Sveriges kommuner i sociala medier – effekt kvartal 3 2021

Sveriges kommuner gjorde i snitt 25 Facebook-inlägg per månad, en minskning från föregående kvartal. Flest inlägg gjorde åter Lysekils kommun med 113 stycken per månad. Säffle kommun säkrade fortsatt högst kommuninfluens på Facebook, följd av Vänersborgs kommun och Malå kommun. Kvartalets bästa inlägg producerade åter Uppsala kommun samt Luleå kommun. Kommunerna i Västra Götaland gav åter länet störst samlad influens på Facebook. Färre kommuner behöll topplacering inom eget län. Nyheter och tips.

2020 utökade Kommunikationsanalys sina effektanalyser i sociala medier till att omfatta skattefinansierade verksamheter som Sveriges kommuner, länsstyrelser, (statliga) myndigheter, regioner och sjukhus. En anledning till detta nya fokusområde var pandemin och samhällets tydliga behov av officiell information och fakta, där sociala medier fyller en mycket viktig roll som nyhetskälla.

Effektanalyserna har tagits emot med mycket stort intresse, och en anledning verkar vara att just uppföljning av närvaro och resultat i sociala medier är ett område som hittills inte fått mycket utrymme internt, om beroende på resurser eller annat. 

Kommuner i sociala medier kvartal 3 2021

Tidigare effektanalyser samt #tipsfrånverkligheten för landets kommuner hittar du här

Kommunsnitt – inlägg på Facebook kvartal 3

Sveriges kommuner gjorde under kvartalet i snitt 74 (89) inlägg per kvartal på Facebook, motsvarande 25 (30) stycken per månad. Kvartalet visar alltså en aktivitetsminskning i jämförelse med föregående kvartal på Facebook. Sommarsemester-effekt?

Sveriges kommuner 2021 – antal inlägg per månad Facebook. Källa: Kommunikationsanalys.
Datakälla: Bumblewing

Kommunikationsanalys har som utgångspunkt rekommenderat minst ett inlägg per dag, vilket kommunerna i snitt över tid nästan uppnår. Om än med mycket stora skillnader sinsemellan.

Flödet ska givetvis vara relevant för följarna och verksamhetens uppdrag, samt frågor och kommentarer på innehåll ska kunna hanteras skyndsamt. Med tanke på den bredd av verksamheter som en kommun omfattar torde inte brist på innehåll vara en anledning till eventuell återhållsamhet. 

Tips: En rådgivande omröstning bland följarna borde kunna ge en uppfattning inom vilka områden innehåll önskas. Och givetvis även fungera som en temperaturmätare på sidan. Särskilt ifall innehållet inte säkrar önskad effekt. (Se relaterat ESO:s rapport om myndigheters kommunikation under Nyheter och tips.)

Kommunal aktivitet – högst och lägst

Lysekils kommun gjorde flest inlägg under även under tredje kvartalet: 339 (295) stycken, eller 113 (98) stycken per månad. Det motsvarar nästan fem gånger fler än kommunsnittet (73 stycken) för kvartalet. 

Tvåan Vänersborgs kommun gjorde 233 inlägg och trean Malås kommun gjorde 211 (238) inlägg under kvartalet, motsvarande 78 respektive 70 inlägg per månad. 

De tre kommuner som gjorde minst antal inlägg under kvartalet var åter Hörby kommun 10 (11) stycken och Tierps kommun 12 (12) stycken, samt Västerviks kommun 13 stycken. Data för Jokkmokks kommuns sida kommer redovisas från fjärde kvartalet.

Om vi tittar på detta kvartals samt även förra helårets etta i kommuninfluens, Säffle kommun, gjorde de 74 (82) inlägg under kvartalet, motsvarande 25 (27) inlägg per månad, en aktivitetsnivå i linje med kommunsnittet. Influensen säkrades mycket på bas av den i jämförelse stora mängden reaktioner på sina inlägg. Resultat av rätt paketerat budskap, i rätt tid, till rätt målgrupp, i rätt kanal? Här kan du läsa #tipsfrånverkligheten där Säffle kommun för Kommunikationsanalys delar sitt arbete bakom sin framgång i sociala medier.

