Sveriges sjukhus i sociala medier – kvartal 1 2021

Karolinska Universitetssjukhuset var kvartalets bästa sjukhussida på Facebook. Sveriges sjukhus gjorde under första kvartalet en aktivitetsminskning till i snitt 9 inlägg per månad på Facebook. Karolinska Universitetssjukhuset gjorde flest inlägg med 20 inlägg per månad. Kortast svarstid uppvisade Skaraborgs Sjukhus med 100 minuter, som därtill även uppvisade högst sidtillväxt. Bästa innehåll gjordes av Sahlgrenska Universitetssjukhuset samt Skaraborgs Sjukhus. Innehåll relaterat pandemin dominerade åter de mest framgångsrika inläggen. Sjukhussidor i Västra Götalandsregionen gav regionen högst influens.

2020 utökade Kommunikationsanalys sina effektanalyser i sociala medier till att omfatta skattefinansierade verksamheter som Sveriges kommunerlänsstyrelsermyndigheterregioner och sjukhus. En anledning till detta nya fokusområde var pandemin och samhällets tydliga behov av information och fakta, där sociala medier fyller en viktig roll som nyhetskälla för många. 

Dessa nya effektanalyser har tagits emot med mycket stort intresse. Tack. En anledning verkar vara att just uppföljning av sociala medier är ett område som hittills inte fått mycket utrymme internt, om beroende på resurser eller annat.

Sjukhusens placering och aktivitet på Facebook

Facebook – topp 5-sjukhus per verktyg

Nedanstående är kvartalets topp 5-sjukhus baserat på data från två verktyg, vilka denna gång ger en enad bild vad gäller sjukhusens sidor och rankning för kvartalets etta: Karolinska Universitetssjukhuset. Båda verktygen placerade samma tre sjukhus bland topp 3: Karolinska Universitetssjukhuset, Sahlgrenska Universitetssjukhuset och Skaraborgs Sjukhus. 

  • Facebook (föregående kvartal inom parentes vid ändring)
    • Influens
      1. Karolinska Universitetssjukhuset (Akutsjukvården Piteå) 
      2. Sahlgrenska Universitetssjukhuset (Akademiska sjukhuset) 
      3. Skaraborgs Sjukhus (Karolinska Universitetssjukhuset)
      4. Akutsjukvården Piteå (Sahlgrenska Universitetssjukhuset)
      5. Akademiska sjukhuset (Södersjukhuset AB).
    • Poäng
      1. Karolinska Universitetssjukhuset (Sahlgrenska Universitetssjukhuset)
      2. Skaraborgs Sjukhus (Södra Älvsborgs sjukhus)
      3. Sahlgrenska Universitetssjukhuset (Karolinska Universitetssjukhuset)
      4. Södersjukhuset (NU-sjukvården)
      5. Södertälje sjukhus 

Storlek och tillväxt

Störst bland sjukhus på Facebook är (föregående kvartal inom parentes): 

  1. Karolinska Universitetssjukhuset med drygt 19 000 (18 000) följare, 
  2. Akademiska sjukhuset med drygt 16 000 (15 000) följare, 
  3. Sahlgrenska Universitetssjukhuset med drygt 13 000 (12 000) följare. 

Dessa tre stora växte alltså med ca 1 000 följare vardera under kvartalet. Högst procentuell tillväxt hade Skaraborgs Sjukhus.

Sett till aktivitet i form av antal inlägg var det Karolinska Universitetssjukhuset som under kvartalet gjorde flest inlägg: 61 (65) stycken under kvartalet, eller 20 (22) stycken per månad. 

Tvåan i antal, Sahlgrenska Universitetssjukhuset gjorde 58 inlägg och återkommande trean, Skaraborgs Sjukhus, gjorde 49 (63) stycken under kvartalet, det vill säga 19 respektive 16 (21) inlägg per månad. 

Sjukhussnitt aktivitet

Dessa 22 sjukhus gjorde i snitt 26 (33) inlägg per kvartal, det vill säga 9 (11) inlägg per månad. Detta kan jämföras med det första nedslaget i juni månad 2020 som visade 10 inlägg per månad.

Sjukhusens 9 (11) inlägg per månad kan jämföras med landets regioner som i snitt gör 30 (34) inlägg per månad, kommuner som gör 26 (22) inlägg per månad samt (statliga) myndigheter som gjorde 11 stycken per månad för samma period.

Denna blogg har tidigare som utgångspunkt rekommenderat minst ett inlägg per dag, vilket sjukhusen inte följer. Flödet ska givetvis vara relevant för följarna samt stötta organisationens uppdrag. Det är även viktigt med resurser för att ta hand om effekterna. Med tanke på den bredd av verksamheter som ett sjukhus omfattar, samt nu aktuellt pandemiintresse, torde inte brist på innehåll vara en anledning till återhållsamhet. 

Karolinska Universitetssjukhuset, Sahlgrenska Universitetssjukhuset samt Skaraborgs Sjukhus gör runt dubbelt så många inlägg som snittet. I andra änden ser vi åter Frölunda specialistsjukhus med 3 (13) för hela kvartalet på Facebook.

