Sveriges telekombolag i sociala medier – kvartal 1 2021

Telia säkrade högst effekt i sociala medier under första kvartalet 2021 – i linje med hela 2020. Teleoperatörerna minskade sin innehållsaktivitet i sociala medier. En operatör hade 100 procents responsgrad: högst hade åter Telenor på Facebook. Kvartalets kortaste svarstid uppvisade Telia på Twitter. Tre hade kvartalets högsta viralitet. Högst tillväxt uppvisade Telia på Instagram. Flest inlägg gjordes av Telia på Twitter. Telia säkrade både högst andel positivt och negativt sentiment.

I mars 2020 släppte Kommunikationsanalys den första effektanalysen över de fyra stora teleoperatörerna i sociala medier med fokus helårsresultat 2019 som utgångspunkt inför resultat 2020.

Detta är årets första resultat över närvaro och effekter 2021; tidigare effektanalyser och branschrelaterade #tipsfrånverkligheten för telekom hittar du här.

Telekom i sociala medier första kvartalet 2021

Första kvartalet 2020 var det åter Telia som sammantaget säkrat högst effekt i sociala medier.

Vad menar jag då med effekt? Min kommunikativa utgångspunkt är att effekt är en mix av räckvidd, engagemang och varumärkeskännedom. Hur närvaron stöttat affärsmålen kan endast företagen själva besvara. 

Här är det samtidigt viktigt att komma ihåg att en underliggande sentimentanalys vanligtvis inte finns kopplad till denna data. Vilket innebär att ett varumärkes genomslag baserat på engagemang kan baseras på både positivt och negativt engagemang. Därför finns även faktor sentiment, eller attityd, alltså mätning av positiv, neutral eller negativ inställning (värdeord) som redovisas separat längre ned.

Topp 3-operatör och plattform – Facebook, Twitter, Instagram och YouTube

Telia tog även detta kvartal inte samtliga första placeringar på de olika verktygen på samtliga plattformar. Tre säkrade istället tre (en) av förstaplatserna. Telenor placerade sig inte bland topp 3 på Instagram.

  • Facebook
    • Engagemang: Telia, Telenor och Tele2 
    • Influens: Telia, Tre och Tele2
    • Poäng: Telia, Telenor och Tele2  
  • Twitter
    • Engagemang: Telia, Tre och Telenor
    • Influens: Tre, Telia och Telenor 
    • Poäng: Telia, Telenor och Tele2 
  • Instagram
    • Engagemang: Telia, Tre och Tele2
    • Influens: Telia, Tre och Tele2
    • Poäng: Tre, Telia och Tele2
  • YouTube
    • Poäng: Tre, Tele2 och Telenor

Aktivitet

De fyra stora inom telekom gjorde i snitt 90 (130) inlägg per kvartal sammantaget Facebook, Twitter och Instagram, det vill säga 30 (43) stycken per månad. Denna blogg har rekommenderat minst ett inlägg per dag, vilket operatörerna i stort levererar. Teleoperatörerna har en relativt hög nivå av aktivitet i sina sociala kanaler, om än att det varierar mellan operatörer och plattformar. 

Föregående kvartals ökning av antalet inlägg avtog och första kvartalet uppvisade åter en minskning i linje med tidigare kvartal. 

Hur aktiva är Sveriges teleoperatörer? Om vi med aktiva menar antal inlägg var det åter Telia på Twitter som gjorde flest inlägg: 738 (987) stycken under kvartalet, eller 246 (329) stycken per månad. 

Tvåan Telenor på Twitter gjorde 162 (266) inlägg och trean Tele2 på Twitter 39 inlägg under kvartalet. Twitter var alltså den plattform där bolagen visade högst aktivitet.

Verktyg

Analyserade plattformar är Facebook, Twitter, Instagram och YouTube.

Till hjälp för dataunderlag står dataanalysföretagen Bumblewing (influens), Notified (engagemang och sentiment) och Smampion (poäng). 

Notera att för faktorer engagemanginfluens och sentiment har effekter på tre sociala plattformar utvärderats – Facebook, Twitter och Instagram, medan för faktor poäng utgör fyra plattformar underlag – Facebook, Twitter, Instagram samt YouTube. 

Utfall per verktyg kvartal 1 2021 

Influens

För faktor influens syns i en och samma graf tre plattformar (Facebook, Twitter och Instagram) och samtliga fyra teleoperatörer. Det vill säga 12 sociala sidor. Verktyget Bumblewing har i aktivt läge mouseover som då gör att de olika placeringarna per operatör enkelt visar relaterad data. 

Telia på Facebook var även detta kvartal den operatör och plattform som säkrade en tredjedel av all influens bland telekomoperatörernas sidor.

Telekombolag i sociala medier – Telia, Telenor, Tele2 och Tre – influens kvartal 1 2021. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing

En teleoperatör i form av Telia står sammantaget för 63,3 (52,9) procent av totalen möjlig influens. 

Om vi jämför andel sidor inom gruppen Övriga, 12 (21,9) procent, kan vi se att den andelen minskat.

Av bilden nedan framgår tydligt Telias höga aktivitet på Twitter vs hur närvaro på andra plattformar lyckats skapa engagemang på inlägg.

Telekombolag i sociala medier – Telia, Telenor, Tele2 och Tre – postengagemang kvartal 1 2021. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing

Poäng

I verktyget för poäng som omfattar fyra plattformar (Facebook, Twitter, Instagram och YouTube), säkrade Telia på Facebook högst poäng under kvartalet.

Telekombolag i sociala medier – Telia, Telenor, Tele2 och Tre – poäng kvartal 1 2021. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Smampion

Mätpunkter – kvartal 1 2021

Mätpunkter Facebook, Twitter, Instagram och YouTube

Under kvartalet tappade Telenor följare på YouTube, Tele2 på Twitter samt Tre på Twitter. Förändring på mycket låga nivåer.

