Sverigedemokraterna dominerade sociala medier även i juni, denna månad följda av Vänsterpartiet. Partiernas innehållsaktivitet minskade på samtliga plattformar utom Twitter som ökade. Centerpartiet stod för mest politisk annonsering i Facebooks tjänster. Moderaterna enda riksdagsparti utan Facebook-annonsering första halvåret. Alla partier utom ett uppvisade dialog på Facebook. Feministiskt initiativ presterade åter under medel samt tappade följare på flera plattformar. Lästips: Sociala medier i valen 2014 samt 2018.
Summering juni
Även i juni dominerade Sverigedemokraterna effekter i det politiska sociala medier-landskapet, om än med minskande avstånd till övriga partier. Denna månad tätt följda av Vänsterpartiet. Därefter Moderaterna.
Vänsterpartiet, som tidigare under året knappt placerat sig bland aktuell månads tre mest framgångsrika partier, tog nu nio (sex) placeringar bland topp 3 i juni.
Partierna producerade under månaden mindre innehåll på samtliga plattformar förutom Twitter. Att juni har en dag mindre kan ha påverkat något.
Moderaterna är det enda riksdagsparti vilket inte lagt någon annonsering alls i Facebooks produkter och tjänster under första halvåret. Nya vägval? Även Feministiskt initiativ uppvisar noll kronor under halvåret relaterat annonsering i Facebook.
Feministiskt initiativ låg även denna månad under poängmedel på samtliga fyra plattformar. Feministiskt initiativ hade därtill även negativ eller nolltillväxt av följare på samtliga plattformar.
Effektanalysen baseras på flest och högst topp 3-placeringar på flertalet sociala plattformar, omfattande sammanvägda faktorer som influens, poäng och engagemang. Sentimentanalys, eller attityd, redovisas separat kvartalsvis. Underlaget omfattar de åtta riksdagspartierna samt Feministiskt initiativ och Medborgerlig Samling.
Facebook, Twitter, Instagram och YouTube – topp 3-partier
Sverigedemokraterna placerade sig sammantaget bäst under månaden (exklusive LinkedIn), följda av Vänsterpartiet och Moderaterna, på bas av merparten höga topp 3-placeringar. Sverigedemokraternas långa totala dominans sågs minska även i maj, med färre första platser samt lägre placeringar.
Vänsterpartiet, som under våren knappt placerat sig bland aktuell månads tre mest framgångsrika partier, fortsatte visa ökad effekt och tog denna månad nio (sex) placeringar bland topp 3, i samtliga verktyg.
- Facebook
- Engagemang: Sverigedemokraterna, Vänsterpartiet och Moderaterna
- Influens: Sverigedemokraterna, Vänsterpartiet och Moderaterna
- Poäng: Vänsterpartiet, Liberalerna/Moderaterna och Medborgerlig Samling/Sverigedemokraterna
- Twitter
- Engagemang: Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och Centerpartiet
- Influens: Vänsterpartiet, Moderaterna och Sverigedemokraterna
- Poäng: Medborgerlig Samling, Vänsterpartiet och Kristdemokraterna
- Instagram
- Engagemang: Sverigedemokraterna, Moderaterna och Vänsterpartiet
- Influens: Sverigedemokraterna, Moderaterna och Vänsterpartiet
- Poäng: Medborgerlig Samling, Socialdemokraterna och Moderaterna
- YouTube
- Poäng: Sverigedemokraterna, Vänsterpartiet och Socialdemokraterna
- LinkedIn
- Moderaterna, Socialdemokraterna och Centerpartiet
Partier per plattform samt storlek
Sett till starkast kommunikativt parti per plattform blev fördelningen denna månad (vid ändring, föregående kvartal inom parentes):
- Facebook = Sverigedemokraterna
- Twitter = Vänsterpartiet (Socialdemokraterna)
- Instagram = Sverigedemokraterna
- YouTube = Sverigedemokraterna
Störst per plattform är på Facebook, Instagram och YouTube Sverigedemokraterna, och på Twitter och LinkedIn Moderaterna.
Influens över tid – landets tre största partier
Av de tre största partierna vid valet 2018, visade Sverigedemokraterna under hela 2020 en helt dominerande influens i sociala medier.
Även för 2021 syns initialt samma utveckling för Sverigedemokraterna med dominerande närvaro och effekt i sociala medier. I maj och juni dock med en viss minskning på flera plattformar. Twitter kan ses som den plattform där partiets genomslag och effekt utmanas, tydligast av Moderaterna.



