Sveriges 21 regioner i sociala medier – kvartal 4 2020

Region Skåne, Region Kalmar län och Region Stockholm var kvartalets bästa regionsidor på Facebook. Sveriges regioner gjorde under fjärde kvartalet en aktivitetsökning till i snitt 34 inlägg per månad på Facebook. Region Stockholm gjorde 96 inlägg per månad. Kortast svarstid uppvisade Region Halland med 21 minuter. En region hade 100 procents responsgrad på Facebook. Under kvartalet gjorde samtliga 21 regioner inlägg på Facebook. Innehåll relaterat pandemin dominerade åter inlägg med mest effekt. Region Skåne samt Region Västmanland gjorde kvartalets mest effektiva inlägg.

2020 utökade Kommunikationsanalys sina effektanalyser i sociala medier till att omfatta skattefinansierade verksamheter som Sveriges kommuner, länsstyrelser, myndigheter, regioner och sjukhus. En anledning till detta nya fokusområde var pandemin och samhällets tydliga behov av information och fakta, där sociala medier fyller en viktig roll som nyhetskälla för många.

Dessa nya effektanalyser har tagits emot med stort intresse. En anledning verkar vara att just uppföljning av sociala medier är ett område som hittills inte fått mycket utrymme internt, om beroende på resurser, kompetens eller annat. Oavsett, tack för återkoppling och inspirerande engagemang.

Pandemikommunikation och digital kompetens

I december släpptes Svenskarna och internet 2020 där vi bland annat kunde läsa att vår användning av sociala medier under pandemin ökat med 7 procent i jämförelse med samma period 2019. 89 procent av internetanvändarna använde därmed sociala medier. Detta resultat, sammantaget med Reuters Institute Digital News Report 2020 vilken visar att 32 procent har Facebook som nyhetskälla, ger tydliga indikationer på de sociala plattformarnas vikt för organisationers kommunikativa framgång.

Sveriges kommunikatörer ger den 9 februari ett gratis webbinarium tillsammans med Internetstiftelsen vid namn Instagram, Youtube, Twitch eller Reddit – hur ska en kommunikatör tänka? Bra tips för dig som planerar att utöka/ändra er närvaro till flera sociala plattformar.

Även fjärde kvartalet var pandemikommunikation det som skapade mest intresse bland regionernas kommunikation. Till inspiration relaterat pandemikommunikation har analysföretaget Smampion sammanställt ett antal corona-inlägg från landets kommuner, vilka under förra året skapade stor spridning och engagemang på Facebook. 

Dataanalysföretaget Socialbakers har satt samman Healthcare and Social Media: The 2020 Overview and beyond, vilket fokuserar på läkemedelsbolag, men som ändå kan ge relaterade tankar och inspiration.

Digital kompetens

En genomtänkt och väl paketerad digital närvaro är som bekant av stor vikt för att lyckas nå ut med sina budskap i sociala medier. Samtidigt kan vi läsa att digital kompetens generellt är en bristvara inom offentlig sektor. Vad gäller digital kommunikation möter jag samtidigt fler och fler med titeln ”digital kommunikatör”. 

Vad innebär då detta? ”Det beror på”, verkar vara svaret. Som ett kompetensexempel kan vi för digital kommunikation utgå ifrån funktionen Social Media Management, som för sociala medier omfattar arbetet Före-Under-Efter, eller omskrivet: Kreativa processer-Kanalpaketering/-publicering-Kundservice samt analys. Vilka i sig kan ses som flera olika kompetenser.

Jag ser ibland vid rekrytering att en digital kommunikatör ofta förväntas klara hantera hela processen med sociala medier – inklusive annonsering. Utöver detta även både externwebb och intranät, och därtill gärna även nyhetsbrev, sökord osv.osv. Gärna med en förståelse för och kunskap om juridiska aspekter. Dessa krav är särskilt tydliga hos mindre organisationer med färre resurser. 

