Sveriges 21 regioner i sociala medier – effekt kvartal 3 2021

Region Västernorrland var kvartalets bästa regionsida på Facebook. Sveriges regioner gjorde under tredje kvartalet en aktivitetsminskning till 31 inlägg per månad. Region Jämtland Härjedalen uppnådde högst andel positivt sentiment. Kortast svarstid uppvisade Region Värmland. Innehåll relaterat pandemin dominerade inlägg med mest effekt. Region Stockholm gjorde kvartalets mest effektfulla inlägg. Aktuella nyheter och tips.

2020 utökade Kommunikationsanalys sina effektanalyser i sociala medier till att även omfatta skattefinansierade verksamheter som Sveriges kommuner, länsstyrelser, myndigheter, regioner och sjukhus. En anledning till detta nya fokusområde var pandemin och samhällets tydliga behov av information och fakta, där sociala medier fyller en viktig roll som nyhetskälla för många.

Regionerna på Facebook

Sammanfattning

Sveriges regioner gjorde under tredje kvartalet en aktivitetminskning till 31 inlägg per månad på Facebook (förra kvartalet 36 inlägg per månad). Region Västernorrland var åter kvartalets bästa regionsida på Facebook, och gjorde även åter flest inlägg per månad.

Region Jämtland Härjedalen uppnådde åter högst andel positivt sentiment. Kortast svarstid på Facebook uppvisade Region Värmland.

Innehåll relaterat pandemin dominerade åter inlägg med mest effekt. Region Stockholm gjorde kvartalets mest effektfulla inlägg.

Landets samtliga 21 regioner har sidor på Facebook och samtliga var aktiva under kvartalet. Ingen region tappade följare under kvartalet.

Största region på Facebook är Region Skåne med drygt 70 000 följare (40 000 föregående kvartal). Region Skåne uppvisade alltså en stor tillväxt även detta kvartal med närmare 80 procent. Störst tillväxt hade Region Sörmland med över 200 procent.

Ta gärna del av nedanstående detaljer samt även aktuella nyheter och tips i slutet av inlägget.

Regionsnitt – aktivitet

De 21 regionerna gjorde i snitt 93 (107) inlägg under kvartalet dvs. 31 (36) inlägg per månad, vilket var en aktivitetsminskning sedan förra kvartalet. En minskning som möjligen kan kopplas till sommarsemestrar.

Sveriges regioner på Facebook – antal inlägg per månad 2021. Källa: Kommunikationsanalys. Datakälla: Smampion

Region Västernorrland gjorde även detta kvartal flest inlägg med 248 (204) stycken eller 83 (68) stycken per månad. 

Tvåan Region Stockholm gjorde 143 inlägg eller 48 inlägg per månad. Trean Region Kalmar län gjorde 139 (196) stycken motsvarande 46 (65) inlägg per månad. 

Region Västernorrland gjorde nästan tre gånger så många inlägg som snittet, motsvarande knappt tre inlägg per dag. I andra änden ser vi Region Uppsala (förra kvartalet Region Västmanland) med 14 inlägg för hela kvartalet dvs. 5 inlägg per månad på Facebook.

Kommunikationsanalys har tidigare som utgångspunkt rekommenderat (minst) ett inlägg per dag vilket regionerna publicerar. Flödet ska givetvis vara relevant för följarna samt stötta organisationens uppdrag. Även viktigt att ha resurser för att ta hand om effekterna. Med tanke på den bredd av verksamheter som en region omfattar, samt nu aktuellt pandemiintresse, torde inte brist på innehåll vara en anledning till återhållsamhet. 

En fråga av intresse är om syftet med närvaron är information till eller kommunikation med allmänhet och skattebetalare?

Verktyg

Kommunikationsanalys har för denna effektanalys av regioner i sociala medier tagit stöd av tre dataanalysföretag:

Endast en social plattform, Facebook, analyseras i nuläget. Fler plattformar och/eller faktorer kan tillkomma.

Facebook – topp 5-region per verktyg

Som bekant är en del av sajtens syfte att lyfta och visa på olika verktyg som hjälper presentera och tolka data från sociala medier, förutom att erbjuda stöd för social media management. Olika verktyg som hanterar och viktar data från samma sociala plattformar på olika sätt. Det är viktigt som ansvarig för uppföljning att komma ihåg att det resultat som visas i egna (externa) verktyg kanske inte ger samma bild som andra verktyg presenterar. Därav att Kommunikationsanalys helst gör analys baserad på minst två verktyg för att säkra reliabilitet vad gäller effekt. 

