Sverigedemokraterna dominerade sociala medier även i april, följda av Socialdemokraterna. Partiernas innehållsaktivitet minskade på samtliga plattformar. Socialdemokraterna stod för mest politisk annonsering i sociala medier. Fem partier tappade följare på Facebook. Centerpartiet hade månadens mest framgångsrika inlägg på Twitter. Alla partier utom två uppvisade dialog på Facebook. Feministiskt initiativ presterade åter under medel samt tappade följare på flertalet plattformar.
Summering april
Även i april dominerade Sverigedemokraterna det politiska sociala medier-landskapet, denna månad följda av Socialdemokraterna (Moderaterna i mars).
Vänsterpartiet, som ofta placerat sig bland de tre stora partierna, tog åter endast en placering bland topp 3 denna månad, i ett verktyg. Istället ökade närvaron av Miljöpartiet de gröna och Medborgerlig Samling.
Feministiskt initiativ låg även denna månad under poängmedel på samtliga fyra plattformar. Feministiskt initiativ hade därtill även negativ eller nolltillväxt av följare på samtliga plattformar.
Effektanalysen baseras på flest och högst topp 3-placeringar på flertalet sociala plattformar, omfattande sammanvägda faktorer som influens, poäng och engagemang. Underlaget omfattar de åtta riksdagspartierna samt Feministiskt initiativ och Medborgerlig Samling.
Facebook, Twitter, Instagram och YouTube – topp 3-partier
Sverigedemokraterna placerade sig sammantaget bäst under månaden (exklusive LinkedIn), följda av Socialdemokraterna, på bas av merparten höga topp 3-placeringar. Socialdemokraterna hade lika många topp 3-placeringar som Sverigedemokraterna, men färre första platser.
Vänsterpartiet, som ofta placerat sig bland de tre stora partierna, tog åter endast en placering bland topp 3 denna månad, i ett verktyg. Istället ökade närvaron av Miljöpartiet de gröna och Medborgerlig Samling.
- Facebook
- Engagemang: Sverigedemokraterna, Socialdemokraterna och Moderaterna
- Influens: Sverigedemokraterna, Socialdemokraterna och Moderaterna
- Poäng: Liberalerna, Kristdemokraterna och Medborgerlig Samling
- Twitter
- Engagemang: Socialdemokraterna, Moderaterna och Miljöpartiet de gröna
- Influens: Sverigedemokraterna, Moderaterna och Vänsterpartiet
- Poäng: Medborgerlig Samling, Sverigedemokraterna och Socialdemokraterna
- Instagram
- Engagemang: Sverigedemokraterna, Moderaterna och Socialdemokraterna
- Influens: Sverigedemokraterna, Moderaterna och Socialdemokraterna
- Poäng: Medborgerlig Samling, Miljöpartiet de gröna och Kristdemokraterna
- YouTube
- Poäng: Sverigedemokraterna, Socialdemokraterna och Medborgerlig Samling
- LinkedIn
- Moderaterna, Socialdemokraterna och Centerpartiet
Partier per plattform samt storlek
Sett till starkast kommunikativt parti per plattform blev fördelningen denna månad (vid ändring, föregående kvartal inom parentes):
- Facebook = Sverigedemokraterna
- Twitter = Sverigedemokraterna (Moderaterna/Socialdemokraterna)
- Instagram = Sverigedemokraterna
- YouTube = Sverigedemokraterna
Störst per plattform är på Facebook, Instagram och YouTube Sverigedemokraterna, och på Twitter och LinkedIn Moderaterna.
Influens över tid – landets tre största partier
Av de tre största partierna vid valet 2018, visade Sverigedemokraterna under hela 2020 en helt dominerande influens i sociala medier.
Även för 2021 syns initialt samma utveckling för Sverigedemokraterna med dominerande närvaro och effekt i sociala medier. Twitter kan ses som den plattform där partiets genomslag och effekt utmanas.



Kostnad för politisk partiannonsering
Socialdemokraternas annonsering på Facebooks plattformar var denna månad högst av samtliga partier.
Moderaterna och Feministiskt initiativ uppvisade här inte någon annonsering under månaden.

Här ges en brasklapp för exakt kostnad då verktyget inte ger möjlighet att välja kalendermånad, utan omfattar senaste 30-dagarna. Denna månad har verktyget haft eftersläpning och inte redovisat data varje dag, utan istället direkt glidit över några dagar till maj. Därav att 1 maj finns med vilket kan speglas i höga kolumner för S och V.
Fokus: Facebook
Kommunikationsanalys använder tre olika mätverktyg för data där sammantagna underlag, med deras olika viktningar, ökar reliabiliteten för effektanalysens slutsatser. För en ytterligare visualisering av politiska sidor på Facebook kompletteras med data från ett fjärde verktyg, Socialbakers, nedan.
I april tillhörde tre (fyra) av månadens mest växande politiska sidor på Facebook inte partier utan partiledare och politiker.

