Sveriges elhandelsbolag i sociala medier – kvartal 2 2021

Bixia var andra kvartalets bästa elhandelsbolag på Facebook. Elhandelsbolagen ökade sin aktivitet på Facebook under kvartalet och gjorde i snitt 11 inlägg per månad. Flest gjorde Eskilstuna Energi och Miljö med 30 inlägg per månad. Jämtkraft AB uppvisade kortast responstid med 50 minuter. Fortum ökade antal följare markant. Två bolag hade negativ tillväxt av följare. E.on och Bixia hade kvartalets mest framgångsrika inlägg. Tips på sommarläsning med fakta och inspiration för hösten.

I februari 2020 släppte Kommunikationsanalys den första effektanalysen över 29 elhandelsbolag i sociala medier, då med fokus resultat under 2019 som utgångspunkt inför resultat 2020. Här hittar du resultaten för följande kvartal. 

Underlag och verktyg

Till hjälp för dataunderlag från Facebook använder Kommunikationsanalys för denna effektanalys de svenska analysverktygen Bumblewing med faktor influens, samt Smampion med faktor poäng. 29 elhandelsbolag finns med i effektanalysen.

Elhandelsbolagen på Facebook

Samtliga elhandelsbolag var aktiva på Facebook under kvartalet, om än med mycket stor skillnad i innehållsfrekvens. Två bolag tappade följare under kvartalet.

Flest följare – de tre största

Störst bland elhandelsbolag på Facebook är e.on med drygt 730 000 (700 000) personer som gillar och följer sidan (sannolikt en global sida). Därefter följer Fortum Sverige som sedan förra kvartalet visar upp en markant ökning från 24 000 följare till drygt 113 000 följare, och därefter Vattenfall Sverige med drygt 17 000 följare.

Elhandelsbolag – aktivitet

Elhandelsbolagen gjorde i snitt 33 (31) inlägg per kvartal, det vill säga 11 (10) inlägg per månad, eller knappt tre per vecka. En viss aktivitetsökning från föregående kvartal.

Kommunikationsanalys har tidigare som utgångspunkt rekommenderat minst ett inlägg per dag. En utgångspunkt som denna bransch i stort inte följer. Flödet ska givetvis vara relevant för följarna, och kvantitet på innehåll påverkas självklart av inom vilken bransch verksamheten finns. 

Mest och minst aktiva

Eskilstuna Energi och Miljö står ut inom elhandel med 91 stycken inlägg dvs. ett inlägg per dag på Facebook. Att jämföras med branschsnittet på knappt tre inlägg per vecka.

Detta kvartals tvåa och föregående kvartals etta, Varberg Energi gjorde 74 (92) stycken under kvartalet, eller 25 (31) stycken per månad.

Trean HEM gjorde 53 stycken under kvartalet, det vill säga 18 inlägg per månad.

I andra änden ser vi God El med 9 inlägg samt åter Borås Elhandel 9 (5) inlägg och Nordic Green Energy Sverige med 5 (3) inlägg för hela kvartalet på Facebook.

Resultat Facebook – topp 5-elhandelsbolag per verktyg

Andra kvartalet 2021 var det Bixia (första kvartalet Jämtkraft AB) som sammantaget säkrade högst effekt på Facebook. Vad menas då med effekt? Här är den kommunikativa utgångspunkten att effekt är en mix av räckvidd, engagemang och varumärkeskännedom – sammantaget resultat från flera olika analysplattformar.

Värt att kolla in vad de gjort och hur de paketerat sitt innehåll för att uppnå denna effekt. Samt även vilken typ av reaktioner som ligger till grund. Högt engagemang kan som bekant baseras på både positiva och negativa reaktioner.

Hur bakomliggande affärsmål stöttats kan endast verksamheten bedöma. 

Nedan är kvartalets topp 5-placeringar för elhandelsbolag baserat på två verktyg. Två verktyg vilka detta kvartal inte ger en matchande placering vad gäller elhandelsbolagens sidor och rankning. Däremot placerar båda verktygen Bixia bland topp 5.

Facebook

Influens:

  1. E.on (Telge Energi)
  2. Telge Energi (Jämtkraft AB)
  3. Eskilstuna Energi och Miljö (Kalmar Energi)
  4. Jämtkraft AB (Eskilstuna Energi och Miljö)
  5. Bixia (e.on).

Poäng:

  1. HEM, Halmstads Energi och Miljö (Jämtkraft AB)
  2. Varberg Energi (GEAB – Gotlands Energi AB)
  3. Bixia (HEM, Halmstads Energi och Miljö)
  4. GEAB – Gotlands Energi AB (Eskilstuna Energi och Miljö)
  5. Affärsverken (Jönköping Energi)

Här är det samtidigt viktigt att komma ihåg att en underliggande sentimentanalys eller attityd inte finns kopplad. Det innebär att ett varumärkes genomslag baserat på engagemang kan vara både positivt och negativt. 

