Sveriges telekombolag i sociala medier – kvartal 4 2020

Telia Sverige säkrade högst effekt i sociala medier under fjärde kvartalet – och därmed hela 2020. Teleoperatörerna ökade sin innehållsaktivitet i sociala medier. Två av fyra operatörer hade över 90 procents responsgrad: högst hade åter Telenor Sverige på Facebook. Kvartalets kortaste svarstid uppvisade Tele2 på Twitter. Högst tillväxt uppvisade åter Tre Sverige på Instagram. Flest inlägg gjordes av Telia Sverige på Twitter. Telia Sverige säkrade både högst andel positivt och negativt sentiment.

I mars 2020 släppte Kommunikationsanalys den första analysen över de fyra stora teleoperatörerna i sociala medier med fokus helårsresultat 2019 som utgångspunkt inför resultat 2020. Att döma av besöksantal är telekom en bransch som intresserar många – och som mottagits väl av er läsare. Tack!

Detta är fjärde kvartalets resultat över närvaro och effekter 2020; tidigare effektanalyser och branschrelaterade #tipsfrånverkligheten för telekom hittar du här.

Telekom i sociala medier fjärde kvartalet 2020

Sett till fjärde kvartalet 2020 är det åter Telia Sverige som sammantaget säkrat högst effekt i sociala medier. Detta kvartal tog dock inte bolaget samtliga förstaplatser utan Tre Sverige säkrade en av förstaplatserna.

Telenor Sverige har i denna effektkontext störst störst utmaningar på Instagram och YouTube vid jämförelse.

Vad menar jag då med effekt? Min kommunikativa utgångspunkt är att effekt är en mix av räckvidd, engagemang och varumärkeskännedom. Hur närvaron stöttat affärsmålen kan endast företagen själva besvara. 

Här är det samtidigt viktigt att komma ihåg att en underliggande sentiment-analys vanligtvis inte finns kopplad till denna data. Vilket innebär att ett varumärkes genomslag baserat på engagemang kan baseras på både positivt och negativt engagemang. Därför har jag introducerat faktor sentiment, alltså mätning av positiv, neutral eller negativ inställning (värdeord). Dessa resultat redovisas separat längre ned.

Effektanalysen baseras på data från tre helt olika verktyg som var för sig samlat och viktat underlag från de fyra plattformarna (Facebook, Twitter, Instagram och YouTube). 

Topp 3-operatör och plattform – Facebook, Twitter, Instagram och YouTube

Telia Sverige tog detta kvartal inte samtliga första placeringar på hos de olika verktygen på samtliga plattformar. Tre Sverige säkrade istället en av förstaplatserna. Telenor Sverige placerade sig inte bland topp 3 på Instagram samt YouTube.

  • Facebook
    • Engagemang: Telia Sverige, Telenor Sverige och Tele2 Sverige 
    • Influens: Telia Sverige, Telenor Sverige och Tele2 Sverige
    • Poäng: Telia Sverige, Tele2 Sverige och Telenor Sverige 
  • Twitter
    • Engagemang: Telia Sverige,  Tre Sverige och Telenor Sverige
    • Influens: Tre Sverige, Telia Sverige och Telenor Sverige 
    • Poäng: Telia Sverige, Telenor Sverige och Tre Sverige
  • Instagram
    • Engagemang: Telia Sverige, Tre Sverige och Tele2 Sverige
    • Influens: Telia Sverige, Tre Sverige och Tele2 Sverige
    • Poäng: Telia Sverige, Tre Sverige, och Tele2 Sverige
  • YouTube
    • Poäng: Telia Sverige, Tre Sverige och Tele2 Sverige

Aktivitet

Hur aktiva är Sveriges teleoperatörer? Om vi med aktiva menar antal inlägg var det åter Telia Sverige på Twitter som gjorde flest inlägg: 987 (959) stycken under kvartalet, eller 329 (320) stycken per månad. 

Tvåan Telenor Sverige på Twitter gjorde 266 (143) inlägg och trean Tre Sverige på Twitter 78 (53) inlägg under kvartalet. Twitter är därmed den plattform där bolagen visade högst aktivitet.