Sveriges 10 största politiska sidor på Facebook
Vänsterpartiet har landets tredje största politiska partisida på Facebook efter att ha passerat Feministiskt initiativ i maj 2020. För Moderaterna, landets andra största parti med femte största partisida på Facebook, återstår att säkra cirka ytterligare 13 000 följare för att klättra bland partierna.
Tre partiledares sidor placerade sig bland landets topp 10 politiska Facebook-sidor: Stefan Löfven, Jimmie Åkesson och Ebba Busch. Ebba Busch har passerat både Piratpartiet och Miljöpartiet de gröna och placerar sig på plats 8 av de politiska Facebook-sidorna.

Dialoger
Under faktor Dialoger på Facebook uppvisade denna månad åtta (nio) partier mätbar aktivitet. De partier som inte uppvisade engagemang i form av dialog var Sverigedemokraterna och Medborgerlig Samling.
Är då dialog en viktig faktor? Svar ja enligt Kommunikationsanalys. Dels heter det sociala medier dvs. ett utbyte genom att både lyssna och prata, dels ger plattformarna möjlighet till en form av relationsskapande. Rena informationskanaler finns redan många, men tack vare sociala medier ges en chans att dels lyssna på reaktioner på budskap, dels att förklara – samt undanröja missförstånd. Eller helt enkelt, visa att partiet finns där för väljarnas frågor och rädslor. Och hur.
Antal politiska inlägg per månad per plattform
Den totala kommunikativa innehållsaktiviteten för de tio bevakade politiska partierna minskade under månaden på samtliga plattformar.
Sverigedemokraterna var mest aktiva parti på samtliga plattformar förutom Twitter.
Mest aktiva parti per plattform specificerat (föregående månad inom parentes):
- Facebook: 551 (646) inlägg, motsvarande ett snitt på 55 (65) inlägg per parti. Varav Sverigedemokraterna 144 (Sverigedemokraterna 159) stycken dvs. 26 (25) procent av totalen politiskt innehåll.
- Twitter: 526 (633) tweets, motsvarande ett snitt på 53 (63) inlägg per parti. Varav Vänsterpartiet 121 (Medborgerlig Samling 130) stycken dvs. 23 procent av totalen politiskt innehåll.
- Instagram: 334 (371) inlägg, motsvarande ett snitt på 33 (37) inlägg per parti. Varav Sverigedemokraterna 65 (Sverigedemokraterna 78) stycken dvs. 19 (21) procent av totalen politiskt innehåll.
- YouTube: 63 (76) videor, motsvarande ett snitt på 6 (8) videor per parti. Varav Sverigedemokraterna 40 (Sverigedemokraterna 45) stycken dvs. 63 (59) procent av totalen politiskt innehåll. Snittet dras upp betydande av Sverigedemokraternas mycket höga aktivitet kontra ingen aktivitet från Miljöpartiet de gröna, Liberalerna, Centerpartiet och Feministiskt initiativ.
Månadsresultat på bas av influens, poäng och engagemang
Kommunikationsanalys har fokus social media management och hur tolka relaterad data och effekt, samt presentera olika verktyg som stöttar hantering och förståelse. Analysverktygen Bumblewing tillför faktor influens, Smampion poäng och Notified engagemang och sentiment.
Facebook – influens
Sverigedemokraterna dominerade andelen influens även denna månad, och grafen nedan illustrerar tydligt effekten av partiets kombination av hög aktivitet med högt uppnått engagemang. Rätt paketerat budskap till rätt målgrupp i rätt kanal?

Facebook – månadens topp 3-inlägg
Sverigedemokraterna förekom i båda verktygens mest framgångsrika inlägg för månaden.
- Bumblewing: Sverigedemokraterna
- Smampion: Medborgerlig Samling, Moderaterna och Sverigedemokraterna
Kolla gärna in inläggen för att förstå vad och vilken vinkel och paketering det är som gör att budskap når ut, och slår an hos följarna.
Bumblewing

Smampion

Twitter – influens
Denna månad säkrade Sverigedemokraterna en tredjedel av totalen influens, följda av Moderaterna och Vänsterpartiet.

