Sociala medier: Sahlgrenska Universitetssjukhuset använder stories för folkbildning

2020 utökade Kommunikationsanalys med ett flertal nya och intressanta branscher för bevakning och analys av deras framgång och närvaro i sociala medier, däribland sjukhus. Här hittar du resultaten för landets sjukhus i sociala medier för fjärde kvartalet 2020.

Denna blogg vill även inspirera genom att möjliggöra tips från digitala varumärken som antingen förekommer på de olika topplistor för sociala medier som bloggen lyfter, eller som belyser den vardag som ansvariga för sociala plattformar möter. En samlingsplats för professionella med #tipsfrånverkligheten.

Denna gång delar Angelica Capitao Patrao, digital kommunikatör och samordnare vid Sahlgrenska Universitetssjukhuset, sina tankar om hur sjukhuset arbetar med sociala medier för att nå framgång samt hantera uppföljning.

Foto: Angelica Capitao Patrao, Sahlgrenska Universitetssjukhuset

Vad vill Sahlgrenska Universitetssjukhuset uppnå med sin närvaro i sociala medier?

– Vi vill finnas nära våra målgrupper, patienter, medarbetare, allmänhet och potentiella medarbetare, och ha en aktiv och öppen dialog. Vi fångar också upp frågor som engagerar och tar vår roll som folkbildare.

– Med vår närvaro delar vi berättelsen om Sahlgrenska Universitetssjukhus, all den magi som pågår innanför sjukhusväggarna, och visar hur vi är ett av landets ledande universitetssjukhus.  

Sahlgrenska Universitetssjukhuset – Folkbildande_stories

Hur resonerar och agerar ni för ett lyckat upplägg? 

– Det senaste året har vården och Sahlgrenska Universitetssjukhuset varit i allmänhetens fokus på ett sätt som vi aldrig tidigare har varit med om, samtidigt som informationsbehovet har varit större än vanligt. I sociala medier har vi spridit viktig information till patienter, medarbetare och allmänhet, gett nulägesbilder från covid-vården, uppmärksammat medarbetare och deras insatser, men också beskrivit utmaningar, visat hur sjukhuset hanterat rådande läge och uppmanat allmänheten till att ta ansvar för minskad smittspridning.

– Vi har en tydlig strategi som vi jobbar efter och följer kontinuerligt upp det innehåll vi delar för att ständigt nå bättre resultat. Vi befinner oss i ett sammanhang med mycket kompetens och utveckling, och det skapar stolthet att ta del av alla goda resultat, behandlingar och högkvalitativa vård som kommer patienterna till del. Sjukvården är en av våra viktigaste samhällsfunktioner, vilket märks inte minst nu under covid-19-pandemin. Allt detta mynnar ut i aktiviteter i våra kanaler. 

– På det stora hela är det våra medarbetare som står i frontlinjen, både i pandemin men också i våra sociala medier. Våra medarbetare är våra viktigaste talespersoner och ger en transparent, trygg och även personlig bild av det som sker innanför sjukhusets väggar och hur det är att arbeta här. Både på Instagram och Facebook ser vi att detta är ett lyckat koncept, men där vi på Facebook också ser att rollen som samhällsaktör är viktig. Detta har inte minst märkts under pandemin då sociala medier har varit några av våra viktigaste kanaler för att sprida samhällsviktig information och kunskap.

– Vi har också tagit vår roll som folkbildare och spridit kunskap med våra experter som finns inhouse och använt materialet i flera kanaler. Till exempel i mars när informationsbehovet om coronaviruset var som störst och vi gjorde ett antal poddavsnitt av Sahlgrenskapodden med Agnes Woldinfektionsläkare och virusexpert vilka kunde berätta det senaste vi visste om viruset och covid-19. Innehållet användes även i andra kanaler i form av filmer, stories samt artiklar i digitala magasinet Sahlgrenskaliv för att sprida kunskapen vidare. Ytterligare ett exempel är när diskussionerna och frågetecknen om vaccin var som allra störst i december, då följare kunde ställa frågor direkt till vår expert Magnus Gisslén i Instagram Stories, vilket sedan också mynnade ut i poddavsnitt. Stories är generellt en kanal vi använder mycket för att folkbilda, sprida kunskap och ha en dialog med våra följare.

– Vi har redaktionsmöte en gång i veckan där vi sätter den stora redaktionella planeringen för veckan, vad som är på gång och vad som ska publiceras i alla våra kanaler. Det är också ett tillfälle där vi spånar idéer och planerar för kommande aktiviteter. Vi har en stor flexibilitet i planeringen och det sker uppdateringar kontinuerligt, till exempel vid inspel från kollegor i våra dagliga morgonmöten eller vid händelser i omvärlden. 