Kvartalets topp 5-regioner

Nedan är kvartalets topp 5-regioner baserat på tre verktygs resultat, vilka samtliga detta kvartal placerade Region Västernorrland på första plats. 

Topp 5-rankning av regioner per verktyg på Facebook (vid ändring är föregående kvartal inom parentes):

Influens (Bumblewing):

  1. Västernorrland
  2. Skåne
  3. Stockholm (Kalmar län)
  4. Örebro län (Östergötland)
  5. Värmland (Örebro län).

Poäng (Smampion):

  1. Västernorrland (Stockholm)
  2. Stockholm (Jämtland Härjedalen/Kronoberg/Västernorrland)
  3. Västra Götalandsregion (Blekinge/Norrbotten/Örebro län/Västra Götalandsregionen)
  4. Örebro (Gävleborg/Kalmar län/Skåne/Värmland/Östergötland)
  5. Skåne (Västerbotten).

Engagemang (Notified):

  1. Västernorrland och Skåne (Västernorrland)
  2. Stockholm (Skåne)
  3. Örebro län (Kalmar län)
  4. Värmland (Östergötland)
  5. Östergötland (Örebro län).

Kvartal 3 2021 – regioner på Facebook

Influens

Fem regioner säkrade över hälften av total andel regioninfluens medan resterande 16 regioner delar på resten i gruppen Övriga

Gruppen Övriga utgjorde detta kvartal 48,6 (51,7) procent. En minskning av influens vilket visar en fortsatt minskande trend för Övriga under 2021. 

Region Västernorrland säkrade åter kvartalets högsta influens på Facebook. Skulle totalen genomslag varit jämnt fördelat mellan regionerna, skulle varje region uppmätt knappt 5 procent, varför Västernorrlands 13,3 procent visar på en bra effekt i denna jämförelse. En jämförelse av intresse kan vara Säffle kommun som uppvisat motsvarande effekt för hela 2020 samt 2021 hittills, och här kan du läsa mer om deras bakomliggande arbete för denna framgång.

Nedanstående visualiserar exempel på kombinationen av aktivitet och att lyckas säkra engagemang. Region Skåne syns tydligt säkra högre engagemang med färre inlägg än mest aktiva Region Västernorrland. 

Från att tidigare ha sett merparten regioner i nedre vänstra hörnet, har en förflyttning med spridning mot aktivitet och effekt över tid nu skett. Detta kan ses som en kvittens på förbättrad kommunikation från regionerna.

Sveriges regioner i sociala medier Facebook Influens – tredje kvartalet 2021. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing

Poäng

Fem (åtta) regioner placerade sig under medel detta kvartal.

Regioner i sociala medier – poäng kvartal 3 2021. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Smampion

Mätpunkter Facebook

Ingen region tappade följare under kvartalet. Samtliga 21 regioner förutom Region Uppsala fick godkänd Facebook-närvaro enligt Smampions poängskala. 

Ett urval mätpunkter (vid ändring föregående kvartal inom parentes):

  • Störst: Region Skåne
  • Högst viralitet: Region Uppsala (Region Sörmland)
  • Flest inlägg per dag: Region Västernorrland
  • Högst tillväxt: Region Sörmland (Region Uppsala)
  • Högst engagemangsgrad (7-dagar): Region Sörmland 
  • Kortast svarstid: Region Värmland 811 minuter (Region Blekinge 368 minuter)
  • Högst responsgrad: Region Uppsala 57,1 procent (Region Kronoberg 84,6 procent)

Följande var kvartalets topp 5-regionsidor (poäng) på Facebook: 

Regioner i sociala medier – mätpunkter, poängplats topp 5 regioner kvartal 3 2021. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Smampion

Engagemang

Nedanstående visualisering visar dels fördelningen av totalt engagemang bland samtliga 21 regioner, dels hur aktiviteten med innehåll fördelats under kvartalets månader. Region Västernorrland samt Region Skåne uppnådde båda 13 procent engagemang i detta verktyg detta kvartal och delade därmed på denna första plats.

