Framgångsrika varumärken i sociala medier – november 2020

Varumärkens svarsfrekvens minskade på både Facebook och Twitter. Swedbank Sverige rankade åter bästa kundservice på Facebook: Avanza Markets motsvarande på Twitter. Månadens mest framgångsrika sidor på Facebook var Kristdemokraterna Solna och Vänsterpartiet Alingsås. Politiska sidor fortsatte placera sig på landets sociala medier-topplistor. SAS och Stanley Tools säkrade återkommande hög interaktion på YouTube. Branschen banker uppvisade bäst kundservice på Facebook. Kunskap inom sociala medier den mest efterfrågade kunskapen hos marknadsförare.

Sammanfattning november

Branscher som stod ut under månaden vad gäller hög kundservice på Facebook var banker (ökande) samt fortsatt rese- och transportföretag. Krisinformation.se behöll sin placering bland topp 10 vad gäller kundservice på Twitter. Här kan du läsa mer om hur de arbetar med sin närvaro i sociala medier.

Varumärkens svarsfrekvens minskade i november på både Facebook och Twitter.

Utbildning.se har listat de 20 hetaste kompetenserna för marknadsförare för 2020 och den viktigaste eftersökta kompetensen är… sociala medier. Äntligen! måste jag få tillåta mig själv att säga. Med egen erfarenhet från plattformarnas start på 00-talet och den osäkerhet som då gällde både hur värdera ”ett lajk”, men även vilken organisatorisk enhet som skulle ansvara för kanalerna, är det idag roligt att se att området äntligen verkat landat och börjar ta sin (kompetenskrävande) plats. Förhoppningsvis med insikten om att kunskapen omfattar så många fler parametrar än att bara ”lägga ut en film”, utan istället allt från strategiskt kommunikativt tänk, kreativt utförande med rätt tonalitet samt analytisk förmåga för bedömning och lärdomar av utfall. Med tanke på att i stort hela Sveriges vuxna/unga befolkning har sociala konton samt runt 30 procent har sociala medier som sin primära informationskälla, får nog kanalerna ses som affärskritiska. Eller vad tycker du?

Från Social by default kommer ett poddtips i form av ”Är du Facebook-expert, lille vän” som bland annat tar upp om framtidens marknadsavdelning behöver kanalspecifika kompetenser. Och relaterat detta vill jag rekommendera inlägget i denna blogg från Höganäs kommun som just tar upp hur de har specialiserad kompetens – per plattform.

Om du är en vän av poddar vill jag även tipsa om Vad är ett bra konto i sociala medier? där grundaren av analysverktyget Bumblewing ger sin syn på detta i podden Kommunikation med Svensson & Mattisson.

Hur går det med er närvaro på YouTube? Min bild är att för många är det en kanal som kräver lite mer (för mycket?) av produktion varför antal inlägg är ganska begränsade. Samtidig har vi t.ex. ICA vilka mycket tack vare sin produktion av reklamfilmer har ett stående flöde och effekt. Vi har även sett två partiledare starta egna YouTube-kanaler utanför partiernas kanaler, Ebba Busch och Annie Lööf. Vilka parametrar använder ni för att där mäta och påvisa framgång och affärsnytta? Här kan du läsa mer om 6 YouTube Analytics Metrics to Measure in 2021.

Hur ser det då ut bland de sociala plattformarna? En ny undersökning (ej Sverige-specifik) visar att vi nu tillbringar runt sju timmar per dag på online media så något tapp verkar inte aktuellt. Pandemin har ju snarare ökat närvaron, där det i USA istället talas om en över 40-procentig ökning. Samtidigt har vi å andra sidan Schrems II-domen och dess konsekvenser för publicerande varumärken, som ännu inte verkar klargjorda.

Socialbakers har sammanställt data för oktober på bas av MAU (Monthly Average Users). Snapchat finns inte med då de inte redovisar MAU utan DAU (Daily Average Users). Därmed sagt, känn ingen stress om du planerar fortsätta att prioritera Facebook och Instagram nästa år. Det s.k. Moderskeppet står än så länge starkt i användartoppen #räckvidd. YouTube är också en viktig kanal och kanske värt att se över hur den praktiska hanteringen kan möjliggöra ökat material där?

