Sverigedemokraterna dominerade sociala medier även i november, följda av Moderaterna. Regeringspartierna stod för merparten politisk annonsering i sociala medier. Alla partier utom två uppvisade dialog på Facebook. Partiernas innehållsaktivitet minskade förutom på YouTube. Bland lokala partisidor säkrade Vänsterpartiet åter mest framgång. Feministiskt initiativ presterade åter under medel samt tappade följare på samtliga plattformar.
Summering november
Även i november har Sverigedemokraterna dominerat det politiska sociala medier-landskapet, denna månad följda av Moderaterna. Sverigedemokraterna är det riksdagsparti som över lång tid uppvisat högst aktivitet vad gäller publicering av innehåll, därtill med en stor bas av följare. Effektanalysen baseras på flest och högst topp 3-placeringar på flertalet sociala plattformar, omfattande faktorer som influens, poäng och engagemang.
Vad gäller budskapskommunikation såg vi under månaden följande antal snittinlägg per plattform från de politiska partierna:
- Facebook: 2 inlägg per dag
- Twitter: 2 tweets per dag
- Instagram: 1 inlägg per dag
- YouTube: 2 filmer per vecka (ett snitt som dras upp av Sverigedemokraternas höga aktivitet. Enbart SD själva har ett snitt på 2 filmer per dag.)
Motsvarande analys för partiledare för november hittar du här.
Femton lokala partisidor placerade sig på landets politiska topplistor för sociala medier, med genomslag som matchade eller överträffade rikssidornas. Vänsterpartiet stod bakom majoriteten av dessa lokala sidor denna månad.
Feministiskt initiativ låg även denna månad under poängmedel på samtliga fyra plattformar. Feministiskt initiativ hade därtill även negativ tillväxt av följare på samtliga fyra plattformar.
Kostnad för politisk partiannonsering
Socialdemokraterna står fortsatt ut vad gäller kostnad för annonsering, och ökande.
Moderaterna var det enda parti som inte uppvisade någon annonsering under månaden.

Här finns en brasklapp för exakta kostnader då verktyget inte ger möjlighet att välja exakt tidsperiod, vilket för denna blogg alltid är hela kalendermånader, utan endast senaste 30-dagarna. Därmed sagt, sker någon större annonsering i början eller slutet av en månad med 31-dagar finns risk att den inte kommer med i sammanställningen.
Facebook, Twitter, Instagram och YouTube – topp 3-partier
Sverigedemokraterna placerade sig sammantaget bäst under månaden (exklusive LinkedIn), följda av Moderaterna, på bas av merparten höga topp 3-placeringar.
Sett till starkast kommunikativt parti per plattform blev fördelningen även denna månad:
- Facebook = Sverigedemokraterna
- Twitter = Sverigedemokraterna
- Instagram = Sverigedemokraterna
- YouTube = Sverigedemokraterna
- Facebook
- Engagemang: Sverigedemokraterna, Moderaterna och Socialdemokraterna
- Influens: Sverigedemokraterna, Moderaterna och Socialdemokraterna
- Poäng: Vänsterpartiet, Kristdemokraterna och Liberalerna
- Twitter
- Engagemang: Socialdemokraterna, Sverigedemokraterna och Moderaterna
- Influens: Sverigedemokraterna, Vänsterpartiet och Moderaterna
- Poäng: Sverigedemokraterna, Medborgerlig Samling och Moderaterna
- Instagram
- Engagemang: Sverigedemokraterna, Vänsterpartiet och Moderaterna
- Influens: Sverigedemokraterna, Vänsterpartiet och Moderaterna
- Poäng: Medborgerlig Samling, Sverigedemokraterna och Socialdemokraterna
- YouTube
- Poäng: Sverigedemokraterna, Vänsterpartiet och Moderaterna
- LinkedIn
- Moderaterna, Socialdemokraterna och Centerpartiet
Störst per plattform är på Facebook, Instagram och YouTube Sverigedemokraterna, och på Twitter och LinkedIn Moderaterna.
Relaterat partiernas placering ovan är det uppenbart att de tre stora också är de mest frekventa bland topp 3. Och att det parti som därefter placerar sig högst är Vänsterpartiet. En bild som kan ses matcha den väljarfördelning som precis presenterades i statistikmyndigheten SCB:s senaste valundersökning hösten 2020.
Influens över tid – landets tre största partier
Graferna nedan, med de tre största partierna (valet 2018), visar en dominerande influens för Sverigedemokraterna i sociala medier under 2020.
Socialdemokraterna uppvisade en ökande andel influens på Facebook under pandemivåren 2020, en ökning som inte fortsatt därefter.