Service

Kommunikationsanalys värderar högt en hygiennivå av faktor kundservice, det vill säga ta hand om och svara på frågor och kommentarer. Ibland värt att påminna om att det heter sociala medier av en anledning, vilket innebär att både tala OCH lyssna OCH svara.

Hantering av svar på frågor och kommentarer på kommunala sidor hanteras olika: antingen av kommunens kommunikatörer eller via ett centralt kontaktcenter eller motsvarande.

Underlag

Av landets 290 kommuner har 283 av dem funnits med i underlaget sedan start. Det är respektive kommuns officiella huvudsida på Facebook som mäts där sådan finnes. De sju som saknades initialt var Bollebygd, Boxholm, Gagnef, Töreboda, Älvsbyn, Örkelljunga och Örnsköldsvik (Örnsköldsvik har 22 Facebook-sidor men ingen utpekad officiell). Örkelljunga har sedan tillkommit och beräknas från och med andra kvartalet 2021, därmed 284 kommuner. Meddela gärna ifall sidor ändrar länkadress, eller ifall någon av de sex kommuner som idag inte har någon utpekad officiell sida skulle ändra upplägg på Facebook.

Kommunikationsanalys har för denna effektanalys av kommuner i sociala medier tagit stöd av det svenska dataanalysföretaget Bumblewing med fokus faktor influens, på vilket resultat baseras. Endast en plattform, Facebook, analyseras i nuläget: detta i huvudsak på grund av den mycket stora mängden sidor som måste hanteras – med hanterbar visualisering. 

Landets topp 10-kommuner kvartal 3 2021 – influens Facebook

Landets topp 10-kommuner av de 284 officiella sidorna, som säkrat högst influens på sin närvaro på Facebook under kvartalet (föregående kvartal inom parentes):

  1. Säffle kommun (Säffle kommun)
  2. Vänersborgs kommun (Karlstads kommun)
  3. Karlstads kommun (Vänersborgs kommun)
  4. Simrishamns kommun (Uppsala kommun)
  5. Uppsala kommun (Simrishamns kommun)
  6. Luleå kommun (Sotenäs kommun)
  7. Norrköpings kommun (Göteborgs Stad)
  8. Sundsvalls kommun (Norrköpings kommun)
  9. Sotenäs kommun (Sollefteå kommun)
  10. Malmö stad (Storumans kommun)

Säffle kommun behöll även detta kvartal sin topplacering, i linje med första platsen för hela 2020. Kommunikationsanalys vill passa på att gratulera ansvarige Johan Österman som tidigare i denna blogg berättat om Säffles arbete med de sociala plattformarna, och som nu utsetts till Säffle kommuns nya kommunikationschef.

Bland landets topp 10-kommuner såg vi detta kvartal Malmö stad som representant för de tre största städerna. Förra kvartalet syntes storstäderna i form av Göteborgs Stad. (Not: Valet av stavning av stad med gemen/versal varierar mellan dessa städer.) En nykomling bland topp 10-kommunerna var Sundsvalls kommun.

Är kommunalt medborgarintresse och engagemang större utanför storstäderna? Om ja, vilka kommunikativa innehållsvinklar och åtgärder bör storstäderna fokusera på för ökad effekt?

Kommuner kvartal 3 2021 – del av total andel kommuninfluens på Facebook

Att praktiskt och förståeligt visualisera 284 kommuner är inte enkelt eller ens möjligt i alla verktyg. Bumblewing väljer i sin visuella grafik att avgränsa de topp 5 som lyckats allra bäst i sociala medier, resten grupperas som Övriga. Det ger en snabb och enkel överblick för om influensen domineras av någon/några kommunsidor, eller är mer jämnt fördelad.