Fördelning uppnått engagemang Sveriges regioner kvartal 3 2021. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Notified

Månadsaktivitet regioner – Facebook

Fördelning inlägg Sveriges regioner kvartal 3 2021. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Notified

Bästa poster på Facebook – kvartal 3 2021

Kvartalets mest effektfulla inlägg gjorde Region Stockholm enligt båda verktygen. Därutöver Region Skåne, Region Örebro län och Region Gävleborg, samtliga tre med innehåll relaterat pandemin. 

Förra kvartalet placerade båda verktygen Region Östergötland i topp, och därutöver Region Kalmar län och Region Västernorrland, samtliga med innehåll relaterat pandemin. 

Sveriges regioner i sociala medier Facebook – bästa inlägg tredje kvartalet 2021. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing
Sveriges regioner i sociala medier Facebook – bästa inlägg tredje kvartalet 2021. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Smampion

Ordmoln och vanligast förekommande ordval i sociala medier

Regioner i sociala medier – vanligaste ordval kvartal 3 2021. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing
Regioner i sociala medier – vanligaste ordval kvartal 3 2021. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Smampion

Sentimentanalys kvartal 3 2021

Attityd till regioner i sociala medier

För många professionella inom kommunikation är det intressant att inte enbart få veta ATT något sagts utan även VAD och HUR. Sentimentanalys är en bit på vägen vad gäller HUR, om än långt ifrån utan utmaningar. 

Kommunikationsanalys har för de 21 regionerna sammanställt uppmätt nivå av positivt vs negativt sentiment i procent (resterande procent är neutralt). Detta för att få en känsla för omvärldens inställning eller attityd till varumärket och dess tjänster, produkter och service. 

Nedanstående rankning med sentimentanalys visar positiv/negativ attityd relaterat topp 3 av samtliga regioner i sociala medier.

Högst positivt sentiment/attityd baserat på inlägg på Facebook (föregående kvartal inom parentes):

  1. Region Jämtland Härjedalen: 72 (69) procent
  2. Region Östergötland: 62 procent (Kalmar 50 procent)
  3. Region Gävleborg: 60 procent (Jönköping 49 procent)

Högst negativt sentiment/attityd baserat på inlägg på Facebook:

  1. Region Halland: 35 procent (Östergötland 36 procent)
  2. Region Gotland, Region Skåne och Region Stockholm: 30 procent (Gävleborg och Värmland 35 procent)
  3. Region Västmanland: 29 procent (Kronoberg och Västernorrland 34 procent)

Aktuella nyheter och tips

Kommunikation under kriser

MSB har tagit fram en vägledning till stöd för kommunikation under kriser, med utgångpunkt i covid-19. Kommunikationsanalys blogg har de senaste två åren visat den stora närvaro samt effekt som budskap runt pandemin haft i sociala medier. 

Om sociala medier nämns bland annat:

  • Använd sociala medier för dialog snarare än information. Anpassa budskap till olika användare och fånga upp strömningar i samhället och specifika grupper.
  • Skapa möjligheter för människor att få ställa frågor och få svar, till exempel i sociala medier. Det är förstås viktigt att kontinuerligt och respektfullt svara på inkomna frågor och kommentarer.

Eskilstuna kommun: AI för att styra delar av innehåll

Med AI som stöd möter nu besökare till Eskilstuna.se personaliserat innehåll, läs mer. Denna funktion hjälper även till att minska den tid redaktörerna behöver lägga på startsidan.

Kommun/myndighet/region: Varumärkesmanual – för sociala medier

Ett exempel på frågor som Kommunikationsanalys får är detta med tonalitet samt emojis i sociala medier. Vilket enligt Kommunikationsanalys är något som också behöver specificeras och exemplifieras i en varumärkesmanual eller motsvarande.

Relaterat kommer här tre olika underlag som visar hur olika offentliga organisationer presenterar sitt varumärkesarbete:

  • Kommun: Stockholms stad delar här sin handledning, policy samt grafiska profil för sociala medier. 
  • Myndighet: Statistikmyndigheten SCB delar här sin varumärkeshandbok.
  • Region: Region Skåne har en varumärkesguide som du hittar här.

3 600 kommunikatörer i offentlig tjänst: nyttan oklar?

