Svenska partiledare i sociala medier – december 2020

Stefan Löfven säkrade starkast närvaro i sociala medier i december. Ebba Buschs effekt på de sociala plattformarna ökade under månaden. Partiledarna minskade sin aktivitet i form av antal inlägg undantaget YouTube. Nooshi Dadgostar uppvisade störst tillväxt på merparten plattformar. Sex partiledare uppvisade dialog med väljarna. 16 politiker utöver partiledare tog sig in på de politiska topplistorna. 

Sammanfattning december

Även i december uppvisade Stefan Löfven den bästa närvaron i form av effekt i sociala medier. Därefter följde Jimmie Åkesson. Effektanalysen baseras på flest och högst topp 3-placeringar i flertalet olika dataverktyg, med olika faktorer som influens och engagemang samt poäng.

November var den första månaden som data för Nooshi Dadgostars närvaro i sociala medier insamlats och bearbetats. Den nytillträdda partiledaren uppvisade i december högst tillväxt i sociala medier.

Partiledaren för landets andra största parti, Ulf Kristersson, placerade sig inte bland topp 3 i november oberoende av verktyg. Denna månad placerade han sig vid två tillfällen.

Förra månaden säkrade Annie Lööf ökande placeringar i toppen, en ökning vilken denna månad istället Ebba Busch uppvisade. Värt notera att Annie Lööf lade runt 100 000 kr på annonsering i Facebooks tjänster i december, vilket är mest av alla mätbara partiledare.

Språkrören för landets regeringsparti Miljöpartiet de gröna, Isabella Lövin och Per Bolund, säkrade inga större effekter på de sociala plattformarna under månaden. Isabella Lövin tappade även följare. Ser vi en väntan på val av nytt språkrör den 31 januari?

Starkast och störst närvaro per plattform

Starkast kommunikativ partiledare per plattform blev denna månad (föregående månad inom parentes vid ändring):

  • Facebook = Stefan Löfven
  • Twitter = Jimmie Åkesson (Nooshi Dadgostar)
  • Instagram = Stefan Löfven (Annie Lööf)
  • YouTube = Ebba Busch (Annie Lööf)

Störst per plattform är: 

  • Facebook: Stefan Löfven
  • Twitter: Annie Lööf
  • Instagram: Ebba Busch
  • YouTube: Annie Lööf

Topp 3-partiledare per verktyg

  • Facebook
    • Bumblewing: Stefan Löfven, Jimmie Åkesson och Ebba Busch 
    • Notified: Stefan Löfven, Jimmie Åkesson och Ulf Kristersson
    • Smampion: Nyamko Sabuni, Nooshi Dadgostar och Stefan Löfven
  • Twitter
    • Bumblewing: Jimmie Åkesson, Nooshi Dadgostar och Ebba Busch 
    • Notified: Annie Lööf, Stefan Löfven och Jimmie Åkesson
    • Smampion: Ilan Sadé (MED)/Jimmie Åkesson, Nooshi Dadgostar och Per Bolund
  • Instagram
    • Bumblewing: Stefan Löfven, Ebba Busch och  Jimmie Åkesson
    • Notified: Stefan Löfven, Jimmie Åkesson och Ebba Busch
    • Smampion: Stefan Löfven, Annie Lööf och Ulf Kristersson
  • YouTube
    • Smampion: Ebba Busch och Annie Lööf

Partiledarna för de 3 största partierna – aktivitet plus influens Facebook och Instagram

Stefan Löfven var från augusti den mest aktive partiledaren på Instagram. Statsministern uppvisade även den högsta aktiviteten på Facebook i december. 

Stefan Löfven säkrade i december den högsta andelen influens på både Facebook och Instagram bland partiledarna för de tre stora partierna.

Facebook

Jimmie Åkesson fortsatte minska antal inlägg, till mer i linje med de två övriga dvs. strax under 30 inlägg per månad. Jimmie Åkessons minskade innehållsaktivitet påverkade inte hans influens i motsvarande omfattning.