Social Media Networks Ranked by Number of Monthly Active Users in Billions. Källa: Socialbakers

Nu närmar vi oss snart slutet på året, med tid för reflektioner och tillbakablickar på lärdomar. Ifall du följt med i årets #tipsfrånverkligheten vet du nu hur många av landets mest framgångsrika varumärken arbetar med sin närvaro i sociala medier. Humor är något som alltid funkar – när klockrent och just in time. Många är vi som skrattat åt och med till exempel Livrustkammarens kommunikation i år. Humor kan också vara svårt och här kan du läsa tankar om att nyttja humor i sociala medier samt goda exempel.

Tacksamhet är som bekant en mycket trevlig och långsiktigt hållbar känsla. Socialbakers har gjort en illustration som just visar vad som gör en Social Media Manager/Community Manager glad och tacksam. Håller du med?

What Socia Media Managers Are Thankful For. Socialbakers

Som vanligt, välkommen med konstruktiv återkoppling. Och hör gärna av dig om det är något dataverktyg för sociala medier du skulle vilja se belysas i denna blogg. 

Kommunikationsanalys kan du följa via Facebook eller LinkedIn för att säkra nya kunskaper.

Månadsbenchmark

De enligt Socialbakers 20 bästa varumärkenas i Sverige svarsfrekvens minskade denna månad på Facebook och Twitter. Hur matchar denna svarsfrekvens den som din organisation uppvisar?

November 2020 sociala medier statistik Sverige Facebook och Twitter. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Socialbakers*

Facebook

Sveriges topp 5 varumärken på Facebook vad gäller antal interaktioner var enligt Socialbakers databas:

November 2020 sociala medier statistik Sverige interaktion Facebook. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Socialbakers

Svenska Postkodlotteriet har vi i flera år sett bland varumärken med högst interaktion, endast med tillfälliga avbrott. Här kan du läsa mer i inlägget för Kommunikationsanalys om hur de arbetar i sociala medier: Tips från digitala varumärken: Postkodlotteriet är långsiktiga

Månadens bästa sidor

Enligt analysföretaget Smampion är sidorna nedan månadens svenska bästa, baserat på Smampions poängskala 0-100. Här kan vi se en region, flera kommuner samt politiska partier ta plats, och via länkarna kan du läsa mer om dessa branschers närvaro på Facebook. 

Även Sparbanken Tanum placerade sig åter och här kan du läsa mer om deras arbete med sociala medier.

Om din sida – eller dina konkurrenters – inte finns med för mätning hos Smampion kan du enkelt lägga till den här (kostnadsfritt).

Bästa Facebook-sidor i Sverige november 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Smampions poängskala (0-100) motsvarar följande betyg:

100: Perfekt
95 – 99: Världsklass
90 – 94: Mycket bra
80 – 89: Väldigt bra
65 – 79: Ett bra betyg
45 – 64: Helt ok
30 – 44: Ej godkänt
0 – 29: Underkänt

Kundservice Facebook

Smampion har ett sammanvägt mått för kundservice som bland annat inkluderar responsgrad och responstid. 

Kundservice Facebook – topp 10

Swedbank Sverige intar även denna månad första platsen, och följs från samma bransch denna månad av Handelsbanken, Klarna, Skandia och ICA Banken. Här kan du läsa mer om hur SEB respektive Swedbank resonerar och arbetar med de sociala plattformarna.

Även denna månad ser vi rese- och transportföretag i form av Skånetrafiken, SL och SJ bland topp 10. 

Bästa kundservice Facebook-sidor i Sverige november 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Bästa Facebook-poster

Denna månad återkom Lego som tillsammans med The Body Shop intog topplatserna. Ta en titt på inläggen för dessa varumärken och se vad som gjorde deras framgång.

Bästa Facebook-inlägg november 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Socialbakers

Twitter

36 (21) procent av totalen interaktioner utgjordes av svar från varumärken (förra månaden inom parentes). Det är tredje månaden vi ser en ökning av parameter svar: har varumärkena uppgraderat kanalens betydelse/ökat bemanningen?

Retweets kvarstod denna månad på samma nivå, 8 (8) procent. Är RT viktigt för framgång tycker du? Motsvarar detta interaktionen på er Twitter-profil? 