Från mitt perspektiv är detta både tunga och stora kompetenskrav, vilka jag har svårt att se hur en person kan leverera på med hög kvalitet genomgående. Jag ser samtidigt att större organisationer har delat upp dessa roller med specificerad kompetens och funktioner. Vilket, för att återknyta till sociala medier, är betryggande att se att begreppet förstås omfatta en stor bredd av kompetenser.

Vad gäller de kommunikativa delarna av arbetsprocessen Före-Under-Efter är de indikationer jag får vad gäller uppföljning, att den ofta blir sekundär eller bristfällig. Detta då fokus ligger på produktion och publicering – samt kanske därtill även hantera digital kundservice. Förhoppningsvis ger denna blogg stöd och inspiration vad gäller att säkra en bra kompetenskedja för de sociala plattformarna, både för rekryterande chefer samt för kanske överbelastade medarbetare. Ett stabilt och hållbart social media management helt enkelt.

Schrems II-domen samt medier på nätet

Förra kvartalet berörde jag Schrems II-domen som skapat oklarhet om vad som kommer att gälla för innehåll i sociala medier. Och därmed hur det kommer att påverka budskapsflödet i sociala medier. Jag förmodar att de flesta större organisationer börjar få planer runt hur förhålla sig till detta, med nära samverkan mellan kommunikation och juridik. Här kan du läsa vad Integritetsskyddsmyndigheten (före detta Datainspektionen) säger om påverkan av Schrems II-domen, med frågor och svar. För dig som vill få detta tydligare förklarat utifrån ett marknadsperspektiv ger IFI kursen Schrems II och dataöverföring – vad gäller vid marknadsföring och digital kommunikation

En aktuell lösning i praktiken på Schrems II-domen ger Jönköpings kommun. Läs gärna även Pensionsmyndighetens tankar i frågan.

Relaterat Schrems II-domen har företaget Webperf gjort ett test av verktyg använda för webbanalys i offentlig sektor, som till exempel Google Analytics. De har undersökt 623 webbplatser inom offentlig sektor och resultaten hittar du här.

Relevant och bra paketerat innehåll är som bekant en viktig faktor för att nå och säkra effekt i sociala medier. Ifall innehållets format utgör sändning eller publicering på internet kan dessa tips från Myndigheten för press, radio och tv vara bra att känna till.

Publicering av innehåll

Det är glädjande se alla läsare av bloggens #tipsfrånverkligheten där Kommunikationsanalys bjuder in utvalda varumärken att berätta om sitt arbete med sociala medier. Bakgrunden till dessa inlägg kommer från egna erfarenheter av att ha byggt upp en global koncernnärvaro i sociala medier på 00-talet, då ingen info fanns – och hur mycket tillgång till kompetens och inspiration skulle betytt. Och som fortfarande är mycket efterfrågat.

Något jag brukar lyfta i dessa inlägg är hur arbetet med plattformarna planeras. Det är en fråga som jag även ställer vid uppdrag när jag stöttar organisationer med sociala medier. Och här förekommer hela bredden från ren ad hoc till digitala redaktionella årsplaneringshjul.

Bilden nedan visar hur en planerad Social Media Week kan se ut på bas av aktivitet på flera sociala plattformar. Det jag tycker du särskilt ska notera är dels fördelningen av postning över hela dygnet, dels över hela veckan. Ett arbetssätt jag själv använt sedan många år.

Social Media Week. Källa: Blog 2Social by Adenion

Regionernas aktivitet på Facebook

Landets samtliga 21 regioner har sidor på Facebook och samtliga var aktiva under kvartalet. Den region som är störst på Facebook är Region Skåne med nästan 32 000 (28 000) följare. Regionen har uppvisat en tydlig tillväxt senaste halvåret.

Hur aktiva var landets regioner? Om vi med aktiva menar antal inlägg var det åter Region Stockholm som under kvartalet gjorde flest inlägg: 287 (274) stycken eller 96 (91) stycken per månad.