Som bekant är en del av bloggens syfte att lyfta och visa på olika verktyg som hjälper att presentera och tolka data från sociala medier. Olika verktyg, som hanterar och viktar data från sociala plattformar på olika sätt. Det är viktigt som ansvarig för uppföljning att komma ihåg att det resultat som visas i egna externa verktyg kanske inte ger exakt samma bild som andra verktyg presenterar. Därav att denna blogg helst gör analys baserad på data från minst två verktyg för att säkra reliabilitet vad gäller effekt. 

Kvartal 2 2021 – elhandelsbolag på Facebook

Faktor influens

Tillsammans står kvartalets topp 5-bolag för 56,4 (52,9) procent av totalen influens. Dessa fem elhandelsbolag är alltså dominerande inom branschen vad gäller influens på Facebook, och mest tydligt detta kvartal är e.on.

Värt notera att 24 elhandelsbolag därmed delar på resterande andel influens 43,6 (47,1) procent, vilket skulle motsvara en influens per bolag på 1,8 (1,9) procent om jämnt fördelad. Andel influens för gruppen Övriga, som ökat med 0,2 procent tidigare kvartal, minskade därmed under andra kvartalet.

El-handelsbolag i sociala medier Facebook – kvartal 2 2021. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing

I nedanstående bild ser vi en visualisering av innehåll vs reaktioner. Eskilstuna Energi och Miljö ses tydligt ha haft en hög aktivitet medan e.on säkrade en hög respons på sina inlägg. 

Majoriteten av elhandelsbolagen lyckades inte skapa utmärkande höga nivåer av reaktioner på sina inlägg och flertalet hade samtidigt en låg frekvens av innehåll.

Elhandelsbolag i sociala medier – engagemang (influens) kvartal 2 2021. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing

Faktor poäng

Även Smampions poängsbaserade verktyg placerade Bixia bland kvartalets topp 5.

Sveriges elhandelsbolag kvartal 2 2021, poäng. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Smampion

Mätpunkter Facebook

Negativ tillväxt av följare uppvisade åter Stockholms Elbolag AB och GodEl.

13 (14) elhandelsbolag fick inte godkänd Facebook-närvaro under kvartalet enligt Smampions poängskala. 

Mätpunkter, förändringar från förra kvartal inom parentes:

  • Störst: e.on
  • Högst viralitet: GEAB – Gotlands Energi AB
  • Flest inlägg per dag: Eskilstuna Energi och Miljö
  • Högst tillväxt: Fortum (Varberg Energi) 
  • Högst engagemangsgrad (7-dagar): Mölndal Energi
  • Lägst responstid: Jämtkraft 50 minuter (HEM, Halmstads Energi och Miljö AB 32 minuter)
  • Högst responsgrad: 100 procent uppvisade noll (fyra) elhandelsbolag. Vattenfall Sverige och HEM uppvisade båda kvartalets högsta responsgrad på 66,7 procent.
  • Dialoger: 100 procent uppvisade fem (åtta) elhandelsbolag: Fyrfasen Energi, Göteborg Energi, Skellefteå Kraft, Stockholms Elbolag AB och Nordic Green Energy Sverige.

Du som följt denna blogg sedan starten 2013 känner väl till dess fokus på kundservice i sociala medier. Sociala medier är ju just ”sociala”, och inte att betrakta som rena informationskanaler. Utbyte. Frågor – med svar. ”Don´t post and ghost.”

Kvartalets tio främsta poängbaserade elhandelsbolag på Facebook var:

Elhandelsbolag i sociala medier topp 10 poäng – mätpunkter kvartal 2 2021. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Smampion

Arbetar du för ett elhandelsbolag? Vilken svarstid har ni satt för era sociala kanaler som till exempel Facebook? Och, skiljer det sig något mellan svarstider för telefon och mejl versus sociala medier?

Bästa poster på Facebook – andra kvartalet 2021

Båda verktygen rankade åter innehåll från Bixia och e.on som kvartalets mest framgångsrika poster – dock ej i samma ordning.

E.on hade kvartalets mest framgångsrika inlägg med ett innehåll relaterat nationaldagen, och Bixia med ett inlägg om ett solcellsprojekt i länder med brist på el.

Därutöver placerade sig även inlägg från Telge Energi och Fyrfasen Energi bland kvartalets mest framgångsrika inlägg.

