Sveriges försäkringsbolag i sociala medier – kvartal 1 2021

Försäkringsbolagen minskade sin innehållsaktivitet första kvartalet till i snitt 11 inlägg per månad. Moderna Djurförsäkringar var mest aktiva med 50 inlägg per månad. Ett fåtal försäkringsbolag dominerade närvaron på Facebook. Två försäkringsbolag gjorde inga inlägg under kvartalet. Agria Djurförsäkring Katt säkrade åter högst influens under kvartalet. Facebook-inlägg relaterat djur samt sponsring säkrade kvartalets högsta framgång.

I februari 2020 släppte Kommunikationsanalys den första analysen över försäkringsbolagens effekter i sociala medier, då med fokus resultat under 2019 som utgångspunkt inför kommande kvartal.

Detta är årets första kvartalsanalys över närvaro och effekter på Facebook 2021. Tidigare underlag för försäkringsbolag samt relaterade #tipsfrånverkligheten hittar du här.

Försäkringsbolagens aktivitet första kvartalet 2021

Försäkringsbolagen gjorde i snitt 32 (37) inlägg under kvartalet, det vill säga knappt 11 (12) stycken per månad. Från förra kvartalet har alltså en viss aktivitetsminskning av innehåll inträffat, i linje med tredje kvartalets nivå. 

Kommunikationsanalys har tidigare som utgångspunkt rekommenderat minst ett inlägg per dag. Flödet ska givetvis vara relevant för följarna, och innehåll beror självklart även på inom vilken bransch verksamheten finns. Moderna Djurförsäkringar står fortsatt ut inom försäkringsbranschen och gör flest inlägg, omfattandes nästan två inlägg per dag på Facebook. 

Hur effekterna i sociala medier har hjälpt till att stötta bakomliggande affärsmål kan endast organisationen besvara.

Mest aktiva var åter Moderna Djurförsäkringar som gjorde flest inlägg: 151 (159) stycken under kvartalet, eller 50 (53) stycken per månad (föregående kvartal inom parentes).

Återkommande tvåan Länsförsäkringar Bergslagen gjorde 79 (128) inlägg och trean Länsförsäkringar Värmland gjorde 73 stycken under kvartalet. 

Om vi tittar på kvartalets etta i influens, Agria Djurförsäkring Katt, har de gjort 18 (46) inlägg under kvartalet, motsvarande cirka 6 (15) inlägg per månad, och ”ändå” lyckats säkra högst influens. Värt att kolla in vad de gjort och hur de paketerar sitt innehåll för att uppnå denna effekt. 

Under 2020 var det Agria Djurförsäkringar Katt som säkrade högst andel influens under första kvartalet, andra kvartalet Agria Djurförsäkringar Hund, tredje kvartalet Svedea Katt och fjärde kvartalet Agria Djurförsäkringar Katt. Kommunikation runt och relaterat djur ger alltså en ökad chans till genomslag och effekt i sociala medier.

Ingen aktivitet

Två återkommande försäkringsbolags sidor gav inte utslag för några inlägg även under första kvartalet: Moderna Försäkringar, Företag & Industri samt Vardia Försäkring. Över ett år utan kommunikation från sidan från Moderna. Vid granskning gjordes senaste inlägget från Moderna Försäkringar, Företag & Industris sida i januari 2018, och sidan har sju följare. Vardia Försäkrings sida har 8 247 (8 324) följare, men har inte gjort något inlägg sedan maj 2020.

Kommunikationsanalys lyfter frågetecken och faror med att ha en öppen sida men ingen (egen) aktivitet, utifrån faktorer som levererat värde och risker. En tydlig rekommendation är att sidan Moderna Försäkringar, Företag & Industri stängs.

Underlag och verktyg

Svensk Försäkring har ett 50-tal försäkringsbolag som medlemmar vilka svarar för mer än 90 procent av den svenska försäkringsmarknaden. Det finns även branschstatistik som visar att det finns 440 olika försäkringsbolag i Sverige. Kommunikationsanalys baserar sin analys på 54 försäkringsbolag med Facebook-sida. Om det är något bolag du ser som viktigt med närvaro i sociala medier och som saknas, välkommen att höra av dig.

Till hjälp för dataunderlag från Facebook använder Kommunikationsanalys för denna effektanalys endast ett verktyg, det svenska analysverktyget Bumblewing med faktor influens

Kvartal 1 2021 – försäkringsbolag på Facebook

Andel influens

Agria Djurförsäkring Katt intar åter en tydlig första plats med 13,6 (17,7) procent av totalen influens möjlig för försäkringsbranschen. 

Fem försäkringsbolag namnges i denna visualisering med högst respektive andel influens. Resterande 49 försäkringsbolag placeras i gruppen Övriga, vilka tillsammans säkrade 44,3 (50,7) procent av total andel influens. Det är den lägsta andelen procent för Övriga, vilken krympt sedan starten av dessa effektanalyser. Det är tydligt att ett fåtal försäkringssidor dominerar genomslag och säkrar effekt på Facebook.

Länsförsäkringar Östgöta och Länsförsäkringar Värmland är de enda försäkringsbolag som inte specifikt relaterar djur som placerat sig i toppen av andel influens under kvartalet.

Svenska försäkringsbolag i sociala medier Facebook – influens första kvartalet 2021. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing

Andel engagemang

Här kan vi tydligt se hur Moderna Djurförsäkringar åter står ut vad gäller aktivitet i form av antal inlägg, medan Agria Djurförsäkring Katt lyckats säkra högst antal reaktioner per inlägg.

En stor del försäkringsbolag placerar sig i nedre vänstra hörnet med låg aktivitet samt lågt antal reaktioner på innehåll.

Försäkringsbolag i Sverige. Andel engagemang på poster – kvartal 1 2021. Källa: Kommunikationsanalys (www..kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing

Bästa poster på Facebook – första kvartalet 2021

Agria Djurförsäkring Katt samt Gjensidige Försäkring säkrade kvartalets tre bästa inlägg. Kommunikationen från Agria avsåg katter och uppmaning att dela bilder på djur samt från Gjensidige sponsring av handbollslandslaget. 

Ta gärna en titt på inläggen för att förstå vad som tilltalar följare och genererar interaktion.

Svenska försäkringsbolag i sociala medier Facebook – bästa inlägg första kvartalet 2021. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing

Kontakt

Vad tycker du: är elva inlägg per månad på Facebook nog med kommunikation från branschen försäkringsbolag? Är djurkommunikation det enda säkra sättet att skapa intresse bland följare? Eller finns chans till nytänk – och kanske… storytelling?

Nästa kvartalsanalys för försäkringsbolag i sociala medier kommer i juli/augusti 2021. 

Här kan du följa Kommunikationsanalys på Facebook och LinkedIn för att säkra ny kunskap.

Behöver du eller din organisation ett bollplank eller stöd vad gäller er närvaro och resultat i sociala medier? Välkommen att höra av dig.

Må gott,

Lars

Dela gärna, ange: Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se)

Datakälla: Bumblewing

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.