Stefan Löfven var decembers mest aktive samt behöll i stort sin nivå av influens motsvarande årets tredje högsta nivå för honom.

Partiledare. Antal inlägg på Facebook januari-december 2020. Stefan Löfven, Ulf Kristersson, Jimmie Åkesson. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing
Partiledare. Influens på Facebook januari-december 2020. Stefan Löfven, Ulf Kristersson, Jimmie Åkesson. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing

Instagram

Jimmie Åkesson hade även denna månad den lägsta andelen inlägg, med i stort oförändrad andel influens.

Partiledare. Antal inlägg på Instagram januari-december 2020. Stefan Löfven, Ulf Kristersson, Jimmie Åkesson. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing

Stefan Löfven uppnådde under året högst andel influens i maj samt i december.

Partiledare. Influens på Facebook januari-december 2020. Stefan Löfven, Ulf Kristersson, Jimmie Åkesson. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing

Fokus: Twitter

Kommunikationsanalys har tillfört data från ett fjärde verktyg för visualisering och underlag relaterat Twitter. Stefan Löfvens profil Swedish PM växer men placerar sig ännu inte bland landets tio största politiska Twitter-profiler, därtill saknas drygt 11 000 följare. 

Partiledarna Annie Lööf, Jimmie Åkesson och Ebba Busch återfinns bland topp 10 politiska profiler, därtill även f.d. partiledare Carl Bildt, Jonas Sjöstedt och Gudrun Schyman.

Ulf Kristersson och Nyamko Sabuni har inga egna profiler på Twitter. 

De partiledare i riksdagen som ökade mest på Twitter var Stefan Löfven (igen), Ebba Busch (igen) och Jimmie Åkesson. Vänsterpartiets förre partiledare Jonas Sjöstedt ökar också – trots eller tack vare nya äventyr i Vietnam?

Topp 3 största politiska Twitter-profiler i Sverige december 2020 samt politiska sidor med högst tillväxt. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Socialbakers

Sveriges 10 största politiska sidor på Twitter

Moderaterna och Socialdemokraterna är de enda politiska partier som återfinns bland landets topp 10 politiska profiler. Övriga platser intas av politiska personligheter varav tre stycken är aktuella partiledare samt tre före detta. Ebba Buschs profil växer stadigt och saknar nu endast 200 (800) nya följare för att passera Socialdemokraternas profil i antal följare. Ökar gjorde även Jimmie Åkesson, som i oktober passerade 100 000 följare. Störst av aktuella partiledare på Twitter är Annie Lööf med över 130 000 stycken följare.

Sveriges tio största politiska Twitter-profiler, december 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Socialbakers

Dialoger

Under faktor Dialoger på Facebook uppvisade denna månad sex (fem) partiledare/språkrör mätbar aktivitet. De sex som uppvisade engagemang i form av dialog var Annie Lööf, Nyamko Sabuni, Per Bolund, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson och Ebba Busch.

Är då detta med Dialoger viktigt? Svar ja, särskilt om vi tolkar det som frågor och svar. Dels heter det sociala medier dvs. ett utbyte genom att både lyssna och prata, dels ger plattformarna möjlighet till en form av relationsskapande och förståelse. Rena informationskanaler finns det redan många, men tack vare sociala medier finns en chans att dels lyssna på reaktioner på budskap, dels att förklara – samt undanröja missförstånd. Eller helt enkelt, visa att partiledaren finns där för väljarnas frågor och rädslor.

I april 2020 introducerade Kommunikationsanalys en ny faktor: sentiment, det vill säga mätning av positiv, neutral eller negativ inställning på bas av ordval i relaterad kommunikation. Dessa analyser är nu fristående inlägg vilket minskat den redan betydande mängden innehåll i dessa inlägg. Sentimentanalysen för partiledarna finns kvartalsvis och här hittar du den för kvartal 3. Kvartal 4 2020 kommer inom kort.