Fokus: Facebook
Kommunikationsanalys använder tre olika mätverktyg för data där sammantagna underlag, med deras olika viktningar, ökar reliabiliteten för effektanalysens slutsatser. För att ge en ytterligare visualisering och underlag av politiska sidor på Facebook kompletteras med data från ett fjärde verktyg, Socialbakers, nedan.
Två (förra månaden tre) av månadens mest växande politiska sidor på Facebook hörde till Sverigedemokraterna.

Sveriges 10 största politiska sidor på Facebook
Vänsterpartiet har landets tredje största politiska partisida på Facebook efter att ha passerat Feministiskt initiativ i maj 2020. För Moderaterna, landets andra största parti med femte största partisida på Facebook, återstår att säkra cirka 15 000 följare för att klättra bland partierna. Tre partiledares sidor placerade sig bland landets topp 10 politiska Facebook-sidor: Stefan Löfven, Jimmie Åkesson och Ebba Busch.

Dialoger
Under faktor Dialoger på Facebook uppvisade denna månad åtta partier mätbar aktivitet. De två partier som inte uppvisade engagemang i form av dialog var Sverigedemokraterna och Medborgerlig Samling.
Är då detta en viktig faktor? Svar ja enligt Kommunikationsanalys. Dels heter det sociala medier dvs. ett utbyte genom att både lyssna och prata, dels ger plattformarna möjlighet till en form av relationsskapande. Rena informationskanaler finns det redan många, men tack vare sociala medier ges en chans att dels lyssna på reaktioner på budskap, dels att förklara – samt undanröja missförstånd. Eller helt enkelt, visa att man finns där för väljarnas frågor och rädslor.
Antal politiska inlägg per månad per plattform
Den totala kommunikativa innehållsaktiviteten för de tio bevakade politiska partierna minskade under månaden förutom på YouTube, med mest aktiva parti per plattform specificerat (föregående månad inom parentes):
- Facebook: 591 (625) inlägg, motsvarande ett snitt på 59 inlägg per parti. Varav Sverigedemokraterna 198 (Sverigedemokraterna 217) stycken dvs. 34 (34) procent av totalen politiskt innehåll.
- Twitter: 629 (725) tweets, motsvarande ett snitt på 63 inlägg per parti. Varav Vänsterpartiet 159 (Vänsterpartiet 265) stycken dvs. 25 (36) procent av totalen politiskt innehåll.
- Instagram: 330 (386) inlägg, motsvarande ett snitt på 33 inlägg per parti. Varav Sverigedemokraterna 92 (Sverigedemokraterna 120) stycken dvs. 28 (31) procent av totalen politiskt innehåll.
- YouTube: 94 (46) videor, motsvarande ett snitt på 9 videor per parti. Varav Sverigedemokraterna 72 (Sverigedemokraterna 36) stycken dvs. 76 (78) procent av totalen politiskt innehåll. Snittet dras upp betydande av Sverigedemokraternas mycket höga aktivitet kontra ingen aktivitet från Kristdemokraterna, Liberalerna och Feministiskt initiativ.
Månadsresultat på bas av influens, poäng och engagemang
Kommunikationsanalys har som bekant fokus sociala medier och hur tolka relaterad data och effekt, samt presentera olika verktyg som stöttar hantering och förståelse. Analysverktygen Bumblewing tillför faktor influens, Smampion poäng och Notified engagemang.
Facebook – influens
Sverigedemokraterna dominerade andelen influens även denna månad, och grafen nedan illustrerar tydligt effekten av partiets kombination av hög aktivitet med högt uppnått engagemang. Rätt budskap till rätt målgrupp i rätt kanal?

