Sveriges elhandelsbolag i sociala medier – kvartal 1 2021

Jämtkraft AB var första kvartalets bästa elhandelsbolag på Facebook. Elhandelsbolagen minskade sin aktivitet på Facebook under kvartalet och gjorde i snitt 10 inlägg per månad. Flest gjorde Varberg Energi med 31 inlägg per månad. HEM, Halmstads Energi och Miljö uppvisade kortast responstid med 32 minuter. Tre bolag hade negativ tillväxt av följare. Kalmar Energi hade kvartalets mest framgångsrika inlägg.

I februari 2020 släppte Kommunikationsanalys den första effektanalysen över 29 elhandelsbolag i sociala medier, då med fokus resultat under 2019 som utgångspunkt inför resultat 2020. Detta är första kvartalsanalysen för elhandel i sociala medier 2021 och här hittar du resultat för tidigare kvartal.

Underlag och verktyg

Till hjälp för dataunderlag från Facebook använder Kommunikationsanalys för denna effektanalys de svenska analysverktygen Bumblewing med faktor influens, samt Smampion med faktor poäng. 29 elhandelsbolag finns med i effektanalysen.

Elhandelsbolagens aktivitet på Facebook

Störst bland elhandelsbolag på Facebook är e.on med drygt 700 000 personer som gillar sidan (sannolikt en global sida). Därefter följer Fortum Sverige med knappt 24 000 följare och Vattenfall Sverige med knappt 17 000 följare.

Samtliga elhandelsbolag var aktiva på Facebook under kvartalet, om än med mycket stor innehållsfrekvens. Tre bolag tappade följare under kvartalet.

Elhandelsbolag – aktivitet

Elhandelsbolagen gjorde i snitt 31 (33) inlägg per kvartal, det vill säga 10 (11) inlägg per månad. En viss aktivitetsminskning från föregående kvartal. Kommunikationsanalys har tidigare som utgångspunkt rekommenderat minst ett inlägg per dag. En utgångspunkt som branschen i stort inte följer. Flödet ska givetvis vara relevant för följarna, och innehåll beror självklart även på inom vilken bransch verksamheten finns. 

Varberg Energi står ut inom elhandel med ett inlägg per dag på Facebook. 

Föregående kvartals tvåa, Varberg Energi var det elhandelsbolag som detta kvartal gjorde flest inlägg: 92 (96) stycken under kvartalet, eller 31 (32) stycken per månad.

Tvåan, Eskilstuna Energi och Miljö gjorde 78 (101) och trean Jämtkraft AB gjorde 76 (60) stycken under kvartalet, det vill säga 26 (34) respektive 25 (20) inlägg per månad.

I andra änden ser vi Skellefteå Kraft, Stockholms Elbolag AB, Storuman Energi med 9 inlägg vardera, Borås Elhandel 5 inlägg och Nordic Green Energy Sverige med 3 inlägg för hela kvartalet på Facebook.

Om vi enbart tittar på kvartalets etta i influens, Telge Energi, har de ”endast” gjort 20 (35) inlägg under kvartalet, motsvarande 7 (12) inlägg per månad. Telge Energi producerar alltså under branschens snitt. De har ändå lyckats säkra högst influens, mycket på bas av en stor mängd reaktioner på sina inlägg. Värt att kolla in vad de gjort och hur de paketerat sitt innehåll för att uppnå denna effekt. Samt även vilken typ av reaktioner som ligger till grund. Högt engagemang kan som bekant baseras på både positiva och negativa reaktioner.

Resultat Facebook – topp 5-elhandelsbolag per verktyg

Som bekant är en del av bloggens syfte att lyfta och visa på olika verktyg som hjälper att presentera och tolka data från sociala medier. Olika verktyg, som hanterar och viktar data från sociala plattformar på olika sätt. Det är viktigt som ansvarig för uppföljning att komma ihåg att det resultat som visas i egna externa verktyg kanske inte ger exakt samma bild som andra verktyg presenterar. Därav att denna blogg helst gör analys baserad på minst två verktyg för att säkra reliabilitet vad gäller effekt. 

Nedan är kvartalets topp 5-elhandelsbolag baserat på två verktyg. Två verktyg vilka inte ger en exakt matchning vad gäller elhandelsbolagens sidor och rankning. Däremot placerar båda verktygen Jämtkraft AB högst bland samma topp 5.

  • Facebook
    • Influens
      1. Telge Energi
      2. Jämtkraft AB (e.on)
      3. Kalmar Energi (Fortum Sverige)
      4. Eskilstuna Energi och Miljö 
      5. e.on (Jämtkraft AB).
    • Poäng
      1. Jämtkraft AB (Eskilstuna Energi och Miljö)
      2. GEAB – Gotlands Energi AB (Mölndal Energi 
      3. HEM, Halmstads Energi och Miljö (GEAB – Gotlands Energi AB)
      4. Eskilstuna Energi och Miljö (Kalmar Energi) 
      5. Jönköping Energi (Jämtkraft AB).

Första kvartalet 2021 var det Jämtkraft AB som sammantaget säkrade högst effekt på Facebook. Vad menar jag då med effekt? Min kommunikativa utgångspunkt är att effekt är en mix av räckvidd, engagemang och varumärkeskännedom. Hur bakomliggande affärsmål sedan stöttats kan endast organisationen bedöma. 

Här är det samtidigt viktigt att komma ihåg att en underliggande sentimentanalys inte finns kopplad. Det innebär att ett varumärkes genomslag baserat på engagemang kan vara både positivt och negativt. 

