Sociala medier: PRV vill vara en entusiasmerande pedagog

Foto: PRV LinkedIn-inlägg

Under 2020 utökade Kommunikationsanalys sin blogg med ett flertal nya och intressanta branscher för bevakning och analys av deras framgång och närvaro i sociala medier, däribland myndigheter. Här hittar du tidigare resultat och relaterad inspiration för landets statliga myndigheter i sociala medier.

Kommunikationsanalys vill även inspirera genom att möjliggöra tips från digitala varumärken som antingen förekommer på de olika topplistor för sociala medier som bloggen lyfter, eller som belyser den vardag som ansvariga för sociala plattformar möter. En samlingsplats för professionella med #tipsfrånverkligheten.

Denna gång delar Johan Eklund, kommunikatör med ansvar för sociala medier vid PRV – Patent- och registreringsverket, sina tankar om hur myndigheten arbetar med sociala medier för att nå framgång samt hantera uppföljning.

Johan Eklund, PRV. Foto: Andreas Slättner

Vad vill PRV uppnå med sin närvaro i sociala medier?

– I korthet att förklara hur vi på PRV kan hjälpa dig som har en bra idé och varför det är viktigt för Sverige. Jag ser vår roll som en entusiasmerande pedagog, skulle jag säga.

– PRV har uppdraget att sköta frågor kring patent, upphovsrätt, varumärkes- och designskydd, men faktiskt även ansvaret för att höja kunskapen hos allmänheten generellt i frågorna. PRV hjälper de med bra idéer och uppfinningar att ta hand om dem på bästa sätt. Immaterialrättsligt är det jätteviktigt för företagen och därmed också för Sverige. Sociala medier är ett bra verktyg för att på ett pedagogiskt sätt kunna nå många med det budskapet. 

– I sociala medier vänder vi oss både till de experter som vi arbetar med dagligen, och till allmänheten där många inte ens vet vad PRV står för, eller skillnaden på ett varumärke och en logotyp till exempel.

PRV instagram. Foto: Montage,cred Kenneth Schulze, Parkhannah

Hur resonerar och agerar ni för ett lyckat upplägg? 

– Sociala medier är en central del i myndighetens kommunikation som ledningen satte ökat fokus på under 2020. Vid sidan om webben är sociala medier vår största kontakt med kunder och allmänhet för att kunna uppfylla vårt myndighetsuppdrag – att höja kunskapen kring våra frågor. De handlar om hur Sverige kan bli mer konkurrenskraftigt genom att svenska företag blir medvetna om, och skaffar sig en strategi för immateriella tillgångar så som patent, varumärken, design och upphovsrätt.

– PRV finns på LinkedIn, Facebook, Instagram, YouTube och Twitter. LinkedIn ser vi som vår viktigaste kanal eftersom det är en plattform som passar våra budskap och erbjudanden mot till exempel små- och medelstora företag. Det är också vår viktigaste kanal när det gäller employer branding och rekrytering, vilket sker i tätt samarbete med HR.

– Mitt ansvarsområde är sociala medier. Det är även jag som hanterar inkorgen av kommentarer, men på grund av offentlighetsprincipen och problem att arkivera sådan konversation, hänvisar vi oftast till vår Kundsupport om det inte är enkla småfrågor. För verktyg relaterat sociala medier tycker jag om att arbeta i Basecamps kalender kombinerat med Sprout Social för rapportering och publicering.

– Verkligheten för många social media managers är att man förväntas vara lite allkonstnär. Både att ha ett strategiskt tänk kring varumärket du arbetar med – och hur innehållet kan bygga berättelsen kring det, plus att du förstås måste arbeta taktiskt, det vill säga anpassa dig efter plattformarna och vara bekväm med bild- och videoteknik. Dessutom behöver du kunna sponsra inlägg. Men viktigast är nog att du tycker om kreativt skapande i text och bild.

– Vi är sju personer som har ett stående redaktionsmöte på onsdagar där vi spånar kring den redaktionella kalendern. Alla har olika ansvarsområden som täcker myndighetens all kommunikation så som marknadsföring, event, webb, internkommunikation, press och sociala medier. Här uppstår Idéer eller hanteras de Idéer som dimper ned från andra kollegor.

