Politiska partier i sociala medier – effekt oktober 2021

Sverigedemokraterna dominerade sociala medier i oktober. Partiernas innehållsaktivitet minskade på samtliga plattformar. Fem partier tappade följare på Facebook. Partiernas kostnad för annonsering var betydligt lägre jämfört med samma period 2020. Alla partier utom ett uppvisade dialog på Facebook. Nyheter och tips.

Summering oktober

I oktober dominerade Sverigedemokraterna åter effekter av närvaro i det politiska sociala medier-landskapet. Även denna månad följda av Moderaterna, och därefter Socialdemokraterna.

Partierna publicerade under månaden ett minskat antal innehåll på samtliga fyra plattformar. En minskning som bör relateras till partiernas aktivitet i september relaterat årets kyrkoval.

I jämförelse med oktober 2020 minskade partiernas annonsering med över hälften i Facebooks tjänster. Centerpartiet annonserade åter mest av samtliga partier. Av riksdagspartierna uppvisade nu Moderaterna för första gången i år annonsering på Facebooks plattformar. Generellt, är denna minskade kostnad ett tecken på ett ökande ”ointresse” för annonsering på Facebooks plattformar, eller ett ”spar i ladorna” inför kommande valår? Eller, kan återhållsamhet bero på att vissa partier redan nu börjar finna andra vägar att nå ut, med tanke på att Facebook även i Sverige aviserat minskat politiskt innehåll på plattformen? Att tidigt ändra och sätta ett (nytt) beteende för synlighet och genomslag?

Partier utom riksdagen. Feministiskt initiativ låg även denna månad under poängmedel på samtliga fyra plattformar, och hade därtill även negativ tillväxt av följare på flera plattformar. Partiet verkar även ha dolt antalet prenumeranter på YouTube. Det andra partiet utanför riksdagen, Medborgerlig Samling, uppvisade istället god effekt på flertalet plattformar.

Effektanalysen baseras på flest och högst topp 3-placeringar på flertalet sociala plattformar, omfattande sammanvägda faktorer som influens, poäng och engagemang. Sentimentanalys, eller attityd, redovisas separat kvartalsvis. Underlaget omfattar de åtta riksdagspartierna samt Feministiskt initiativ och Medborgerlig Samling.

Facebook, Twitter, Instagram och YouTube – topp 3-partier

Sverigedemokraterna placerade sig sammantaget bäst under månaden (exklusive LinkedIn), följda av Moderaterna och Socialdemokraterna, på bas av merparten höga topp 3-placeringar. 

  • Facebook
    • Engagemang: Sverigedemokraterna, Moderaterna och Socialdemokraterna
    • Influens: Sverigedemokraterna, Moderaterna och Socialdemokraterna
    • Poäng: Liberalerna, Kristdemokraterna och Medborgerlig Samling/Sverigedemokraterna
  • Twitter
    • Engagemang: Moderaterna, Miljöpartiet de gröna och Sverigedemokraterna
    • Influens: Moderaterna, Sverigedemokraterna och Vänsterpartiet
    • Poäng: Sverigedemokraterna, Medborgerlig Samling och Moderaterna/Socialdemokraterna
  • Instagram
    • Engagemang: Sverigedemokraterna, Moderaterna och Vänsterpartiet
    • Influens: Sverigedemokraterna, Moderaterna och Vänsterpartiet
    • Poäng: Moderaterna/Medborgerlig Samling, Socialdemokraterna och Sverigedemokraterna
  • YouTube
    • Poäng: Sverigedemokraterna, Socialdemokraterna och Vänsterpartiet
  • LinkedIn
    • Moderaterna, Socialdemokraterna och Centerpartiet

Partier per plattform samt storlek

Sett till starkast kommunikativt parti per plattform blev fördelningen denna månad (vid ändring, föregående kvartal inom parentes):

  • Facebook = Sverigedemokraterna
  • Twitter = Moderaterna (Sverigedemokraterna) 
  • Instagram = Sverigedemokraterna
  • YouTube = Sverigedemokraterna (Socialdemokraterna/Sverigedemokraterna/Vänsterpartiet)

Störst per plattform är på Facebook, Instagram och YouTube Sverigedemokraterna, och på Twitter och LinkedIn Moderaterna.

