Sveriges fyra storbanker i sociala medier – kvartal 2 2021

Swedbank säkrade bäst effekt i sociala medier under andra kvartalet 2021. Storbankerna minskade sin innehållsaktivitet under kvartalet. På Facebook uppvisade Nordea högst responsgrad medan Swedbank säkrade kortast svarstid med 5 minuter. Fem banksidor tappade följare. Handelsbanken och Swedbank producerade kvartalets bästa innehåll. Högst tillväxt bland samtliga sidor uppvisade Handelsbanken på YouTube. SEB uppnådde åter högst andel positivt sentiment. Nyheter och tips.

I februari 2020 släppte Kommunikationsanalys den första analysen över de fyra stora bankerna i sociala medier med fokus helårsresultat 2019 som utgångspunkt inför kommande resultat. 

Detta är andra kvartalets resultat över närvaro och effekter 2021; tidigare effektanalyser och branschrelaterade #tipsfrånverkligheten för banker hittar du här.

Banker i sociala medier andra kvartalet 2021

Andra kvartalet 2021 var det Swedbank som åter sammantaget säkrade högst effekt i sociala medier. Swedbank placerade sig därmed fortsatt i toppen för sociala medier, precis som för hela 2020.

Instagram ökade fortsatt i effekt för bankernas framgång i sociala medier. Aktiviteten på YouTube var i stort oförändrat från föregående kvartal med sammanlagt 46 filmer (SEB publicerade där inga filmer under kvartalet).

Topp 3-bank och plattform per verktyg

Sett till flest antal första placeringar och topp-3-placeringar totalt var Swedbank den storbank som säkrade bäst effekt i sociala medier under kvartalet sammantaget tre olika verktyg. 

  • Facebook
    • Engagemang: Handelsbanken, Swedbank och SEB
    • Influens: Handelsbanken, Nordea och Swedbank
    • Poäng: Swedbank, Handelsbanken och Nordea
  • Twitter
    • Engagemang: Swedbank, SEB och Handelsbanken 
    • Influens: Swedbank, SEB och Handelsbanken
    • Poäng: Swedbank, SEB och Handelsbanken
  • Instagram
    • Engagemang: Swedbank, Nordea och SEB
    • Influens: Swedbank, Nordea och SEB
    • Poäng: Nordea, SEB och Swedbank
  • YouTube
    • Poäng: Handelsbanken, Nordea och Swedbank

Värt notera att SEB Twitter är en koncernprofil och inte enbart för den svenska marknaden, samt att Handelsbanken har en inaktiv sida på Instagram med nästan 3 000 följare.

Mest framgångsrika bank per plattform

Sett till mest framgångsrika bank per plattform blev fördelningen detta kvartal (vid ändring föregående kvartal inom parentes):

  • Facebook: Handelsbanken (Swedbank)
  • Twitter: Swedbank 
  • Instagram: Swedbank
  • YouTube: Handelsbanken

Aktivitet

De fyra storbankerna minskade sin aktivitet i sociala medier och gjorde i snitt 87 (117) inlägg under kvartalet sammantaget Facebook, Twitter och Instagram, det vill säga 29 (39) stycken per månad. Bankerna har en relativt stabil nivå av aktivitet i sina sociala kanaler, om än att det varierar stort mellan olika banker och plattformar.

Kommunikationsanalys har initialt rekommenderat minst ett inlägg per dag, vilket storbankerna i stort levererar – totalt. Här kan det samtidigt vara relevant att fundera om ifall vissa banker sampostar samma material – fast i olika kanaler? Eller om istället liknande innehåll arbetas om beroende på de olika kanalernas förutsättningar? 

Under kvartalet var topp 3 vad gäller antal inlägg (föregående kvartal inom parentes):

  1. SEB på Twitter – 210 (294) inlägg
  2. Swedbank på Twitter – 236 (294) inlägg
  3. SEB på Facebook – 102 inlägg (Nordea på Facebook 154 inlägg)

Det var åter på Twitter som bankerna hade sin huvudsakliga aktivitet i sociala medier (frekvens). En aktivitet som kan gå att härleda till kundservice.