Sveriges kommuner i sociala medier Facebook – kvartal 3 2021. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing

Gruppen Övriga utgör bland kommuner 86,6 (86,9) procent. 

Värt notera att kommuner alltså har en relativt jämn fördelning av influens och inte ett fåtal kommuner som totalt dominerar. Ett tecken på jämnt fördelad stabil lokaldemokrati? 

Med tanke på att influensens 100 procent fördelas bland 284 kommunsidor på Facebook, är det värt att poängtera att allt över 1 procent måste ses som mycket bra resultat och effekt av närvaron på Facebook. Ett snitt på resterade 279 sidor skulle ge en sidinfluens på 0,3 procent om jämnt fördelad.

Vad gäller fördelning inlägg och relaterat engagemang visar nedanstående graf tydligt det stora engagemang som Säffle kommuns inlägg utlöser bland sidans följare vs många kommuners relativt höga innehållsaktivitet.

Sveriges kommuner i sociala medier – engagemang inlägg (influens) kvartal 3 2021. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing

Här kan det vara värt att nämna att analysen för landets kommuner inte omfattar sentimentanalys, vilket Kommunikationsanalys bland annat gör för de politiska partierna samt banker och regioner. Engagemang kan som bekant baseras på både positiv och negativ återkoppling och reaktioner. Även annonsering kan användas för ökat genomslag vilket verktyget inte kan särskilja från organisk effekt.

Bästa kommuninlägg på Facebook kvartal 3 2021

Tredje kvartalet präglade OS topp 3-inläggen med högst influens. Dessa mest framgångsrika inlägg gjordes av Luleå kommun och Uppsala kommun.

Andra kvartalet var det Säffle kommun, Uppsala kommun och Norrköpings kommun vars innehåll säkrade högst effekt. Uppsala kommun säkrade då sin effekt med en rådgivande omröstning relaterat en gatlyktas flytt på Stora Torget i Uppsala.

Sveriges kommuner i sociala medier Facebook – bästa inlägg kvartal 3 2021. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing

Bästa kommun per län – kvartal 3 2021

Kommunikationsanalys har även granskat bästa kommun på Facebook länsvis per Sveriges 21 län (föregående kvartals etta inom parentes). Tredje kvartalet visar en fortsatt minskning av antal kommuner som lyckas behålla sin första plats inom eget län. En trend – som påverkas av ökad aktivitet och bättre innehåll från flera kommuner?

12 (15) kommuner behöll sin första plats inom eget län från föregående kvartal:

  • Blekinge: Karlskrona kommun (Karlshamns kommun) 
  • Dalarna: Malung-Sälens kommun (Malung-Sälens kommun)
  • GotlandRegion Gotland (kommun och region) (Region Gotland) 
  • Gävleborg: Gävle kommun (Bollnäs kommun) 
  • Halland: Halmstads kommun (Laholms kommun) 
  • Jämtland: Krokoms kommun (Krokoms kommun) 
  • Jönköping: Tranås kommun (Vetlanda kommun)  
  • Kalmar: Oskarshamns kommun (Västerviks kommun) 
  • Kronoberg: Marks kommun (Älmhults kommun) 
  • Norrbotten: Luleå kommun (Luleå kommun) 
  • Skåne: Simrishamns kommun (Simrishamns kommun) 
  • Stockholm: Järfälla kommun (Nynäshamns kommun) 
  • Södermanland: Nyköpings kommun (Eskilstuna kommun) 
  • Uppsala: Uppsala kommun (Uppsala kommun) 
  • Värmland: Säffle kommun (Säffle kommun) 
  • Västerbotten: Storumans kommun (Storumans kommun) 
  • Västernorrland: Sundsvalls kommun (Sollefteå kommun) 
  • Västmanland: Köpings kommun (Köpings kommun) 
  • Västra Götaland: Vänersborgs kommun (Vänersborgs kommun) 
  • Örebro: Örebro kommun (Örebro kommun) 
  • Östergötland: Norrköpings kommun (Norrköpings kommun) 

Bästa län på Facebook – baserat på resultat kommunnärvaro

Nedanstående visar högst influens sammantaget per län för tredje kvartalet 2021 på bas av aktivitet och genomslag av respektive läns tillhörande kommuner. Jämför gärna med motsvarande analyser för landets länsstyrelser och regioner.