Vid ändring, föregående kvartal inom parentes:

  • Störst: Telia på Facebook
  • Högst viralitet: Tre på YouTube (Tre på Twitter)
  • Flest inlägg per dag: Telia på Twitter
  • Högst tillväxt: Telia på Instagram (Tre på Instagram)
  • Högst engagemangsgrad Facebook (7-dagar): Tre på Facebook
  • Högst engagemangsgrad Twitter, Instagram och YouTube (28-dagar): Tre på Instagram (Telia på Instagram)
  • Kortast svarstid: Telia på Twitter 177 minuter (Tele2 på Twitter 205 minuter)
  • Högst responsgrad: Telenor på Facebook 100 procent (Telenor på Facebook 95,5 procent)

Nedanstående är kvartalets tio främsta poängbaserade telekomsidor i sociala medier.

Telekombolag i sociala medier – Telia, Telenor, Tele2 och Tre – urval mätpunkter kvartal 1 2021. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Smampion

Engagemang och poster

För faktor engagemang syns i samma graf tre plattformar (Facebook, Twitter och Instagram) och samtliga fyra teleoperatörer. Det vill säga 12 sociala sidor. Verktyget Notified har i aktivt läge mouseover som då gör att de olika placeringarna per operatör enkelt visar relaterad data. Telia på Facebook (Telia på Facebook) var den operatör och plattform som säkrade högst engagemang bland telekomoperatörer under kvartalet.

Telekombolag i sociala medier – kvartal 1 2021 Facebook, Twitter, Instagram engagemang. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Notified

Flest inlägg gjordes av Telia på Twitter.

Telekombolag i sociala medier – kvartal 1 2021 Facebook, Twitter, Instagram poster. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Notified

Sentimentanalys kvartal 1 2021

För många professionella inom kommunikation är det intressant att inte enbart få veta ATT något sagts utan även VAD och HUR. Sentimentanalys är en bit på vägen vad gäller HUR, om än långt ifrån utan utmaningar. 

Kommunikationsanalys har för de fyra teleoperatörerna valt att sammanställa uppmätt nivå av positivt vs negativt sentiment i procent (resterande procent är neutralt). Detta för att få en känsla för omvärldens inställning eller attityd till varumärket och dess tjänster, produkter och service. 

Nedanstående rankning med sentimentanalys visar attityden relaterat de fyra teleoperatörerna i sociala medier. Rankning är resultat av sammanlagd högst andel sentiment.

Positivt sentiment/attityd (föregående kvartal inom parentes):

  1. Telia 127 (122) procent
  2. Tre 125 (65) procent
  3. Tele2 101 (92) procent
  4. Telenor 40 (115) procent

Negativt sentiment/attityd (föregående kvartal inom parentes):

  1. Telia 77 (76) procent
  2. Telenor 76 (71) procent
  3. Tre 64 (73) procent
  4. Tele2 63 (72) procent

Mest framgångsrika inlägg kvartal 1 2021

I verktygen var det både Telia, Telenor och Tre som placerade sig bland topp 3-inlägg, på plattformarna Facebook, Instagram och YouTube.

Telekombolag i sociala medier – Telia, Telenor, Tele2 och Tre – bästa inlägg kvartal 1 2021. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing
Telekombolag i sociala medier – Telia, Telenor, Tele2 och Tre – bästa inlägg kvartal 1 2021. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Smampion

50 vanligast förekommande ord

Bland teleoperatörerna var de vanligast använda orden telia och 5g. Förra kvartalet var det juliPhone och tillsammans.

Telekombolag i sociala medier – Telia, Telenor, Tele2 och Tre – vanligaste ord kvartal 1 2021. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Smampion

Kontakt

Stämmer din uppfattning och känsla för teleoperatörernas närvaro och effekt i sociala medier med ovan analys? Något som förvånade? Någon insikt?

Nästa kommunikativa effektanalys för telekom kommer i juli/augusti 2021. Följ gärna Kommunikationsanalys på Facebook och LinkedIn för att säkra nya uppdateringar.

Behöver du ett bollplank för att diskutera och analysera dina/era resultat och strategi i sociala medier? Välkommen att höra av dig

Må gott,

Lars

Dela gärna, ange: Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se)

Datakällor: BumblewingNotified och Smampion

Urval: Kommunikationsanalys lyfter kvartalsvis hur de fyra stora varumärkena, Tele2/Telenor/Telia/Tre, inom telekom i Sverige levererar och säkrar närvaro och effekt i sociala medier. Det är respektive operatörs sociala svenska huvudsidor som mäts, och inte undervarumärken som t.ex. Comviq, Halebop och Hallon i dessa analyser. 

Definition av influens

Definition av sentiment (Notified): ”En dator värderar olika ord från 1 till 100 utifrån hur positiva vs negativa de är. ”Våld” anses exempelvis vara ett negativt ord, medan ”fint” är ett positivt. Efter det analyseras varje artikel/post i sociala medier. Om artikeln har flest negativa ord markeras den som negativ. Har den flest positiva ord markeras den som positiv. Om inga direkt värdeord används eller om det är väldigt jämt mellan positiva och negativa ord så blir det neutral. Sen kan man även själv markera en artikel som positiv, negativ eller neutral om man anser att datorn tolkat innehållet fel. Datorn lär sig då dina justeringar och blir med tiden ännu bättre på sentiment. Viktigt att komma ihåg är att sentiment inte fungerar på ironi eller liknande, utan den sortens inlägg får man justera manuellt för att få mer träffsäker statistik.”

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.