Facebook – bankernas influens 2021

Handelsbanken ökade fortsatt total influens på Facebook under andra kvartalet, medan övriga i stort förhöll sig oförändrat lägre på plattformen. Flera banker visade istället ökat fokus/effekt på Instagram (plattformen som Handelsbanken inte använder).

De fyra storbankerna Handelsbanken, Nordea, SEB, Swedbank. Procent av andel influens – Facebook 2021. OBS. Total influens är fördelad på 11 sidor och 3 plattformar. För de Facebook-sidor som inte placerar sig bland topp 5 beröknas värdet på ett snitt. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing

Verktyg och dataunderlag

Effektanalysen baseras på flest topp 3-placeringar i flertalet olika dataverktyg, med olika faktorer som influens, engagemang, sentiment samt poäng. Den kommunikativa utgångspunkten är att effekt är en mix av räckvidd, engagemang och varumärkeskännedom. Hur effekterna i sociala medier hjälpt stötta bakomliggande affärsmål kan endast organisationen besvara. 

Till hjälp för dataunderlag använder Kommunikationsanalys dataanalysföretagen Bumblewing (influens), Notified (engagemang och sentiment) och Smampion (poäng). Notera att för faktorer engagemanginfluens och sentiment har effekter på tre sociala plattformar utvärderats (Facebook, Twitter och Instagram). För faktor poäng utgör fyra plattformar underlag (Facebook, Twitter, Instagram samt YouTube). 

Här är det viktigt att komma ihåg att en underliggande sentimentanalys dvs. attityd till varumärket och dess kommunikation vanligtvis inte finns kopplad till data för engagemang och interaktion. Ett varumärkes mätbara genomslag kan som bekant baseras på både positivt och negativt engagemang. Därför lyfter Kommunikationsanalys även faktor sentiment, alltså mätning och värdering av positiv, neutral eller negativ inställning i text (värdeord). Eller helt enkelt attityd relaterat varumärket.

De sidor som mäts är i huvudsak bankernas svenska sidor. SEB Twitter är en koncernprofil och Handelsbanken har ingen aktivitet på Instagram.

Kvartal 2 2021

Influens

Swedbank på Instagram var den enskilda banksida som säkrade högst influens i kvartal 2 2021 (Swedbank på Facebook kvartal 1). En sida som själv stod för över en tredjedel av totalen influens.

Nedanstående bild visualiserar tydligt skillnaden mellan till exempel SEB:s höga aktivitet på Twitter vs det engagemang som Swedbank säkrade på Instagram.

Sveriges fyra storbanker (Handelsbanken, Nordea, SEB, Swedbank) sociala medier – influens plus postengagemang Facebook kvartal 2 2021. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Bumblewing

Poäng

Handelsbanken på YouTube rankade högst, följd av Nordea på YouTube. En bild som ytterligare förstärker ”glidningen” från Facebooks dominans mot andra plattformar som YouTube och Instagram. Om det är en (bestående) trend återstår att följa kommande kvartal samt sett till övriga verktyg.

Sveriges fyra storbanker (Handelsbanken, Nordea, SEB, Swedbank) sociala medier – poäng Facebook, Twitter, Instagram och YouTube kvartal 2 2021. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

SEB YouTube har inte haft någon aktivitet med videor även detta kvartal.

Mätpunkter – kvartal 2 2021

Fem av bankernas sidor uppvisade negativ tillväxt detta kvartal (ingen sida föregående kvartal): SEB Stories på Instagram, Swedbank på Twitter, Nordea på Twitter, Nordea på Facebook och SEB på Twitter. En negativ tillväxt som inte omfattade Handelsbankens närvaro.

