Politiska partier på LinkedIn – januari-juni 2021

Moderaterna, Socialdemokraterna och Centerpartiet har fortsatt flest följare på LinkedIn. Partitillväxten av sidföljare var fortsatt 9 procent under första halvåret 2021. Samtliga partier ökade antalet följare. Av riksdagspartierna uppvisade Sverigedemokraterna och Vänsterpartiet högst procentuell tillväxt. Partierna gjorde i snitt knappt 6 inlägg vardera på LinkedIn under halvåret. Liberalerna var det mest aktiva partiet på plattformen.

Sedan Kommunikationsanalys började analysera de politiska partiernas närvaro och framgång på LinkedIn har flera partier tillkommit och/eller fixat till sin varumärkesnärvaro på plattformen. Det är samtidigt uppenbart att en uppdatering av sidornas Info skulle gagna vissa partier.

Kommunikationsanalys bevakar för tillfället tio partier: de åtta riksdagspartierna samt Feministiskt initiativ och Medborgerlig Samling. Samtliga tio finns numera på LinkedIn. På grund av partiernas jämförelsevis låga aktivitet och den i faktiska tal låga tillväxten av sidföljare uppdateras analysen halvårsvis. Här hittar du underlaget för andra halvåret 2020.

Aktivitet LinkedIn första halvåret 2021

I jämförelse med Facebook, Twitter, Instagram och YouTube är aktiviteten på LinkedIn mycket låg. Obefintlig hos flera partier. En viss ökande utveckling har skett hos några partier över tid. I snitt uppgick under halvåret partiernas inlägg till knappt 6 stycken vardera. 

Centerpartiet och Liberalerna var åter de mest aktiva partierna under halvåret, med 11 (31) respektive 44 (19) inlägg. 

Sju (fem) partier hade ingen kommunikation alls på plattformen senaste halvåret, medan andra uppvisar ett flertal inlägg – även per månad.

Följare LinkedIn första halvåret 2021

Politiska partier LinkedIn, januari-juli 2021, antal följare. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se)

Partierna har nu tillsammans 9 374 (8 573) följare på LinkedIn varav det på plattformen största partiet, Moderaterna, uppnådde 2 725 (2 537) följare. En faktisk ökning med 801 (738) följare varav flest nya, 188 stycken, följde Moderaterna. Inget parti tappade följare.

Partiernas sidor har i snitt vuxit med 9 (9) procent under årets första halvår. Vilket kan jämföras med 12 procent under första halvåret 2020 och 17 procent under andra halvåret 2019.

De riksdagspartier som uppvisade högst procentuell tillväxt under halvåret var Sverigedemokraterna med 27 procent och Vänsterpartiet med 19 procent.

Politiska partier LinkedIn, förändring antal följare. Januari-juli 2020. Källa: Kommunikationsanalys.se

Innehåll

Hos vissa partier görs inlägg vilka är rena rekryteringsannonser, vilket är något som LinkedIn själva inte rekommenderar att enbart fokusera på i sin kommunikation. Därför följande innehållstips till samtliga partier: 

  • kommunicera på LinkedIn hur ni vill se framtidens arbetsmarknad 
    • och era lösningar för att möjliggöra denna framtid 
  • fråga vad följarna tycker om aktuella frågor
  • omvärldsspana
  • starta ett digitalt arbetsmarknadsråd osv. 

Infografiken nedan ger mer tips vad gäller olika typer av innehåll att producera och kommunicera. För mer information om användning av LinkedIn i Sverige vill jag tipsa om Vilka använder LinkedIn – i Sverige och globalt?

What to Post on LinkedIn. Källa: Socialbakers

Analys

Första halvåret 2021 visar samma nivå av ökning från föregående halvår av nya följare med 9 procent. Samtliga partier fick ökat antal följare.

LinkedIn är uppenbarligen inte en prioriterad politisk plattform för majoriteten av de politiska partierna. Eller deras väljare? Endast tre partier gjorde inlägg under halvåret. Kanske kan Centerpartiet och Liberalerna vara de partier som visar en innehållsväg för de övriga? Och därmed aktivera ett möjligt (väljar)intresse för viktiga samhällsfrågor relaterat arbetsmarknaden?

Här kan det vara möjligt att tänka att pågående pandemi samt misstroendeomröstning mot regeringen drivit resurserna till andra mer breda kanaler.

Är då LinkedIn relevant för politiska partier? Enbart sett till nuläge med lågt antal följare, och den låga aktivitet som merparten av partierna lägger på plattformen, blir svaret: tveksamt. Särskilt om lågt partistöd eller begränsade egna resurser inte möjliggör fokus och uppföljning. F.k. Partistödet för 2020/2021 ligger på närmare 170 miljoner kronor. 

Men, och här kommer några anledningar som motsäger detta:

  • Förhoppningsvis vill partierna dels ha (koll på) den bästa kompetens för rekrytering som finns på marknaden. Särskilt nu när vi går mot valåret 2022.
    • En önskan om insikt i vad nu aktuell kompetens utmärks av.
  • Dels förstå hur samtal (om förändringar) bland professionella förs om diverse samhällsfenomen. Att då finnas på landets huvudsakliga plattform för professionellt utbyte torde vara logiskt. OCH att där berätta om de egna lösningarna på ett antal problem och utmaningar för samhället.

Värt notera de närmare 3 miljoner svenskar som använder plattformen även är väljare, och därmed kan exponeras för partiernas budskap, lösningar och agerande i ytterligare en kanal.

Nästa uppdatering av politiska partier på LinkedIn kommer i januari/februari 2022 – i början av nästa ordinarie valår.

Följ gärna Kommunikationsanalys på Facebook och LinkedIn för att säkra nya insikter.

Må gott,

Lars

Dela gärna, ange: Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se)

Datakälla: LinkedIn

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.