer har presenterat en rapport vad gäller varumärkesbyggande. Där ges bland annat följande fem tips:

1. Lär av högpresterande företag. Ta varumärkesarbetet från tanke till handling. Följ varumärkes-KPI:er på ledningsnivå och gör varumärket till ett beslutskriterium i investeringar och budgetprocesser.

2. Säkerställ balans mellan kort och lång sikt när ni budgeterar, målsätter och utvärderar er marknadsföring. För alla företag som är intresserade av resultat bortom nästa kvartalsrapport lönar det sig att ha en sund balans mellan att sälja idag och sälja imorgon genom att investera i varumärket. Båda behövs för långsiktig och lönsam tilllväxt.

3. Stirra er inte blinda på lojalitet. Enbart mer lojala kunder kan inte säkra framtida tillväxt, hur förförisk den tanken än kan låta. Tillväxt kommer oftare från att få fler kunder över tid. Där är ett starkt varumärke och bred kommunikation avgörande.

4. Lyssna på fakta – inte myter – i valet av kommunikationskanaler. Den empiriska forskningen är tydlig: bred ”masskommunikation” är fortsatt en nyckel för att få varumärken att växa. Detta gäller även på 2020-talet och bekräftas gång på gång i oberoende studier. Reklam i tv, print och utomhus är fortsatt kraftfull – medan word-of-mouth, sociala medier och sökordsannonsering inte räcker långt.

5. Lämna innehållet i kommunikationen åt experterna. Sätt tydliga mål och avkräv noggrann uppföljning. I mån av tid, håll dig uppdaterad kring vad forskningen säger – t.ex. att emotionell och kreativ reklam är långt bättre för affären än reklam med rationella argument. Men, stanna där – detaljstyr inte innehållet i kommunikationen.

Kommunikationsanalys har tidigare berört att mätning av effekt nu blivit möjligt att certifiera sig i. Här kan du läsa mer.

Kompetenskartläggning kommunikatörer: Dataanalys

Sveriges kommunikatörer har släppt årets kommunikationskartläggning med framtidens kompetenskrav på kommunikatörer. En av de fyra nyckelinsikterna är: 

  • Störst behov av utveckling inom dataanalys. Förmågan att förstå data som är relevant för verksamhetens mål, hur den kan användas i kommunikationsarbetet och följa upp resultat är det som kommunikatörerna har störst behov av att bli bättre på.

Statens medieråd: Ungar och medier 2021

Statens medieråd har släppt sin senaste rapport om ungar och medier, och i den framkommer kanske inte särskilt oväntat att användningen av sociala medier är hög, samt även hur den påverkar.

De skriver bland annat: Andelen dagliga användare av sociala medier bland tonåringarna ligger på samma höga nivå 2020 som 2018: uppåt 90 %. Men bland de yngre barnen finns en markant ökning av andelen dagliga användare, från 35 % 2018 till 48 % 2020. Flickor är dagliga användare av sociala medier i högre grad än pojkar och de använder också sociala medier fler timmar per dag.

Svårt att sluta med sociala medier?

Internetstiftelsen har delat dessa fem anledningar till varför det är svårt att sluta med sociala medier: 

  1. Inläggen är så korta att vi hela tiden tänker att vi har tid för ett till.
  2. Vi lider av FOMO (fear of missing out). Vi är rädda att missa något viktigt om vi inte hänger där alla andra är. 
  3. Vi uppmuntras hela tiden att stanna kvar, till exempel genom inläggen vi exponeras för, aviseringar och påminnelser.
  4. Dopaminsystemet driver oss i jakten på bekräftelse – sociala medier ger oss belöning direkt.
  5. Integritet på nätet är så abstrakt att det är svårt att förstå vad vi förlorar när vi ger andra tillgång till vår data.

Kontakt och mer kunskap

Vad tycker du: är elva inlägg per månad på Facebook nog med kommunikation från branschen försäkringsbolag? Är djurkommunikation det enda säkra sättet att skapa intresse bland följare? Eller finns chans till nytänk – och kanske… storytelling?

Nästa kvartalsanalys för försäkringsbolag i sociala medier kommer efter kvartalets slut. 

Här kan du följa Kommunikationsanalys på Facebook och LinkedIn för att säkra ny kunskap.

Behöver du eller din organisation ett bollplank eller stöd vad gäller er närvaro och resultat i sociala medier? Välkommen att höra av dig.

Må gott,

Lars

Dela gärna, ange: Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se)

Datakälla: Bumblewing

2 tankar kring ”Sveriges försäkringsbolag i sociala medier – kvartal 3 2021

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.