ESO släppte under kvartalet en rapport om myndigheters kommunikation. En fråga som över tid lyfts med olika vinklar, kanske oftast ifrågasättande. Här kan du läsa Dagens Arenas artikel om rapporten, samt Sveriges kommunikatörers tankar om ämnet.

Kommunikationsanalys ser att om frågan till viss del handlar om att bevisa effekt och relevans, där datadriven uppföljning av kommunikation via sociala medier är en faktor värd att beakta. I sociala medier handlar det självklart inte enbart om att räkna antal följare eller antal lajks, utan just kunna visa effekten av kombinationen av relevant mängd följare med rätt anpassat innehåll, publicerat vid rätt tillfälle, till rätt målgrupp, samt väga in flödet av kommentarer samt dess hantering. Offentlig kommunikation via sociala plattformar där medborgarna finns, är möjligt att genom mätning (be)visa effekt. 

Värt att återkoppla till förra kvartalets effektanalys för kommuner och exemplet med den rådgivande medborgaromröstning som Uppsala kommun gjorde via Facebook.

Kompetenskartläggning kommunikatörer: Dataanalys efterfrågas

Sveriges kommunikatörer har släppt årets kommunikationskartläggning med framtidens kompetenskrav på kommunikatörer. En av de fyra nyckelinsikterna är: 

  • Störst behov av utveckling inom dataanalys. Förmågan att förstå data som är relevant för verksamhetens mål, hur den kan användas i kommunikationsarbetet och följa upp resultat är det som kommunikatörerna har störst behov av att bli bättre på.

Region Gävleborg: Kartlägga kommunikationsbehov

Här kan du läsa mer om det arbete Region Gävleborg gjort för att säkra sin målbild om att vara en kommunikativ organisation, vilket gav svar på dels vad de behövde utveckla, dels områden med kunskapsgap.

Samverket: Dela kompetens i Stockholm och Östersund?

Vinnova satsar på coworking inom offentlig sektor med start i Stockholm och Östersund, och möjliggör därmed ”en bred och öppen samverkan över organisationsgränser inom det offentliga”.

Ser vi här en chans för offentligt finansierade kommunikatörer att tillsammans lära och arbeta med sociala medier över organisationsgränser, och maximera samma skattepeng?

Mäta sociala kampanjer

Sprout Social har delat How to prove the Impact of Different Social Media Campaigns, där de bland annat klokt poängterar att arbetet med mätning börjar innan publicering av innehåll.

How to quantify the impact of social media. Källa: Sprout Social

Har ni en effektiv godkännande-process av innehåll?

I stora och komplexa organisationer kan ibland godkännande-processen lämna en hel del att önska, kanske särskilt vad gäller sociala medier, där samtidigt snabbhet är en viktig faktor för att säkra relevans och trovärdighet (se bland annat vad MSB skriver i sin vägledning för kriser ovan). Här kan du läsa vad Workfront skriver om detta (utmanande) fenomen.

3 Ways to Speed Up Your Marketing Review and Approval Process. Källa Workfront

Svenskarna och internet 2021

Internetstiftelsen har släppt senaste nytt om svenskarnas internetvanor i Svenskarna och internet 2021. Här kan du läsa avsnittet med fokus sociala medier.

En sammanfattning:

  • 95 procent har använt sociala medier det senaste året
  • 90-talisterna använder sociala medier mest av alla
  • Youtube, Facebook och Instagram är de tre sociala medier som använts mest det senaste året
  • Fler 8-11-åringar använder sociala medier än de internetanvändare som är 76 år eller äldre
  • Tiktok används mest av de som går på högstadiet
  • 90-talister har använt Facebook och Instagram mest av alla under året
  • Män dominerar på Twitch, Reddit och Twitter och kvinnor på Pinterest och Familjeliv
  • Var fjärde av de äldsta behöver hjälp med att registrera ett konto på sociala medier

Statens medieråd: Ungar och medier 2021

Statens medieråd har släppt sin senaste rapport om ungar och medier, och i den framkommer kanske inte särskilt oväntat att användningen av sociala medier är hög, samt även hur den påverkar.

De skriver bland annat: Andelen dagliga användare av sociala medier bland tonåringarna ligger på samma höga nivå 2020 som 2018: uppåt 90 %. Men bland de yngre barnen finns en markant ökning av andelen dagliga användare, från 35 % 2018 till 48 % 2020. Flickor är dagliga användare av sociala medier i högre grad än pojkar och de använder också sociala medier fler timmar per dag.