Topp-5 län är ett återkommande antal län på bas av kommuninfluens (föregående kvartal inom parentes):

  1. Västra Götaland 17,1 procent (Västra Götaland 17,6 procent)
  2. Värmland 14,8 procent (Värmland 15,9 procent)
  3. Skåne 11,6 procent (Skåne 10,1 procent)
  4. Stockholm 7,6 procent (Stockholm 7,3 procent)
  5. Norrbotten 6,1 procent (Norrbotten 5,7 procent)
Sveriges kommuner per län i sociala medier Facebook, del av influens – kvartal 3 2021. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing

Nedanstående graf visar influens baserat på fördelningen av reaktioner på kommunsidorna, grupperade per län.

Sveriges kommuner per län i sociala medier Facebook, fördelning av influens – kvartal 3 2021. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing

Fördelning av total andel inlägg per län baserat på respektive kommuner

Som synes framkommer vad gäller mängden inlägg en snarlik länsfördelning som enligt ovanstående influens.

En möjlighet för större länseffekt i framtiden kan vara att kommuner, i län just nu utom topp 5, ökar sin innehållsaktivitet, eller aspirerar på att närma sig kommunsnittet för landet. 

Sveriges kommuner per län i sociala medier Facebook, del av inlägg – kvartal 3 2021. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing

Innehållsfrekvens

Denna graf kan bland annat tydligt ses visa den i jämförelse höga innehållsaktivitet som kommuner inom Västra Götaland haft.

Sveriges kommuner per län i sociala medier Facebook, fördelning av inlägg – kvartal 3 2021. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing

Engagemang på innehåll

Sveriges kommuner per län i sociala medier Facebook, engagemang – kvartal 3 2021. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing

Sveriges kommuners ordmoln – tredje kvartalet 2021

Sveriges kommuners ordmoln Facebook – tredje kvartalet 2021. Datakälla: Bumblewing

Nyheter och tips

Kommunikation under kriser

MSB har tagit fram en vägledning till stöd för kommunikation under kriser, med utgångpunkt i covid-19. I Kommunikationsanalys blogg har vi över de senaste två åren sett den stora närvaro samt effekt som budskap runt pandemin haft i sociala medier.

Om sociala medier nämns bland annat:

  • Använd sociala medier för dialog snarare än information. Anpassa budskap till olika användare och fånga upp strömningar i samhället och specifika grupper.
  • Skapa möjligheter för människor att få ställa frågor och få svar, till exempel i sociala medier. Det är förstås viktigt att kontinuerligt och respektfullt svara på inkomna frågor och kommentarer.

Stockholms stad: Varumärkesmanual för sociala medier

Stockholms stad delar här sin handledning, policy samt grafiska profil för sociala medier.

Eskilstuna kommun: AI för att styra delar av innehåll

Med AI som stöd möter nu besökare till Eskilstuna.se personaliserat innehåll, läs mer. Denna funktion hjälper även till att minska den tid redaktörerna behöver lägga på startsidan.

Står du i början av er egen digitala förändring, kan du relaterat detta här läsa fyra tips från Kairos future relaterat digital transformation.

3 600 kommunikatörer i offentlig tjänst: nyttan oklar?

ESO släppte under kvartalet en rapport om myndigheternas kommunikation. En fråga som över tid lyfts med olika vinklar, kanske oftast ifrågasättande. Här kan du läsa Dagens Arenas artikel om rapporten, samt Sveriges kommunikatörers tankar om ämnet.