Elhandelsbolag i sociala medier Facebook – bästa inlägg andra kvartalet 2021. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing
Elhandelsbolag i sociala medier Facebook – bästa inlägg andra kvartalet 2021. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Smampion

50 vanligast förekommande ord

Elhandelsbolag i sociala medier – vanligaste ordval andra kvartalet 2021. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Smampion

Lästips i sommaren samt framgångsfaktorer

Är ert innehåll affärskritiskt?

Kommunikationsanalys har genom åren lyft och visat på vikten av bra innehåll för framgång, och därtill möjligheter med bra storytelling. Innehållet kan även ses som element för framgångsrikt varumärkesbyggande, vilket som bekant inte enbart är färg och form.

I artikeln How to Make a Better Case for Content Marketing in 2021 lyfts just vikten av innehåll, samt hur denna funktion/kompetens kan ses och processas i organisationen. En relevant artikel som både lyfter och belyser flera sidor av denna fråga. Även med tankar om (för hög) kostnad för innehåll versus ren annonsering och SEO.

Artikeln ställer även dessa två frågor som placerar innehåll som en tydlig faktor i möjligheten till framgång, samt hur mäta den:

In 2021, the strategy/challenge is focused on two key (and different) questions:

  1. How do we successfully build (or merge as the case may be) the teams of content strategy (governance, processes, structured content, data, and technology) with content marketing (creating valuable, purpose-driven, content experiences).
  2. How do we scale this new operation to make it efficient, measurable, and manageable?

Den optimala sociala medier-organisationen?

Genom åren har Kommunikationsanalys lyft ett flertal olika möjliga ”drömscenarier” vad gäller en optimal organisation för sociala medier. I Sverige upplever jag numera ofta att Kommunikation har huvudansvar – i nära samarbete med övriga funktioner som Marknad och Kundservice.

Sprout Social lyfter i denna artikel fyra olika modeller vad gäller organisering av sociala medier, och lyfter bland annat nedanstående som ”drömbilden”. Här är Marknad satt som huvudansvarig, vilket i stort lika väl bytas mot Kommunikation. Hur ser det ut hos dig?

Which Social Media Org Chart is Right for Your Business? 4 Models to Consider. Källa: Sprout Social

European Communication Monitor 2021 – strategi och framtida fokus

Årets ECM 2021, som även omfattar Sverige, har delvis fokus på videokonferenser – av given pandemisk anledning, men även fokus på olika branschers digitala kompetens och utveckling.

ECM 2021 har även tittat på faktorer för att förändra sociala dimensioner (människor, struktur) vilket i nedanstående bild visar att just Tasks eller Uppgifter är den faktor som minst omfattas av färdiga strategier. Och till Tasks räknas bland annat storytelling.

Having strategies for transforming social dimensions for digitalization. Källa: ECM 2021

Självklart kan det ses som att svårt att ha en fast strategi för innehåll där de flesta organisationer förhåller sig öppna för att kunna svara på händelser i omvärlden. Kommunikationsanalys efterlyser här mer tydlighet vad gäller omvärldsbevakning för att på så sätt kunna stötta en innehållsstrategi.

Europeiska kommunikatörer har specificerat nedanstående som de mest viktiga frågorna för kommunikation fram till 2024. Intressant är att även där kommer innehåll högt upp, på andra plats.

Most important strategic issues for communication management until 2024. Källa: ECM 2021

Säkrar sociala medier webbtrafik?

Genom åren har sociala mediers förhållande och funktion relaterat webben… ska vi säga… varierat. Initialt fungerade sociala medier i stort för att driva trafik till den egna webben, sedan kom till exempel Facebook med ett upplägg som gjorde möjligt att förlägga intranätet till plattformen osv.. Idag verkar många faktorer spela in, som till exempel att kundservice uttalat bedrivs i sociala medier. Förmodligen finns nog ännu tanken att plattformarna ska driva webbtrafik som en viktig faktor. Eller? Hur ser det ut hos dig?

I artikeln 9 Tips to Drive More Web Traffic From Social Media relaterat marknadsförare, framgår att, bland alla funktioner som idag sociala medier har, just webbtrafik är en av de viktigaste:

Benefits of Social Media Marketing: Källa: Content Marketing Institute/Social Media Examiner

Hur bra är sociala medier som reklamkanal?

Svaret på frågan är tydligen: Mycket bra, om vi får tro artikeln från Novus/Resumé Sociala medier utklassar konkurrenterna när det gäller reklam som ger köp. Har du samma erfarenhet?

Källa: Resumé/Novus: Sociala medier utklassar konkurrenterna när det gäller reklam som ger köp

Bilder till Instagram via desktop snart möjligt

Som bekant har bilder hittills endast kunnat laddas upp till Instagram via mobilen men nu verkar detta snart kunna komma att ändras. Detta enligt denna artikel från Bazooka.