Kostnad för politisk partiannonsering
Centerpartiets kostnad för annonsering på Facebooks plattformar var denna månad högst av samtliga partier. Centerpartiet bytte grafisk profil under maj och startade i samband med detta en kampanj.
Moderaterna och Feministiskt initiativ uppvisade här fortsatt inte någon annonsering under månaden. Därmed har dessa partier inte annonserat i Facebooks tjänster under hela första halvåret 2021.

Här ges normalt en brasklapp för exakt kostnad då verktyget inte ger möjlighet att välja kalendermånad, utan omfattar senaste 30-dagarna.
Dialoger
Under faktor Dialoger på Facebook uppvisade denna månad nio (nio) partier mätbar aktivitet. Det parti som inte uppvisade engagemang i form av dialog var Sverigedemokraterna.
Är då dialog en viktig faktor? Svar ja enligt Kommunikationsanalys. Dels heter det sociala medier dvs. ett utbyte genom att både lyssna och prata, dels ger plattformarna möjlighet till en form av relationsskapande. Rena informationskanaler finns redan många, men tack vare sociala medier ges en chans att dels lyssna på reaktioner på budskap, dels att förklara – samt undanröja missförstånd. Eller helt enkelt, visa att partiet finns där för väljarnas frågor och rädslor. Och hur.
Antal politiska inlägg per månad per plattform
Den totala kommunikativa innehållsaktiviteten för de tio bevakade politiska partierna minskade under månaden på samtliga plattformar förutom Twitter.
Sverigedemokraterna var åter mest aktiva parti på samtliga plattformar förutom Twitter.
Mest aktiva parti per plattform specificerat (föregående månad inom parentes):
- Facebook: 539 (579) inlägg, motsvarande ett snitt på 54 (58) inlägg per parti. Varav Sverigedemokraterna 137 (Sverigedemokraterna 164) stycken dvs. 25 (28) procent av totalen politiskt innehåll.
- Twitter: 582 (534) tweets, motsvarande ett snitt på 58 (53) inlägg per parti. Varav Vänsterpartiet 168 (Vänsterpartiet 121) stycken dvs. 29 (23) procent av totalen politiskt innehåll.
- Instagram: 360 (387) inlägg, motsvarande ett snitt på 36 (39) inlägg per parti. Varav Sverigedemokraterna 77 (Sverigedemokraterna 77) stycken dvs. 21 (20) procent av totalen politiskt innehåll.
- YouTube: 51 (76) videor, motsvarande ett snitt på 5 (8) videor per parti. Varav Sverigedemokraterna 25 (Sverigedemokraterna 29) stycken dvs. 49 (38) procent av totalen politiskt innehåll. Snittet dras upp av Sverigedemokraternas och Socialdemokraternas höga aktivitet kontra ingen aktivitet från Miljöpartiet de gröna, Kristdemokraterna, och Centerpartiet.
Månadsresultat på bas av influens, poäng och engagemang
Kommunikationsanalys har fokus social media management och hur tolka relaterad data och effekt, samt presentera olika verktyg som stöttar hantering och förståelse. Analysverktygen Bumblewing tillför faktor influens, Smampion poäng och Notified engagemang och sentiment.
Facebook – influens
Sverigedemokraterna dominerade andelen influens även denna månad, och grafen nedan illustrerar tydligt effekten av partiets kombination av hög aktivitet med högt uppnått engagemang. Rätt paketerat budskap till rätt målgrupp i rätt kanal?

Facebook – månadens topp 3-inlägg
Inget parti förekom i båda verktygens mest framgångsrika inlägg för månaden.
- Bumblewing: Sverigedemokraterna
- Smampion: Moderaterna, Vänsterpartiet och Vänsterpartiet
Kolla gärna in inläggen för att förstå vad och vilken vinkel och paketering det är som gör att budskap når ut, och slår an hos följarna.
Bumblewing

Smampion

Twitter – influens
Första platsen denna månad intogs åter av Vänsterpartiet, följda av Moderaterna. Sverigedemokraterna säkrade även denna månad 13 procent av totalen influens, vilket gav tredje platsen.

Twitter – månadens topp 3-inlägg
Vänsterpartiet placerade sig i båda verktygens topp 3 för månaden.
- Bumblewing: Moderaterna, Moderaterna och Vänsterpartiet
- Smampion: Centerpartiet, Vänsterpartiet och Medborgerlig Samling
Bumblewing

Smampion

Instagram – influens
Sverigedemokraterna hade fortsatt en helt dominerande andel influens på Instagram. Även denna månad intog Moderaterna andra plats och Vänsterpartiet tredje plats.