Kommunikationsanalys ser att om frågan handlar om att bevisa effekt och relevans, då är datadriven uppföljning av kommunikation via sociala medier en faktor värd att beakta. Det handlar självklart inte enbart om att räkna antal följare eller antal lajks, utan just kunna visa effekten av kombinationen av relevant mängd följare med rätt anpassat innehåll, publicerat vid rätt tillfälle, till rätt målgrupp, samt väga in flödet av kommentarer och dess hantering. Offentlig kommunikation via sociala plattformar där medborgarna finns, gör just möjligt att genom mätning (be)visa effekt.

Värt att återkoppla till förra kvartalets effektanalys och exemplet med den rådgivande medborgaromröstning som Uppsala kommun gjorde via Facebook.

Kompetenskartläggning kommunikatörer: Dataanalys

Sveriges kommunikatörer har släppt årets kommunikationskartläggning med framtidens kompetenskrav på kommunikatörer. En av de fyra nyckelinsikterna är:

  • Störst behov av utveckling inom dataanalys. Förmågan att förstå data som är relevant för verksamhetens mål, hur den kan användas i kommunikationsarbetet och följa upp resultat är det som kommunikatörerna har störst behov av att bli bättre på.

Samverket: Dela kompetens i Stockholm och Östersund?

Vinnova satsar på coworking inom offentlig sektor med start i Stockholm och Östersund, och möjliggör ”en bred och öppen samverkan över organisationsgränser inom det offentliga”. En chans för offentligt finansierade kommunikatörer att lära och arbeta med sociala medier över organisationsgränser, och maximera samma skattepeng?

Skapa myndighetskampanjer

Vad sägs om ett riktat material på engelska vad gäller att Create Ads for Your Government Organization. I ett webbinarium den 20 oktober har du chans att lära dig: Learn how to create ads that inform people in your community about important information, and encourage them to register for services. We’ll also cover how to run, measure and improve ads for your organization.

Mäta sociala kampanjer

Sprout Social har delat How to prove the Impact of Different Social Media Campaigns, där de bland annat klokt poängterar att arbetet med mätning börjar innan publicering av innehåll.

How to quantify the impact of social media. Källa: Sprout Social

Har ni en effektiv godkännande-process av innehåll?

I stora och komplexa organisationer kan ibland godkännande-processen lämna en hel del att önska, särskilt kanske vad gäller sociala medier, där samtidigt snabbhet är en viktig faktor för att säkra relevans och trovärdighet (se bland annat vad MSB skriver i sin vägledning för kriser ovan). Här kan du läsa vad Workfront skriver om detta (utmanande) fenomen.

3 Ways to Speed Up Your Marketing Review and Approval Process. Källa Workfront

Statens medieråd: Ungar och medier 2021

Statens medieråd har släppt sin senaste rapport om ungar och medier, och i den framkommer kanske inte särskilt oväntat att användningen av sociala medier är hög, samt även hur den påverkar.

De skriver bland annat: Andelen dagliga användare av sociala medier bland tonåringarna ligger på samma höga nivå 2020 som 2018: uppåt 90 %. Men bland de yngre barnen finns en markant ökning av andelen dagliga användare, från 35 % 2018 till 48 % 2020. Flickor är dagliga användare av sociala medier i högre grad än pojkar och de använder också sociala medier fler timmar per dag.

Tyska myndigheter slutar med Facebook vid årsskiftet?

Påverkan av Schrems 2-domen har varit tydlig och påverkat hanteringen och val av innehåll i sociala medier.

Den tyska dataskyddsmyndigheten kommunicerade i juni 2021 med de tyska myndigheterna där de tydligt skriver: ”Sofern Sie eine Fanpage betreiben, empfehle ich Ihnen daher nachdrücklich, diese bis Ende diesen Jahres abzuschalten.”. Dvs. om myndigheten har en fanpage så uppmanas de med eftertryck att stänga sidan innan årsskiftet. Här kan du läsa på engelska vad TechCrunch skriver om detta.