Twitter – månadens topp 3-inlägg
Centerpartiet och Sverigedemokraterna placerade sig i båda verktygens topp 3 för månaden. Centerpartiet gjorde månadens mest framgångsrika inlägg.
- Bumblewing: Centerpartiet, Sverigedemokraterna och Moderaterna
- Smampion: Centerpartiet, Sverigedemokraterna och Sverigedemokraterna
Bumblewing

Smampion

Instagram – influens
Sverigedemokraterna hade fortsatt en helt dominerande andel influens på Instagram. Denna månad intog Moderaterna andra plats och Socialdemokraterna tredje plats.

Instagram – månadens topp 3-inlägg
Inget parti placerade sig i båda verktygens topp 3 för månaden.
- Bumblewing: Sverigedemokraterna
- Smampion: Moderaterna
Bumblewing

Smampion

Partisidornas månadspoäng
Feministiskt initiativ låg även denna månad under medel på samtliga fyra plattformar, därtill även Centerpartiet.
Partier under medel denna månad var åter Centerpartiet, Miljöpartiet de gröna och Feministiskt initiativ.

Partier under medel var denna månad Vänsterpartiet, Centerpartiet, Miljöpartiet de gröna och Feministiskt initiativ.

Partier under medel denna månad var Centerpartiet, Liberalerna, Vänsterpartiet och Feministiskt initiativ.

YouTube
Partier under medel denna månad var Kristdemokraterna, Liberalerna, Moderaterna, Centerpartiet, Miljöpartiet de gröna och Feministiskt initiativ.

Aktivitet och responsivitet
Feministiskt initiativ hade negativ tillväxt av följare på tre av fyra plattformar.
Feministiskt initiativ uppvisade negativ tillväxt även denna månad, därtill även Liberalerna, Socialdemokraterna, Centerpartiet och Miljöpartiet de gröna.
Mätpunkter Facebook
Föregående månad inom parentes vid ändring.
- Störst: Sverigedemokraterna
- Högst viralitet: Moderaterna
- Flest inlägg per dag: Sverigedemokraterna
- Högst tillväxt: Medborgerlig Samling
- Högst engagemangsgrad (7-dagar): Medborgerlig Samling
- Dialoger: Samtliga partier utom Sverigedemokraterna och Medborgerlig Samling

Dialoger innebär att sidan engagerat sig i dialog på kommentarer som gjorts på sidan (se även förklaring längst ned). Alla partier utom Sverigedemokraterna uppvisade dialog denna månad.
Möjlighet för följare att göra egna inlägg på en partisida på Facebook slutade merparten partier erbjuda 2016, och därefter erbjöd endast Centerpartiet möjligheten till 2021.
Engagemang och poster
Sverigedemokraterna fick även denna månad merparten av totalen engagemang på sitt innehåll och närvaro. Därefter följde Socialdemokraterna och Moderaterna.
Orsaken till engagemang kan som bekant både vara positiv och negativ: här ger denna data ger ingen sentimentanalys. Sentimentanalys återfinns för politiska partier i dessa kvartalsanalyser.


Feministiskt initiativ uppvisade negativ tillväxt denna månad.
Mätpunkter Twitter
Föregående månad inom parentes vid ändring.
- Störst: Moderaterna
- Högst viralitet: Sverigedemokraterna (Moderaterna)
- Flest inlägg per dag: Sverigedemokraterna
- Högst tillväxt: Medborgerlig Samling (Kristdemokraterna)
- Högst engagemangsgrad: Centerpartiet

Engagemang och poster
Notifieds verktyg visar att Socialdemokraterna, Moderaterna och Miljöpartiet de gröna säkrade högst engagemang på Twitter.


Feministiskt initiativ visade negativ tillväxt även denna månad.
Mätpunkter Instagram
- Störst: Sverigedemokraterna
- Högst viralitet: Moderaterna
- Flest inlägg per dag: Sverigedemokraterna
- Högst tillväxt: Miljöpartiet de gröna (Medborgerlig Samling)
- Högst engagemangsgrad: Sverigedemokraterna

Engagemang och poster
Sverigedemokraterna fortsatte dominera engagemang på Instagram. Denna gång följda av Moderaterna och Socialdemokraterna.


YouTube
Inget parti uppvisade negativ tillväxt denna månad. Feministiskt initiativ och Miljöpartiet de gröna hade nolltillväxt.
Mätpunkter YouTube
Föregående månad inom parentes vid ändring.
- Störst: Sverigedemokraterna
- Högst viralitet: Socialdemokraterna (Medborgerlig Samling)
- Flest inlägg per dag: Sverigedemokraterna
- Högst tillväxt: Vänsterpartiet
- Högst engagemangsgrad: Sverigedemokraterna