Facebook – månadens topp 3-inlägg
Vänsterpartiet förekom i båda verktygens mest framgångsrika inlägg för månaden.
- Bumblewing: Vänsterpartiet och Sverigedemokraterna
- Smampion: Vänsterpartiet, Medborgerlig Samling och Moderaterna
Kolla gärna in inläggen för att förstå vad och vilken vinkel och paketering det är som gör att budskap når ut, och slår an hos följarna.
Bumblewing

Smampion

Twitter – influens
På Twitter nådde Sverigedemokraterna åter över 40 procent av total andel influens, igen följda av Vänsterpartiet, med Moderaterna på tredje plats.

Twitter – månadens topp 3-inlägg
Sverigedemokraterna placerade sig i båda verktygens topp 3 för månaden.
- Bumblewing: Sverigedemokraterna
- Smampion: Sverigedemokraterna, Medborgerlig Samling och Medborgerlig Samling
Bumblewing

Smampion

Instagram – influens
Sverigedemokraterna hade fortsatt en helt dominerande andel influens på Instagram. Även denna månad intog Vänsterpartiet andra plats och Moderaterna tredje plats.

Instagram – månadens topp 3-inlägg
Vänsterpartiet placerade sig i båda verktygens topp 3 för månaden.
- Bumblewing: Vänsterpartiet och Sverigedemokraterna
- Smampion: Vänsterpartiet, Moderaterna och Liberalerna
Bumblewing

Smampion

Partisidornas månadspoäng
Feministiskt initiativ låg även denna månad under medel på samtliga fyra plattformar, samt med negativ tillväxt av följare.
Partier under medel även denna månad var Miljöpartiet de gröna, Centerpartiet och Feministiskt initiativ.

Partier under medel var denna månad Centerpartiet, Liberalerna, Miljöpartiet de gröna och Feministiskt initiativ.

Partier under medel även denna månad var Centerpartiet, Liberalerna och Feministiskt initiativ.

YouTube
Partier under medel denna månad var Moderaterna, Kristdemokraterna, Liberalerna och Feministiskt initiativ.

Aktivitet och responsivitet
Feministiskt initiativ hade negativ tillväxt av följare på samtliga fyra plattformar.
Feministiskt initiativ uppvisade negativ tillväxt även denna månad.
Mätpunkter Facebook
Föregående månad inom parentes vid ändring.
- Störst: Sverigedemokraterna
- Högst viralitet: Moderaterna
- Flest inlägg per dag: Sverigedemokraterna
- Högst tillväxt: Medborgerlig Samling (Kristdemokraterna)
- Högst engagemangsgrad (7-dagar): Sverigedemokraterna
- Dialoger: Samtliga partier utom Sverigedemokraterna och Medborgerlig Samling

Dialoger innebär att sidan engagerat sig i dialog på kommentarer som gjorts på sidan (se även förklaring längst ned i bloggen). Alla partier utom Sverigedemokraterna och Medborgerlig Samling uppvisade dialog denna månad.
Möjlighet för följare att göra egna inlägg på en partisida på Facebook erbjuder endast Centerpartiet.
Engagemang och poster
Sverigedemokraterna fick även denna månad merparten av totalen engagemang på sitt innehåll och närvaro. Därefter följde Moderaterna och Socialdemokraterna.
Orsaken till engagemang kan som bekant både vara positiv och negativ: här ger denna data ger ingen sentimentanalys. Sentimentanalys återfinns nu för politiska partier i kvartalsanalyser från och med kvartal 3.


Feministiskt initiativ uppvisade negativ tillväxt även denna månad.
Mätpunkter Twitter
Föregående månad inom parentes vid ändring.
- Störst: Moderaterna
- Högst viralitet: Sverigedemokraterna
- Flest inlägg per dag: Sverigedemokraterna
- Högst tillväxt: Medborgerlig Samling (Kristdemokraterna)
- Högst engagemangsgrad: Socialdemokraterna

Engagemang och poster
Notifieds verktyg visar att Socialdemokraterna och därefter Sverigedemokraterna och Moderaterna säkrade högst engagemang på Twitter.