16 (17) politiska personer förutom partiledarna/språkrören lyckades säkra resultat i sociala medier med genomslag vilka matchar eller överträffar partiledarna. 

Totalt antal inlägg per plattform

Den totala kommunikativa innehållsaktiviteten för de tio bevakade politiska partiernas partiledare/språkrör var under månaden, med mest aktiva partiledare specificerad:

  • Facebook: 210 (224) inlägg, varav Ebba Busch 28 stycken dvs. 13 procent av totalen politiskt innehåll. 
  • Twitter: 324 (348) tweets, varav Annie Lööf 103 (78) stycken dvs. 32 (22) procent av totalen politiskt innehåll.
  • Instagram: 145 (151) inlägg, varav Stefan Löfven 28 stycken dvs. 19 procent av totalen politiskt innehåll.
  • YouTube: 5 (3) videor, varav Annie Lööf 3 (2) stycken och Ebba Busch 2 (1) stycken.

Resultat per verktyg

Facebook

Kommunikationsanalys har dels fokus på social media management, dels presentera olika verktyg som stöttar hantering och förståelse av närvarons effekter. Analysföretagen Bumblewing tillför faktor influens, Notified faktor engagemang och Smampion faktor poäng.

Influens

Stefan Löfven intog första platsen med en dryg tredjedel av totalen influens, följd av Jimmie Åkesson och Ebba Busch. Dessa tre säkrade tillsammans nästan 70 procent av partiledarnas totala influens på plattformen.

Influens Facebook december 2020 svenska partiledare. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Bumblewing

Poäng

Smampions poängskala för sociala medier placerade Annie Lööf, Ebba Busch, Jimmie Åkesson, Per Bolund och Isabella Lövin under medel denna månad. 

Facebook. Sociala medier politiska partiledare december 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Mätpunkter Facebook

Isabella Lövin uppvisade negativ tillväxt av följare under månaden.

Eventuell ändring från föregående månad inom parentes:

  • Flest följare: Stefan Löfven 
  • Högst viralitet: Nooshi Dadgostar  
  • Flest inlägg per dag: Ebba Busch (Annie Lööf) 
  • Högst tillväxt: Nooshi Dadgostar
  • Högst engagemangsgrad (7-dagar): Nooshi Dadgostar
  • Dialoger: Annie Lööf, Nyamko Sabuni, Per Bolund, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson och Ebba Busch
Mätpunkter svenska partiledare Facebook december 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Engagemang

I verktyget från Notified ser vi hur engagemanget på Facebook fördelas bland partiledarna, där Stefan Löfven åter säkrade det högsta engagemanget på sin närvaro. Jimmie Åkesson och Ulf Kristersson var övriga partiledare bland topp 3 på Facebook.

Politiska partiledare december 2020 Facebook engagemang. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Notified
Politiska partiledare december 2020 Facebook postning innehåll över månad. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Notified

Månadens toppinlägg Facebook

Stefan Löfven och Jimmie Åkesson återfinns denna månad med mest effektfulla inlägg i båda verktygen. 

Topp 3 inlägg per analysverktyg:

  • Bumblewing: Stefan Löfven och Jimmie Åkesson
  • Smampion: Nooshi Dadgostar, Stefan Löfven och Jimmie Åkesson

Bumblewing

Facebook. Svenska partiledare: månadens tre topp-inlägg december 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing

Smampion

Toppinlägg Facebook december 2020. Svenska partiledare sociala medier. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Twitter

Ulf Kristersson och Nyamko Sabuni har inga egna profiler på Twitter. 

Influens

Månadens pallplatser på Twitter intogs denna månad av Jimmie Åkesson, Nooshi Dadgostar och Ebba Busch. Dessa tre säkrade tillsammans över 80 procent av partiledarnas totala influens på plattformen.

