Framgångsrika varumärken i sociala medier – december 2020

Varumärkens svarsfrekvens minskade på Facebook och ökade på Twitter. Swedbank Sverige rankade åter bästa kundservice på Facebook: Avanza Markets motsvarande på Twitter. Månadens mest framgångsrika sida på Facebook var Bostaden Eskilstuna Svenska Bio. Politiska sidor fortsatte placera sig på landets sociala medier-topplistor. SAS, Stanley Tools och Skoda Sverige säkrade återkommande hög interaktion på YouTube. Branschen banker uppvisade bäst kundservice på Facebook. Sista månadsanalysen.

Med detta inlägg för december 2020 stänger jag efter många år bloggens månadsfokus för utveckling inom vissa generella parametrar inom sociala medier i Sverige. En anledning är att minskande månadsdata över tid nu gör det svårt att visa trender.

Jag rekommenderar att du istället följer de olika branschspecifika inläggen för en fortsatt förståelse för utveckling både generellt och specifikt inom sociala medier i Sverige.

Kommunikationsanalys kan du välja följa via Facebook eller LinkedIn för att säkra nya kunskaper.

Sammanfattning december

Branscher som stod ut under månaden vad gäller hög kundservice på Facebook var fortsatt banker samt rese- och transportföretag.

Krisinformation.se behöll flera placeringar bland topp 10 på både Facebook och Twitter. Här kan du läsa mer om hur de arbetar med sin närvaro i sociala medier.

Varumärkens svarsfrekvens minskade i december på Facebook och ökade på Twitter. Speglade detta även ditt varumärkes kundservice?

Månadsbenchmark

Varumärkenas svarsfrekvens minskade denna månad på Facebook och ökade på Twitter. Hur matchar denna svarsfrekvens den som din organisation uppvisar?

December 2020 sociala medier statistik svarsfrekvens Sverige Facebook och Twitter. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Socialbakers*

Facebook

Sveriges topp 5 varumärken på Facebook vad gäller antal interaktioner var enligt Socialbakers databas:

December 2020 sociala medier statistik Sverige interaktion Facebook. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Socialbakers

Svenska Postkodlotteriet har vi i flera år sett bland varumärken med högst interaktion, endast med tillfälliga avbrott. Här kan du läsa mer i inlägget för Kommunikationsanalys om hur de arbetar i sociala medier: Tips från digitala varumärken: Postkodlotteriet är långsiktiga

Månadens bästa sidor

Enligt analysföretaget Smampion är sidorna nedan månadens svenska bästa, baserat på Smampions poängskala 0-100. Här kan vi se en region, flera kommuner samt politiska partier ta plats, och via länkarna kan du läsa mer om dessa branschers närvaro på Facebook. 

Även Krisinformation.se placerade sig och här kan du läsa mer om deras arbete med sociala medier.

Om din sida – eller dina konkurrenters – inte finns med för mätning hos Smampion kan du enkelt lägga till den här (kostnadsfritt).

Bästa Facebook-sidor i Sverige december 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Smampions poängskala (0-100) motsvarar följande betyg:

100: Perfekt
95 – 99: Världsklass
90 – 94: Mycket bra
80 – 89: Väldigt bra
65 – 79: Ett bra betyg
45 – 64: Helt ok
30 – 44: Ej godkänt
0 – 29: Underkänt

Kundservice Facebook

Smampion har ett sammanvägt mått för kundservice som bland annat inkluderar responsgrad och responstid. 

Kundservice Facebook – topp 10

Swedbank Sverige intar även denna månad första platsen, och följs från samma bransch denna månad av ICA Banken, SEB, Skandia och Klarna. Här kan du läsa mer om hur SEB respektive Swedbank resonerar och arbetar med de sociala plattformarna.

Även denna månad ser vi rese- och transportföretag i form av Skånetrafiken, SL och SJ bland topp 10. 

Bästa kundservice Facebook-sidor i Sverige december 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Bästa Facebook-poster

Denna månad intog Netflix och Craft Sportswear topplatserna. Ta en titt på inläggen för dessa varumärken och se vad som gjorde deras framgång.

Bästa Facebook-inlägg december 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Socialbakers

Twitter

Varumärkens svarsfrekvens minskade denna månad till 24 procent.

2 (36) procent av varumärkens total interaktioner utgjordes av svar (förra månaden inom parentes). En tydlig minskning efter tre månader av ökning av parameter svar.

