Sociala medier: Svedea välkomnar öppen feedback

Svedea. Omröstning sociala medier.

2020 utökade Kommunikationsanalys med ett flertal nya och intressanta branscher för bevakning och analys av deras framgång och närvaro i sociala medier, däribland försäkringsbolag. Här hittar du resultaten för landets försäkringsbolag i sociala medier för fjärde kvartalet 2020.

Denna blogg vill även inspirera genom att möjliggöra tips från digitala varumärken som antingen förekommer på de olika topplistor för sociala medier som bloggen lyfter, eller som belyser den vardag som ansvariga för sociala plattformar möter. En samlingsplats för professionella med #tipsfrånverkligheten.

Denna gång delar Kristian Lundgren, Head of digital business & customer experience vid Svedea, sina tankar om hur försäkringsbolaget arbetar med sociala medier för att nå framgång samt hantera uppföljning.

Svedea_logo

Vad vill Svedea uppnå med sin närvaro i sociala medier?

– Sociala medier är en mycket viktig och prioriterad kanal för oss. Genom vår närvaro på Facebook, Instagram och LinkedIn vill vi stärka relationen till våra olika målgrupper och skapa ett starkt engagemang kring vårt varumärke. Kanalen är med andra ord en betydelsefull byggsten i hela vår kommunikationsstrategi.

– Vi är ett försäkringsbolag som brinner för det vi försäkrar och vill visa våra målgrupper att vi delar deras passion och därför också förstår dem bättre. I det avseendet särskiljer vi oss från de flesta av våra konkurrenter. De har oftast en gemensam Facebook-sida för alla områden de försäkrar medan vi har sju olika sidor för sju olika produktområden. På så sätt blir vi också mer relevanta och intressanta för de målgrupper vi vänder oss till. Är du båtägare vill du främst finna innehåll om båtar på vår sida, inte tips på hur du klipper hundens klor.

– Eftersom sociala medier är en naturlig del av vardagen för de flesta människor så väljer många att kommunicera med oss den vägen. Ett flertal av våra sidor är numera viktiga kontaktytor för kundservice, men kan också fungera lite som forum för diskussion kring våra respektive nischer. Vi postar frekvent råd, tips och annat innehåll kring de saker vi försäkrar vilket genererar många frågor och kommentarer från våra följare. Interaktionen med våra kunder och andra besökare tycker vi är både värdefull, viktig och rolig och det är något vi prioriterar högt i det dagliga arbetet med sociala medier.

– Vi ser det som mycket viktigt att alltid lyssna på kunden och vill vara så transparenta som det bara går utan att göra avkall på sekretess, inte bara i sociala medier utan i alla våra kanaler. Även här skiljer vi oss från de flesta andra försäkringsbolag då vi håller funktionen för att lämna recensioner öppen på våra sidor. Vi välkomnar möjligheten att få feedback och omdömen från våra kunder i sociala medier.

– Avslutningsvis är sociala medier en av våra absolut viktigaste annonskanaler för att driva försäljning och bygga varumärke. Det är också vår enskilt största kanal för jobbannonsering och rekrytering (främst då LinkedIn och Facebook).

Svedea. Kampanj Jourkatter sociala medier.

Hur resonerar och agerar ni för ett lyckat upplägg? 

– Vi jobbar målmedvetet med att innehållet vi skapar ska vara underhållande, inspirerande, relaterbart och/eller lärorikt för de olika målgrupper vi kommunicerar med. Här finns självklart en viss utmaning i att försäkringar är en lågintresseprodukt som i sig inte uppfattas som särskilt spännande för de flesta. Därför har vi valt att lägga stort fokus på livet med hund, båt, mc etc. och verkligen ”nörda” kring allt som rör dessa världar, som vi ju själva också älskar. Många gånger kan det handla om tips, råd, skadeförebyggande information, vackert visuellt material och intressanta snackisar och nyheter.

– Vad gäller antal inlägg så snittar vi cirka 15-25 inlägg per vecka sett till både Facebook och Instagram. Det varierar beroende på tid på året och säsong för våra olika produkter. En försäkring i sig är kanske inte så intressant alla gånger, men det man försäkrar är ofta något man är passionerat intresserad av eller något man tycker väldigt mycket om. Relevant och träffsäkert innehåll kring det man försäkrar tror jag är den viktigaste vägen till ökat engagemang bland försäkringskunder. Sedan har även frekvens en viss betydelse. Försäkringsbranschens snitt på 10-12 inlägg per månad, på en generisk Facebook sida som riktar sig till alla försäkringsområden, känns dock för svagt för att skapa engagemang och aktivitet.  