Instagram – månadens topp 3-inlägg
Inget parti placerade sig i båda verktygens topp 3 för månaden.
- Bumblewing: Sverigedemokraterna
- Smampion: Moderaterna, Moderaterna och Vänsterpartiet
Bumblewing

Smampion

Partisidornas månadspoäng
Feministiskt initiativ låg även denna månad under medel på samtliga fyra plattformar, så även Miljöpartiet de gröna.
Partier under medel denna månad var Socialdemokraterna, Centerpartiet, Miljöpartiet de gröna och Feministiskt initiativ.

Partier under medel var denna månad åter Miljöpartiet de gröna och Feministiskt initiativ.

Partier under medel denna månad var åter Liberalerna, Feministiskt initiativ och Miljöpartiet de gröna.

YouTube
Partier under medel denna månad var åter Centerpartiet, Kristdemokraterna, Moderaterna, Miljöpartiet de gröna och Feministiskt initiativ.

Aktivitet och responsivitet
Feministiskt initiativ hade negativ tillväxt av följare på flera plattformar.
Feministiskt initiativ uppvisade negativ tillväxt även denna månad, därtill även Miljöpartiet de gröna och Socialdemokraterna.
Mätpunkter Facebook
Föregående månad inom parentes vid ändring.
- Störst: Sverigedemokraterna
- Högst viralitet: Moderaterna
- Flest inlägg per dag: Sverigedemokraterna
- Högst tillväxt: Vänsterpartiet (Kristdemokraterna)
- Högst engagemangsgrad (7-dagar): Medborgerlig Samling
- Dialoger: Samtliga partier utom Sverigedemokraterna

Dialoger innebär att sidan engagerat sig i dialog på kommentarer som gjorts på sidan (se även förklaring längst ned). Alla partier utom Sverigedemokraterna uppvisade dialog även denna månad.
Möjlighet för följare att göra egna inlägg på en partisida på Facebook slutade merparten partier erbjuda 2016, och därefter erbjöd endast Centerpartiet möjligheten till 2021.
Engagemang – Notified
Sverigedemokraterna fick även denna månad merparten av totalen engagemang på sitt innehåll och närvaro. Därefter följde Vänsterpartiet och Moderaterna.
Orsaken till engagemang kan som bekant både vara positiv och negativ: här ger denna data ger ingen sentimentanalys. Sentimentanalys återfinns för politiska partier i dessa kvartalsanalyser.

Inga partier uppvisade negativ tillväxt denna månad.
Mätpunkter Twitter
Föregående månad inom parentes vid ändring.
- Störst: Moderaterna
- Högst viralitet: Sverigedemokraterna
- Flest inlägg per dag: Medborgerlig Samling (Sverigedemokraterna)
- Högst tillväxt: Vänsterpartiet (Medborgerlig Samling)
- Högst engagemangsgrad: Centerpartiet

Engagemang – Notified
Notifieds verktyg visar att Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och Centerpartiet säkrade högst engagemang på Twitter.

Feministiskt initiativ visade negativ tillväxt även denna månad.
Mätpunkter Instagram
- Störst: Sverigedemokraterna
- Högst viralitet: Moderaterna
- Flest inlägg per dag: Sverigedemokraterna
- Högst tillväxt: Medborgerlig Samling (Moderaterna)
- Högst engagemangsgrad: Sverigedemokraterna

Engagemang – Notified
Sverigedemokraterna fortsatte att dominera engagemang på Instagram. Denna månad följda av Moderaterna och Vänsterpartiet.

YouTube
Inget parti uppvisade negativ tillväxt denna månad. Feministiskt initiativ och Miljöpartiet de gröna hade nolltillväxt.
Mätpunkter YouTube
Föregående månad inom parentes vid ändring.
- Störst: Sverigedemokraterna
- Högst viralitet: Medborgerlig Samling (Socialdemokraterna)
- Flest inlägg per dag: Sverigedemokraterna
- Högst tillväxt: Vänsterpartiet
- Högst engagemangsgrad: Sverigedemokraterna (Socialdemokraterna)