Tvåan, Region Kalmar län gjorde 176 (163) stycken och trean, Region Västernorrland gjorde 152 (176) stycken under kvartalet, motsvarande 59 (54) stycken respektive 51 (59) stycken per månad. 

Regionsnitt – aktivitet

De 21 regionerna gjorde i snitt 101 (87) inlägg under kvartalet dvs. 34 (27) inlägg per månad.

Detta antal kan jämföras med landets kommuner som i snitt gjorde 30 (22) inlägg per månad samt (statliga) myndigheter som gjorde 39 (32) stycken per kvartal under samma period. 

Denna blogg har tidigare som utgångspunkt rekommenderat minst ett inlägg per dag vilket regionerna nu uppfyller. Flödet ska givetvis vara relevant för följarna samt stötta organisationens uppdrag. Även viktigt med resurser för att ta hand om effekterna. Med tanke på den bredd av verksamheter som en region omfattar, samt nu aktuellt pandemiintresse, borde inte brist på innehåll vara en anledning till återhållsamhet. 

En fråga av intresse är om syftet med närvaron är information till eller kommunikation med allmänhet och skattebetalare? En fråga jag hoppas kunna belysa genom kommande #tipsfrånverkligheten från intressanta verksamheter.

Region Stockholm gjorde tre gånger så många inlägg som snittet, motsvarande tre inlägg per dag. I andra änden ser vi Region Västmanland med 33 inlägg för hela kvartalet dvs. 11 inlägg per månad på Facebook.

Om vi tittar på kvartalets etta i influens, Region Skåne, har de ”endast” gjort 121 (63) inlägg under kvartalet, eller 40 (21) stycken inlägg per månad, men ändå lyckats säkra högst influens. Mycket på bas av en stor mängd reaktioner på sina inlägg. Värt att kolla in vad de gjort och hur de paketerat sitt innehåll för att uppnå denna effekt. Intressant notera att regionen i stort fördubblade sin aktivitet i jämförelse med föregående kvartal.

Verktyg

Kommunikationsanalys har för denna effektanalys av regioner i sociala medier tagit stöd av två svenska dataanalysföretag. Dels Bumblewing med faktor influens, dels Smampion, med faktor poäng. Endast en social plattform, Facebook, analyseras i nuläget. Fler plattformar och/eller faktorer kan tillkomma. Inom kort kommer en motsvarande kvartalsanalys för landets sjukhus.

Facebook – topp 5-region per verktyg

Som bekant är en del av bloggens syfte att lyfta och visa på olika verktyg som hjälper presentera och tolka data från sociala medier. Olika verktyg som hanterar och viktar data från sociala plattformar på olika sätt. Det är viktigt som ansvarig för uppföljning att komma ihåg är att det resultat som visas i egna (externa) verktyg kanske inte ger samma bild som andra verktyg presenterar. Därav att denna blogg helst gör analys baserad på minst två verktyg för att säkra reliabilitet vad gäller effekt. 

Nedan är kvartalets topp 5-regioner baserat på två verktygs resultat, vilka detta kvartal inte ger någon enad första plats eller exakt matchning vad gäller regionernas sidor och rankning. Däremot har båda verktygen samma tre regioner bland sina topp 5: Skåne, Kalmar län och Stockholm. 

  • Facebook
    • Influens
      1. Skåne 
      2. Kalmar län
      3. Västernorrland
      4. Stockholm
      5. Örebro län.
    • Poäng
      1. Blekinge
      2. Kronoberg
      3. Skåne
      4. Stockholm
      5. Kalmar län.

Kvartal 4 2020 – regioner på Facebook

Andel influens

Fem regioner säkrar nästan hälften av total andel regioninfluens medan resterande 16 regioner delar på resten i gruppen Övriga. Region Skåne säkrar själv över en femtedel av totalen influens.