Mätpunkter – kundservice, storlek och engagemang

Vid ändring, föregående kvartal inom parentes:

  • Störst: Nordea Facebook
  • Viralitet: Handelsbanken Twitter
  • Flest inlägg per dag: SEB Twitter 
  • Högst tillväxt: Handelsbanken YouTube (SEB Instagram)
  • Högst engagemangsgrad Facebook (7-dagar): Handelsbanken Facebook
  • Högst engagemangsgrad Twitter, Instagram och YouTube (28-dagar): Nordea Instagram
  • Kortast svarstid: Swedbank Facebook 5 minuter (Swedbank Facebook 6 minuter)
  • Högst responsgrad: Nordea Facebook 93,6 procent (Swedbank Facebook 100 procent)

Nedanstående presenteras kvartalets tio främsta poängbaserade banksidor i sociala medier.

De fyra storbankerna topp 10-sidor i sociala medier kvartal 2 2021 – mätpunkter Facebook, Twitter, Instagram och YouTube. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Mest framgångsrika inlägg kvartal 2 2021

Samtliga plattformar omfattades detta kvartal som de kanaler där bankernas budskap skapade högst effekt. Två av bankerna tog dessa placeringar med bästa innehåll.

Bästa innehåll och banker detta kvartal var Swedbank på Instagram, Facebook och YouTube relaterat Pure Act-vinst samt fotboll, samt Handelsbanken på Facebook relaterat Pride och Twitter relaterat ekonomin.

Förra kvartalet var bästa banker Swedbank på Facebook relaterat störningar och SEB på Instagram relaterat kvinnligt ägande och pension.

De fyra storbankerna i sociala medier – bästa inlägg Facebook, Twitter, Instagram kvartal 2 2021. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing
Sveriges fyra storbanker (Handelsbanken, Nordea, SEB, Swedbank) sociala medier Sverige – bästa inlägg influens Facebook, Twitter och Instagram kvartal 2 2021. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Smampion

Ordmoln samt vanligast förekommande ord

De fyra storbankerna i sociala medier kvartal 2 2021 – ordmoln. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Bumblewing
De fyra storbankerna i sociala medier kvartal 2 2021 – de vanligaste orden. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Engagemang kvartal 2 2021 – Facebook, Twitter och Instagram

Verktyget Notified mäter och visualiserar uppnått engagemang samt antal poster. Handelsbanken har ingen aktiv sida på Instagram samt SEB Twitter avser koncernprofil.

Handelsbanken Facebook (Swedbank Instagram), Swedbank Instagram (Handelsbanken Facebook) och Swedbank Facebook (Swedbank Facebook) tog pallplatserna vad gäller faktor engagemang (föregående kvartal inom parentes).

En kommentar till bilden nedan som till vänster visar Handelsbanken på Twitter 4 procent vilket beror på att verktyget möjliggör mouseover och direkt ger en bild av fördelningen per uppmätt sida. Normalt visas första platsen som i detta fall var Handelsbanken på Facebook med 21 procent.

Engagemang och antal inlägg – Facebook, Twitter och Instagram

Storbanker i sociala medier – kvartal 2 2021 Facebook, Twitter, Instagram engagemang. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Notified

Sentimentanalys kvartal 2 2021 – Facebook, Twitter och Instagram

För många professionella inom kommunikation har det länge önskats att inte enbart få veta ATT något sagts utan även VAD och HUR. Sentimentanalys är en bit på vägen vad gäller HUR, om än långt ifrån utan utmaningar. Sentiment kan även ses som attityd realiserat i parternas kommunikation.

Kommunikationsanalys har för de fyra storbankerna i sociala medier valt att sammanställa uppmätt nivå av positivt vs negativt sentiment i total procent (resterande procent är neutralt) på Facebook, Twitter och Instagram. Detta för att få en känsla för omvärldens attityd och inställning till varumärket samt företagets tjänster, produkter och service. 

Nedanstående rankning med sentimentanalys visar attityden relaterat de fyra bankerna i sociala medier.