Topp 3-inlägg YouTube

Plattformen LinkedIn och de politiska partiernas närvaro där redovisas två gånger per år. Här hittar du den senaste analysen omfattande andra halvåret 2020. En ny effektanalys för första halvåret 2021 kommer i juli/augusti 2021.
Demokratirådet samt Väljarbarometern
Demokratirådets rapport 2021
I en forskningsrapport från 2017 relaterat USA angavs i synnerhet sociala medier som en anledning till en ökad politisk polarisering. I Demokratirådets rapport 2021: Polarisering i Sverige framkommer inte motsvarande tydliga slutsater. Det talas relativt kortfattat om sociala medier men konstateras: ”Forskningen är splittrad när det gäller de sociala nätverksmediernas inverkan på politisk opinion. Viss litteratur visar att kontakter med oliktänkande grupper kan utmana stereotypa uppfattningar och öka sannolikheten för politisk kompromiss. Annan litteratur visar att människor som exponeras för kontrasterande budskap genom argumentation blir varse skillnader mellan grupper, vilket i sin tur gör att de blir mer övertygade i sina egna ståndpunkter (se Bail m.fl. 2018 för en sammanställning).”
Rapporten sammanfattar: ”Sammantaget tycks just styrkan i den politiska åsikten påverka viljan hos människor att släppa in och ta del av andra avvikande åsikter på Facebook: ju mer intensiva åsikter, desto mindre är benägenheten att exponera sig. Men skillnaderna mellan mer och mindre övertygade partianhängare är förhållandevis små, och precis som i studien som beskrevs ovan (Bechmann och Nielbo 2018) är enbart Facebook undersökt i Pews studie. Det är naturligtvis möjligt att övertygade partianhängare även i Sverige skulle kunna uppvisa tendenser till snävare användning av källor som ligger i linje med den egna åsikten. Här behövs emellertid fler empiriska studier för att kunna dra sådana slutsatser.”
Väljarbarometern april 2021
Enligt Väljarbarometern i april är Socialdemokraterna, Moderaterna och Sverigedemokraterna fortsatt de tre största partierna. Därefter följer Vänsterpartiet.
Det motsvarar den utveckling och resultat vi över tid kunnat se i sociala medier, om än att i sociala medier är det Sverigedemokraterna som är det ”största” partiet vad gäller närvaro och effekt. Intressant notera att Socialdemokraterna i denna kontext avsätter en stor del vad gäller annonsering i Facebooks tjänster, medan Moderaterna än så länge noll eller mycket lite.
Även Vänsterpartiet, och särskilt tydligt under Jonas Sjöstedt, har intagit och placerat sig i toppen vad gäller topp 3-placeringar, men ligger annars i linje med väljarsympatier vad gäller genomslag i sociala medier dvs. fjärde plats. I år har vi även vid ett antal tillfällen kunnat se en ökning av effekt för Miljöpartiet de gröna, något som (ännu?) inte verkar speglas i mätning av väljarsympatierna.
Kontakt
Får du hjälp av underlag ovan att bilda en uppfattning om det politiska läget i sociala medier i allmänhet, och partiernas effekt på plattformarna i synnerhet? Inspiration för att öka din egen (politiska) sidas genomslag?
Här kan du läsa sentimentanalysen eller attityden till de politiska partierna första kvartalet 2021.
Ta gärna chansen och besök Bumblewing, Notified och Smampion och se hur deras verktyg, med deras olika upplägg och visualisering, ökar dataförståelsen för närvaron i sociala medier och relaterad framgång.
Här kan du följa Kommunikationsanalys på Facebook och LinkedIn för att säkra nya insikter.
Behöver du eller din organisation ett stöd eller bollplank vad gäller analys av närvaro och resultat? Välkommen att höra av dig.
Må gott,
Lars
Dela gärna, ange: Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se)
Datakällor: Bumblewing, Notified, Smampion och Socialbakers
Definition av influens
Dialoger (avser Facebook och Twitter): En dialog uppstår när det finns tre eller fler kommentarer på ett inlägg som sidan har publicerat. Sidan antas ha deltagit i dialogen om sidan själv kommenterat på inlägget i form av en kommentar eller svar till en annan användares kommentar.
Fakta: Bloggen analyserar data baserat på tio partier: de åtta invalda politiska partierna i riksdagen, samt därtill Feministiskt initiativ och Medborgerlig Samling. Feministiskt initiativ finns med för sin framgång i sociala medier inför valet 2014, och motsvarande för Medborgerlig Samling inför valet 2018. Tanken med ”samma” politiska partier är att långa tidslinjer med samma analysobjekt ger bra underlag för att kunna följa utveckling av kommunikation i sociala medier över tid, samt utifrån samma data kunna se trender och förändringar – allt annat lika. Möjligen kommer endast partier med vunnen plats i riksdagen redovisas efter valet 2022.