Topp 3-inlägg YouTube

Plattformen LinkedIn och de politiska partiernas närvaro där redovisas två gånger per år. Här hittar du den senaste analysen omfattande första halvåret 2021. En ny effektanalys för andra halvåret 2021 kommer i jan/feb 2022.
Lästips i sommaren samt diverse relaterat
Forskning: Politik i sociala medier
”Hur används sociala medier inför ett val och vem gör egentligen kampanjarbetet?” Forskning. se lyfte Kajsa Falasca, forskare i politisk kommunikation vid Mittuniversitetet, som studerade partiers och politikers sociala mediernärvaro under valet 2014. Då konstaterades att partierna pumpade ut budskap och lät väljarna ”göra jobbet” s.k. digital political labour. Vidare lyftes att det krävs stora resurser för att hantera dessa flöden. Just vilka partier och partiledare det är som faktiskt svarar på kommentarer och ger sig in i relationsskapande kommunikation genom t.ex. Dialoger på Facebook är något som denna blogg länge lyft och fokuserat på.
Efter valet 2018 gjorde 80 forskare ”Snabbtänkt”, en rapport som innehöll en stor del fokus på sociala mediers inverkan i och på valet. Det finns flera intressanta, relativt korta inlägg under avsnittet, med rubriker som: ”Instagram – det nya svarta?”, ”Vem vann valet – på Facebook?”, ”Immigration dominerar det politiska samtalet på Twitter” och ”Vänd på telefonen – om behovet av empati och att rösta för varandra!”.
Vad tror du om vikten av sociala medier inför valet 2022? Veckan inför valet i november 2020 i USA frös Facebook politisk annonsering. Är det något du ser som ett alternativ inför det svenska valet?
BBC: Clicktivism
Så här i sommartider kan ett lästips från BBC vara om hur ”clicktivism” skapar världen genom framgångsrik påverkan – uppenbart eller ej, och hur politisk höger och vänster använder den olika.
I Sverige skrev Dagens Opinion tidigare att: ”Alt-sajterna vinner politisk mark på Facebook ”.
Mandatkollen – online-tjänst för bedömning av mandat i riksdagen
Mandatkollen är en gratis online-tjänst som ger möjlighet att själv laborera med partikonstellationer för att se hur samarbeten skulle kunna skapa betryggande antal mandat i riksdagen. En högaktuell fråga i dessa tider med misstroendeomröstning och försök till ny regeringsbildning. Till detta kan även nedanstående vara ett stöd för att laborera med mandaten.
Opinionsläget – Pollofpolls
Det produceras som bekant ett stort antal partiundersökningar (löpande). För dig som söker en sammantagen helhetsbild av opinionsläget kan Pollofpolls.se ge stöd, samt även historisk utveckling.
Kontakt
Får du hjälp av underlag ovan att bilda en uppfattning om det politiska läget i sociala medier i allmänhet, och partiernas effekt på plattformarna i synnerhet? Inspiration för att öka din egen (politiska) sidas genomslag?
Här kan du läsa sentimentanalysen eller attityden till de politiska partierna under första kvartalet 2021.
Besök gärna Bumblewing, Notified och Smampion och se hur deras verktyg, med deras olika upplägg och visualisering, ökar dataförståelsen för närvaron i sociala medier och relaterad framgång.
Här kan du följa Kommunikationsanalys på Facebook och LinkedIn för att säkra nya insikter.
Behöver du eller din organisation ett stöd eller bollplank vad gäller upplägg och/eller analys av närvaro och resultat? Välkommen att höra av dig.
Må gott,
Lars
Dela gärna, ange: Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se)
Datakällor: Bumblewing, Notified och Smampion
Definition av influens
Dialoger (avser Facebook och Twitter): En dialog uppstår när det finns tre eller fler kommentarer på ett inlägg som sidan har publicerat. Sidan antas ha deltagit i dialogen om sidan själv kommenterat på inlägget i form av en kommentar eller svar till en annan användares kommentar.
Fakta: Bloggen analyserar data baserat på tio partier: de åtta invalda politiska partierna i riksdagen, samt därtill Feministiskt initiativ och Medborgerlig Samling. Feministiskt initiativ finns med för sin framgång i sociala medier inför valet 2014, och motsvarande för Medborgerlig Samling inför valet 2018. Tanken med ”samma” politiska partier är att långa tidslinjer med samma analysobjekt ger bra underlag för att kunna följa utveckling av kommunikation i sociala medier över tid, samt utifrån samma data kunna se trender och förändringar – allt annat lika. Möjligen kommer endast partier med vunnen plats i riksdagen redovisas efter valet 2022.