Positivt sentiment/attityd (föregående kvartal inom parentes):

  1. SEB: 137 (137) procent
  2. Swedbank: 114 (90) procent  
  3. Nordea: 106 (86) procent 
  4. Handelsbanken: 82 (73) procent (endast två plattformar)

Negativt sentiment/attityd (föregående kvartal inom parentes):

  1. Nordea: 73 (67) procent 
  2. Swedbank: 71 (77) procent
  3. SEB: 57 (48) procent
  4. Handelsbanken: 35 (41) procent (endast två plattformar)

Nyheter och tips

Ses ert innehåll som verksamhetskritiskt?

Kommunikationsanalys har genom åren lyft och visat på vikten av bra innehåll för budskapsframgång, och därtill möjligheter med bra storytelling. Innehåll kan även ses som faktorer för framgångsrikt varumärkesbyggande, vilket som bekant inte enbart är färg och form.

I artikeln How to Make a Better Case for Content Marketing in 2021 lyfts vikten av innehåll, samt hur denna funktion/kompetens kan ses och processas i organisationen. En relevant artikel som både lyfter och belyser flera sidor av denna fråga, som tankar om (för hög) kostnad för innehåll versus ren annonsering och SEO. 

Artikeln ställer även dessa två frågor som placerar innehåll som en tydlig faktor i möjligheten till framgång, samt hur mäta den:

In 2021, the strategy/challenge is focused on two key (and different) questions:

  1. How do we successfully build (or merge as the case may be) the teams of content strategy (governance, processes, structured content, data, and technology) with content marketing (creating valuable, purpose-driven, content experiences).
  2. How do we scale this new operation to make it efficient, measurable, and manageable?

Ifall du vill veta mer om storytelling har Mynewsdesk ett kort och kostnadsfritt webbinar den 31 augusti.

Stora Kommunikationspriset 2021

Under kvartalet kommunicerade Sveriges kommunikatörer årets vinnare av Stora Kommunikationspriset. En av vinnarna var Swedbank och här kan du läsa mer om hur Swedbank arbetar med sociala medier.

Schrems II-domen – vad har hänt sedan i våras?

Ifall sommarens ledighet fått dig att släppa tankarna på Schrems II-domen och dess konsekvenser, håller advokatfirman Delphi ett webbinarium den 1 september med fokus nyheter på området tredjelandsöverföringar av personuppgifter.

Den optimala sociala medier-organisationen?

Genom åren har Kommunikationsanalys lyft ett flertal olika möjliga ”drömscenarier” vad gäller en optimal organisation för sociala medier. Kommunikationsanalys upplever numera ofta att Kommunikation har huvudansvar – i nära samarbete med övriga funktioner som Marknad och Kundservice.

Sprout Social lyfter i denna artikel fyra olika modeller vad gäller organisering av sociala medier, och lyfter bland annat nedanstående som ”drömbilden”. Hur ser det ut hos dig? 

Which Social Media Org Chart is Right for Your Business? 4 Models to Consider. Källa: Sprout Social

Utbränd på sociala medier?

Viktiga faktorer relaterat arbete med sociala medier är ”kravet” på ett konstant, nytt och intressant flöde och därtill hantering av återkoppling, som i många fall kan vara tuff och mycket mentalt krävande. Samt att allt detta pågår dygnet runt, vilket gör att det är viktigt att organisationen runt sociala medier har denna viktiga (psykologiska) aspekt med i arbetet. Stöd för en hälsosam arbetsmiljö helt enkelt.

Sprout Social har skrivit detta om Battling burnout as a social media manager. Därtill vill jag tipsa om denna artikel där Region Sörmland berättat för Kommunikationsanalys hur de riggat arbete med sociala medier med just återhämtning i åtanke.

Anseendeindex Företag 2021 – banker

Under kvartalet släppte Kantar Sifo årets Anseendeindex Företag där 52 företag i åtta branscher bedömts relaterat anseende.

Handelsbanken var den enda av storbankerna som placerade sig i första halvan av listan. Därefter återfinns SEB, Swedbank och Nordea på andra halvan av årets lista, där samtliga hade ökat i anseende från föregående år.