Tyska myndigheter slutar med Facebook vid årsskiftet?

Påverkan av Schrems II-domen har varit tydlig och påverkat hanteringen och val av innehåll i sociala medier.

Den tyska dataskyddsmyndigheten kommunicerade i juni 2021 med de tyska myndigheterna där de tydligt skriver: ”Sofern Sie eine Fanpage betreiben, empfehle ich Ihnen daher nachdrücklich, diese bis Ende diesen Jahres abzuschalten.”. Dvs. om myndigheten har en fanpage så uppmanas de med eftertryck att stänga sidan innan årsskiftet. Här kan du läsa på engelska vad TechCrunch skriver om detta.

Inget liknande besked har (ännu) kommunicerats i Sverige. Här kan du läsa vad Sveriges kommunikatörer skrivit om frågan, och även en serie praktisk vägledning från Retriever för områden att beakta relaterat data och tredje part.

4 grundpelare för att säkra bra innehåll

Artikeln How to identify content pillars for your marketing ecosystem lyfter många bra frågor att ställa sig själv för att säkra insikt och framgång. Några exempel på frågor att ställa sig inom varje pelare:

  • What does your brand want to be known for?
  • What areas do you have something valuable to add for that audience, even if they don’t know you can help?
  • What does the search data show for this?

Tips för att alltid säkra bra innehåll

Kommunikationsbyrån Editerat.se delar i sin blogg en sammanställning av innehållsgurun Melanie Deziels bästa tips för att säkra kontinuerligt bra innehåll, vilket omfattar tio olika fokusområden och tio olika format presenterade, i bloggen förklarade. Nedanstående är rubrikerna för fokusområden:

  1. Människor
  2. Baskunskaper
  3. Detaljer
  4. Historia
  5. Lärande
  6. Kurering
  7. Data
  8. Produkter
  9. Exempel
  10. Opinion

Fyra tips för att säkra en bra text

Rätt paketerat innehåll – till rätt målgrupp – i rätt kanal – vid rätt tillfälle, är nog drömmen för många för att lyckas med sina budskap och mål. Content Marketing Institute delar fyra konkreta tips om själva skrivandet, som för många kan ses som självklara men som ändå förtjänar att påminnas om.

Storytelling med video – gratis webbinarium

Vill du bli bättre på att paketera och dela rörligt innehåll? Den 26 oktober har Storykit ett gratis webbinarium runt video och storytelling.

Facebook: The 2021 Creative Forecast

Nyligen delade Facebook detta stöd för kreativiteten och förhållningssätt för framgång, där bland annat dessa fem områden stod ut:

  1. Build inclusively
  2. Create edutainment
  3. Sell with ideas
  4. Speak platform language
  5. Reward self-discovery

Instagrams påverkan av unga

Facebook har nyligen försvarat Instagram mot kritik vad gäller att Instagram har en negativ inverkan på tonåringars mentala hälsa. Ett ämne Mark Zuckerberg även berörde i sitt mejl till sin personal dagen efter det timslånga avbrottet till plattformarna den 5 oktober (går att ta del av via hans profil på Facebook).

Hur många hashtags ska användas?

Hur många hashtags använder du för att säkra spridning och kännedom? Sju eller nio? Denna artikel har tittat närmare på fenomenet med fokus Instagram.

Tips för att bygga varumärke, samt Effektcertifiering

Sveriges Annonsörer har presenterat en rapport vad gäller varumärkesbyggande. Där ges bland annat följande fem tips:

1. Lär av högpresterande företag. Ta varumärkesarbetet från tanke till handling. Följ varumärkes-KPI:er på ledningsnivå och gör varumärket till ett beslutskriterium i investeringar och budgetprocesser.

2. Säkerställ balans mellan kort och lång sikt när ni budgeterar, målsätter och utvärderar er marknadsföring. För alla företag som är intresserade av resultat bortom nästa kvartalsrapport lönar det sig att ha en sund balans mellan att sälja idag och sälja imorgon genom att investera i varumärket. Båda behövs för långsiktig och lönsam tilllväxt.