Influens över tid – landets tre största partier

Av de tre största partierna vid valet 2018, visade Sverigedemokraterna under hela 2020 en helt dominerande influens i sociala medier.

Även för 2021 syns samma utveckling för Sverigedemokraterna med dominerande närvaro och effekt i sociala medier. Oktober visade ett visst tapp på Twitter som har varit den plattform där partiets genomslag och effekt mest utmanats, tydligast av Moderaterna, som även är största parti på den plattformen. Effekten för Moderaterna ökade på samtliga tre plattformar under oktober, med tydlig dominans på Twitter. Har partiet funnit rätt gehör för Twitter och/eller säkrat ett nytt (kompetens)fokus på plattformen?

Socialdemokraterna tappade tydligt i influens denna månad på samtliga plattformar. I väntan på ny partiordförande?

Sveriges tre största partier närvaro i sociala medier. Facebook. Faktor influens jan-dec 2021. Facebook. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing
Sveriges tre största partier närvaro i sociala medier. Twitter. Faktor influens jan-dec 2021. Twitter. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing
Sveriges tre största partier närvaro i sociala medier. Instagram. Faktor influens jan-dec 2021. Twitter. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing

Kostnad för politisk partiannonsering

Centerpartiet annonserade mest även i oktober.

I oktober förra året annonserade dessa tio partier för ca 281 000 kr medan de i år annonserade för mindre än hälften, ca 107 000 kr.

Moderaterna gjorde denna månad sin första annonsering i Facebooks tjänster i år.

Tidigare frågor kvarstår, som om minskad annonsering indikerar en trend för minskat intresse bland vissa partier för annonsering på Facebooks plattformar, eller ett ”spar i ladorna” inför kommande valår? En mix? Eller, en förberedelse inför att Facebook aviserat minskning av politiskt innehåll på plattformen bland annat i Sverige?

Politisk annonsering om sociala frågor, val och politik i alla Facebook-produkter och -tjänster. Period: 2021. Källa: Kommunikationsanalys. Datakälla: Facebook Annonsbiblioteket

Här ges normalt en brasklapp för exakt kostnad då verktyget inte ger möjlighet att välja kalendermånad, utan omfattar senaste 30-dagarna. 

Dialoger

Under faktor Dialoger på Facebook uppvisade denna månad nio (nio) partier mätbar aktivitet. Det parti som inte uppvisade engagemang i form av dialog var åter Sverigedemokraterna. 

Är då dialog en viktig faktor? Svar ja enligt Kommunikationsanalys. Dels heter det sociala medier dvs. ett utbyte genom att både lyssna och prata, dels ger plattformarna möjlighet till en form av relationsskapande, en grund för förtroende. Rena informationskanaler finns redan många, men tack vare sociala medier ges en chans att dels lyssna på reaktioner på budskap, dels att förklara – samt undanröja missförstånd. Eller helt enkelt, visa att partiet finns där för väljarnas frågor och rädslor. Och hur.

Antal politiska inlägg per månad per plattform

Partierna producerade och publicerade under månaden ett minskat antal innehåll på samtliga fyra plattformar. 

