Svenska kommuner i sociala medier – kvartal 4 2020

Sveriges kommuner gjorde i snitt 30 Facebook-inlägg per månad, en ökning från föregående kvartal. Flest inlägg gjorde Bjurholms kommun med 94 stycken per månad. Säffle kommun säkrade åter högst kommuninfluens på Facebook, följd av Simrishamns kommun och Karlstads kommun. Kvartalets bästa inlägg producerade Uppsala kommun, Simrishamns kommun och Helsingsborgs stad. Covid-19 utmärkte detta kvartals mest framgångsrika inlägg. Kommunerna i Västra Götaland gav åter länet störst samlad influens på Facebook. Färre kommuner behöll sin första plats för bäst resultat inom eget län. 

2020 utökade Kommunikationsanalys sina effektanalyser i sociala medier till att omfatta skattefinansierade verksamheter som Sveriges kommuner, länsstyrelser, myndigheter, regioner och sjukhus. En anledning till detta nya fokusområde var pandemin och samhällets tydliga behov av information och fakta, där sociala medier fyller en viktig roll som nyhetskälla för många.

Dessa nya effektanalyser har tagits emot med stort intresse. En anledning verkar vara att just uppföljning av sociala medier är ett område som hittills inte fått mycket utrymme internt, om beroende på resurser eller annat. Oavsett, tack för återkoppling och inspirerande engagemang.

Pandemikommunikation och digital kompetens

I december släpptes Svenskarna och internet 2020 där vi bland annat kunde läsa att vår användning av sociala medier under pandemin ökat med 7 procent i jämförelse med samma period 2019. 89 procent av internetanvändarna använde därmed sociala medier. Detta resultat, sammantaget med Reuters Institute Digital News Report 2020 vilken visar att 32 procent har Facebook som nyhetskälla, ger tydliga indikationer på de sociala plattformarnas vikt för organisationers kommunikativa framgång.

Sveriges kommunikatörer har den 9 februari ett gratis webbinarium tillsammans med Internetstiftelsen vid namn Instagram, Youtube, Twitch eller Reddit – hur ska en kommunikatör tänka? Bra tips för dig som planerar att utöka/ändra er närvaro till flera sociala plattformar.

Till inspiration för kommunal kommunikation har analysföretaget Smampion sammanställt ett antal corona-inlägg från landets kommuner, vilka under förra året skapade stor spridning och engagemang på Facebook.

En genomtänkt och väl paketerad digital närvaro är som bekant av stor vikt för att lyckas nå ut med sina budskap i sociala medier. Samtidigt kan vi läsa att digital kompetens generellt är en bristvara inom offentlig sektor. Vad gäller kommunikation möter jag samtidigt fler och fler med titeln ”digital kommunikatör”.

Vad innebär då detta? Som ett exempel kan vi för digital kommunikation utgå ifrån funktionen Social Media Management, som för sociala medier omfattar både Före-Under-Efter, vilket i sig kan ses som tre olika kompetenser. Vi kan även kalla detta för Kreativa processer-Kanalpaketering/-publicering-Kundservice samt analys.

Jag ser ibland vid rekrytering att en digital kommunikatör ofta förväntas klara hantera hela processen med sociala medier – inklusive annonsering. Utöver detta även både externwebb och intranät, och därtill gärna även nyhetsbrev, sökord osv.osv. Dessa krav är särskilt tydliga vid mindre organisationer som vill/behöver täcka in allt. Från mitt perspektiv är detta mycket tunga och stora kompetenskrav, vilka jag har svårt att se hur en person kan leverera på med hög kvalitet genomgående. Jag ser samtidigt att större organisationer har delat upp dessa roller med specificerad kompetens och funktioner.

Vad gäller den kommunikativa arbetsprocessen Före-Under-Efter är de indikationer jag får att just delen vad gäller uppföljning är den som ofta blir sekundär, då fokus ligger på produktion och publicering – samt kanske därtill även hantera digital kundservice. Förhoppningsvis ger denna blogg stöd och inspiration vad gäller att säkra en bra kompetenskedja för de sociala plattformarna, både för rekryterande chefer samt för kanske överbelastade medarbetare.

Schrems II-domen samt medier på nätet

Förra kvartalet berörde jag Schrems II-domen som skapat oklarhet om vad som kommer gälla för innehåll i sociala medier. Och därmed hur det kommer att påverka budskapsflödet i sociala medier. Jag förmodar att de flesta större organisationer börjar få planer runt hur förhålla sig till detta, med nära samverkan mellan kommunikation och juridik. Här kan du läsa vad Integritetsskyddsmyndigheten (före detta Datainspektionen) säger om påverkan av Schrems II-domen, med frågor och svar. För dig som vill få detta tydligare förklarat utifrån ett marknadsperspektiv ger IFI kursen Schrems II och dataöverföring – vad gäller vid marknadsföring och digital kommunikation

Relaterat Schrems II-domen har företaget Webperf gjort ett test av använda verktyg för webbanalys i offentlig sektor, som till exempel Google Analytics. De har undersökt 623 webbplatser inom offentlig sektor och resultaten hittar du här.

