Sveriges försäkringsbolag i sociala medier – kvartal 4 2020

Försäkringsbolagen ökade sin innehållsaktivitet fjärde kvartalet. Moderna Djurförsäkringar var mest aktiva med 53 inlägg per månad. Försäkringsbolagen gjorde i snitt 12 inlägg per månad. Ett fåtal försäkringsbolag tar en dominerande närvaro på Facebook. Två försäkringsbolag gjorde inga inlägg på Facebook under kvartalet. Agria Djurförsäkring Katt säkrade högst influens under fjärde kvartalet 2020. Facebook-sidor relaterat djurförsäkringar säkrade kvartalets högsta framgång.

I februari 2020 släppte Kommunikationsanalys den första analysen över försäkringsbolagens effekter i sociala medier, då med fokus resultat under 2019 som utgångspunkt inför resultat 2020. Besökarantalen visar att detta är en bransch som intresserar – och som mottagits väl av er läsare. Tack. 

Detta är årets fjärde kvartalsanalys över närvaro och effekter på Facebook 2020. Tidigare underlag för försäkringsbolag hittar du här.

Svenskt Kvalitetsindex (SKI) 2020 Försäkringsbranschen

Under senhösten 2020 publicerades dels SKI Försäkringsbranschen 2020, dels SKI Djurförsäkring 2020. Branschens kundnöjdhetsindex var året innan 71,1 med en ökning till 72,8 under 2020. Svenskt Kvalitetsindex kommunicerar att värden över 75 indikerar en stark kundrelation, och de bolag som uppvisade den nivån var:

  • Dina Försäkringar (sakförsäkring privat): 76,9
  • Svedea (fordonsförsäkring privat): 76,8
  • Dina Försäkringar (fordonsförsäkring privat): 76,3
  • Moderna (fordonsförsäkring privat): 75,3
  • Länsförsäkringar (fordonsförsäkring privat): 75,2

Länsförsäkringar placerade sig 2019 högst både bland privat- och företagskunder inom sakförsäkring. Svedea delade toppen inom segmentet fordonsförsäkring.

Varför lyfter jag då SKI? Jag ser att god och planerad kommunikation är en självklar del av ett varumärkes framgång till stöd för verksamhetsmålen. Därtill även för hur kunderna uppfattar varumärket vid olika möten. Synlighet och effekt inom sociala medier är därför en intressant faktor att notera. Av ovan nämnda försäkringsbolag med definierade starka kundrelationer uppvisar även flera av dem en stark närvaro med effekt i sociala medier.

Vad gäller specifikt SKI Djurförsäkring uppvisar flera bolag en stark relation med kunderna:

SKI kundnöjdhet djurförsäkring (sällskapsdjur) 2020. Källa: Svenskt Kvalitetsindex

Försäkringsbolag som har dels fokus djurförsäkring, dels använder djur i sin kommunikation, har under 2020 visat sig säkra både stor del influens samt engagemang i sociala medier.

Försäkringsbolagens aktivitet fjärde kvartalet 2020

Hur aktiva var då landets försäkringsbolag under fjärde kvartalet? Om vi med aktiva menar antal inlägg var det åter Moderna Djurförsäkringar som gjorde flest inlägg: 159 (164) stycken under kvartalet, eller 53 (55) stycken per månad (föregående kvartal inom parentes). Även under 2019 gjorde Moderna Djurförsäkringar flest inlägg: totalt 797 stycken vilket motsvarar 66 stycken per månad.

Återkommande tvåan och trean, Länsförsäkringar Bergslagen och Länsförsäkringar Göinge-Kristianstad, gjorde 128 (91) respektive 90 (78) stycken under kvartalet. 

Försäkringsbolagen gjorde i snitt 37 (32) inlägg under kvartalet, det vill säga drygt 12 (11) stycken per månad. Från förra kvartalet har alltså en viss aktivitetsökning av innehåll inträffat, till skillnad från tredje kvartalets minskning. 

Kommunikationsanalys har tidigare som utgångspunkt rekommenderat minst ett inlägg per dag. Vissa rekommendationer säger minst tre per dag, ända upp till ett per timme. Det sistnämnda förmodligen mest relevant för mediabranschen. Flödet ska givetvis vara relevant för följarna, och innehåll beror självklart även på inom vilken bransch verksamheten finns. Moderna Djurförsäkringar står fortsatt ut inom försäkringsbranschen och gör flest inlägg, omfattandes nästan två inlägg per dag på Facebook. 