– Vi har upphandlade byråer som vi använder till kampanjer eller mer avancerade produktioner. Men eftersom vi är en relativt liten myndighet med begränsade resurser, gör vi väldigt mycket innehålls-arbete själva. Eftersom vi bland annat har ansvar för att utbilda i upphovsrätt, är vi noga med bildhantering och har bland annat byggt upp en liten bildbank ihop med fotografer.

Storytelling, innehåll och inspiration

– Jag tror inte att vi skiljer oss från någon annan organisation när det gäller vad som funkar. Målet är förstås att lyckas knyta vårt ämne till något som är aktuellt, på ett sätt som är informativt, eller åtminstone charmigt. Jag själv kommer från kundtidning-sidan från början, och folk vill fortfarande höra spännande berättelser, gärna berättade av människor. Så ett gyllene snitt är väl när vi hittar en passionerad person som kommit på en smart idé, sökt till exempel patent eller designskydd, och på så sätt gjort vår värld lite, lite bättre. Sedan får det gärna vara snyggt rent visuellt. Det finns en anledning till att det är ansikten på magasinomslag. Vi dras till dem. Så om du ska säga något – ta gärna hjälp av en person för att göra det. Jag gillar det redaktionella anslaget och hänvisar gärna till längre artiklar på vår webb. 

– På PRV har vi den stora förmånen att ha experter inom en myriad spännande tekniska områden tillhands i huset. Det vi sysslar med både avspeglar samhället i stort och vart det är på väg, i form av varumärkesansökningar till exempel, men ger även en inblick i framtiden. Vilken teknik kommer vi att få se om några år när patenten är godkända och produkter kan börja komma ut på marknaden? Det gör det till en extremt tacksam arbetsplats för någon som är på jakt efter bra innehåll.

– Världen står inför stora utmaningar inom det medicinska området och när det gäller klimatet. En del av svaret på hur vi ska lösa det är genom att vara kreativa, att uppfinna saker. Där har PRV en central roll att spela, eftersom uppfinningar inte uppstår av sig själv, utan finansieras fram och då krävs det att man har koll på sina immateriella tillgångar. Det gör mitt arbete meningsfullt.

Foto: PRV Facebook-inlägg

– Vad gäller inspiration tycker jag att Tullverket är grymma på bra berättelser. Statistikmyndigheten SCB är ett bra exempel på några som hittat en extremt tydlig grafisk profil och egen röst. På humorsidan känns Livrustkammaren obligatorisk att nämna fortfarande. Jag får även mycket inspiration från poddar och nyhetsbrev. Där måste jag ge en eloge till webbyrån Bazookas långsiktiga content-satsning.

Hur följer ni upp resultat av er närvaro i sociala medier? Vilka verktyg använder ni? Har ni tydliga mål?

– Vi använder Sprout Social för publicering och utvärdering månadsvis. Det ger oss möjlighet att lära oss vad som funkar. För att organisera den redaktionella kalendern använder vi Basecamp.

– Målen just nu fokuserar på kvalitet: vi tittar på engagemang/inlägg, visningar/inlägg och nya följare. Eftersom arbetet i sociala medier är ett maraton och inget sprintlopp sponsrar vi löpande inlägg som vi märker går bra. Vi har mål på visningar vad gäller sponsringen. Varje månad följer vi upp och går igenom siffrorna, avslutar Johan.

Här hittar du PRV på Facebook.

Under 2021 kommer fler tipsinlägg med röster och erfarenheter från bland annat banker, elhandel, myndigheter, sjukhus, regioner, politik och telekom. Du hittar även inlägg från bland andra Livrustkammaren och f.d. partiledare Jonas Sjöstedt

Här hittar du senaste resultaten för (statliga) myndigheter i sociala medier.

För dig med specifikt intresse för myndigheter i sociala medier vill jag tipsa om bloggens flertal inlägg från olika statliga myndigheter, som dessa med Polisen och Pensionsmyndigheten.

Följ gärna Kommunikationsanalys på Facebook och LinkedIn för att säkra nya insikter.

Behöver du eller din organisation ett bollplank eller stöd vad gäller sociala medier? Välkommen att höra av dig.

Må gott,

Lars

Dela gärna, ange: Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se)

Foto: PRV, Kenneth Schulze, Parkhannah

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.