– Jag har det övergripande ansvaret för våra sociala kanaler, men hela Kommunikationsavdelningen är involverade. Vi producerar och publicerar totalt cirka 20-25 inlägg per vecka för alla våra sociala medier-kanaler. Allt görs inhouse och vi använder ett gemensamt digitalt planeringsverktyg.

– Sahlgrenska Universitetssjukhuset finns på Facebook, Instagram, Twitter, Linkedin och på Vimeo, där vi finns under Västra Götalandsregionen. Ett av våra instagram-konton som också bör nämnas, och som vi är väldigt glada över, är forlossningen_ostra. Kontot ger en inblick i Sveriges största förlossningenhet, sprider kunskap om förlossningvård och drivs av medarbetare på Förlossningen. 

– Sjukhusets Linkedin har ett blandat innehåll och är en kanal där Kommunikation och HR arbetar tillsammans. På Linkedin samsas jobbannonser med ett mer redaktionellt innehåll, till exempel från vårt digitala magasin Sahlgrenskaliv, som syftar till att främja arbetsgivarvarumärket. Eftersom endast en låg andel av de som arbetar i vårdnära yrken använder Linkedin, är våra målgrupper där främst chefer, forskare, ingenjörer och administrativ personal. 

– Det är också viktigt att kommunikationen i sociala medier samspelar med efterfrågan och aktuella händelser i samhället, samt aktiviteter i andra kanaler, som till exempel Sahlgrenskaliv eller pressaktiviteter. Där är Twitter en effektiv kanal för oss där vi bidrar till samhällsdebatten genom kunskap, fakta och synliggöra sjukhusets experter.

– Vad gäller kommentarer och frågor på våra inlägg kan det variera väldigt mycket. Under pandemin, både våren och hösten, har vi haft ett mycket större flöde av kommentarer och frågor än tidigare, vilket vi verkligen uppskattar då vi vill ha en dialog och samtal med våra följare. Som mest kan det handla om ett hundratal kommentarer om dagen. Målet är att svara så skyndsamt som möjligt, gärna inom timmen i de fall kommentarer och frågor kommer under kontorstider. Kommentarer och meddelanden kollas även av på kvällar och helger av den kommunikatör som är i beredskap.

– För att lyckas med sociala medier ser jag att det är viktigt att känna sina följare, vara människokännare och uppvisa lyhördhet. En stor del av arbete med sociala medier är så klart också statistik och reflektion, så att tycka om siffror och analys tror jag är viktigt för att kontinuerligt utveckla innehållet och kommunikationen med följare. 

Sahlgrenska Universitetssjukhuset – graf maj 2020

Hur följer ni upp resultat av er närvaro i sociala medier? Vilka verktyg använder ni? Har ni tydliga mål?

– Allt vi gör, både i sociala medier och andra kanaler, ska stödja våra övergripande kommunikationsmål, att stärka allmänhetens förtroende och öka den interna stoltheten. Det syftet ska ju även våra kommunikationsaktiviteter och innehåll tjäna. Rent konkret kan det till exempel handla om ett visst mått på engagemang, spridning, hur många vi når ut med och hur många som interagerar med oss. Det är också viktigt att vi når ut med rätt innehåll, vilket är något som vi har med oss när vi planerar våra kommunikationsaktiviteter. Detta följs också upp i vår månatliga analys och sammanfattning. 

– Följarantalet det senaste året har ökat med över 50 procent för våra sociala medier. Effekten syns även tydligt när det gäller räckvidd och engagemang, där vi har haft väldigt fina resultat det senaste året. 

– För uppföljning använder vi primärt plattformarnas egna verktyg. Vi har också nyligen börjat använda Agorapulse, vilket jag inte ännu har några erfarenheter att dela med mig av.

– Vi har en strategi med tydliga mål som vi jobbar mot, och det är något vi följer upp löpande och sammanfattar i en gedigen analys varje månad. Den här analysen görs av samtliga kanaler som vi kommunicerar i, både interna och externa, och blir sedan en del av vårt utvecklingsarbete, avslutar Angelica.

Sahlgrenska Universitetssjukhuset på Facebook.

Under 2021 kommer fler tipsinlägg med röster och erfarenheter från bland annat banker, elhandel, myndigheter, sjukhus, regioner, politik och telekom. Du hittar även inlägg från bland andra Livrustkammaren och f.d. partiledare Jonas Sjöstedt.

För dig med specifikt intresse för sjukhus i sociala medier vill jag tipsa om dessa inlägg med Akademiska sjukhuset och Angereds Närsjukhus.

Följ gärna Kommunikationsanalys på Facebook och LinkedIn för att säkra nya insikter.

Behöver du eller din organisation ett bollplank eller stöd vad gäller social media management? Välkommen att höra av dig.

Må gott,

Lars

Dela gärna, ange: Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se)

Foto: Sahlgrenska Universitetssjukhuset 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.