Sociala medier: Region Sörmland arbetar hållbart i team

Under 2020 utökade Kommunikationsanalys sin blogg med ett flertal nya och intressanta branscher för bevakning och analys av deras framgång och närvaro i sociala medier, däribland regioner. Här hittar du resultaten för landets 21 regioner i sociala medier för första kvartalet 2020.

Kommunikationsanalys blogg vill även inspirera genom att möjliggöra tips från digitala varumärken som antingen förekommer på de olika topplistor för sociala medier som bloggen lyfter, eller som belyser den vardag som ansvariga för sociala plattformar möter. En samlingsplats för professionella med #tipsfrånverkligheten.

Denna gång delar Linda Wilin, chef för kommunikationsstaben vid Region Sörmland, sina tankar om hur regionen arbetar med sociala medier för att nå framgång samt hantera uppföljning.

Foto: Linda Wilin, Region Sörmland

Vad vill Region Sörmland uppnå med sin närvaro i sociala medier?

– Vi finns till för invånarna i Sörmland. Vi delar samma uppdrag som resten av det offentliga Sverige som handlar om samhällsinformation. Att förse våra drygt 300 000 invånare med den information som de behöver för att kunna fatta egna kloka och ibland livsavgörande val. Det har ställts på sin spets det senaste året.

– Vi vill också bygga förtroende och väcka intresse och engagemang i viktiga frågor som berör många. Som en bättre folkhälsa. Vi vill att invånarna ska känna till våra verksamheter och våra erbjudanden både i rollen som arbetsgivare och som samhällsaktör.

Hur resonerar och agerar ni för ett lyckat upplägg? 

– Vill vi främst informera våra invånare eller vill vi också skapa dialog med dem genom sociala medier? Det är en spännande fråga och här har det skett en utveckling. Idag uppmuntrar vi mycket mer till dialog än för bara ett år sen. Vi ställer frågor, vi utmanar, vi ger råd. Vi utlyser tävlingar och just nu testar vi quiz som exempel. Vi gör filmer som berör. Vi har lärt oss och vet vilka typ av inlägg som skapar engagemang. Vi vet när kommentarerna och frågorna på ett inlägg kommer att bli många och behöver bemanna oss efter det. Det är fantastiskt roligt med 500 kommentarer men också resurskrävande. Vi vill finnas där och bemöta och svara på alla frågor och engagerar oss i de trådar som uppstår. Vi vågar vara personliga och visar omtanke och medkänsla. Vi har också ett antal självutnämnda ambassadörer bland våra invånare som är följare som går in och besvarar eller kommenterar andra invånares synpunkter.

– Efter den första stormen med pandemi under våren 2020 var vi tvungna att förändra vårt arbetssätt med sociala medier och det redaktionella arbetet. Det var tufft och utmattande och vi behövde tänka nytt och jobba hållbart. När pandemin slog till hade vi några personer som dagligen arbetade i redaktionen. Efter sommaren började vi arbeta i två team med många fler involverade. Team 1 arbetar under två veckor och sen går de av. Då tar team 2 över i två veckor medan team 1 vilar och gör andra uppgifter. Varje team består nu av totalt sju kommunikatörer. Vi har en arbetsledare för varje team och vi har redaktionsråd varje morgon. Månadsvis utvidgar vi mötestiden till att följa upp, reflektera och lära. I början av året, inför sommaren och inför hösten sätter vi av en heldag för att planera årshjulet och alla fasta och planerade aktiviteter. Slår våra kloka huvuden ihop och har en härlig kreativ stund tillsammans.

Foto: Del av kommunikationsteam sociala medier, Region Sörmland

– Vi pratar också om vilken kvalitet vi ska ha på våra inlägg. Vad är viktigt som vi ska lägga mycket tid och resurser på? Vad är inte lika viktigt där vi nöjer oss med en good-enough-nivå? Den prioriteringen är viktig för ett hållbart arbetssätt.

– Förutom det dagliga redaktionsarbetet har vi också inrättat funktionsområden. Sociala medier är ett av drygt tio funktionsområden som har en uttalad ledare med ansvar för utveckling inom området. Kommunikatör Linn Marjamäki leder funktionsområde sociala medier och till sin hjälp har hon ett råd bestående av tre kollegor som möts med jämna mellanrum för att tillsammans diskutera och initiera förbättringsområden. Ska vi köpa in ett nytt verktyg? Hur jobbar andra? Goda exempel? Vad händer i omvärlden? Vad kan vi göra bättre?

Innehåll

– Vi har idag snart 19 000 följare på Facebook och under 2020 ökade antalet följare med 150%. Facebook är vår primära kanal i sociala medier men vi har även Linkedin och Instagram.

– Vi har ett högt förtroende hos våra följare som vi vill vårda. Vi arbetar för att ha ett innehåll som är konkret, tydligt, lätt att ta till sig och relevant för många. Vi har en mjuk, varm och vänlig ton i sociala medier och vi använder ofta ungefär samma upplägg i våra inlägg för igenkänning. En rubrik som berör med emojis och ett citat innan själva texten.

– Under 2020 med en pandemi gjorde textplattan succé med viktiga meddelanden. Vi har under året också gjort många kampanjer med serieinlägg. Vi har hela tiden eftersträvat att vara så transparenta som möjligt och började tidigt redovisa statistik för vaccination, provtagning och smittoläget. Vi är också konsekventa och fortsätter rapporteringen oavsett om trenden är nedåtgående eller uppåtgående.