De fyra stora inom telekom gjorde i snitt 130 (107) inlägg per kvartal sammantaget Facebook, Twitter och Instagram, det vill säga 43 (37) stycken per månad. Denna blogg har rekommenderat minst ett inlägg per dag, vilket operatörerna klarar med marginal. Teleoperatörerna har som synes en relativt hög nivå av aktivitet i sina sociala kanaler, om än att det varierar mellan operatörer och plattformar.

De tidigare kvartalens minskning av antalet inlägg avtog och fjärde kvartalet uppvisade en ökning.

Verktyg

Analyserade plattformar är Facebook, Twitter, Instagram och YouTube.

Till hjälp för dataunderlag står dataanalysföretagen Bumblewing (influens), Notified (engagemang och sentiment) och Smampion (poäng).

Notera att för faktorer engagemanginfluens och sentiment har effekter på tre sociala plattformar utvärderats – Facebook, Twitter och Instagram, medan för faktor poäng utgör fyra plattformar underlag – Facebook, Twitter, Instagram samt YouTube. 

Utfall kvartal 4 2020 

Influens

För faktor influens syns i en och samma graf tre plattformar (Facebook, Twitter och Instagram) och samtliga fyra teleoperatörer. Det vill säga 12 sociala sidor. Verktyget Bumblewing har i aktivt läge mouseover som då gör att de olika placeringarna per operatör enkelt visar relaterad data. 

Telia Sverige på Facebook var den operatör och plattform som säkrade nästan en tredjedel av all influens bland telekomoperatörer under fjärde kvartalet 2020.

Telekombolag i sociala medier – Telia, Telenor, Tele2 och Tre – influens kvartal 4 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing

En teleoperatör i form av Telia Sverige står sammantaget för 52,9 (71,6) procent av totalen möjlig influens, en minskning över tid. 

Om vi jämför andel sidor inom gruppen Övriga, 21,9 (15,9) procent, kan vi se att den andelen fortsätter öka varför tydligt att fler sidor ökat sin del av totalen influens. Ett ökat fokus från fler teleoperatörer på flera plattformar?

Av bilden nedan framgår tydligt Telia Sveriges höga aktivitet på Twitter vs hur andra plattformar lyckats skapa engagemang på inlägg.

Telekombolag i sociala medier – Telia, Telenor, Tele2 och Tre – postengagemang kvartal 4 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing

Poäng

I verktyget för poäng som omfattar fyra plattformar (Facebook, Twitter, Instagram och YouTube), säkrade åter Telia Sverige på Twitter högst poäng under kvartalet.

Telekombolag i sociala medier – Telia, Telenor, Tele2 och Tre – poäng kvartal 4 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Smampion

Mätpunkter – kvartal 4 2020

Mätpunkter Facebook, Twitter, Instagram och YouTube

Under kvartalet tappade Telenor Sverige följare på YouTube samt Tele2 på Twitter. Förändring på mycket låga nivåer.

Vid ändring från föregående kvartal inom parentes:

  • Störst: Telia Sverige på Facebook
  • Högst viralitet: Tre Sverige på Twitter (Telia Sverige på YouTube)
  • Flest inlägg per dag: Telia Sverige på Twitter
  • Högst tillväxt: Tre Sverige på Instagram
  • Högst engagemangsgrad Facebook (7-dagar): Tre Sverige på Facebook
  • Högst engagemangsgrad Twitter, Instagram och YouTube (28-dagar): Telia Sverige på Instagram
  • Kortast svarstid: Tele2 på Twitter 205 minuter (Tele2 på Twitter 201 minuter)
  • Högst responsgrad: Telenor Sverige på Facebook 95,5 procent (Telenor Sverige på Facebook 100 procent)

Nedan har jag lyft ut underlag för kvartalets tio främsta poängbaserade telekomsidor i sociala medier.

Telekombolag i sociala medier – Telia, Telenor, Tele2 och Tre – urval mätpunkter kvartal 4 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Smampion

Engagemang och poster

För faktor engagemang syns i samma graf tre plattformar (Facebook, Twitter och Instagram) och samtliga fyra teleoperatörer. Det vill säga 12 sociala sidor. Verktyget Notified har i aktivt läge mouseover som då gör att de olika placeringarna per operatör enkelt visar relaterad data. Telia Sverige på Facebook (Telia Sverige på Twitter) var den operatör och plattform som säkrade högst engagemang bland telekomoperatörer under kvartalet.