Om vi tittar på kvartalets etta i influens, Agria Djurförsäkring Katt, har de gjort 46 inlägg under kvartalet, motsvarande cirka 15 inlägg per månad, och därmed lyckats säkra högst influens. Mycket på bas av en stor mängd reaktioner på sina inlägg. Värt att kolla in vad de gjort och hur de paketerar sitt innehåll för att uppnå denna effekt. 

Under årets första kvartal var det Agria Djurförsäkringar Katt som säkrade högst andel influens, under andra kvartalet Agria Djurförsäkringar Hund och under kvartal tre Svedea Katt.

Två återkommande försäkringsbolags sidor gav inte utslag för några inlägg även under fjärde kvartalet: Moderna Försäkringar, Företag & Industri (så även första och andra kvartalet) samt Vardia Försäkring. Ett helt år utan kommunikation för sidan från denna sida från Moderna alltså. Vid granskning gjordes senaste inlägget från Moderna Försäkringar, Företag & Industris sida i januari 2018, och sidan har sju följare. Vardia Försäkrings sida har 8 324 följare, men har inte gjort något inlägg sedan maj 2020. Kommunikationsanalys lyfter ofta frågetecken och faror med att ha en öppen sida men ingen (egen) aktivitet, utifrån faktorer som levererat värde och risker. En tydlig rekommendation är att sidan Moderna Försäkringar, Företag & Industri stängs.

Svensk Försäkring har ett 50-tal försäkringsbolag som medlemmar vilka svarar för mer än 90 procent av den svenska försäkringsmarknaden. Det finns även branschstatistik som visar att det finns 440 olika försäkringsbolag i Sverige. Kommunikationsanalys baserar sin analys på 54 försäkringsbolag med Facebook-sida. Om det är något bolag du ser som viktigt med bra närvaro i sociala medier och som saknas, välkommen att höra av dig.

Till hjälp för dataunderlag från Facebook använder jag för denna effektanalys endast ett verktyg, det svenska analysverktyget Bumblewing med faktor influens

Kvartal 4 2020 – försäkringsbolag på Facebook

Andel influens

Fem försäkringsbolag namnges i denna visualisering med högst respektive andel influens.

Agria Djurförsäkring Katt intar en tydlig första plats med 17,7 procent av totalen influens möjlig för försäkringsbranschen. 

Resterande 49 försäkringsbolag placeras i gruppen Övriga, vilka tillsammans säkrade 50,7 (57,5) procent av total andel influens. Det är den lägsta andelen procent för Övriga hittills i år, vilket krympt hela året.

Länsförsäkringar Östgöta och Länsförsäkringar Blekinge är de enda försäkringsbolag som inte specifikt relaterar djur som placerat sig i toppen av andel influens under fjärde kvartalet.

Svenska försäkringsbolag i sociala medier Facebook – influens fjärde kvartalet 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing

Andel engagemang

Här kan vi tydligt se hur Moderna Djurförsäkringar åter står ut vad gäller aktivitet i form av antal inlägg, medan Agria Djurförsäkring Katt lyckats säkra högst antal reaktioner per inlägg.

Majoriteten försäkringsbolag placerar sig i nedre vänstra hörnet med låg aktivitet samt lågt antal reaktioner på innehåll.

Försäkringsbolag i Sverige. Andel engagemang på poster – kvartal 4 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www..kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing

Bästa poster på Facebook – fjärde kvartalet 2020

Länsförsäkringar Blekinge, Agria Djurförsäkring Häst samt Länsförsäkringar Östgöta säkrade kvartalets tre bästa inlägg. Kommunikationen från båda länsförsäkringsbolagen avsåg en avbruten tävling omfattande utlottning. 

Ta gärna en titt på inläggen för att förstå vad som tilltalar följare och genererar interaktion.

Svenska försäkringsbolag i sociala medier Facebook – bästa inlägg fjärde kvartalet 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing

Något som förvånade på bas av resultaten för fjärde kvartalet? 

Vad tycker du: är tolv inlägg per månad på Facebook nog med kommunikation från branschen försäkringsbolag? Är djurkommunikation och tävlingar det enda säkra sättet att skapa intresse bland följare? Eller finns chans till nytänk – och kanske… storytelling?

Nästa kvartalsanalys för försäkringsbolag i sociala medier kommer i april/maj 2021.

Här kan du följa Kommunikationsanalys på Facebook och LinkedIn för att säkra ny kunskap.

Behöver du eller din organisation ett bollplank eller stöd vad gäller er social media management? Välkommen att höra av dig.

Må gott,

Lars

Dela gärna, ange: Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se)

Datakälla: Bumblewing

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.