Sveriges kommuner i sociala medier – kvartal 1 2021

Sveriges kommuner gjorde i snitt 26 Facebook-inlägg per månad, en minskning från föregående kvartal. Flest inlägg gjorde Malå kommun med 86 stycken per månad. Säffle kommun säkrade åter högst kommuninfluens på Facebook, följd av Karlstads kommun och Malung-Sälens kommun. Kvartalets bästa inlägg producerade Malung-Sälens kommun, Halmstads kommun och Karlstads kommun. Jerusalema dance challenge utmärkte detta kvartals mest framgångsrika inlägg. Kommunerna i Västra Götaland gav åter länet störst samlad influens på Facebook. Fler kommuner behöll sin första plats för bäst resultat inom eget län.

Under 2020 utökade Kommunikationsanalys sina effektanalyser i sociala medier till att omfatta skattefinansierade verksamheter som Sveriges kommuner, länsstyrelser, myndigheter, regioner och sjukhus. En anledning till detta nya fokusområde var pandemin och samhällets tydliga behov av officiell information och fakta, där sociala medier fyller en viktig roll som nyhetskälla för många.

Dessa nya effektanalyser har tagits emot med mycket stort intresse. En anledning verkar vara att just uppföljning av närvaron i sociala medier är ett område som hittills inte fått mycket utrymme internt, om beroende på resurser eller annat.

Vill relaterat mätning och uppföljning tipsa om Sveriges kommunikatörers kartläggning av kompetensområden och identifiering av utvecklingsbehov, där störst behov noterats inom mätning av kommunikationsinsatser och -målsättning. Därtill har även Sveriges kommunikationsbyråer, Komm, infört en ny effektkategori i Guldägget med fokus kommunikationseffekter: Kategori Effekt innefattar bidrag där den mätbara effekten har en tydlig koppling till det kreativa arbetet. Bidraget behöver påvisa hur strategin, som är baserad på kreativitet, har genererat positiva resultat för kunden och varumärket. Det kan handla om både konkreta affärseffekter men också attityd- och/eller beteendeeffekter som spelat en avgörande roll för varumärkets utveckling.

Kommuner i sociala medier kvartal 1 2021

Tidigare effektanalyser för landets kommuner hittar du här.

Kommunsnitt – inlägg på Facebook kvartal 1

Sveriges kommuner gjorde under kvartalet i snitt 79 (89) inlägg per kvartal på Facebook, motsvarande 26 (30) stycken per månad. Vi kan alltså se en aktivitetsminskning från föregående kvartal från landets kommuner på Facebook. 

Denna blogg har tidigare som utgångspunkt rekommenderat minst ett inlägg per dag, vilket alltså kommunerna i snitt nästan uppnår. Flödet ska givetvis vara relevant för följarna, och frågor och kommentarer på innehåll ska kunna hanteras skyndsamt. Med tanke på den bredd av verksamheter som en kommun omfattar borde inte brist på innehåll vara en anledning till eventuell återhållsamhet. 

Kommunal aktivitet – högst och lägst

Hur aktiva var landets kommuner under kvartalet? Om vi med aktiva menar antal inlägg var det Malå kommun som gjorde flest inlägg under tredje kvartalet: 257 stycken, eller 86 stycken per månad. Det motsvarar tre gånger fler än kommunsnittet för kvartalet. 

Tvåan Kalix kommun gjorde 209 inlägg och trean Lerums kommun, gjorde 202 stycken inlägg under kvartalet, motsvarande 70 respektive 67 inlägg per månad. 

De tre kommuner som gjorde minst antal inlägg under kvartalet var åter Hörby kommun 5 (16) st och Surahammars kommun 7 (8) st samt Jokkmokks kommun 10 stycken.

Om vi tittar på detta kvartals samt även förra helårets etta i kommuninfluens, Säffle kommun, gjorde de 68 (85) inlägg under kvartalet, motsvarande 23 (28) inlägg per månad, en aktivitetsnivå strax under kommunsnittet. Influensen säkrades mycket på bas av den i jämförelse stora mängden reaktioner på sina inlägg. Resultat av rätt paketerat budskap till rätt målgrupp i rätt kanal? Här kan du läsa ett #tipsfrånverkligheten där Säffle kommun för denna blogg delar sitt arbete bakom sin framgång i sociala medier.

