Politiska partier i sociala medier – januari 2021

Sverigedemokraterna dominerade sociala medier även i januari, följda av Socialdemokraterna. Partiernas innehållsaktivitet minskade på samtliga plattformar. Alla partier utom två uppvisade dialog på Facebook. Feministiskt initiativ presterade åter under medel samt tappade följare på flertalet plattformar. 

Summering januari

Även i januari har Sverigedemokraterna dominerat det politiska sociala medier-landskapet, åter följda av Socialdemokraterna. Sverigedemokraterna är det riksdagsparti som över lång tid uppvisat hög aktivitet vad gäller publicering av innehåll, därtill med en stor bas av följare. 

Effektanalysen baseras på flest och högst topp 3-placeringar på flertalet sociala plattformar, omfattande sammanvägda faktorer som influens, poäng och engagemang.

Aktuellt relaterat politisk kommunikation och sociala medier

Nedprioritering av politiskt innehåll. PC för alla skriver om ett test som Facebook nu ska göra i ett antal länder (ej Sverige) där nyhetsflödet kommer att innehålla mindre mängder politiskt innehåll. En förändring att hålla ögonen på ifall det även införs här – inte minst då Sverige som bekant står inför valår 2022, och hur då vikten av partikommunikation med Facebooks tjänster påverkas.

AI. AI kan förstå vårt prat på nätet, skriver det svenska forskningsinstitutet RISE. De skriver: Nya genombrott i språkanalysmetoder som använder sig av djupinlärning för att förstå mänskligt språk skapar möjligheter att förstå opinioner, men kan även bidra till att upptäcka olika typer av påverkansoperationer på nätet. Vidare inom AI har University of Sheffield utvecklat ett system för AI som upptäcker vilka sociala medie-användare som sprider desinformation – innan de delar det. Läs mer i AI ‘pre-cog’ predicts which Twitter users will spread disinformation.

Ämnen i sociala medier. I Ekots Mediemätaren januari 2021 konstateras bland annat: Även i sociala medier och poddar är S mest omdebatterat, men fokus på partiet är tydligt mindre än i våras. SD är här nästan lika omdiskuterat i likhet med tidigare, följt av M. Debatten kring C ökar, mycket kopplat till avslöjandena kring Fredrick Federley. MP minskar, precis som i nyhetsmedia, medan V ökar. L och KD fortsätter ligga kvar i botten som de minst omdiskuterade partierna. Vidare: I sociala medier och poddar går migration/integration återigen om lag och ordning som största ämne, även om båda var i mer fokus av debatten under aug-sep. Precis som i nyhetsmedia ökar intresset för sjukvård men ämnet hamnar här först på en tredjeplats.

Polarisering på nätet. Forskning.se rapporterar om en studie vad gäller ökad polarisering på nätet. Där kommenteras särskilt sociala medier och de ”bubblor” algoritmer kan skapa. Samtidigt kommenteras att motsvarande bubblor alltid funnits.

Kompetensbrist mätning. Denna blogg har som bekant fokus social media management, med fördjupning vad gäller mätning och uppföljning. När Sveriges kommunikatörer undersökte framtidens kompetensbehov hos kommunikatörer var det just inom mätning där kompetensgapet var störst. Stämmer det även inom din organisation?

Kompetensområden med störst gap mellan nuvarande och framtida nivå. Källa: Sveriges kommunikatörer

Nytt fokus? Dataanalysföretaget Socialbakers gjort denna kittlande förutsägelse för sociala medier-året 2021. Hur matchar detta med din organisations planer för året?

2021 Social Media Predictions. Källa: Socialbakers

Facebook, Twitter, Instagram och YouTube – topp 3-partier

Sverigedemokraterna placerade sig sammantaget bäst under månaden (exklusive LinkedIn), följda av Socialdemokraterna, på bas av merparten höga topp 3-placeringar.