Mest aktiva parti per plattform (föregående månad inom parentes):

  • Facebook: 546 (641) inlägg, motsvarande ett snitt på 55 (64) inlägg per parti. Varav Sverigedemokraterna 129 (Sverigedemokraterna 157) stycken dvs. 24 (24) procent av totalen politiskt innehåll. 
  • Twitter: 486 (578) tweets, motsvarande ett snitt på 49 (58) inlägg per parti. Varav Vänsterpartiet 84 (Socialdemokraterna 130) stycken dvs. 17 (22) procent av totalen politiskt innehåll. 
  • Instagram: 350 (421) inlägg, motsvarande ett snitt på 35 (42) inlägg per parti. Varav Centerpartiet 57 (Socialdemokraterna 64) stycken dvs. 16 (12) procent av totalen politiskt innehåll. 
  • YouTube: 47 (63) videor, motsvarande ett snitt på 5 (6) videor per parti. Varav Sverigedemokraterna 17 (Socialdemokraterna/Sverigedemokraterna 20) stycken dvs. 36 (32) procent respektive av totalen politiskt innehåll. Snittet dras upp av Socialdemokraternas och Sverigedemokraternas höga aktivitet kontra ingen aktivitet från Kristdemokraterna, Centerpartiet, Liberalerna och Feministiskt initiativ.

Månadsresultat per verktyg

Kommunikationsanalys har fokus social media management och hur tolka relaterad data och effekt, samt presentera olika verktyg som stöttar hantering och förståelse. Analysverktygen Bumblewing tillför faktor influens, Smampion poäng och Notified engagemang och sentiment. 

Facebook – influens

Sverigedemokraterna dominerade andelen influens även denna månad, och nedanstående graf illustrerar tydligt effekten av partiets kombination av hög aktivitet med högt uppnått engagemang. Rätt paketerat budskap till rätt målgrupp i rätt kanal? 

Influens politiska partier Sverige oktober 2021. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Bumblewing

Facebook – månadens bästa inlägg 

Inget parti placerade sig i båda verktygens mest framgångsrika inlägg för månaden. 

  • Bumblewing: Sverigedemokraterna
  • Smampion: Moderaterna

Kolla gärna in inläggen för att förstå vad och vilken vinkel och paketering det är som gör att budskap når ut, och slår an hos följarna. 

Bumblewing

Topp 1 inlägg Facebook politiska partier oktober 2021. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Bumblewing

Smampion

Politiska partier Sverige i sociala medier oktober 2021 Facebook, topp 1-inlägg. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Twitter – influens

Första plats denna månad intogs av Moderaterna, följda av Sverigedemokraterna. Moderaterna säkrade i oktober nästan 50 procent av total andel influens. Vänsterpartiet säkrade denna månad nästan 10 procent av totalen influens, vilket gav tredje platsen. 

Influens Twitter politiska partier oktober 2021. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Bumblewing

Twitter – månadens bästa inlägg

Inget parti placerade sig etta i båda verktygen för månaden. Föregående kvartal inom parentes vid ändring.

  • Bumblewing: Moderaterna (Sverigedemokraterna)
  • Smampion: Sverigedemokraterna

Bumblewing

Topp 1 inlägg Twitter politiska partier oktober 2021. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Bumblewing

Smampion

Politiska partier Sverige i sociala medier oktober 2021 Twitter, topp 1-inlägg. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Instagram – influens

Sverigedemokraterna hade fortsatt en helt dominerande andel influens på Instagram. Denna månad intog Moderaterna andra plats och Vänsterpartiet tredje plats. 

Influens Instagram politiska partier oktober 2021. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Bumblewing

Instagram – månadens bästa inlägg

Sverigedemokraterna placerade sig etta i båda verktygen för månaden.

  • Bumblewing: Sverigedemokraterna
  • Smampion: Sverigedemokraterna (Moderaterna)

Bumblewing

Topp 1 inlägg Instagram politiska partier oktober 2021. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Bumblewing

Smampion

Politiska partier toppinlägg oktober 2021 Instagram – datakälla: Smampion

Partisidornas månadspoäng

Feministiskt initiativ låg även denna månad under medel på samtliga fyra plattformar. 

Facebook

Partier under medel denna månad var åter Miljöpartiet de gröna, Socialdemokraterna och Feministiskt initiativ, samt därtill Centerpartiet. 