Retweets ökade denna månad till 10 (8) procent. Är RT viktigt för framgång tycker du? Motsvarar detta interaktionen på er Twitter-profil? 

Olika typer av interaktion – Twitter december 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Socialbakers

Enligt Smampion var följande under månaden Sveriges bästa företag/varumärken på Twitter, där Barncancerfonden intog första platsen. 

SMHI Väder kvarstod denna månad bland topp 10 bästa profiler på Twitter. Här kan du läsa mer om hur SMHI arbetar med sociala medier.

Bästa Twitter-profiler december 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Underlag från Socialbakers, som visar topp 5 för Twitter i Sverige, vanligtvis med fokus på antal följare och antal interaktioner, hade denna månad inget underlag för antal följare.

Twitter december 2020 – topp 5 varumärken antal interaktioner. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Socialbakers

Bästa Twitter-poster

ICA Sverige delade denna gång på prispallen tillsammans med Fjällräven.

Bästa Twitter-inlägg december 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Socialbakers

Kundservice Twitter

Krisinformation.se har länge placerat sig bland topp 10. Här kan du läsa mer om hur de resonerar och arbetar med sin närvaro i sociala medier.

Även Swedbank placerade sig bland topp 10, och i bloggen kan du läsa om hur de resonerar och arbetar för att skapa en bra närvaro i sociala medier.

Twitter: bästa varumärken Twitter-kundservice november 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Instagram

Denna månad såg vi många återkommande varumärken ta plats bland tio i topp-varumärken. Det politiska partiet Medborgerlig Samling kvarstod även denna månad. För mer information om de politiska partierna i sociala medier, klicka här

Även Helsingborgs stad tog sig in bland topp 10, och här kan du läsa mer om landets kommuner i sociala medier. 

Myndigheten Statens fastighetsverk kvarstod bland landets bästa Instagramsidor. 

Bästa instagram-sidor december 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

YouTube

Även denna månad får media ses som en övergripande nämnare för topplistan av varumärken på YouTube. Ett politiskt parti i from av Sverigedemokraterna placerade sig åter i toppen av landets topp 10-sidor.

Även Försvarsmakten tog plats bland topp 10 och här kan du läsa mer om deras arbete med sociala medier.

Även Göteborgs Stad tog sig in bland topp 10, och här kan du läsa mer om landets kommuner i sociala medier. 

Bästa YouTube-kanaler december 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Bäst interaktion YouTube

Följande varumärken lyckades säkra bästa interaktion på YouTube per 1 000 följare. Det var tidigare inspirerande att se mer ”okända” varumärken synas och sticka ut från de återkommande som syns på övriga plattformar. Senaste åren har dock etablerade varumärken tagit över även på YouTube.

Nedan ser vi topp 5 varumärken vad gäller interaktion senaste tre månaderna. Denna månad återkom SAS, Stanley Tools Sverige och Skoda Sverige. Varumärken med rörligt innehåll som engagerar – över tid.

YouTube-kanaler med högst interaktion per 1000 följare, december 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Socialbakers.
YouTube-kanaler med högst interaktion per 1000 följare, november 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Socialbakers.
YouTube-kanaler med högst interaktion per 1000 följare, oktober 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Socialbakers.

Hur förhåller sig data ovan med de resultat som dina sidor uppnår? Vilka verktyg använder din organisation för att följa upp framgång och effekt i sociala medier? Tipsa gärna om bra verktyg som du gillar. 

Tack till dig som följt dessa månadsinlägg över tid. Här kan du följa Kommunikationsanalys på Facebook och LinkedIn för att säkra nya insikter.

Behöver du eller er organisation ett bollplank eller stöd för ert arbete och resultat i sociala medier? Välkommen att höra av dig.

Må gott,

Lars

Länka gärna till och dela innehåll ur bloggen, ange: Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se)

Fakta och datakällor: Rankning baseras på de sidor som respektive verktyg har i sina databaser. Om du inte ser ditt varumärke representerat kan det bero på att dels Socialbakers, dels Smampion inte har berörd sida/profil/kanal registrerad. Smampion erbjuder gratis registrering. Du kan även lägga till bevakning på sidor hos Socialbakers kostnadsfritt. Passa på att lägga till om du inte har någon egen bevakning idag, eller på dina konkurrenter. Eller för att jämföra analys av data med din nuvarande leverantör.

(*) Sveriges 20 största varumärken baseras på storleken på de varumärken i Sverige som dataleverantören Socialbakers har registrerade. Här kan du lägga till (ditt) varumärke om det inte redan finns med.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.