Sett till starkast kommunikativt parti per plattform blev fördelningen denna månad:

  • Facebook = Sverigedemokraterna
  • Twitter = Vänsterpartiet (Sverigedemokraterna)
  • Instagram = Sverigedemokraterna
  • YouTube = Sverigedemokraterna
  • Facebook
    • Engagemang: Sverigedemokraterna, Moderaterna och Socialdemokraterna
    • Influens: Sverigedemokraterna, Socialdemokraterna och Vänsterpartiet
    • Poäng: Liberalerna, Sverigedemokraterna och Medborgerlig Samling
  • Twitter
    • Engagemang: Centerpartiet, Socialdemokraterna och Miljöpartiet de gröna
    • Influens: Sverigedemokraterna, Vänsterpartiet och Moderaterna
    • Poäng: Vänsterpartiet, Kristdemokraterna och Socialdemokraterna
  • Instagram
    • Engagemang: Sverigedemokraterna, Vänsterpartiet och Moderaterna
    • Influens: Sverigedemokraterna, Moderaterna och Vänsterpartiet
    • Poäng: Medborgerlig Samling, Socialdemokraterna och Sverigedemokraterna
  • YouTube
    • Poäng: Sverigedemokraterna, Medborgerlig Samling och Socialdemokraterna
  • LinkedIn
    • Moderaterna, Socialdemokraterna och Centerpartiet

Störst per plattform är på Facebook, Instagram och YouTube Sverigedemokraterna, och på Twitter och LinkedIn Moderaterna.

Relaterat partiernas placering ovan är det uppenbart att de tre stora också är de mest frekventa bland topp 3 över tid. Det parti som därefter konkurrerar bäst om topplatserna är Vänsterpartiet. En bild från sociala medier som kan ses matcha den väljarfördelning som precis presenterades i statistikmyndigheten SCB:s senaste valundersökning hösten 2020.

Influens i sociala medier över tid – landets tre största partier

Graferna nedan, med de tre största partierna, visade en dominerande influens för Sverigedemokraterna i sociala medier under 2020. En helt obruten dominans.

Nya siffror för januari 2021 visar en fortsatt dominans för Sverigedemokraterna, där nya grafer för året kommer från februari.

Sveriges tre största partier i sociala medier. Faktor influens jan-dec 2020. Facebook. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing
Sveriges tre största partier i sociala medier. Faktor influens jan-dec 2020. Twitter. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing
Sveriges tre största partier sociala medier. Faktor influens jan-dec 2020. Instagram. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing

Fokus: Facebook

Kommunikationsanalys använder tre olika mätverktyg för data där sammantagna underlag, med deras olika viktningar, ökar reliabiliteten för effektanalysens slutsatser. För en ytterligare visualisering av politiska sidor på Facebook kompletteras med data från ett fjärde verktyg, Socialbakers, nedan. 

I januari tillhörde tre av månadens mest växande politiska sidor på Facebook partiledare, medan två sidor tillhörde partierna Sverigedemokraterna och Vänsterpartiet.

Facebook januari 2021 – största och mest växande politiska sidor på Facebook. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Socialbakers

Sveriges 10 största politiska sidor på Facebook

Vänsterpartiet har landets tredje största politiska partisida på Facebook efter att ha passerat Feministiskt initiativ i maj 2020.

För Moderaterna, landets andra största parti med femte största partisida på Facebook, återstår att säkra cirka ytterligare 15 000 följare för att klättra bland partierna.

Tre partiledares sidor placerade sig bland landets topp 10 politiska Facebook-sidor: Stefan Löfven, Jimmie Åkesson och Ebba Busch.

Facebook 10 största sidor politik januari 2021. Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Socialbakers

Dialoger

Under faktor Dialoger på Facebook uppvisade denna månad åtta partier mätbar aktivitet. De partier som inte uppvisade engagemang i form av dialog var Sverigedemokraterna och Medborgerlig Samling. 

Är då dialog en viktig faktor? Svar ja enligt Kommunikationsanalys. Dels heter det sociala medier dvs. ett utbyte genom att både lyssna och prata, dels ger plattformarna möjlighet till en form av relationsskapande. Rena informationskanaler finns det redan många, men tack vare sociala medier ges en chans att dels lyssna på reaktioner på budskap, dels att förklara – samt undanröja missförstånd. Eller helt enkelt, visa att partiet finns där för väljarnas frågor och rädslor. Och hur.