Feministiskt initiativ visade negativ tillväxt även denna månad.
Mätpunkter Instagram
- Störst: Sverigedemokraterna
- Högst viralitet: Moderaterna
- Flest inlägg per dag: Sverigedemokraterna
- Högst tillväxt: Medborgerlig Samling
- Högst engagemangsgrad: Sverigedemokraterna

Engagemang och poster
Sverigedemokraterna fortsatte dominera men minskade till 67 procent av totalen engagemang på Instagram (72-63-86-76-71-68-59-71-77-70 procent under föregående månader 2020). Denna gång följda av Vänsterpartiet samt Moderaterna.


YouTube
Feministiskt initiativ visade negativ tillväxt denna månad.
Mätpunkter YouTube
Föregående månad inom parentes vid ändring.
- Störst: Sverigedemokraterna
- Högst viralitet: Medborgerlig Samling (Socialdemokraterna)
- Flest inlägg per dag: Sverigedemokraterna
- Högst tillväxt: Socialdemokraterna
- Högst engagemangsgrad: Sverigedemokraterna

Topp 3-inlägg YouTube

Individuell sidrankning inom kategori politik
Analysföretaget Smampion rankar även nationella partisidor mot lokala runtom i landet. Nedan redovisas topp 10-partisidor för varje plattform. Här syns hur partierna lyckas i hela landet i sociala medier och inte enbart rikspartiernas sidors närvaro. Denna månad lyckades 15 (14) lokala partisidor säkra resultat vilka matchade eller överträffade rikssidorna. Ingen rikssida placerade sig bland topp 10 på Facebook. Majoriteten lokala sidor tillhörde Vänsterpartiet även denna månad.



YouTube

Smampions poängskala (0-100) motsvarar följande betyg:
100: Perfekt
95 – 99: Världsklass
90 – 94: Mycket bra
80 – 89: Väldigt bra
65 – 79: Ett bra betyg
45 – 64: Helt ok
30 – 44: Ej godkänt
0 – 29: Underkänt
Vanligaste politiska orden



YouTube

Plattformen LinkedIn och de politiska partiernas närvaro där analyseras två gånger per år. Här hittar du den senaste analysen omfattande första halvåret 2020. En ny analys för andra halvåret 2020 kommer att publiceras i början av 2021.
Får du hjälp av slutsatser ovan att bilda en uppfattning om det politiska läget i sociala medier i allmänhet, och partiernas effekt på plattformarna i synnerhet? Inspiration för att öka din egen (politiska) sidas genomslag?
Ta gärna chansen och besök Bumblewing, Notified och Smampion och se hur deras verktyg, med deras olika upplägg och visualisering, ökar dataförståelsen för närvaron i sociala medier och relaterad framgång.
Här kan du följa Kommunikationsanalys på Facebook och LinkedIn för att säkra nya insikter.
Behöver du ett stöd eller bollplank vad gäller social media management? Välkommen att höra av dig.
Må gott,
Lars
Dela gärna, ange: Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se)
Datakällor: Bumblewing, Notified, Smampion och Socialbakers
Beräkning av influens
Dialoger (avser Facebook och Twitter): En dialog uppstår när det finns tre eller fler kommentarer på ett inlägg som sidan har publicerat. Sidan antas ha deltagit i dialogen om sidan själv kommenterat på inlägget i form av en kommentar eller svar till en annan användares kommentar.
Fakta: Bloggen analyserar data baserat på tio partier: de åtta invalda politiska partierna i riksdagen, samt därtill Feministiskt initiativ och Medborgerlig Samling. Feministiskt initiativ finns med för sin framgång i sociala medier inför valet 2014, och motsvarande för Medborgerlig Samling inför valet 2018. Tanken med ”samma” politiska partier är att långa tidslinjer med samma analysobjekt ger bra underlag för att kunna följa utveckling av kommunikation i sociala medier över tid, samt utifrån samma data kunna se trender och förändringar – allt annat lika. Möjligen kommer endast partier med vunnen plats i riksdagen analyseras efter valet 2022.