– Även om vi ibland sponsrar inlägg så är vår ambition att innehållet alltid ska stå på egna ben och leva sitt eget liv. Detta har blivit mycket svårare de senaste åren på grund av Facebooks algoritmuppdateringar, vilket gör att jag nu kan se ett ökande behov av annonsering. Men det går fortfarande att skapa organiska blockbusters. Detta visar inte minst vår årligen återkommande katthemsaktivitet på Svedea Katt, som i denna blogg blev utsedd till de två bästa inläggen inom försäkring under tredje kvartalet 2020. Motsvarande inlägg tillhörde ju även topp tre 2019 och då för helåret. Ingen av dessa inlägg, varken i år eller förra året, hade en enda krona i sponsring.

– Eftersom vi arbetar med flera olika sidor och konton per plattform (sju för Facebook och sex för Instagram) varav flera med väldigt aktiva följare och besökare, ställer det höga krav på bemanning, process och organisation. Fler sidor innebär också fler poster att producera och publicera. Detta har medfört att vi under det senaste året behövt öka på vår bemanning och kompetens inom både innehållsproduktion och community management. Vi är idag 2-3 personer som arbetar med sociala medier inom Svedea. Sedan är det flera andra delar av verksamheten som på olika sätt bidrar till vårt innehåll och vårt bemötande på sociala medier. 

– Idag ligger huvudansvaret för sociala medier under kommunikationsavdelningen, men när det kommer till besvarande av försäkringsspecifika frågor eller rena kundärenden ligger en stor del av ansvaret hos kundservice. Våra kunder ska alltid bli bemött av en specialist, oavsett i vilken kanal de väljer att kommunicera med oss.

Hur följer ni upp resultat av er närvaro i sociala medier? Vilka verktyg använder ni? Har ni tydliga mål?

– Våra mål är tydliga och vi använder oss av flera olika KPI:er för att följa upp och mäta effekten av våra aktiviteter. Det vi främst mäter är följare, engagemang (likes, kommentarer och delningar) och spridning. När det kommer till det senare så har vi fokuserat mycket på organisk räckvidd genom åren men som många andra fått erfara så har det blivit mycket svårare att nå stor spridning utan sponsring trots ett mycket högt engagemang bland följarna. Vårt viktigaste KPI framåt kommer därför främst att vara engagemang vilket ställer krav på pricksäkert och relevant innehåll.

– För att skapa och bibehålla en ”puls” på våra olika sidor så har vi också målsatt frekvens, dvs. antalet publicerade poster per konto per vecka. Detta är också ett mätetal som vi kontinuerligt följer upp.

– Vi använder oss av flera verktyg för att hantera våra sociala medier. När det kommer till community management och svar på kundärenden använder vi Agorapulse. Publicering av innehåll sköter vi främst genom de olika plattformarnas egna verktyg, som Facebooks Creator Studio. För uppföljning och analys av olika mätetal använder vi Fanpage Karma.

– För annonshantering och kampanjuppföljning använder vi oss av de sociala mediernas egna ad management system, men självklart också Google Analytics för att ingående analysera all trafik som de digitala kanalerna genererar. Här är vi även i startgroparna att implementera en ny dashboardlösning för att ännu bättre kunna överblicka hur effektivt vår mediemix fungerar, avslutar Kristian.

Här hittar du Svedea på Facebook:

Under 2021 kommer fler tipsinlägg med röster och erfarenheter från bland annat banker, elhandel, myndigheter, sjukhus, regioner, politik och telekom. Du hittar även inlägg från bland andra Livrustkammaren och f.d. partiledare Jonas Sjöstedt. För dig med specifikt intresse för försäkringsbranschen vill jag tipsa om detta inlägg från Dina försäkringar.

Följ gärna Kommunikationsanalys på Facebook och LinkedIn för att säkra nya insikter.

Behöver du eller din organisation ett bollplank eller stöd vad gäller social media management? Välkommen att höra av dig.

Må gott,

Lars

Dela gärna, ange: Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se)

Foto: Svedea

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.