Antal politiska inlägg per månad per plattform

Den totala kommunikativa innehållsaktiviteten för de tio bevakade politiska partierna minskade under månaden på samtliga plattformar. Det mest aktiva partiet per plattform specificerat (föregående månad inom parentes):

  • Facebook: 458 (489) inlägg, motsvarande ett snitt på 46 (49) inlägg per parti. Varav Sverigedemokraterna 132 (Sverigedemokraterna 153) stycken dvs. 29 (31) procent av totalen politiskt innehåll. 
  • Twitter: 497 (506) tweets, motsvarande ett snitt på 50 inlägg per parti. Varav Vänsterpartiet 88 (Centerpartiet 132) stycken dvs. 18 procent av totalen politiskt innehåll.
  • Instagram: 280 (305) inlägg, motsvarande ett snitt på 28 (30) inlägg per parti. Varav Sverigedemokraterna 61 (Sverigedemokraterna 86) stycken dvs. 22 (28) procent av totalen politiskt innehåll.
  • YouTube: 62 (77) videor, motsvarande ett snitt på 6 (8) videor per parti. Varav Sverigedemokraterna 53 (Sverigedemokraterna 63) stycken dvs. 85 (81) procent av totalen politiskt innehåll. Snittet dras upp betydande av Sverigedemokraternas mycket höga aktivitet kontra ingen aktivitet från Vänsterpartiet, Centerpartiet, Kristdemokraterna och Liberalerna.

Månadsresultat på bas av influens, poäng och engagemang

Kommunikationsanalys har fokus social media management och hur tolka relaterad data och effekt, samt presentera olika verktyg som stöttar hantering och förståelse. Analysverktygen Bumblewing tillför faktor influens, Smampion poäng och Notified engagemang. 

Facebook – influens

Sverigedemokraterna dominerade andelen influens även årets första månad, och grafen nedan illustrerar tydligt effekten av partiets kombination av hög aktivitet med högt uppnått engagemang. Rätt budskap till rätt målgrupp i rätt kanal? 

Influens politiska partier Sverige januari 2021. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Bumblewing

Facebook – månadens topp 3-inlägg 

Inget parti förekom i båda verktygens mest framgångsrika inlägg för månaden. 

  • Bumblewing: Sverigedemokraterna
  • Smampion: Vänsterpartiet och Moderaterna

Kolla gärna in inläggen för att förstå vad och vilken vinkel och paketering det är som gör att budskap når ut, och slår an hos följarna. 

Bumblewing

Topp 3 inlägg Facebook politiska partier januari 2021. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Bumblewing

Smampion

Politiska partier Sverige i sociala medier januari 2021 Facebook, topp 3-inlägg. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Twitter – influens

På Twitter tappade Sverigedemokraterna från över 40 procent av total andel influens till drygt 25 procent. Åter följda av Vänsterpartiet, med Moderaterna på tredje plats. 

Influens Twitter politiska partier januari 2021. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Bumblewing

Twitter – månadens topp 3-inlägg

Inget parti placerade sig i båda verktygens topp 3 för månaden. 

  • Bumblewing: Sverigedemokraterna och Moderaterna
  • Smampion: Medborgerlig Samling

Bumblewing

Topp 3 inlägg Twitter politiska partier januari 2021. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Bumblewing

Smampion

Politiska partier Sverige i sociala medier januari 2021 Twitter, topp 3-inlägg. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Instagram – influens

Sverigedemokraterna hade fortsatt en helt dominerande andel influens på Instagram. Denna månad intog Moderaterna andra plats och Vänsterpartiet tredje plats. 

Influens Instagram politiska partier januari 2021. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Bumblewing

Instagram – månadens topp 3-inlägg

Inget parti placerade sig i båda verktygens topp 3 för månaden.