Inget liknande besked har (ännu) kommunicerats i Sverige. Här kan du läsa vad Sveriges kommunikatörer skrivit om frågan, och även en serie praktisk vägledning från Retriever för områden att beakta relaterat data och tredje part.

4 grundpelare för att säkra bra innehåll

Artikeln How to identify content pillars for your marketing ecosystem lyfter många bra frågor att ställa sig själv för att säkra insikt och framgång. Några exempel på frågor att ställa sig inom varje pelare:

  • What does your brand want to be known for?
  • What areas do you have something valuable to add for that audience, even if they don’t know you can help?
  • What does the search data show for this?

Tips för att alltid säkra bra innehåll

Kommunikationsbyrån Editerat.se delar i sin blogg en sammanställning av innehållsgurun Melanie Deziels bästa tips för att säkra kontinuerligt bra innehåll, vilket omfattar tio olika fokusområden och tio olika format presenterade, i bloggen förklarade. Nedanstående är rubrikerna för fokusområden:

  1. Människor
  2. Baskunskaper
  3. Detaljer
  4. Historia
  5. Lärande
  6. Kurering
  7. Data
  8. Produkter
  9. Exempel
  10. Opinion

Fyra tips för att säkra en bra text

Rätt paketerat innehåll – till rätt målgrupp – i rätt kanal – vid rätt tillfälle, är nog drömmen för många för att lyckas med sina budskap och mål. Content Marketing Institute delar fyra konkreta tips om själva skrivandet, som för många kan ses som självklara men som ändå förtjänar att påminnas om.

Storytelling med video – gratis webbinarium

Vill du bli bättre på att paketera och dela rörligt innehåll? Den 26 oktober har Storykit ett gratis webbinarium runt video och storytelling.

Facebook: The 2021 Creative Forecast

Nyligen delade Facebook detta stöd för kreativiteten och förhållningssätt för framgång, där bland annat dessa fem områden stod ut:

  1. Build inclusively
  2. Create edutainment
  3. Sell with ideas
  4. Speak platform language
  5. Reward self-discovery

Instagrams påverkan av unga

Facebook har nyligen försvarat Instagram mot kritik vad gäller att Instagram har en negativ inverkan på tonåringars mentala hälsa. Ett ämne Mark Zuckerberg även berörde i sitt mejl till sin personal dagen efter det timslånga avbrottet till plattformarna den 5 oktober (går att ta del av via hans profil på Facebook).

Hur många hashtags ska användas?

Hur många hashtags använder du för att säkra spridning och kännedom? Sju eller nio? Denna artikel har tittat närmare på fenomenet med fokus Instagram.

Tips för att bygga varumärke, samt Effektcertifiering

Sveriges Annonsörer har presenterat en rapport vad gäller varumärkesbyggande. Där ges bland annat följande fem tips:

1. Lär av högpresterande företag. Ta varumärkesarbetet från tanke till handling. Följ varumärkes-KPI:er på ledningsnivå och gör varumärket till ett beslutskriterium i investeringar och budgetprocesser.

2. Säkerställ balans mellan kort och lång sikt när ni budgeterar, målsätter och utvärderar er marknadsföring. För alla företag som är intresserade av resultat bortom nästa kvartalsrapport lönar det sig att ha en sund balans mellan att sälja idag och sälja imorgon genom att investera i varumärket. Båda behövs för långsiktig och lönsam tilllväxt.

3. Stirra er inte blinda på lojalitet. Enbart mer lojala kunder kan inte säkra framtida tillväxt, hur förförisk den tanken än kan låta. Tillväxt kommer oftare från att få fler kunder över tid. Där är ett starkt varumärke och bred kommunikation avgörande.