Service

Kommunikationsanalys värderar högt en hygiennivå av faktor kundservice, det vill säga ta hand om och svara på frågor och kommentarer. Ibland värt att påminna om att det heter sociala medier av en anledning, vilket innebär att både tala OCH lyssna OCH svara.

Hantering av svar på frågor och kommentarer hanteras olika: antingen av kommunens kommunikatörer eller via ett centralt kontaktcenter eller motsvarande.

Underlag

Av landets 290 kommuner har 283 av dem funnits med i underlaget sedan start. Det är respektive kommuns officiella huvudsida på Facebook som mäts där sådan finnes. De sju som saknats från början har varit Bollebygd, Boxholm, Gagnef, Töreboda, Älvsbyn, Örkelljunga och Örnsköldsvik. Örkelljunga har nu tillkommit och kommer redovisas från och med andra kvartalet, därmed 284 kommuner. Meddela gärna ifall sidor ändrar länkadress, eller ifall någon av de sex kommuner som idag inte har någon utpekad officiell sida skulle ändra upplägg på Facebook.

Kommunikationsanalys har för denna effektanalys av kommuner i sociala medier tagit stöd av det svenska dataanalysföretaget Bumblewing med fokus faktor influens, på vilket resultat baseras. Endast en plattform, Facebook, analyseras i nuläget: detta i huvudsak på grund av den stora mängden sidor som måste hanteras – med hanterbar visualisering.

Landets topp 10 kommuner kvartal 1 2021 – influens sociala medier

Landets topp 10-kommuner av de 283 officiella sidorna, som säkrat högst influens på sin närvaro på Facebook under kvartalet (föregående kvartal inom parentes):

  1. Säffle kommun (Säffle kommun)
  2. Karlstads kommun (Simrishamns kommun)
  3. Malung-Sälens kommun (Karlstads kommun)
  4. Sollefteå kommun (Vänersborgs kommun)
  5. Simrishamns kommun (Sollefteå kommun)
  6. Vänersborgs kommun (Höganäs kommun)
  7. Sunne kommun (Uppsala kommun)
  8. Luleå kommun (Göteborgs Stad)
  9. Trollhättans Stad (Sotenäs kommun)
  10. Halmstads kommun (Storumans kommun)

Säffle kommun behöll även detta kvartal sin topplacering, i linje med första platsen för hela 2020. Bland landets topp 10-kommuner såg vi detta kvartal inga av de tre största städerna. Även Uppsala kommun placerade sig detta kvartal inte bland topp 10 vad gäller influens på Facebook.

Kan det vara så att kommunalt medborgarintresse och engagemang är större utanför storstäderna? Om ja, vilka kommunikativa vinklar och åtgärder bör storstäderna fokusera på för ökad effekt?

Kommuner kvartal 1 2021 – del av total andel kommuninfluens på Facebook

Att praktiskt och förståeligt visualisera 283 kommuner är inte enkelt eller ens möjligt i alla verktyg. Bumblewing väljer i sin visuella grafik att avgränsa de topp 5 som lyckats allra bäst i sociala medier, resten grupperas som Övriga. Det ger en snabb och enkel överblick för om influensen domineras av någon/några kommunsidor, eller är mer jämnt fördelad.

Sveriges kommuner i sociala medier Facebook – kvartal 1 2021. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing

Om vi tittar på gruppen Övriga, som bland kommuner utgör 85,7 (87,2) procent, och jämför med ett antal andra branscher, är motsvarande för elhandel 44 procent, försäkringsbolag 50,7 (57,5) procent och myndigheter 24 (22,6) procent. 

Värt notera att kommuner till skillnad från myndigheter alltså har en relativt jämn fördelning av influens och inte ett fåtal kommuner som totalt dominerar. Ett tecken på jämnt fördelad stabil lokaldemokrati? 

Med tanke på att influensens 100 procent fördelas bland 283 kommunsidor på Facebook, är det värt att poängtera att allt över 1 procent måste ses som mycket bra resultat. Ett snitt på resterade 278 sidor skulle ge en sidinfluens på 0,3 procent om jämnt fördelad.

Vad gäller fördelning inlägg och relaterat engagemang kan vi nedan tydligt se det stora engagemang som Säffle kommuns inlägg utlöser bland följarna vs många kommuners höga innehållsaktivitet.

Sveriges kommuner i sociala medier – engagemang inlägg (influens) kvartal 1 2021. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing

Här kan det vara värt att nämna att analysen för landets kommuner inte omfattar sentimentanalys, vilket Kommunikationsanalys bland annat gör för de politiska partierna samt banker. Engagemang kan som bekant baseras på både positiv och negativ återkoppling och reaktioner. Även annonsering kan användas för ökat genomslag vilket verktyget inte kan särskilja från organisk effekt.