  • Bumblewing: Sverigedemokraterna
  • Smampion: Vänsterpartiet 

Bumblewing

Topp 3 inlägg Instagram politiska partier januari 2021. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Bumblewing

Smampion

Politiska partier toppinlägg januari 2021 Instagram – datakälla: Smampion

Partisidornas månadspoäng

Feministiskt initiativ låg även denna månad under medel på samtliga fyra plattformar, samt med negativ eller nolltillväxt av följare. 

Facebook

Partier under medel även denna månad var Centerpartiet, Miljöpartiet de gröna och Feministiskt initiativ. 

Politiska partier Sverige i sociala medier januari 2021 Facebook. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Twitter

Partier under medel var denna månad Miljöpartiet de gröna, Medborgerlig Samling och Feministiskt initiativ. 

Politiska partier Sverige i sociala medier januari 2021 Twitter. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Instagram

Partier under medel även denna månad var Liberalerna, Centerpartiet, Moderaterna, Vänsterpartiet och Feministiskt initiativ.

Politiska partier Sverige i sociala medier januari 2021 Instagram. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

YouTube

Partier under medel denna månad var Vänsterpartiet, Miljöpartiet de gröna, Centerpartiet, Moderaterna, Kristdemokraterna, Liberalerna och Feministiskt initiativ.

Politiska partier Sverige i sociala medier januari 2021 YouTube. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Aktivitet och responsivitet 

Feministiskt initiativ hade negativ tillväxt av följare på två (tre) av fyra plattformar. 

Facebook

Feministiskt initiativ uppvisade negativ tillväxt även denna månad, därtill tappade även Kristedemokraterna samt Socialdemokraterna.

Mätpunkter Facebook

Föregående månad inom parentes vid ändring. 

  • Störst: Sverigedemokraterna
  • Högst viralitet: Vänsterpartiet
  • Flest inlägg per dag: Sverigedemokraterna
  • Högst tillväxt: Medborgerlig Samling
  • Högst engagemangsgrad (7-dagar): Medborgerlig Samling  
  • Dialoger: Samtliga partier utom Sverigedemokraterna och Medborgerlig Samling
Politiska partier Sverige i sociala medier januari 2021 Facebook, poäng aktiviteter. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Dialoger innebär att sidan engagerat sig i dialog på kommentarer som gjorts på sidan (se även förklaring längst ned i bloggen). Alla partier utom Sverigedemokraterna och Medborgerlig Samling uppvisade dialog denna månad.

Möjlighet för följare att göra egna inlägg på en partisida på Facebook erbjuder endast Centerpartiet av riksdagspartierna.

Engagemang och poster

Sverigedemokraterna fick även denna månad merparten av totalen engagemang på sitt innehåll och närvaro. Därefter följde Socialdemokraterna och Moderaterna.

Orsaken till engagemang kan som bekant både vara positiv och negativ: här ger denna data ger ingen sentimentanalys. Sentimentanalys återfinns för politiska partier i kvartalsanalyser från och med kvartal 3.

Politiska partier januari 2021 Facebook engagemang. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Notified
Politiska partier januari 2021 Facebook postning innehåll över månad. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Notified

Twitter

Medborgerlig Samling uppvisade negativ tillväxt denna månad.

Mätpunkter Twitter

Föregående månad inom parentes vid ändring.

  • Störst: Moderaterna
  • Högst viralitet: Medborgerlig Samling (Sverigedemokraterna)
  • Flest inlägg per dag: Sverigedemokraterna
  • Högst tillväxt: Vänsterpartiet
  • Högst engagemangsgrad: Centerpartiet
Politiska partier Sverige i sociala medier januari 2021 Twitter, poäng aktiviteter. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Engagemang och poster

Notifieds verktyg visar att Socialdemokraterna, Moderaterna och Miljöpartiet de gröna säkrade högst engagemang på Twitter.

Politiska partier januari 2021 Twitter engagemang. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Notified
Politiska partier januari 2021 Twitter postning innehåll över månad. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Notified

Instagram

Feministiskt initiativ visade negativ tillväxt även denna månad, så även Miljöpartiet de gröna samt Centerpartiet, Sverigedemokraterna och Kristdemokraterna.