Övriga utgjorde detta kvartal 50,3 (52,9) procent; ett visst tapp till de fem dominerande regionerna med andra ord.

Region Skåne är åter den region som fått högst antal reaktioner totalt och per inlägg. Av de tre regioner som gjorde flest inlägg, åter Stockholm/Kalmar län/Västernorrland, återfanns samtliga tre även bland topp 5 vad gäller influens.

Sveriges regioner i sociala medier Facebook – fjärde kvartalet 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing

Andel engagemang

I denna visualisering kan vi tydligt se hur Region Stockholm åter står ut vad gäller antal inlägg, medan Region Skåne med/trots färre inlägg lyckats säkra högst antal reaktioner på sina inlägg.

Merparten regioner återfinns i nedre vänstra hörnet med både låg aktivitet samt lågt antal reaktioner på innehåll.

Regioner i Sverige – sociala medier. Andel engagemang på poster – fjärde kvartalet 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www..kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing

Poäng

Enligt Smampions poängsbaserade verktyg var kvartalets fem främsta regionsidor Blekinge, Kronoberg, Skåne, Stockholm och Kalmar län.

Regioner i sociala medier – poäng kvartal 4 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Smampion

Mätpunkter Facebook

Samtliga 21 regioner får godkänd Facebook-närvaro enligt Smampions poängskala. Ingen region tappade följare under kvartalet.

Ett urval mätpunkter (vid ändring föregående kvartal inom parentes):

  • Störst: Region Skåne
  • Högst viralitet: Region Västmanland (Region Norrbotten) 
  • Flest inlägg per dag: Region Stockholm
  • Högst tillväxt: Region Kalmar län (Region Dalarna)
  • Högst engagemangsgrad (7-dagar): Region Sörmland (Region Norrbotten)
  • Kortast svarstid: Region Halland 21 minuter (Region Kronoberg 549 minuter)
  • Högst responsgrad: 100 procent uppvisade en (två) regioner: Region Blekinge (Halland och Kronoberg)

Nedan syns kvartalets topp 10-poängbaserade regionsidor på Facebook: 

Regioner i sociala medier – mätpunkter, poängplats topp 10 regioner kvartal 4 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Smampion

Smampions poängskala (0-100) motsvarar följande betyg:

100: Perfekt
95 – 99: Världsklass
90 – 94: Mycket bra
80 – 89: Väldigt bra
65 – 79: Ett bra betyg
45 – 64: Helt ok
30 – 44: Ej godkänt
0 – 29: Underkänt

Bästa poster på Facebook – kvartal 4 2020

Kvartalets mest effektfulla inlägg placerade Region Skåne samt Region Västmanland bland topp 3 i båda verktygen. Samtliga inlägg med innehåll relaterat pandemin. Även Region Jönköpings län placerade sig i ett av verktygen.

Sveriges regioner i sociala medier Facebook – bästa inlägg fjärde kvartalet 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing
Sveriges regioner i sociala medier Facebook – bästa inlägg fjärde kvartalet 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Smampion

50 vanligast förekommande regionordval i sociala medier

Regioner i sociala medier – vanligaste ordval kvartal 4 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Smampion

Hur matchar dessa resultat din erfarenhet av regionerna på Facebook? Har du märkt någon skillnad på aktiviteten/innehållet/paketeringen före och efter pandemin i sociala medier? 

Följ gärna Kommunikationsanalys på Facebook och LinkedIn för att säkra nya insikter om effekter i sociala medier och social media management.

Nästa effektanalys för regioner i sociala medier kommer i april/maj 2021 för första kvartalet 2021.

Behöver du och/eller er organisation ett bollplank eller stöd för ert arbete och resultat i sociala medier? Välkommen att höra av dig.

Må gott,

Lars

Dela gärna, ange: Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se)

Datakälla: Bumblewing och Smampion.

Definition av influens.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.