Relevant och bra paketerat innehåll är som bekant en viktig faktor för att nå och säkra effekt i sociala medier. Ifall innehållets format utgör sändning eller publicering på internet kan dessa tips från Myndigheten för press, radio och tv vara bra att känna till.

Publicering av innehåll

Det är glädjande se alla läsare av bloggens #tipsfrånverkligheten där Kommunikationsanalys bjuder in olika varumärken att berätta om sitt arbete med sociala medier. Bakgrunden till dessa inlägg är mina egna erfarenheter från att bygga upp en global koncernnärvaro i sociala medier på 00-talet, och hur lite info som då fanns – och hur mycket motsvarande tillgång till kompetens och inspiration skulle betytt. Och kunskap, tips och stöd efterfrågas fortfarande.

Något jag ofta brukar lyfta i dessa inlägg är hur arbetet med plattformarna planeras. En fråga som jag även ställer när jag åtar mig uppdrag för att stötta organisationer med sociala medier. Och här förekommer hela bredden från ren ad hoc till digitala redaktionella årsplaneringshjul. Hur planerar och arbetar din organisation med innehåll?

Bilden nedan visar hur en planerad Social Media Week kan se ut på bas av aktivitet på nio sociala plattformar. Det jag tycker du särskilt ska notera är dels fördelningen av postning över hela dygnet, dels över hela veckan. Ett arbetssätt jag själv använt sedan många år.

Social Media Week. Källa: Blog 2Social by Adenion

Tips från verkligheten – kommuner berättar

På det uppskattade temat #tipsfrånverkligheten delar intressanta kommuner här med sig av sitt arbete bakom närvaro, framgång och utmaningar i sociala medier. Hittills kan du ta del av:

Kommuner i sociala medier kvartal 4 2020

Detta är den fjärde kvartalsanalysen för Sveriges kommuner i sociala medier. Tidigare effektanalyser för landets kommuner hittar du här.

Kommunal aktivitet – inlägg på Facebook kvartal 4

Hur aktiva var landets kommuner under kvartalet? Om vi med aktiva menar antal inlägg var det Bjurholms kommun som gjorde flest inlägg under tredje kvartalet: 282 stycken, eller 94 stycken per månad. Det motsvarar tre gånger fler än kommunsnittet för fjärde kvartalet, se nedan. 

Tvåan och trean, Lerums kommun och Malå kommun, gjorde 258 respektive 257 stycken inlägg under kvartalet, motsvarande 86 inlägg per månad. 

Vad gäller faktor influens placerade sig inga av de tre mest innehållsaktiva kommunerna bland landets topp 5-kommuner under kvartalet.

Kommunsnitt – aktivitet

Sveriges kommuner gjorde under kvartalet i snitt 89 (67) inlägg per kvartal på Facebook, motsvarande 30 (22) stycken per månad. Vi kan alltså se en aktivitetsökning från föregående kvartal från landets kommuner på Facebook. 

Denna blogg har tidigare som utgångspunkt rekommenderat minst ett inlägg per dag, vilket alltså kommunerna nu närmade sig. Flödet ska givetvis vara relevant för följarna, och innehåll beror självklart även på inom vilken bransch verksamheten finns. Med tanke på den bredd av verksamheter som en kommun omfattar borde inte brist på innehåll vara en anledning till återhållsamhet. 

De tre kommuner som gjorde minst antal inlägg under kvartalet var åter Gullspångs kommun 21 st (12), Hörby kommun 16 st och åter Surahammars kommun 8 st (6).

Om vi tittar på hela årets etta i kommuninfluens, Säffle kommun, gjorde de 85 (68) inlägg under kvartalet, motsvarande 28 (23) inlägg per månad, en aktivitetsnivå i nivå med kommunsnittet. Influensen säkrades mycket på bas av den i jämförelse stora mängden reaktioner på sina inlägg. Här kan du läsa ett #tipsfrånverkligheten där Säffle kommun i denna blogg delar sitt arbete bakom sin framgång i sociala medier.

Här kanske någon blir förvirrad av data ovan: är det flest antal inlägg som gäller för att få bra effekt, eller ändå inte sett till mängden för framgångsrika Säffle? Den kommunikativa utgångspunkten är att en bra effekt beror på en mix av räckvidd, engagemang och varumärkeskännedom. Mycket förenklat: ”Syns du inte, så finns du inte”. Även, är inläggen relevanta och paketerade på ett sätt som gör dem intressanta för mottagarna?