Telekombolag i sociala medier – kvartal 4 2020 Facebook, Twitter, Instagram engagemang. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Notified

Flest inlägg gjorde Telia Sverige på Twitter.

Telekombolag i sociala medier – kvartal 4 2020 Facebook, Twitter, Instagram poster. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Notified

Sentimentanalys kvartal 4 2020

För många professionella inom kommunikation är det intressant att inte enbart få veta ATT något sagts utan även VAD och HUR. Sentimentanalys är en bit på vägen vad gäller HUR, om än långt ifrån utan utmaningar. 

Kommunikationsanalys har för de fyra teleoperatörerna valt att sammanställa uppmätt nivå av positivt vs negativt sentiment i procent (resterande procent är neutralt). Detta för att få en känsla för omvärldens inställning till varumärket och dess tjänster, produkter och service. 

Resultat av sammanlagt högst andel positivt sentiment ger fördelningen (föregående kvartal inom parentes):

  1. Telia Sverige 122 (89) procent
  2. Telenor Sverige 115 (49) procent
  3. Tele2 Sverige 92 (50) procent
  4. Tre Sverige 65 (92) procent

På bas av sammanlagt högst andel negativt sentiment, blir fördelningen (föregående kvartal inom parentes):

  1. Telia Sverige 76 (89) procent
  2. Tre Sverige 73 (67) procent
  3. Tele2 Sverige 72 (79) procent
  4. Telenor Sverige 71 (75) procent

Mest framgångsrika inlägg kvartal 4 2020

I verktygen är det både Telia Sverige och Tre Sverige som placerar sig bland topp 3-inlägg, på plattformar Facebook, Twitter och YouTube.

Telekombolag i sociala medier – Telia, Telenor, Tele2 och Tre – bästa inlägg kvartal 4 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing
Telekombolag i sociala medier – Telia, Telenor, Tele2 och Tre – bästa inlägg kvartal 4 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Smampion

50 vanligast förekommande ord

Bland teleoperatörerna var de vanligast använda orden jul, iPhone och tillsammans. Förra kvartalet var det teliasommar och bra.

Telekombolag i sociala medier – Telia, Telenor, Tele2 och Tre – vanligaste ord kvartal 4 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Smampion

Stämmer din uppfattning och känsla för teleoperatörernas närvaro och effekt i sociala medier med ovan analys? Något som förvånade? Någon insikt?

Nästa kommunikativa effektanalys för telekom kommer i april/maj 2021. Följ gärna Kommunikationsanalys på Facebook och LinkedIn för att säkra nya uppdateringar.

Vill du ha ett bollplank för att diskutera och analysera dina/era resultat och strategi i sociala medier? Välkommen att höra av dig

Må gott,

Lars

Dela gärna, ange: Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se)

Datakällor: BumblewingNotified och Smampion

Urval: Kommunikationsanalys lyfter kvartalsvis hur de fyra stora varumärkena, Tele2/Telenor/Telia/Tre, inom telekom i Sverige levererar och säkrar närvaro och effekt i sociala medier. Det är respektive operatörs sociala huvudsidor som mäts, och inte undervarumärken som t.ex. Comviq, Halebop och Hallon i dessa analyser. 

Definition av influens

Definition av sentiment (Notified): ”En dator värderar olika ord från 1 till 100 utifrån hur positiva vs negativa de är. ”Våld” anses exempelvis vara ett negativt ord, medan ”fint” är ett positivt. Efter det analyseras varje artikel/post i sociala medier. Om artikeln har flest negativa ord markeras den som negativ. Har den flest positiva ord markeras den som positiv. Om inga direkt värdeord används eller om det är väldigt jämt mellan positiva och negativa ord så blir det neutral. Sen kan man även själv markera en artikel som positiv, negativ eller neutral om man anser att datorn tolkat innehållet fel. Datorn lär sig då dina justeringar och blir med tiden ännu bättre på sentiment. Viktigt att komma ihåg är att sentiment inte fungerar på ironi eller liknande, utan den sortens inlägg får man justera manuellt för att få mer träffsäker statistik.”

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.