Politiska partier Sverige i sociala medier oktober 2021 Facebook. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Twitter

Partier under medel var denna månad åter Miljöpartiet de gröna och Feministiskt initiativ, samt Centerpartiet, Vänsterpartiet och Liberalerna. 

Politiska partier Sverige i sociala medier oktober 2021 Twitter. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Instagram

Partier under medel denna månad var åter Feministiskt initiativ, Miljöpartiet de gröna, Liberalerna och Centerpartiet.

Politiska partier Sverige i sociala medier oktober 2021 Instagram. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

YouTube

Partier under medel denna månad var åter Kristdemokraterna, Moderaterna, Feministiskt initiativ och Liberalerna samt Centerpartiet.

Politiska partier Sverige i sociala medier oktober 2021 YouTube. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Aktivitet och responsivitet 

Feministiskt initiativ hade negativ tillväxt av följare på flera plattformar. Partiet verkar nu ha dolt antalet prenumeranter på YouTube varför status på den plattformen ej går att redovisa.

Facebook

Feministiskt initiativ och Socialdemokraterna uppvisade negativ tillväxt även denna månad, därtill även Miljöpartiet de gröna, Liberalerna och Centerpartiet.

Mätpunkter Facebook

Föregående månad inom parentes vid ändring. 

  • Störst: Sverigedemokraterna
  • Högst viralitet: Moderaterna
  • Flest inlägg per dag: Sverigedemokraterna
  • Högst tillväxt: Medborgerlig Samling
  • Högst engagemangsgrad (7-dagar): Medborgerlig Samling 
  • Dialoger: Samtliga partier utom Sverigedemokraterna

Topp 5-partier

Topp-5 politiska partier Sverige i sociala medier oktober 2021 Facebook, poäng aktiviteter. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Dialoger innebär att sidan engagerat sig i dialog på kommentarer som gjorts på sidan (se även förklaring längst ned). Alla partier utom Sverigedemokraterna uppvisade dialog även denna månad.

Möjlighet för följare att göra egna inlägg på en partisida på Facebook slutade merparten partier erbjuda 2016, och därefter erbjöd endast Centerpartiet möjligheten till 2021.

Engagemang – Notified

Sverigedemokraterna fick även denna månad merparten av totalen engagemang på sitt innehåll och närvaro. Därefter följde åter Moderaterna och Socialdemokraterna.

Orsaken till engagemang kan som bekant både vara positiv och negativ: här ger denna data ger ingen sentimentanalys. Sentimentanalys återfinns för politiska partier i dessa kvartalsanalyser.

Politiska partier oktober 2021 Facebook engagemang. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Notified

Twitter

Inget parti uppvisade negativ tillväxt denna månad.

Mätpunkter Twitter

Föregående månad inom parentes vid ändring.

  • Störst: Moderaterna
  • Högst viralitet: Sverigedemokraterna
  • Flest inlägg per dag: Sverigedemokraterna
  • Högst tillväxt: Medborgerlig Samling
  • Högst engagemangsgrad: Miljöpartiet de gröna (Centerpartiet) 

Topp 5-partier

Politiska partier Sverige i sociala medier oktober 2021 Twitter, poäng aktiviteter. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Engagemang – Notified

Notifieds verktyg visar att Moderaterna, Miljöpartiet de gröna och Sverigedemokraterna åter säkrade högst engagemang på Twitter.

Politiska partier oktober 2021 Twitter engagemang. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Notified

Instagram

Feministiskt initiativ och Miljöpartiet de gröna visade negativ tillväxt även denna månad.