Kommunikationsanalys värderar därtill högt en hygiennivå av faktor kundservice, det vill säga ta hand om och svara på frågor och kommentarer. Ibland värt att påminna om att det heter sociala medier av en anledning, vilket för mig innebär att både tala OCH lyssna OCH svara.

Av landets 290 kommuner har 283 av dem sidor på Facebook. 

Kommunikationsanalys har för denna effektanalys av kommuner i sociala medier tagit stöd av det svenska dataanalysföretaget Bumblewing med fokus faktor influens, på vilket resultat baseras. Endast en plattform, Facebook, analyseras i nuläget: detta i huvudsak på grund av den stora mängden sidor som måste hanteras – med hanterbar visualisering. Det är respektive kommuns huvudsida som mäts där sådan finnes. Meddela gärna ifall sidor ändrar länkadress, eller ifall någon av de sju kommuner som idag inte har några officiella sidor skulle aktivera sig på Facebook.

Landets topp 10 kommuner kvartal 4 2020 – influens sociala medier

Landets topp 10-kommuner av de 283 officiella sidorna, som säkrat högst influens på sin närvaro på Facebook under kvartalet (föregående kvartal inom parentes):

  1. Säffle kommun (Säffle kommun)
  2. Simrishamns kommun (Karlstads kommun)
  3. Karlstads kommun (Vänersborgs kommun)
  4. Vänersborgs kommun (Höganäs kommun)
  5. Sollefteå kommun (Sotenäs kommun)
  6. Höganäs kommun (Sollefteå kommun)
  7. Uppsala kommun (Uppsala kommun)
  8. Göteborgs Stad (Trollhättans Stad)
  9. Sotenäs kommun (Linköpings kommun)
  10. Storumans kommun (Ludvika kommun)

Säffle kommun behöll även detta kvartal sin topplacering och säkrade därmed första platsen för hela 2020. Bland landets topp 10-kommuner såg vi detta kvartal en av de tre största städerna, Göteborgs Stad. Även landets fjärde stad, Uppsala kommun, placerade sig bland topp 10 vad gäller influens på Facebook. Kan det vara så att kommunalt medborgarintresse och engagemang är större utanför storstäderna? 

Kommuner kvartal 4 2020 – del av total andel kommuninfluens på Facebook

Att praktiskt och förståeligt visualisera 283 kommuner är inte enkelt eller ens möjligt i alla verktyg. Bumblewing väljer i sin visuella grafik att avgränsa och namnge de topp 5 som lyckats allra bäst i sociala medier, resten grupperas som Övriga. Det ger en snabb och enkel överblick för om influensen domineras av någon/några kommunsidor, eller är mer jämnt fördelad.

Om vi tittar på gruppen Övriga, som bland kommuner utgör 87,2 (85,5) procent, och jämför med ett antal andra branscher, är motsvarande för elhandel 44 procent, försäkringsbolag 50,7 (57,5) procent och myndigheter 22,6 (12,1) procent. 

Intressant notera att kommuner till skillnad från myndigheter alltså har en relativt jämn fördelning av influens och inte ett fåtal kommuner som totalt dominerar. Ett tecken på jämnt fördelad stabil lokaldemokrati? 

Med tanke på att influensens 100 procent fördelas bland 283 kommunsidor på Facebook, är det värt att poängtera att allt över 1 procent måste ses som mycket bra resultat. Ett snitt som fördelar resterade influens på 278 sidor skulle ge en sidinfluens på 0,3 procent om jämnt fördelad.

Sveriges kommuner i sociala medier Facebook – kvartal 4 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing

Vad gäller fördelning inlägg och relaterat engagemang kan vi nedan se Lerums kommuns och Malå kommuns höga aktiviteter visualiserad, och samtidigt det stora engagemang som Säffle kommuns inlägg utlöser bland följarna. 

Västerviks kommun, som kan ses som ganska lågproducerande av innehåll på Facebook, skapar återkommande inlägg som genererar högt engagemang. Detta kvartal har även Simrishamn uppvisat ett tydligt engagemang på sina inlägg.

Sveriges kommuner i sociala medier – engagemang inlägg (influens) kvartal 4 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing

Här kan det vara värt att nämna att analysen för landets kommuner inte omfattar sentimentanalys, vilket Kommunikationsanalys bland annat gör för de politiska partierna samt banker. Engagemang kan som bekant baseras på både positiv och negativ återkoppling. Även annonsering kan användas för ökat genomslag vilket verktyget inte kan särskilja från organisk effekt.

Bästa kommuninlägg på Facebook kvartal 4 2020

Förra kvartalet var det ett varierat innehåll som utgjorde landets kommunala topp-3 inlägg. Detta kvartal ser vi åter pandemin prägla topp 3-inläggen med högst influens, vilka gjordes av Uppsala kommun, Simrishamns kommun och Helsingborgs stad.

