Sociala medier: Jämtkraft har fem kategorier av innehåll

Under 2020 utökade Kommunikationsanalys sin blogg med ett flertal nya och intressanta branscher för bevakning och analys av deras framgång och närvaro i sociala medier, däribland elhandel. Här hittar du tidigare resultat samt röster från landets elhandelsbolag i sociala medier.

Kommunikationsanalys blogg vill även inspirera genom att möjliggöra tips från digitala varumärken som antingen förekommer på de olika topplistor för sociala medier som bloggen lyfter, eller som belyser den vardag som ansvariga för sociala plattformar möter. En samlingsplats för professionella med #tipsfrånverkligheten.

Denna gång delar Josefin Andersson, ansvarig för digitala kanaler vid Jämtkraft AB, sina tankar om hur elhandelsbolaget arbetar med sociala medier för att nå framgång samt hantera uppföljning.

Foto: Josefin Andersson, Jämtkraft

Vad vill Jämtkraft uppnå med sin närvaro i sociala medier?

– Som kommunalägt energibolag med en samhällsviktig funktion har vi många olika målgrupper och intressenter som vi behöver nå ut till. Det är alltifrån kunder, potentiella kunder, lokalbefolkningen i stort, media och beslutsfattare av olika slag.

– Vårt mål med vår närvaro i sociala medier är att stärka varumärket genom relation, lojalitet och kännedom samt att öka försäljning och merförsäljning.

Hur resonerar och agerar ni för ett lyckat upplägg? 

– Vi jobbar hela tiden med att utveckla vårt arbetssätt, vår strategi och vår uppföljning. Det är en ständigt pågående utveckling eftersom sociala medier hela tiden förändras och det gäller att hänga med i svängarna. Idag har vi en etablerad strategi med mål för samtliga digitala kanaler.

– Vi är en grupp på Kommunikation som har möten varje vecka där vi planerar content för de närmsta veckorna. Till vår hjälp har vi ett årshjul med återkommande innehåll och har längre planeringsmöten där vi ser över vad som är på gång under det kommande kvartalet. Vi har dessutom ett fantastiskt fint samarbete med Kundservice som svarar på inkommande, kundnära frågor.

– Struktur och översikt är något vi kommit fram till är viktigt, och vi har testat både wordmallar, excelfiler och löpande mötesanteckningar för att kunna sortera bland allt innehåll vi har. Det vi landat i, och använder idag, är en Planner som är uppdelad på innehåll/kanal för Denna vecka, Nästa vecka, Planerat Innehåll, samt Återkommande innehåll Q1-Q4.

– Sedan kategoriserar vi vårt content utifrån fem kategorier som kan appliceras på allt innehåll:

  • Kundnära information
  • Produkter och sälj
  • Samhällsengagemang
  • Attraktiv arbetsplats
  • Samhällsfunktion

– Hållbarhet ska genomsyra alla dessa kategorier och det ska vara tydligt att vi inte bara pratar hållbarhet – vi lever som vi lär och har verkliga exempel på hållbarhet från hela verksamheten.

– Jag tror att ett lyckat upplägg är när man är öppen för att ändra sig och har inställningen att när det kommer till sociala medier blir man aldrig ”färdig”. Det är en ständig utveckling, och vad som gäller idag kan vara helt irrelevant imorgon. Vi jobbar även på att tillåta oss att återanvända content i större utsträckning och inte känna att vi ”måste” skapa nytt hela tiden.

Hur följer ni upp resultat av er närvaro i sociala medier? Vilka verktyg använder ni? Har ni tydliga mål?

– Vi följer upp vårt innehåll med hjälp av analysverktygen som finns i de olika sociala medierna samt varje kvartal via Retriever som är vår omvärldsanalyspartner. Vi önskar, som många andra kommunikationsavdelningar gissar jag, att vi la mer tid på uppföljning för att optimera vårt content ännu mer.

– Idag gör vi uppföljningar cirka en gång i kvartalet samt en helårsuppföljning där vi kollar på antal följare, räckvidd/inlägg, engagemangsgrad samt vilket innehåll som engagerar mest. Vi följer dessutom upp enskilda kampanjer på samma sätt samt börjar mer och mer använda oss av A/B-testning vid annonsering i sociala medier. 

– Vi har tidigare haft övergripande mål/kanal i sociala medier, men har kommit fram till att dessa var lite väl övergripande för att säga något om huruvida vi uppnår lojalitet och varumärkeskännedom, så idag sätter vi mål/kampanj och följer upp dessa istället. Exempel på kampanjmål kan vara X antal personer som nås, X antal konverteringar eller X antal videovisningar. 

– Det kan hända att vi ändrar oss igen på den här punkten, vi testar oss fram hela tiden! avslutar Josefin.

Här hittar du Jämtkraft på Facebook.

Under 2021 kommer fler tipsinlägg med röster och erfarenheter från bland annat banker, elhandel, myndighetersjukhus, regionerpolitik och telekom. Du hittar även inlägg från bland andra Livrustkammaren och f.d. partiledare Jonas Sjöstedt

Följ gärna Kommunikationsanalys på Facebook och LinkedIn för att säkra nya insikter.

Behöver du eller din organisation ett bollplank eller stöd vad gäller social media management? Välkommen att höra av dig.

Må gott,

Lars

Dela gärna, ange: Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se)

Foto: Jämtkraft 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.