Mätpunkter Instagram

  • Störst: Sverigedemokraterna
  • Högst viralitet: Sverigedemokraterna (Moderaterna)
  • Flest inlägg per dag: Moderaterna (Socialdemokraterna)
  • Högst tillväxt: Moderaterna
  • Högst engagemangsgrad: Sverigedemokraterna

Topp 5-partier

Politiska partier Sverige i sociala medier oktober 2021 Instagram, poäng aktiviteter. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Engagemang – Notified

Sverigedemokraterna fortsatte att dominera engagemang på Instagram. Denna månad följda av Moderaterna och Vänsterpartiet. 

Politiska partier oktober 2021 Instagram engagemang. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Notified

YouTube

Liberalerna hade nolltillväxt denna månad. Feministiskt initiativ uppvisar numera noll prenumeranter (möjligen på grund av dolt antal).

Mätpunkter YouTube

Föregående månad inom parentes vid ändring.

  • Störst: Sverigedemokraterna
  • Högst viralitet: Medborgerlig Samling (Sverigedemokraterna) 
  • Flest inlägg per dag: Sverigedemokraterna (Socialdemokraterna och Sverigedemokraterna) 
  • Högst tillväxt: Miljöpartiet de gröna (Vänsterpartiet)
  • Högst engagemangsgrad: Sverigedemokraterna (Centerpartiet)

Topp 5-partier

Politiska partier Sverige i sociala medier oktober 2021 YouTube, poäng. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Bästa inlägg YouTube

Politiska partier toppinlägg oktober 2021 YouTube. Källa: Kommunikationsanalys. Datakälla: Smampion

LinkedIn

Plattformen LinkedIn och de politiska partiernas närvaro där redovisas två gånger per år. Här hittar du den senaste analysen omfattande första halvåret 2021. En ny effektanalys för andra halvåret 2021 kommer i januari/februari 2022.

Nyheter och tips

Kommunikation under kriser

Myndigheten MSB har tagit fram en vägledning till stöd för kommunikation under kriser, med utgångpunkt i covid-19. Kommunikationsanalys blogg har de senaste två åren visat den stora närvaro samt effekt som budskap runt pandemin haft i sociala medier. 

Om sociala medier nämns bland annat:

  • Använd sociala medier för dialog snarare än information. Anpassa budskap till olika användare och fånga upp strömningar i samhället och specifika grupper.
  • Skapa möjligheter för människor att få ställa frågor och få svar, till exempel i sociala medier. Det är förstås viktigt att kontinuerligt och respektfullt svara på inkomna frågor och kommentarer.

Svenskarna och internet 2021

Internetstiftelsen publicerade senaste nytt om svenskarnas internetvanor i Svenskarna och internet 2021. Här kan du läsa avsnittet med fokus sociala medier.

En sammanfattning:

  • 95 procent har använt sociala medier det senaste året
  • 90-talisterna använder sociala medier mest av alla
  • Youtube, Facebook och Instagram är de tre sociala medier som använts mest det senaste året
  • Fler 8-11-åringar använder sociala medier än de internetanvändare som är 76 år eller äldre
  • Tiktok används mest av de som går på högstadiet
  • 90-talister har använt Facebook och Instagram mest av alla under året
  • Män dominerar på Twitch, Reddit och Twitter och kvinnor på Pinterest och Familjeliv
  • Var fjärde av de äldsta behöver hjälp med att registrera ett konto på sociala medier

Kompetenskartläggning kommunikatörer: Dataanalys efterfrågas

Sveriges kommunikatörer har släppt årets kommunikationskartläggning med framtidens kompetenskrav på kommunikatörer. En av de fyra nyckelinsikterna är: 

  • Störst behov av utveckling inom dataanalys. Förmågan att förstå data som är relevant för verksamhetens mål, hur den kan användas i kommunikationsarbetet och följa upp resultat är det som kommunikatörerna har störst behov av att bli bättre på.

4 grundpelare för att säkra bra innehåll

Artikeln How to identify content pillars for your marketing ecosystem lyfter många bra frågor att ställa sig själv för att säkra insikt och framgång. Några exempel på frågor att ställa sig inom varje pelare:

  • What does your brand want to be known for?
  • What areas do you have something valuable to add for that audience, even if they don’t know you can help?
  • What does the search data show for this?