Anseendeindex Företag 2021 – andra halvan omfattande telekom. Källa: Sifo
Anseendeindex Företag 2021, 52 företag, 8 branscher. Källa: Sifo

European Communication Monitor 2021 – strategi och framtida fokus

Årets ECM 2021, som även omfattar Sverige, har delvis fokus på videokonferenser – av given pandemisk anledning, men även fokus på olika branschers digitala kompetens och utveckling. 

ECM 2021 har också tittat på faktorer för att förändra sociala dimensioner (människor, struktur), vilket i nedanstående bild visar att just Tasks eller Uppgifter är den faktor som minst omfattas av färdiga strategier. Och till Tasks räknas bland annat storytelling.

Having strategies for transforming social dimensions for digitalization. Källa: ECM 2021

Självklart kan det ses som att svårt att ha en helt fast strategi för innehåll där de flesta organisationer nu förhåller sig öppna för att kunna svara på händelser i omvärlden. Kommunikationsanalys efterlyser här mer klarhet vad gäller omvärldsbevakning för att på så sätt kunna stötta en innehållsstrategi. Kommunala Jämtkraft har i denna blogg berättat om sin indelning av innehåll i fem kategorier.

Europeiska kommunikatörer har specificerat nedanstående som de mest viktiga frågorna för kommunikation fram till 2024. Intressant är att även där kommer innehåll högt upp, på andra plats. 

Most important strategic issues for communication management until 2024. Källa: ECM 2021

Säkrar sociala medier webbtrafik?

Genom åren har sociala mediers förhållande och funktion relaterat webben varierat. Initialt fungerade sociala medier i stort för att driva trafik till den egna webben, och sedan blev till exempel kundservice en nödvändighet. Sedan kom Facebook med ett upplägg som gjorde möjligt att förlägga intranätet till plattformen osv.. Förmodligen finns nog ännu tanken att plattformarna ska driva webbtrafik som en viktig faktor. Eller? Hur ser det ut hos dig?

I artikeln 9 Tips to Drive More Web Traffic From Social Media relaterat marknadsförare, framgår att, bland alla funktioner som idag sociala medier har, just webbtrafik är en av de viktigaste:

Benefits of Social Media Marketing: Källa: Content Marketing Institute/Social Media Examiner

Hur bra är sociala medier som reklamkanal?

Svaret på frågan är tydligen: Mycket bra, om vi får tro artikeln från Novus/Resumé Sociala medier utklassar konkurrenterna när det gäller reklam som ger köp. Har du samma erfarenhet?

Källa: Resumé/Novus: Sociala medier utklassar konkurrenterna när det gäller reklam som ger köp

Bilder till Instagram via desktop snart möjligt

Som bekant har bilder hittills endast kunnat laddas upp till Instagram via mobilen men nu verkar detta snart kunna komma att ändras. Detta enligt denna artikel från Bazooka.

Tips i opinionsbildning i sociala medier

Kantar Sifo har delat dessa sex tips för att ge framgång vad gäller opinionsbildning i sociala medier.

Kantar Sifo: Sex framgångsfaktorer i opinionsbildning i sociala medier

Ljud – Clubhouse, Spaces eller Live Audio Room från Facebook?

Clubhouse har tidigare berörts här i bloggen. En ny kanal som har stora fördelar, och som bland annat skulle kunna bli en stor konkurrent till eventbranschen relaterat ren kunskapsöverföring. Och som numera är öppen för alla och inte längre ”invites only”.

Ljud är intressant som bekant. Twitter har Twitter Spaces samt nu är även Facebook på gång med sin motsvarighet, Live Audio Room. Utvalda användare testar just nu tjänsten och kan skapa Live Audio-rum, vilka kan rymma upp till 50 talare och en obestämd mängd lyssnare. Tjänsten finns nu även i Sverige. Här kan du läsa mer. (Facebook lanserar även podcasting.)

Mediebarometern 2020 – sociala nätverkstjänster samt rörlig bild

Mediebarometern är en årlig undersökning av den svenska befolkningens tillgång till, och användning av, olika typer av medier däribland sociala nätverkstjänster. Och den kan kort sagt sägas bekräfta vikten av närvaro i sociala medier.