En tydlig skillnad visade Annie Lööfs höga aktivitet vs Jimmie Åkessons höga engagemangsgrad på budskap. Ingen värdering här av om engagemang är positivt eller negativt, därav istället de nu fristående sentimentanalyserna (kvartal 4 2020 kommer inom kort).

Influens Twitter december 2020 svenska partiledare. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Bumblewing

Poäng 

Smampions poängskala placerade Isabella Lövin, Ebba Busch, (åter), Stefan Löfven (åter) och Farida al-Abani (åter) under medel denna månad.

Svenska partiledare Twitter december 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion.

Mätpunkter Twitter

Ingen partiledare uppvisade negativ tillväxt av följare under månaden. 

  • Flest följare: Annie Lööf 
  • Högst viralitet: Jimmie Åkesson (Nooshi Dadgostar) 
  • Flest inlägg per dag: Annie Lööf
  • Högst tillväxt: Nooshi Dadgostar
  • Högst engagemangsgrad: Farida al-Abani (Fi) (Nooshi Dadgostar)
Mätpunkter svenska partiledare Twitter – december 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Engagemang och poster

I Notifieds verktyg ser vi hur engagemanget på Twitter fördelas bland partiledarna, där Annie Lööf säkrade det högsta engagemanget på sin närvaro. Därefter följd av Stefan Löfven och Jimmie Åkesson. 

Politiska partiledare december 2020 Twitter engagemang. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Notified
Politiska partiledare december 2020 Twitter postning innehåll över månad. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Notified

Månadens toppinlägg Twitter

Ingen partiledare återfinns denna månad med mest effektfulla inlägg i båda verktygen. 

Topp 3-inlägg per analysverktyg:

  • Bumblewing: Jimmie Åkesson
  • Smampion: Nooshi Dadgostar och Ilan Sadé (MED)

Bumblewing

Toppinlägg Twitter december 2020. Svenska partiledare sociala medier. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Bumblewing

Smampion

Toppinlägg Twitter december 2020. Svenska partiledare sociala medier. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Instagram

Influens 

Stefan Löfven, Ebba Busch och Jimmie Åkesson var de som intog pallplats på Instagram denna månad. Dessa tre säkrade tillsammans nästan 70 procent av partiledarnas totala influens på plattformen.

Vänsterpartiets förre partiledare Jonas Sjöstedt hade inte någon egen sida på Instagram vilket däremot hans efterträdare, Nooshi Dadgostar, har. Hon placerade sig även denna månad i gruppen Övriga.

Instagram. Influens för svenska partiledare december 2020. Källa. Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Bumblewing

Poäng 

Smampions poängskala placerade Isabella Lövin, Nyamko Sabuni och Per Bolund under medel denna månad.

Svenska partiledare Instagram december 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Mätpunkter Instagram

Annie Lööf uppvisade negativ tillväxt av följare under månaden.

Eventuell ändring från föregående månad inom parentes:

  • Flest följare: Ebba Busch 
  • Högst engagemangsgrad: Nooshi Dadgostar (Jimmie Åkesson) 
  • Högst tillväxt: Nooshi Dadgostar (Stefan Löfven)
  • Högst viralitet: Nooshi Dadgostar
  • Flest inlägg per dag: Stefan Löfven (Stefan Löfven och Annie Lööf)
Mätpunkter Instagram svenska partiledare december 2020. Sociala medier. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Engagemang

I verktyget från Notified ser vi hur engagemang på Instagram fördelas bland partiledarna, där Stefan Löfven säkrade månadens högsta engagemang, därefter Jimmie Åkesson och Ebba Busch. 

Politiska partiledare december 2020 Instagram engagemang. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Notified
Politiska partiledare december 2020 Instagram postning innehåll över månad. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Notified

Månadens toppinlägg Instagram

Inga partiledare placerade sig i båda verktygen. 