Bästa kommuninlägg på Facebook kvartal 1 2021

Förra kvartalet präglade pandemin topp 3-inläggen med högst influens, vilka då gjordes av Uppsala kommun, Simrishamns kommun och Helsingborgs stad.

Detta kvartal innehöll kvartalets topp 3 oberoende av kommun samma form av innehåll: Jerusalema dance challenge, också relaterat pandemin. Dessa mest framgångsrika inlägg gjordes av Malung-Sälens kommun, Halmstads kommun och Karlstads kommun.

Sveriges kommuner i sociala medier Facebook – bästa inlägg kvartal 1 2021. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing

Bästa kommun per län – kvartal 1 2021

Kommunikationsanalys har även tittat länsvis på bästa kommun på Facebook per Sveriges 21 län (föregående kvartals etta inom parentes). 

17 (12) kommuner behöll sin första plats inom eget län från föregående kvartal:

  • Blekinge: Sölvesborgs kommun (Karlskrona kommun) 
  • Dalarna: Malung-Sälens kommun (Malung-Sälens kommun)
  • GotlandRegion Gotland (kommun och region) (Region Gotland) 
  • Gävleborg: Hudiksvalls kommun (Hudiksvalls kommun) 
  • Halland: Halmstads kommun (Halmstads kommun) 
  • Jämtland: Östersunds kommun (Krokoms kommun) 
  • Jönköping: Vetlanda kommun (Vetlanda kommun)  
  • Kalmar: Västerviks kommun (Västerviks kommun) 
  • Kronoberg: Ljungby kommun (Älmhults kommun) 
  • Norrbotten: Luleå kommun (Luleå kommun) 
  • Skåne: Simrishamns kommun (Simrishamns kommun) 
  • Stockholm: Nynäshamns kommun (Nynäshamns kommun) 
  • Södermanland: Eskilstuna kommun (Eskilstuna kommun) 
  • Uppsala: Uppsala kommun (Uppsala kommun) 
  • Värmland: Säffle kommun (Säffle kommun) 
  • Västerbotten: Storumans kommun (Storumans kommun) 
  • Västernorrland: Sollefteå kommun (Sollefteå kommun) 
  • Västmanland: Köpings kommun (Köpings kommun) 
  • Västra Götaland: Vänersborgs kommun (Vänersborgs kommun) 
  • Örebro: Karlskoga kommun (Kumla kommun) 
  • Östergötland: Norrköpings kommun (Norrköpings kommun) 

De 12 kommuner som kvarstod som etta förra kvartalet, var det lägsta antalet på tre kvartal. Med detta kvartals ökning av återkommande ”ettor” kan vi konstatera en bruten trend.

Bästa län på Facebook – baserat på resultat kommunnärvaro

Högst influens sammantaget per län för första kvartalet 2021 på bas av aktivitet av tillhörande kommuner. 

Det är ett återkommande antal topp 5-län på bas av kommuninfluens (föregående kvartal inom parentes):

  1. Västra Götaland 17,1 procent (Västra Götaland 17,2 procent)
  2. Värmland 15,2 procent (Värmland 12,5 procent)
  3. Skåne 10,2 procent (Skåne 12,6 procent)
  4. Norrbotten 6,9 procent (Norrbotten 6 procent)
  5. Stockholm 6,1 procent (Stockholm 6,6 procent)
Sveriges kommuner per län i sociala medier Facebook, del av influens – kvartal 1 2021. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing

Fördelning total andel poster/inlägg per län baserat på respektive kommuner. 

Som synes framkommer en snarlik länsfördelning som enligt ovanstående influens. En möjlighet för större genomslag i framtiden kan vara att kommuner i län just nu utom topp 5 ökar sin innehållsaktivitet.

Sveriges kommuner per län i sociala medier Facebook, del av inlägg – kvartal 1 2021. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing

Akademin vs Verklighet

Nedan ett urval av aktuell akademisk kunskap relaterat sociala medier från i år, samt därtill lästips om hur ett antal kommuner praktiskt arbetar med sociala medier.