Sveriges kommuner i sociala medier Facebook – bästa inlägg kvartal 4 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing

Bästa kommun per län – kvartal 4 2020

Kommunikationsanalys har även tittat länsvis på bästa kommun på Facebook per Sveriges 21 län (föregående kvartals etta inom parentes). 

12 (16) kommuner behöll sin första plats inom eget län från föregående kvartal:

  • Blekinge: Karlskrona kommun (Sölvesborgs kommun) 
  • Dalarna: Malung-Sälens kommun (Ludvika kommun) 
  • GotlandRegion Gotland (kommun och region) (Region Gotland) 
  • Gävleborg: Hudiksvalls kommun (Hudiksvalls kommun) 
  • Halland: Halmstads kommun (Falkenbergs kommun) 
  • Jämtland: Krokoms kommun (Krokoms kommun) 
  • Jönköping: Vetlanda kommun (Mullsjö kommun)  
  • Kalmar: Västerviks kommun (Västerviks kommun) 
  • Kronoberg: Älmhults kommun (Älmhults kommun) 
  • Norrbotten: Luleå kommun (Gällivare kommun) 
  • Skåne: Simrishamns kommun (Höganäs kommun) 
  • Stockholm: Nynäshamns kommun (Nynäshamns kommun) 
  • Södermanland: Eskilstuna kommun (Nyköpings kommun) 
  • Uppsala: Uppsala kommun (Uppsala kommun) 
  • Värmland: Säffle kommun (Säffle kommun) 
  • Västerbotten: Storumans kommun (Storumans kommun) 
  • Västernorrland: Sollefteå kommun (Sollefteå kommun) 
  • Västmanland: Köpings kommun (Köpings kommun) 
  • Västra Götaland: Vänersborgs kommun (Vänersborgs kommun) 
  • Örebro: Kumla kommun (Örebro kommun) 
  • Östergötland: Norrköpings kommun (Linköpings kommun) 

12 kommuner som kvarstår som etta även detta kvartal, är det lägsta antalet på tre kvartal. Det kommer därför att bli intressant att se om detta är en trend som kvarstår, och ifall den går att koppla till ökad/förbättrad närvaro och aktivitet från fler kommuner som utmanar. Ett tecken som tyder på det är att andel procent inom gruppen Övriga ovan relaterat influens ökar. De fem som dominerar i toppen äger alltså en mindre del av totalen.

Bästa län på Facebook – baserat på resultat kommunnärvaro

Högst influens sammantaget per län för fjärde kvartalet 2020 på bas av aktivitet av tillhörande kommuner. 

Topp 5-län på bas av kommuninfluens (föregående kvartal inom parentes):

  1. Västra Götaland 17,2 procent (Västra Götaland 17,5 procent)
  2. Skåne 12,6 procent (Skåne 11,3 procent)
  3. Värmland 12,5 procent (Värmland 16,3 procent)
  4. Stockholm 6,6 procent (Stockholm 7,5 procent)
  5. Norrbotten 6 procent (Gävleborg 4,5 procent)
Sveriges kommuner per län i sociala medier Facebook, del av influens – kvartal 4 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing

Fördelning total andel poster/inlägg per län baserat på respektive kommuner. 

Som synes framkommer en snarlik länsfördelning som enligt influens ovan. En möjlighet för större genomslag i framtiden kan vara att kommuner i län nu utom topp 5 ökar sin innehållsaktivitet. Under kvartalet bytte åter Gävleborg plats med Norrbotten.

Sveriges kommuner per län i sociala medier Facebook, del av inlägg – kvartal 4 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se). Datakälla: Bumblewing

Var det någon närvaro och effekt på Facebook som överraskade i effektanalysen för fjärde kvartalet?

Hur uppfattar och upplever du våra kommuners närvaro i sociala medier? Ser du utrymme för mer/mindre kommunal aktivitet i flödet?

Följ gärna Kommunikationsanalys på Facebook och LinkedIn för att säkra nya insikter om effekter i sociala medier och social media management.

Behöver du eller er organisation ett bollplank eller stöd för ert arbete och resultat i sociala medier? Välkommen att höra av dig.

Nästa effektanalys för kommuner kommer i april/maj 2021 för första kvartalet 2021.

Må gott,

Lars

Dela gärna, ange: Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se)

Datakälla: Bumblewing.

Definition av influens

Analys av kommunala Facebook-sidor: Analys omfattar 283 kommunsidor funna av 290 kommuner. Några kommuner har ingen officiell Facebook-sida. Kvartalets resultat baseras enbart på faktor influens. Endast sidor angivna som officiella och övergripande hela den kommunala verksamheten är med i analysen.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.