Topp 3-inlägg per analysverktyg:

  • Bumblewing: Ebba Busch och Stefan Löfven
  • Smampion: Nooshi Dadgostar

Bumblewing

Instagram. Svenska partiledare: månadens tre topp-inlägg december 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing

Smampion

Månadens toppinlägg Instagram svenska partiledare december 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

YouTube

Poäng

Hittills har två partiledare en egen YouTube-kanal: Ebba Busch och Annie Lööf. Innehållsproduktion och publicering ligger betydligt under frekvens av innehåll i övriga kanaler.

Svenska partiledare YouTube december 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Mätpunkter YouTube

Mätpunkter YouTube svenska partiledare december 2020. Sociala medier. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Vanliga ord i partiledarnas sociala medier

Nedan de 50 vanligaste orden som partiledarna använder per plattform: se gärna vilka ord som partiledarna ofta använder i sin kommunikation i sociala medier.

Mitt i all fakta och allvar vad gäller politiska genomslag, kan dessa sammanställningar ibland skapa en del intressanta meningar. Enjoy!

Facebook

Svenska partiledares 50 vanligaste ord på Facebook december 2020. Källa. Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Twitter

Svenska partiledares 50 vanligaste ord på Twitter december 2020. Källa. Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Instagram

Svenska partiledares 50 vanligaste ord på Instagram december 2020. Källa. Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

YouTube

Svenska partiledares 50 vanligaste ord på YouTube december 2020. Källa. Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Politiska personer – individuell sidrankning

Analysföretaget Smampion rankar även bredden av politiska personer i sociala medier, och här kan vi se hur politiska personer i hela landet lyckas och inte enbart partiledarnas sidors närvaro. 16 (17) politiska personer utöver partiledarna/språkrören lyckades denna månad säkra resultat som matchade eller överträffade partiledarnas. Nedan redovisas topp 10-sidor för varje plattform.

Facebook

Bästa politiska personer december 2020 Facebook. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Twitter

Bästa politiska personer december 2020 Twitter. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Instagram

Bästa politiska personer december 2020 Instagram. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

YouTube

Bästa politiska personer december 2020 YouTube. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Smampions poängskala (0-100) motsvarar följande betyg:

100: Perfekt
95 – 99: Världsklass
90 – 94: Mycket bra
80 – 89: Väldigt bra
65 – 79: Ett bra betyg
45 – 64: Helt ok
30 – 44: Ej godkänt
0 – 29: Underkänt

Vad blir dina tankar när du ser partiledarnas och språkrörens aktiviteter och genomslag? Stämmer aktivitet, budskap och plattformar med din bild av partiledarna? Något som överraskade? 

Du kan följa Kommunikationsanalys på Facebook och LinkedIn för att säkra nya insikter.

Behöver du eller din organisation ett bollplank eller stöd vad gäller social media managementVälkommen att höra av dig.

Må gott,

Lars

Dela gärna, ange: Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se)

Datakällor: BumblewingNotifiedSmampion samt Socialbakers

Förklaring: Influens

Dialoger (avser Facebook och Twitter): En dialog uppstår när det finns tre eller fler kommentarer på ett inlägg som sidan har publicerat. Sidan antas ha deltagit i dialogen om sidan själv kommenterat på inlägget i form av en kommentar eller svar till en annan användares kommentar.

Fakta: Bloggen analyserar data baserat på tio partier: partiledarna och språkrören för de åtta politiska partierna i riksdagen, samt Feministiskt initiativ och Medborgerlig Samling. Feministiskt initiativ finns med på grund av sin framgång i sociala medier inför valet 2014, och motsvarande för Medborgerlig Samling inför valet 2018. Tanken med ”samma” politiska partiledare/språkrör är att långa tidslinjer med samma analysobjekt ger bra underlag för att kunna följa utveckling av kommunikation i sociala medier över tid, samt utifrån samma data kunna se trender och förändringar – allt annat lika. Möjligen kommer endast partiledare för partier invalda i riksdagen att analyseras efter valet 2022.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.