Kvartal 1 2021 – elhandelsbolag på Facebook

Kvartalets elhandelssidor med högst influens var Telge Energi, Jämtkraft AB, Kalmar Energi, Eskilstuna Energi och Miljö och e.on. Tillsammans står kvartalets topp 5-bolag för 52,9 (58,2) procent av totalen influens. Dessa fem elhandelsbolag är alltså dominerande inom branschen vad gäller influens på Facebook, även om andelen influens för de fem stora minskat senaste kvartalen.

Värt notera att 24 elhandelsbolag därmed delar på resterande andel influens 47,1 (41,8) procent, vilket skulle motsvara en influens per bolag på 1,9 (1,7) procent om jämnt fördelad. Andel influens för gruppen Övriga har ökat med 0,2 procent varje kvartal senaste kvartalen.

El-handelsbolag i sociala medier Facebook – kvartal 1 2021. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing

I nedanstående bild ser vi en visualisering av innehåll vs reaktioner. Varberg Energi ses tydligt ha haft en hög aktivitet medan Telge Energi säkrade en hög respons på sina inlägg. 

En stor del av elhandelsbolagen lyckades inte skapa utmärkande höga nivåer av reaktioner på sina inlägg och hade samtidigt en låg frekvens av innehåll.

Elhandelsbolag i sociala medier – engagemang (influens) kvartal 1 2021. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing

Enligt Smampions poängsbaserade verktyg är kvartalets fem främsta elhandelsbolag Jämtkraft AB, GEAB – Gotlands Energi AB, HEM – Halmstads Energi och Miljö AB, Eskilstuna Energi och Miljö samt Jönköpings Energi.

Sveriges elhandelsbolag kvartal 1 2021, poäng. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Smampion

Mätpunkter Facebook

Negativ tillväxt av följare uppvisade åter Stockholms Elbolag AB, Fortum Sverige och GodEl, om än låg.

14 (10) elhandelsbolag fick inte godkänd Facebook-närvaro under kvartalet enligt Smampions poängskala. 

Mätpunkter, förändringar från förra kvartal inom parentes:

  • Störst: e.on
  • Högst viralitet: GEAB – Gotlands Energi AB
  • Flest inlägg per dag: Eskilstuna Energi och Miljö
  • Högst tillväxt: Varberg Energi (Karlstads Energi AB) 
  • Högst engagemangsgrad (7-dagar): Mölndal Energi (Karlstads Energi AB) 
  • Lägst responstid: HEM, Halmstads Energi och Miljö AB 32 minuter (Fyrfasen Energi 3 minuter)
  • Högst responsgrad: 100 procent uppvisade fyra (sex) elhandelsbolag: Jämtkraft AB, Bixia, Öresundskraft och Skellefteå Kraft.
  • Dialoger: 100 procent uppvisade åtta (fyra) elhandelsbolag: GEAB – Gotlands Energi AB, Bixia, Kraftringen, Göteborg Energi, Mälarenergi AB, Skellefteå Kraft, Storuman Energi och GodEl.

Du som följt denna blogg sedan starten 2013 känner väl till dess fokus på kundservice i sociala medier. Sociala medier är ju just ”sociala”, och är enligt min mycket övertygade mening inte att betrakta som rena informationskanaler. Utbyte. Frågor – med svar. ”Don´t post and ghost.”

Arbetar du för ett elhandelsbolag? Vilken svarstid har ni satt för era sociala kanaler som till exempel Facebook? Och, skiljer det sig något mellan svarstider för telefon och mejl vs sociala medier?

Kvartalets tio främsta poängbaserade elhandelsbolag på Facebook var:

Elhandelsbolag i sociala medier topp 10 poäng – mätpunkter kvartal 1 2021. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Smampion

Bästa poster på Facebook – första kvartalet 2021

Båda verktygen rankade denna gång exakt samma innehåll från Kalmar Energi, Bixia och e.om som kvartalets mest framgångsrika poster – i samma ordning. Kalmar Energi hade kvartalets mest framgångsrika inlägg med ett tävlingsbaserat innehåll.

Elhandelsbolag i sociala medier Facebook – bästa inlägg första kvartalet 2021. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing
Elhandelsbolag i sociala medier Facebook – bästa inlägg första kvartalet 2021. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Smampion

50 vanligast förekommande ord

Elhandelsbolag i sociala medier – vanligaste ordval första kvartalet 2021. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Smampion

Kontakt

Kan du känna igen bolagen ovan på bas av egen erfarenhet av och/eller möten med dessa på Facebook? 

Nästa kommunikativa effektanalys för elhandelsbolag kommer i juli/augusti 2021. Följ gärna Kommunikationsanalys på Facebook och LinkedIn för att säkra nya uppdateringar.

Behöver du eller din organisation ett bollplank, översyn eller stöd vad gäller social media managementVälkommen att höra av dig.

Må gott,

Lars

Dela gärna, ange: Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se)

Datakälla: Bumblewing och Smampion.

Definition av influens

Definition av Dialoger (Smampion): En dialog uppstår när det finns tre eller fler kommentarer på ett inlägg som sidan har publicerat. Sidan antas ha deltagit i dialogen om sidan själv kommenterat på inlägget i form av en kommentar eller svar till en annan användares kommentar. Gäller Facebook och Twitter.

Smampions poängskala (0-100) motsvarar följande betyg:

100: Perfekt
95 – 99: Världsklass
90 – 94: Mycket bra
80 – 89: Väldigt bra
65 – 79: Ett bra betyg
45 – 64: Helt ok
30 – 44: Ej godkänt
0 – 29: Underkänt

Källa för urval: Elhandelsbolagen; Energimarknaden i samarbete med Accenture.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.