Valår och mindre politiskt innehåll på Facebook

Kommunikationsanalys har tidigare skrivit om de begränsningar som Facebook gjort i bland annat USA vad gäller mängden politiskt innehåll. Nu har besked kommit att mängden politiskt innehåll även ska reduceras i Sverige, dock utan att någon tidpunkt meddelats. Facebooks egen kommunikation runt detta hittar du här.

Hur bemöta desinformation?

Uppsala universitet har presenterat en ny rapport: Att bemöta desinformation, där även sociala medier berörs. De skriver bland annat: När det gäller att minimera spridning har alla ett ansvar, särskilt journalister och kommunikatörer vars yrke det är att förmedla information – de måste göra noggrann fakta- och källkontroll.

Opinionsläget – Pollofpolls

Det produceras som bekant ett stort antal partiundersökningar (löpande). För dig som söker en sammantagen helhetsbild av opinionsläget kan Pollofpolls.se ge stöd, samt även historisk utveckling.

Mandatkollen – online-tjänst för bedömning av mandat i riksdagen

Mandatkollen är en gratis online-tjänst som ger möjlighet att själv laborera med partikonstellationer för att se hur samarbeten skulle kunna skapa betryggande antal mandat i riksdagen. En högaktuell fråga i dessa tider med misstroendeomröstning och försök till ny regeringsbildning. Till detta kan även nedanstående vara ett stöd för att laborera med mandaten.

Mäta sociala kampanjer

Sprout Social har delat How to prove the Impact of Different Social Media Campaigns, där de bland annat klokt poängterar att arbetet med mätning börjar innan publicering av innehåll. Eller, vad är det vi vill/behöver åstadkomma/veta?

How to quantify the impact of social media. Källa: Sprout Social

Kontakt och mer kunskap

Förhoppningsvis ger resultatet ovan möjlighet att bilda en uppfattning om det politiska läget i sociala medier i allmänhet, och partiernas effekt på plattformarna i synnerhet. Och, ifall du själv arbetar för ett parti, inspiration och förståelse för att öka din egen (politiska) sidas genomslag.

Här kan du läsa den senaste sentimentanalysen eller attityden till de politiska partierna.

Besök gärna BumblewingNotified och Smampion och se hur deras verktyg, med deras olika upplägg och visualisering, ökar dataförståelsen för närvaron i sociala medier och relaterad framgång.

Här kan du följa Kommunikationsanalys på Facebook och LinkedIn för att säkra nya insikter.

Behöver du eller din organisation ett stöd eller bollplank vad gäller hela upplägget med er närvaro i sociala medier eller analys av närvaro och resultat? Välkommen att höra av dig.

Må gott,

Lars

Dela gärna, ange: Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se)

Datakällor: BumblewingNotified och Smampion

Definition av influens

Dialoger (avser Facebook och Twitter): En dialog uppstår när det finns tre eller fler kommentarer på ett inlägg som sidan har publicerat. Sidan antas ha deltagit i dialogen om sidan själv kommenterat på inlägget i form av en kommentar eller svar till en annan användares kommentar.

Fakta: Bloggen analyserar data baserat på tio partier: de åtta invalda politiska partierna i riksdagen, samt därtill Feministiskt initiativ och Medborgerlig Samling. Feministiskt initiativ finns med för sin framgång i sociala medier inför valet 2014, och motsvarande för Medborgerlig Samling inför valet 2018. Tanken med ”samma” politiska partier är att långa tidslinjer med samma analysobjekt ger bra underlag för att kunna följa utveckling av kommunikation i sociala medier över tid, samt utifrån samma data kunna se trender och förändringar – allt annat lika. Förmodligen kommer endast partier med vunnen plats i riksdagen redovisas efter valet 2022. 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.