4. Lyssna på fakta – inte myter – i valet av kommunikationskanaler. Den empiriska forskningen är tydlig: bred ”masskommunikation” är fortsatt en nyckel för att få varumärken att växa. Detta gäller även på 2020-talet och bekräftas gång på gång i oberoende studier. Reklam i tv, print och utomhus är fortsatt kraftfull – medan word-of-mouth, sociala medier och sökordsannonsering inte räcker långt.

5. Lämna innehållet i kommunikationen åt experterna. Sätt tydliga mål och avkräv noggrann uppföljning. I mån av tid, håll dig uppdaterad kring vad forskningen säger – t.ex. att emotionell och kreativ reklam är långt bättre för affären än reklam med rationella argument. Men, stanna där – detaljstyr inte innehållet i kommunikationen.

Kommunikationsanalys har tidigare berört att mätning av effekt nu blivit möjligt att certifiera sig i. Här kan du läsa mer.

Svårt att sluta med sociala medier?

Internetstiftelsen har delat dessa fem anledningar till varför det är svårt att sluta med sociala medier: 

  1. Inläggen är så korta att vi hela tiden tänker att vi har tid för ett till.
  2. Vi lider av FOMO (fear of missing out). Vi är rädda att missa något viktigt om vi inte hänger där alla andra är. 
  3. Vi uppmuntras hela tiden att stanna kvar, till exempel genom inläggen vi exponeras för, aviseringar och påminnelser.
  4. Dopaminsystemet driver oss i jakten på bekräftelse – sociala medier ger oss belöning direkt.
  5. Integritet på nätet är så abstrakt att det är svårt att förstå vad vi förlorar när vi ger andra tillgång till vår data.

App-tips till community managers

Appstore delade nyligen ett inlägg för professionella inom sociala medier med tips på appar till stöd i arbetet.

Tips från verkligheten – kommuner berättar

För drygt ett år sedan delade Kommunikationsanalys forskningsunderlaget Nöjda medborgare när kommunen lyckas i sociala medier. Där lyftes just vinsten i form av ökad transparens, och bättre dialog och samverkan med kommuninvånarna. 

Det är samma faktorer som ofta lyfts i bloggens #tipsfrånverkligheten där Kommunikationsanalys bjuder in olika intressanta varumärken att berätta om sitt arbete med sociala medier, och berätta om framgång och utmaningar. Bakgrunden till dessa inlägg är egna erfarenheter från att ha byggt upp en global koncernnärvaro i sociala medier på 00-talet, och hur lite info som då fanns – och förståelse för hur mycket tillgång till kompetens och inspiration betyder vad gäller dessa snabbföränderliga plattformar.

Hittills kan du ta del av:

Kontakt

Var det någon kommunnärvaro och effekt på Facebook som överraskade i effektanalysen för kvartalet? 

Hur uppfattar och upplever du våra kommuners närvaro i sociala medier? Ser du utrymme för mer/mindre kommunal aktivitet i flödet?

Följ gärna Kommunikationsanalys på Facebook och LinkedIn för att säkra nya insikter om effekter i sociala medier och social media management.

Behöver du eller er organisation ett bollplank eller stöd för ert arbete och resultat i sociala medier? Välkommen att höra av dig.

Nästa effektanalys för kommuner i sociala medier kommer i anslutning till nästa kvartals avslut.

Må gott,

Lars

Dela gärna, ange: Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se)

Datakälla: Bumblewing.

Definition av influens

Analys av kommunala Facebook-sidor: Analys omfattar 284 kommunsidor funna av 290 kommuner. Sex kommuner finns ej med som inte har en uttalad officiell Facebook-sida, alternativt inte existerar eller inte har meddelats Kommunikationsanalys. Kvartalets resultat baseras enbart på faktor influens. Endast sidor angivna som officiella och övergripande hela den kommunala verksamheten är med i analysen.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.