Akademiska uppsatser 2021 – sociala medier

I uppsatsen Kriskommunikation på sociala medier under pandemier som Covid-19: En kvalitativ innehållsanalys baserad på semistrukturerade intervjuer av yrkesverksamma kommunikatörer sägs bland annat: Aldrig tidigare i mänsklig historia har det varit möjligt att kommunicera så snabbt under en pandemi som det är idag under Covid-19-pandemin, och det är tack vare sociala medier. Det konstateras i uppsatsen att de sex viktiga egenskaperna hos sociala medier är:

  • spridning,
  • mätbarhet,
  • ägandeskap,
  • omvärldsbevakning,
  • källa till information, och
  • dialog.

För de organisationer som kanske ännu inte formaliserat uppföljning av sociala medier, eller inte bestämt sig för hur mäta, skulle dessa sex parametrar enkelt kunna ligga till grund för både mätning/uppföljning, samt även fördelning av ansvarsområde/kompetens. Författarna nämner även: Sociala medier har utvecklats och har gått från informell kommunikationspraxis till formell kommunikationspraxis. Det finns många sociala nätverk, vilket kräver att kommunikatören har förmågan att samla in, bedöma, filtrera och organisera från olika informationskällor. 

Uppsatsen konstaterar vidare att: Det största syftet med att ha närvaro i sociala medier är att proaktivt sprida sitt budskap, öka engagemang hos sina målgrupper, skapa en dialog och att finnas på den plats där många kriser uppstår. De citerar: Att skapa en dialog med sina kunder på sociala medier redan innan kriser uppstår är enligt Fors-Andrée och Ronge (2015) en förutsättning för att lyckas med sin krishantering. Detta eftersom det kan generera i att ett förtroende för organisationen skapas som organisationen kan dra nytta av när de hamnar i kris. Det är viktigt att använda sociala medier eftersom information sprids snabbt till de som berörs samt förenklar kommunikation mellan de olika parter som är berörda (Fors-Andrée & Ronge, 2015) .

I kandidatexamen Den sociala organisationen: En intervjustudie om svenska organisationers strategiska arbete med sociala medier nämns bland annat relaterat medialiseringsteori att sociala medier ersatt till exempel tidningsannonser och radioreklam. Det framkommer även att de styrande dokument och strategier som ”normalt” råder för aktiviteter, för sociala medier däremot ofta sker mer experimentellt.

Och just detta att vara här och nu, testa, våga misslyckas samt prova nytt är något som även framkommer i de #tipsfrånverkligheten som Kommunikationsanalys med viss frekvens lyfter i här i bloggen från intressanta varumärken, se nedan.

Tips från verkligheten – kommuner berättar

För drygt ett år sedan delade Kommunikationsanalys forskningsunderlaget Nöjda medborgare när kommunen lyckas i sociala medier. Där lyftes just vinsten i form av ökad transparens, och bättre dialog och samverkan med kommuninvånarna. 

Det är samma faktorer som ofta lyfts i bloggens #tipsfrånverkligheten där Kommunikationsanalys bjuder in olika intressanta varumärken att berätta om sitt arbete med sociala medier, och berätta om framgång och utmaningar. Bakgrunden till dessa inlägg är egna erfarenheter från att ha byggt upp en global koncernnärvaro i sociala medier på 00-talet, och hur lite info som då fanns – och förståelse för hur mycket tillgång till kompetens och inspiration betyder vad gäller dessa snabbföränderliga plattformar.

Hittills kan du ta del av:

Kontakt

Var det någon kommunnärvaro och effekt på Facebook som överraskade i effektanalysen för första kvartalet? 

Hur uppfattar och upplever du våra kommuners närvaro i sociala medier? Ser du utrymme för mer/mindre kommunal aktivitet i flödet?

Följ gärna Kommunikationsanalys på Facebook och LinkedIn för att säkra nya insikter om effekter i sociala medier och social media management.

Behöver du eller er organisation ett bollplank eller stöd för ert arbete och resultat i sociala medier? Välkommen att höra av dig.

Nästa effektanalys för kommuner i sociala medier kommer i juli/augusti 2021 för andra kvartalet 2021.

Må gott,

Lars

Dela gärna, ange: Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se)

Datakälla: Bumblewing.

Definition av influens

Analys av kommunala Facebook-sidor: Analys omfattar 283 kommunsidor funna av 290 kommuner. Några kommuner har ingen officiell Facebook-sida, alternativt har inte meddelats Kommunikationsanalys. Kvartalets resultat baseras enbart på faktor influens. Endast sidor angivna som officiella och övergripande hela den kommunala verksamheten är med i analysen.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.