Tips i opinionsbildning i sociala medier

Kantar Sifo har delat dessa sex tips för att ge framgång vad gäller opinionsbildning i sociala medier.

Kantar Sifo: Sex framgångsfaktorer i opinionsbildning i sociala medier

Ljud – Clubhouse, Spaces eller Live Audio Room från Facebook?

Clubhouse har tidigare berörts här i bloggen. En ny kanal som har stora fördelar, och som bland annat skulle kunna bli en stor konkurrent till eventbranschen relaterat ren kunskapsöverföring. Och som numera öppen för alla och inte längre ”invites only”.

Ljud är hett som bekant. Twitter har Twitter Spaces samt nu är även Facebook på gång med sin motsvarighet, Live Audio Room. Utvalda användare testar just nu tjänsten och kan skapa Live Audio-rum, vilka kan rymma upp till 50 talare och en obestämd mängd lyssnare. Inga besked om när tjänsten kommer till Sverige. Här kan du läsa mer. (Facebook lanserar även podcasting.)

Mediebarometern 2020 – sociala nätverkstjänster samt rörlig bild

Mediebarometern är en årlig undersökning av den svenska befolkningens tillgång till, och användning av, olika typer av medier däribland sociala nätverkstjänster. Och den kan kort sagt sägas bekräfta vikten av närvaro i sociala medier.

Användning olika medier 2020. Källa: Medibarometern 2019 och 2020 (Nordicom, Göteborgs universitet)

De sociala nätverkstjänsterna, med en räckvidd på 84 procent, hade en högre daglig räckvidd än både radio och dagstidning, som när också användning online inkluderas hade en räckvidd på 75 respektive 68 procent.

Räckvidd för olika medier. Källa: Medibarometern 2019 och 2020 (Nordicom, Göteborgs universitet)

Undersökningen visar att tre av tio tog del av nyheter via Facebook. De skriver: 29 procent av befolkningen tog en genomsnittlig dag del av nyheter via Facebook. Det gjorde Facebook till den mest använda sociala nätverkstjänsten för nyheter. Variationen var dock stor mellan olika ålders- grupper. Bland 9 till 14-åringar var Instagram och Youtube de mest använda källorna för nyheter bland de sociala nätverkstjänsterna. Bland 15 till 24-åringar var Instagram den dominerande nyhetskällan. Det konstateras även att 92 procent av befolkningen såg på rörlig bild i någon form en vanlig dag, däribland YouTube. 

Räckvidd sociala nätverkstjänster 2020. Källa: Medibarometern 2019 och 2020 (Nordicom, Göteborgs universitet)

Mediebarometern genomförs av Nordicom vid Göteborgs universitet i samverkan med Dagens Nyheter, Göteborgs-Posten, Myndigheten för press, radio och tv, Sveriges Radio, Sveriges Television och Sveriges Utbildningsradio. 

Framgång i sociala medier – 50 korta tips

Medium har släppt denna lista omfattande 50 korta tips med stöd att säkra framgång i sociala medier. De två första är:

  1. There are seven Cs of a successful social media strategy: community, content, curation, creation, connection, conversation, and conversion.
  2. Social media was created to start a dialogue, not have someone give a monologue.

Bland annat punkt 2 tilltalar Kommunikationsanalys, som sedan starten har understrukit att det handlar om ”sociala” medier det vill säga dialog. Don´t post and ghost med andra ord.

Kontakt

Kan du känna igen bolagens kommunikation på bas av egen erfarenhet av och/eller möten med dessa på Facebook? 

Nästa kommunikativa effektanalys för elhandelsbolag kommer i oktober/november 2021. Följ gärna Kommunikationsanalys på Facebook och LinkedIn för att säkra nya uppdateringar.

Behöver du eller din organisation ett bollplank, översyn eller stöd vad gäller social media managementVälkommen att höra av dig.

Må gott,

Lars

Dela gärna, ange: Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se)

Datakälla: Bumblewing och Smampion.

Definition av influens

Definition av Dialoger (Smampion): En dialog uppstår när det finns tre eller fler kommentarer på ett inlägg som sidan har publicerat. Sidan antas ha deltagit i dialogen om sidan själv kommenterat på inlägget i form av en kommentar eller svar till en annan användares kommentar. Gäller Facebook och Twitter.

Smampions poängskala (0-100) motsvarar följande betyg:

100: Perfekt
95 – 99: Världsklass
90 – 94: Mycket bra
80 – 89: Väldigt bra
65 – 79: Ett bra betyg
45 – 64: Helt ok
30 – 44: Ej godkänt
0 – 29: Underkänt

Källa för urval: Elhandelsbolagen; Energimarknaden i samarbete med Accenture.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.