Ingen aktivitet

Tre sjukhussidor gav inte utslag för några inlägg även detta kvartal, samtliga åter tillhörande Region Jönköpings län: Höglandssjukhuset Eksjö, Länssjukhuset Ryhov och Värnamo sjukhus. Vid tidigare kontroll gjordes senaste uppdateringen från Höglandssjukhuset Eksjö i januari 2015, och sidan har 1 176 (1 127) följare. Länssjukhuset Ryhovs sida har 1 144 (1 055) följare, och gjorde senaste uppdateringen i januari 2015. Värnamo sjukhus gjorde sin senaste uppdatering i juni 2013 och har 1 044 (978) följare. Flera av dessa sidor hade obesvarade kommentarer från följare.

Dessa sidor är alltså trots sidägarnas inaktivitet växande.

Tidigare har Kommunikationsanalys lyft de frågetecken och faror som kan uppstå med att ha en öppen sida men ingen (egen) aktivitet, utifrån faktorer som levererat värde och risker. Ett gratis tips från mig är att dessa sjukhus antingen stänger sina sidor, eller med tanke på befintliga följare, ser över dessa sidors roll som del av den totala kommunikationsplattformen.

Urval och verktyg

En del av bloggens syfte är att visa på olika verktyg som hjälper presentera och tolka data från sociala medier. Olika verktyg som hanterar och viktar samma data från sociala plattformar – på olika sätt. Det är viktigt som ansvarig för uppföljning att komma ihåg är att det resultat som visas i egna externa verktyg kanske inte ger samma bild som andra verktyg presenterar. Därav att denna blogg helst gör analys baserad på minst två verktyg för att säkra reliabilitet vad gäller effekt. 

Underlag till denna analys över 22 (23) svenska sjukhus i sociala medier är sjukhus angivna i Vårdguiden. Av dessa har långt ifrån samtliga en officiell Facebook-sida. Eller någon sida alls. Eller sida men utan aktivitet. Utgångspunkten har varit att i största möjliga mån välja officiella Facebook-sidor som representerar hela sjukhuset och inte enbart en speciell avdelning. Om det är ett intressant sjukhus med officiell Facebook-sida som du tycker saknas, välkommen att höra av dig.

Kommunikationsanalys har inte hittat några sidor för sjukhus tillhörande 15 av landets 21 regioner. Sidan för Universitetssjukhuset Örebro stängdes under kvartalet och återfinns nu via sidan för Region Örebro län.

Kommunikationsanalys har för denna kvartalsanalys av sjukhus i sociala medier tagit stöd av två svenska dataanalysföretag. Dels Bumblewing med faktor influens, dels Smampion, med faktor poäng. En social plattform, Facebook, analyseras i nuläget. Fler plattformar och/eller faktorer kan tillkomma. 

Kvartal 1 2021 – sjukhus på Facebook per verktyg

Andel influens

Fem sjukhus säkrar i denna visualisering en dominerande andel influens medan resterande placeras i gruppen Övriga. Det är alltså 17 sjukhus som delar på en tredjedel av totalen möjlig sjukhusinfluens. Övriga står för 31,9 (33) procent.

Svenska sjukhus i sociala medier Facebook – första kvartalet 2021. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing

Andel engagemang

Nedanstående kan vi tydligt se hur flera sjukhus står ut vad gäller antal inlägg, medan Akutsjukvården Piteå lyckats säkra högt antal reaktioner per inlägg.

Huvuddelen sjukhus återfinns i två kluster, de med låg aktivitet och låg effekt, och de med högre aktivitet och effekt. 

Sjukhus i Sverige. Facebook. Andel engagemang på poster – första kvartalet 2021. Källa: Kommunikationsanalys (www..kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing

Andel poäng

Enligt Smampions poängbaserade verktyg var kvartalets fem främsta sjukhussidor Karolinska universitetssjukhuset, Skaraborgs Sjukhus, Sahlgrenska Universitetssjukhuset, Södersjukhuset och Södertälje sjukhus.

Sjukhus i sociala medier – poäng kvartal 1 2021. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Smampion

Mätpunkter Facebook

Inget sjukhus tappade följare under kvartalet. Sidan för Universitetssjukhuset Örebro är nu stängd och återfinns via sidan för Region Örebro län.

7 (9) sjukhus fick underkänd Facebook-närvaro för kvartalet enligt Smampions poängskala. 