Användning olika medier 2020. Källa: Medibarometern 2019 och 2020 (Nordicom, Göteborgs universitet)

De sociala nätverkstjänsterna, med en räckvidd på 84 procent, hade en högre daglig räckvidd än både radio och dagstidning.

Räckvidd för olika medier. Källa: Medibarometern 2019 och 2020 (Nordicom, Göteborgs universitet)

Undersökningen visar att tre av tio tog del av nyheter via Facebook. 29 procent av befolkningen tog en genomsnittlig dag del av nyheter via Facebook. Det gjorde Facebook till den mest använda sociala nätverkstjänsten för nyheter. Variationen var dock stor mellan olika ålders- grupper. Bland 9 till 14-åringar var Instagram och Youtube de mest använda källorna för nyheter bland de sociala nätverkstjänsterna. Bland 15 till 24-åringar var Instagram den dominerande nyhetskällan. Det konstateras även att 92 procent av befolkningen såg på rörlig bild i någon form en vanlig dag, däribland YouTube. 

Räckvidd sociala nätverkstjänster 2020. Källa: Medibarometern 2019 och 2020 (Nordicom, Göteborgs universitet)

Mediebarometern genomförs av Nordicom vid Göteborgs universitet i samverkan med Dagens Nyheter, Göteborgs-Posten, Myndigheten för press, radio och tv, Sveriges Radio, Sveriges Television och Sveriges Utbildningsradio. 

Framgång i sociala medier – 50 korta tips

Medium har släppt denna lista omfattande 50 korta tips med stöd att säkra framgång i sociala medier. De två första är:

  1. There are seven Cs of a successful social media strategy: community, content, curation, creation, connection, conversation, and conversion.
  2. Social media was created to start a dialogue, not have someone give a monologue.

Bland annat punkt 2 tilltalar Kommunikationsanalys, som sedan starten har understrukit att det handlar om ”sociala” medier det vill säga dialog. Don´t post and ghost med andra ord.

Kontakt och mer kunskap

Som bekant arbetar professionella inom kommunikation ofta med budskap utifrån upplägget före-under-efter. Kommunikationsanalys blogg har fokus på efter; samtidigt som det krävs ett bra före och under för att säkra just resultat och därmed dyka upp i denna blogg. Ett genomtänkt social media management helt enkelt. Behöver du eller organisationen ett bollplank eller stöd vad gäller ert arbete med sociala medier? Välkommen att höra av dig.

Stämmer din uppfattning och känsla för bankernas närvaro och effekt i sociala medier med ovan beskrivning? Matchar attityden till bankerna? Något som förvånade? Någon insikt?

Här kan du följa Kommunikationsanalys på Facebook och LinkedIn för att säkra nya insikter. Nästa effektanalys kommer efter detta kvartals slut.

Må gott,

Lars

Dela gärna, ange: Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se)

Sociala plattformar: Facebook, Twitter, Instagram och YouTube

Datakällor: BumblewingNotified och Smampion

Definition av influens

Sentiment. Dataanalysföretaget Notified förklarar sentiment: ”En dator värderar olika ord från 1 till 100 utifrån hur positiva vs negativa de är. ”Våld” anses exempelvis vara ett negativt ord, medan ”fint” är ett positivt. Efter det analyseras varje artikel/post i sociala medier. Om artikeln har flest negativa ord markeras den som negativ. Har den flest positiva ord markeras den som positiv. Om inga direkta värdeord används eller om det är väldigt jämt mellan positiva och negativa ord så blir det neutral. Sen kan man även själv markera en artikel som positiv, negativ eller neutral om man anser att datorn tolkat innehållet fel. Datorn lär sig då dina justeringar och blir med tiden ännu bättre på sentiment. Viktigt att komma ihåg är att sentiment inte fungerar på ironi eller liknande, utan den sortens inlägg får man justera manuellt för att få mer träffsäker statistik.”

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.