Mätpunkter Instagram

  • Störst: Sverigedemokraterna
  • Högst viralitet: Vänsterpartiet (Moderaterna)  
  • Flest inlägg per dag: Sverigedemokraterna
  • Högst tillväxt: Medborgerlig Samling
  • Högst engagemangsgrad: Sverigedemokraterna
Politiska partier Sverige i sociala medier januari 2021 Instagram, poäng aktiviteter. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Engagemang och poster

Sverigedemokraterna fortsatte dominera men minskade till 58 procent av totalen engagemang på Instagram, vilket är partiets lägsta nivå på ett år. Även denna gång följda av Moderaterna och Vänsterpartiet. 

Politiska partier januari 2021 Instagram engagemang. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Notified
Politiska partier januari 2021 Instagram postning innehåll över månad. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Notified

YouTube

Socialdemokraterna uppvisade negativ tillväxt denna månad. Feministiskt initiativ och Centerpartiet visade nolltillväxt. 

Mätpunkter YouTube

Föregående månad inom parentes vid ändring.

  • Störst: Sverigedemokraterna
  • Högst viralitet: Socialdemokraterna (Miljöpartiet de gröna) 
  • Flest inlägg per dag: Sverigedemokraterna 
  • Högst tillväxt: Sverigedemokraterna
  • Högst engagemangsgrad: Sverigedemokraterna
Politiska partier Sverige i sociala medier januari 2021 YouTube, poäng. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Topp 3-inlägg YouTube

Politiska partier toppinlägg januari 2021 YouTube. Källa: Kommunikationsanalys. Datakälla: Smampion

Vanligaste politiska orden

Facebook

Vanligaste ordval politiska partier Sverige sociala medier januari 2021 – Facebook. Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Twitter

Vanligaste ordval politiska partier Sverige sociala medier januari 2021 – Twitter. Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Instagram

Vanligaste ordval politiska partier Sverige sociala medier januari 2021 – Instagram. Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

YouTube

Vanligaste ordval politiska partier Sverige sociala medier januari 2021 – YouTube. Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

LinkedIn

Plattformen LinkedIn och de politiska partiernas närvaro där analyseras två gånger per år. Här hittar du den senaste analysen omfattande andra halvåret 2020. En ny analys för första halvåret 2021 kommer i juli 2021.

Kontakt

Får du hjälp av data och slutsatser ovan att bilda en uppfattning om det politiska läget i sociala medier i allmänhet, och partiernas effekt på plattformarna i synnerhet? Inspiration för att öka din egen (politiska) sidas genomslag? 

Inom kort kommer en sentimentanalys för de politiska partierna fjärde kvartalet 2020.

Ta gärna chansen och besök BumblewingNotified och Smampion och se hur deras verktyg, med deras olika upplägg och visualisering, ökar dataförståelsen för närvaron i sociala medier och relaterad framgång.

Här kan du följa Kommunikationsanalys på Facebook och LinkedIn för att säkra nya insikter.

Behöver du ett stöd eller bollplank vad gäller ert social media managementVälkommen att höra av dig.

Må gott,

Lars

Dela gärna, ange: Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se)

Datakällor: BumblewingNotifiedSmampion och Socialbakers

Definition av influens

Dialoger (avser Facebook och Twitter): En dialog uppstår när det finns tre eller fler kommentarer på ett inlägg som sidan har publicerat. Sidan antas ha deltagit i dialogen om sidan själv kommenterat på inlägget i form av en kommentar eller svar till en annan användares kommentar.

Fakta: Bloggen analyserar data baserat på tio partier: de åtta invalda politiska partierna i riksdagen, samt därtill Feministiskt initiativ och Medborgerlig Samling. Feministiskt initiativ finns med för sin framgång i sociala medier inför valet 2014, och motsvarande för Medborgerlig Samling inför valet 2018. Tanken med ”samma” politiska partier är att långa tidslinjer med samma analysobjekt ger bra underlag för att kunna följa utveckling av kommunikation i sociala medier över tid, samt utifrån samma data kunna se trender och förändringar – allt annat lika. Möjligen kommer endast partier med vunnen plats i riksdagen analyseras efter valet 2022.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.