Några mätpunkter (vid förändring föregående kvartal inom parentes):

  • Störst: Karolinska Universitetssjukhuset
  • Högst viralitet: Akutsjukvården Piteå 
  • Flest inlägg per dag: Karolinska Universitetssjukhuset (Akademiska sjukhuset)
  • Högst tillväxt: Skaraborgs Sjukhus (Akutsjukvården Kalix)
  • Högst engagemangsgrad (7-dagar): Skaraborgs Sjukhus (Akutsjukvården Piteå) 
  • Kortast svarstid: Skaraborgs Sjukhus 100 minuter (NU-sjukvården 4 minuter)
  • Högst responsgrad: Kungsälvs sjukhus 100 procent (Alingsås lasarett 75 procent)
  • Dialoger: 15 (16) sjukhus uppvisade dialog

Nedan syns kvartalets topp 10-sjukhussidor på Facebook: 

Sjukhus i sociala medier – mätpunkter, poängplats topp 10 kvartal 1 2021. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Smampion

Effekt för sjukhus per region – kvartal 1 2021

Andel influens

Sjukhusen i Västra Götalandsregionen (Region Stockholm förra kvartalet) var de som säkrade högst influens åt egen region.  

Sjukhus i Sverige per län. Facebook. Andel engagemang på poster – kvartal 1 2021. Källa: Kommunikationsanalys (www..kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing

Andel aktivitet

Vid indelning av dessa 22 sjukhus per region var det åter sjukhusen i Västra Götalandsregionen som uppvisade högst aktivitet. 15 regioner saknas då inga relaterade sjukhus funnits ha Facebook-sidor att mäta.

Sjukhus i Sverige per län. Facebook. Andel engagemang på poster – kvartal 1 2021. Källa: Kommunikationsanalys (www..kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing

Bästa poster på Facebook – kvartal 1 2021

Inlägg från Skaraborgs Sjukhus och Sahlgrenska Universitetssjukhuset återfinns i båda verktygens topp 3, därtill även inlägg från Akademiska sjukhuset, vilka säkrade topplatserna som kvartalets bästa (= mest effektfulla) inlägg. Samtliga med innehåll relaterat pandemin.

Svenska sjukhus i sociala medier Facebook – bästa inlägg första kvartalet 2021. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing
Svenska sjukhus i sociala medier Facebook – bästa inlägg första kvartalet 2021. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Smampion

50 vanligast förekommande sjukhusordval i sociala medier

Sjukhus i sociala medier – vanligaste ordval kvartal 1 2021. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Smampion

Förtroendebarometern samt Hälso- och sjukvårdsbarometern

Förtroendebarometern 2021 – Medieakademin

Medieakademins förtroendebarometer relaterat samhällsinstitutioner genomfördes i februari/mars 2021 och ”Sjukvården” får i sammanhanget det högsta förtroendet från allmänheten. Är detta även effekten av en informerad allmänhet som vi ser? #viktenavkommunikation

Förtroende för samhällsinstitutioner. Källa: Förtroendebarometern 2021

Hälso- och sjukvårdsbarometern 2020

SKR har släppt Hälso- och sjukvårdsbarometern 2020, en rapport om befolkningens attityder till, förtroende för och uppfattning om hälso- och sjukvården. Nedanstående bild visar förtroendet i sin helhet i sin region. 

Kommunikation i allmänhet och sociala medier i synnerhet finns inte med som en specifik faktor (temafråga) utan får förmodas bidra till helheten. Kvaliteten på kommunikationen kanske bör ses som en viktig pusselbit vad gäller att säkra allmänhetens förtroende?

Förtroende för hälso- och sjukvården i sin helhet i sin region. Källa: SKR

Känslomässigt varumärkesarbete?

Det finns som bekant mycket bra material och kompetens relaterat varumärkesarbete. Svenskt Kvalitetsindex, SKI, skrev ett kort inlägg om varumärke, och lyfter där bland annat vikten av att lyckas sammankoppla varumärket med mer värdebaserade och emotionella ord. 

Är till exempel emotionella ord en utmaning för sjukhus att använda? Till detta kan även användning av emojis o.dyl. kopplas. Hur kopplar dessa faktorer till det kommunikativa arbetet inom din organisation? Emotionella ordval och bildspråk påverkar ju även organisationens tonalitet och budskap. Och om dessa nu är aktuella parametrar: hur mäter ni deras effekt?

Kontakt

Hur matchar dessa resultat din erfarenhet av sjukhusen på Facebook? Har du märkt någon skillnad på aktiviteten/innehållet/paketeringen före och efter pandemin i sociala medier? 

Följ gärna Kommunikationsanalys på Facebook och LinkedIn för att säkra nya insikter om effekter i sociala medier och social media management.

Nästa effektanalys för sjukhus i sociala medier kommer i juli/augusti 2021 för andra kvartalet 2021.

Behöver du och/eller er organisation ett bollplank eller stöd för ert arbete och resultat i sociala medier? Välkommen att höra av dig.

Må gott,

Lars

Dela gärna, ange: Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se)

Underlag urval: Vårdguiden – lista över sjukhus i Sverige (gammal lista dubbelkollad mot andra listor)

Datakälla: Bumblewing och Smampion.

Definition av influens.

Smampions poängskala (0-100) motsvarar följande betyg:

100: Perfekt
95 – 99: Världsklass
90 – 94: Mycket bra
80 – 89: Väldigt bra
65 – 79: Ett bra betyg
45 – 64: Helt ok
30 – 44: Ej godkänt
0 – 29: Underkänt

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.