3. Stirra er inte blinda på lojalitet. Enbart mer lojala kunder kan inte säkra framtida tillväxt, hur förförisk den tanken än kan låta. Tillväxt kommer oftare från att få fler kunder över tid. Där är ett starkt varumärke och bred kommunikation avgörande.

4. Lyssna på fakta – inte myter – i valet av kommunikationskanaler. Den empiriska forskningen är tydlig: bred ”masskommunikation” är fortsatt en nyckel för att få varumärken att växa. Detta gäller även på 2020-talet och bekräftas gång på gång i oberoende studier. Reklam i tv, print och utomhus är fortsatt kraftfull – medan word-of-mouth, sociala medier och sökordsannonsering inte räcker långt.

5. Lämna innehållet i kommunikationen åt experterna. Sätt tydliga mål och avkräv noggrann uppföljning. I mån av tid, håll dig uppdaterad kring vad forskningen säger – t.ex. att emotionell och kreativ reklam är långt bättre för affären än reklam med rationella argument. Men, stanna där – detaljstyr inte innehållet i kommunikationen.

Kommunikationsanalys har tidigare berört att mätning av effekt nu blivit möjligt att certifiera sig i. Här kan du läsa mer.

Svårt att sluta med sociala medier?

Internetstiftelsen har delat dessa fem anledningar till varför det är svårt att sluta med sociala medier: 

  1. Inläggen är så korta att vi hela tiden tänker att vi har tid för ett till.
  2. Vi lider av FOMO (fear of missing out). Vi är rädda att missa något viktigt om vi inte hänger där alla andra är. 
  3. Vi uppmuntras hela tiden att stanna kvar, till exempel genom inläggen vi exponeras för, aviseringar och påminnelser.
  4. Dopaminsystemet driver oss i jakten på bekräftelse – sociala medier ger oss belöning direkt.
  5. Integritet på nätet är så abstrakt att det är svårt att förstå vad vi förlorar när vi ger andra tillgång till vår data.

App-tips till community managers

Appstore delade nyligen ett inlägg för professionella inom sociala medier med tips på appar till stöd i arbetet.

Kontakt och mer kunskap

Som bekant arbetar professionella inom kommunikation ofta med budskap utifrån upplägget före-under-efter. Kommunikationsanalys blogg har fokus på efter; samtidigt som det krävs ett bra före och under för att säkra just resultat och därmed dyka upp i denna blogg. Ett genomtänkt social media management helt enkelt. Behöver du eller organisationen ett bollplank eller stöd vad gäller ert arbete med sociala medier? Välkommen att höra av dig.

Följ gärna Kommunikationsanalys på Facebook och LinkedIn för att säkra nya insikter om effekter i sociala medier och social media management.

Nästa effektanalys för regioner i sociala medier kommer efter nästa kvartalsskifte.

Må gott,

Lars

Dela gärna, ange: Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se)

Datakälla: Bumblewing och Smampion.

Definition av influens.

Definition av Dialoger (Smampion): En dialog uppstår när det finns tre eller fler kommentarer på ett inlägg som sidan har publicerat. Sidan antas ha deltagit i dialogen om sidan själv kommenterat på inlägget i form av en kommentar eller svar till en annan användares kommentar. Gäller Facebook och Twitter.

Definition av sentiment (Notified): ”En dator värderar olika ord från 1 till 100 utifrån hur positiva vs negativa de är. ”Våld” anses exempelvis vara ett negativt ord, medan ”fint” är ett positivt. Efter det analyseras varje artikel/post i sociala medier. Om artikeln har flest negativa ord markeras den som negativ. Har den flest positiva ord markeras den som positiv. Om inga direkt värdeord används eller om det är väldigt jämt mellan positiva och negativa ord så blir det neutral. Sen kan man även själv markera en artikel som positiv, negativ eller neutral om man anser att datorn tolkat innehållet fel. Datorn lär sig då dina justeringar och blir med tiden ännu bättre på sentiment. Viktigt att komma ihåg är att sentiment inte fungerar på ironi eller liknande, utan den sortens inlägg får man justera manuellt för att få mer träffsäker statistik.”

Smampions poängskala (0-100) motsvarar följande betyg:

100: Perfekt
95 – 99: Världsklass
90 – 94: Mycket bra
80 – 89: Väldigt bra
65 – 79: Ett bra betyg
45 – 64: Helt ok
30 – 44: Ej godkänt
0 – 29: Underkänt

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.