– Inlägg som går särskilt bra handlar om Corona och du som berörs. ”Nu gäller skärpta lokala råd för alla i Sörmland. Även dig.” Och inlägg där vi behöver hjälp från allmänheten. Genom att exempelvis komma till sjukhusen och hjälpa till att tillverka skyddsrockar till vården. Inlägg där vi berättar om konkreta insatser eller åtgärder som vi gör på olika sätt går också bra.

– Vi vill gärna ha våra egna medarbetare på bilderna. Det ska kännas lokalt, nära, autentiskt. Man ska känna igen miljön och kunna relatera till det man ser. Vårdens så kallade hjältar, som de helst inte vill kallas, gör alltid succé. Intensivvårdssjuksköterskan Eveline som pratade i sommar med P1 om hur situationen ser ut i vården med hennes bevingade ord; Fan ta er som inte följer riktlinjerna!

Foto: Facebook, Region Sörmland

Påverkan relaterat Schrems II-domen

– Det är en fråga som ger oss huvudvärk eftersom det inte finns konkreta riktlinjer att förhålla sig till. Jag har lagt många timmar på att forska och göra research i frågan och blir inte klokare. Jag uppfattar det som ett vakuum just nu i väntan på ett regelverk från EU-kommissionen. Vi bestämde att snabbt avveckla Google Analytics från de få webbplatser som använde det och istället använda svenskägda Vizzit över hela linjen som statistikverktyg. Vad gäller sociala medier stoppade vi ett tag nya konton som våra verksamheter ville skapa, men det kändes inte som en hållbar lösning som varken gör till eller från.

– Frågan är högaktuell just nu då vi önskar att testa ett verktyg för smidigare och effektivare hantering av kommentarer i sociala medier. Leverantören har sina servrar i Europa men ett antal underleverantörer i USA så det har blivit många samtal med leverantör och Informationssäkerhetsenheten. Via diverse dokument som företagsbestämmelser, klausuler och dataprocesseringsavtal har jag en förhoppning om att vi kan komma i box.

Social Media Management och relevant kompetens

– Vi har i dagsläget ingen djupgående strategi för arbetet med sociala medier. Jag kan däremot se ett behov av en långsiktig målbild med en tydlig riktning för hur arbetet ska utvecklas. I och med att vi har många medarbetare som arbetar i redaktionsråden bygger vi utveckling och kvalitet tillsammans över tid. Styrkan är att vi alltid arbetar i team med inlägg och stöter, blöter och diskuterar. Jag tror att det är viktigt att med jämna mellanrum omvärdera inarbetade sätt att jobba med innehåll och förnya tankebanorna.

– Förutom att vara en riktigt duktig storyteller tänker jag att det handlar dels om omvärldsanalys och lyfta blicken, dels om örat mot marken. Man behöver kontinuerligt göra sin research och scanna av vad som händer i omvärlden, likväl som att lära av andras goda och dåliga exempel och dra nytta av lärdomarna. Varför blir ett inlägg framgångsrikt och engagerar många? Hur kan vi applicera framgångsexemplen hos oss? Att anamma tekniska möjligheter som stöttar arbetet. Men också att kunna sin organisation, vara nyfiken och ställa frågor. Att fånga in ögonblicksbilder av vardagen likväl som i kris.

Hur följer ni upp resultat av er närvaro i sociala medier? Vilka verktyg använder ni? Har ni tydliga mål?

– Vi följer månadsvis upp arbetet genom en diskussion och reflektion där bägge redaktionsteamen deltar. Då går vi också genom hur statistiken ser ut. Vi använder oss av plattformarnas inbyggda verktyg och statistikfunktioner. Två gånger om året gör Linn en sammanställning av statistiken och gör en analysdragning för hela staben. Kommunikatör Emilia Gillström som är intresserad och kunnig inom normkreativ kommunikation presenterar också halvårsvis en normkritisk analys av hur det ser ut i våra inlägg. På så sätt lär vi oss ständigt och anammar insikterna till nästkommande inlägg.

– Vad gäller mål har vi medvetet undvikt att sätta mål för antal följare/gilla markeringar. Vi eftersträvar istället en hög interaktivitet och engagerade budskap och följer mer på innehållet. Den utmaning som vi förmodligen delar med övriga regioner handlar om att hitta nya följarskaror i och med att vårt uppdrag som region har förändrats och utvidgats med regionbildningen för drygt två år sedan. Tidigare var vi ett landsting med mestadels hälso- och sjukvård. Det är fortfarande vårt största uppdrag men vi arbetar också med kultur, utbildning och friluftsliv, hållbar regional utveckling och kollektivtrafik. Vi behöver bli mer attraktiva för personer som har andra intresseområden än hälso- och sjukvård. Där är vi inte riktigt än. Det är våra hälso- och sjukvårdsrelaterade inlägg som går bra. Vi funderar mycket på hur vi ska hitta nya kanaler och arenor och hur vi bättre ska styra vårt innehåll för de olika kanalerna, avslutar Linda.

Här hittar du Region Sörmland på Facebook

Under 2021 kommer fler tipsinlägg med röster och erfarenheter från bland annat banker, elhandelmyndighetersjukhus, regionerpolitik och telekom. Du hittar även inlägg från bland andra Livrustkammaren och f.d. partiledare Jonas Sjöstedt

För dig med specifikt intresse för vården i sociala medier vill jag tipsa om dessa inlägg med Akademiska sjukhusetAngereds Närsjukhus och Sahlgrenska Universitetssjukhuset.

Följ gärna Kommunikationsanalys på Facebook och LinkedIn för att säkra nya insikter om effekter i sociala medier och social media management.

Behöver du och/eller er organisation ett bollplank eller stöd för ert arbete och resultat i sociala medier? Välkommen att höra av dig.

Må gott,

Lars

Dela gärna, ange: Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se)

Foto: Region Sörmland 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.