Olika typer av interaktion – Twitter november 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Socialbakers

Enligt Smampion var följande under månaden Sveriges bästa företag/varumärken på Twitter, där Svensk Kooperation intog första platsen. 

SMHI Väder kvarstår bland topp 10 bästa profiler på Twitter. Här kan du läsa mer om hur SMHI arbetar med sociala medier.

Bästa Twitter-profiler november 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Underlag från Socialbakers, som visar topp 5 för Twitter i Sverige med fokus på antal följare och antal interaktioner, har denna månad inget underlag för interaktioner. SAS, som över mycket lång tid synts i toppen på båda listorna, kvarstår med flera andra. Månadens nykomling var Reason Studios. 

Twitter november 2020 – topp 5 varumärken följare och interaktioner. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Socialbakers

Bästa Twitter-poster

OnePlus Sverige delar denna gång på prispallen tillsammans med Xbox Sverige.

Bästa Twitter-inlägg november 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Socialbakers

Kundservice Twitter

Responsgraden hos Sveriges topp 20-varumärken minskade rejält till 12 (35) procent. Att vägas mot den generella nivån på 36 procent Svar vad gäller fördelning inom totalen interaktionstyper. 

Krisinformation.se har länge placerat sig bland topp 10, och här kan du läsa mer om hur de resonerar och arbetar med sin närvaro i sociala medier.

Även Swedbank placerade sig bland topp 10, och i bloggen kan du läsa om hur Swedbank resonerar och arbetar för att skapa en bra närvaro i sociala medier.

Twitter: bästa varumärken Twitter-kundservice november 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Instagram

Denna månad såg vi många återkommande varumärken ta plats bland tio i topp-varumärken. Det politiska partiet Medborgerlig Samling kvarstod samt även Socialdemokraterna placerade sig denna månad. För mer information om de politiska partierna i sociala medier, klicka här

Även Region Dalarna och Region Sörmland tog sig in bland topp 10, och här kan du läsa mer om landets regioner i sociala medier. 

Hur Höganäs kommun arbetar med sociala medier får du svaret på här.

Myndigheten Statens fastighetsverk kvarstår bland landets bästa Instagramsidor. 

Bästa instagram-sidor november 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

YouTube

Även denna månad får media ses som en övergripande nämnare för topplistan av varumärken på YouTube. Ett politiskt parti i from av Sverigedemokraterna placerade sig åter i toppen av landets topp 10-sidor.

Bästa YouTube-kanaler november 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Smampion

Bäst interaktion YouTube

Följande varumärken lyckades säkra bästa interaktion på YouTube per 1 000 följare. Det har tidigare varit inspirerande att fått se mer ”okända” varumärken synas och sticka ut från de återkommande som synts på övriga plattformar. Senaste åren har nu mer av redan etablerade varumärken tagit över även på YouTube.

Nedan ser vi topp 5 varumärken vad gäller interaktion senaste tre månaderna. Denna månad återkommer SAS och Stanley Tools Sverige. Varumärken med rörligt innehåll som engagerar – över tid.

YouTube-kanaler med högst interaktion per 1000 följare, november 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Socialbakers.
YouTube-kanaler med högst interaktion per 1000 följare, oktober 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Socialbakers.
YouTube-kanaler med högst interaktion per 1000 följare, oktober 2020. Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se) Datakälla: Socialbakers.

Hur förhåller sig data ovan med de resultat som dina sidor uppnår? Vilka verktyg använder din organisation för att följa upp framgång och effekt i sociala medier? Tipsa gärna om bra verktyg som du gillar. 

Här kan du följa Kommunikationsanalys på Facebook och LinkedIn för att säkra nya insikter.

Behöver du ett bollplank eller stöd för ert arbete och resultat i sociala medier? Välkommen att höra av dig.

Må gott,

Lars

Länka gärna till och dela innehåll ur bloggen, ange: Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se)

Fakta och datakällor: Rankning baseras på de sidor som respektive verktyg har i sina databaser. Om du inte ser ditt varumärke representerat kan det bero på att dels Socialbakers, dels Smampion inte har berörd sida/profil/kanal registrerad. Smampion erbjuder gratis registrering. Du kan även lägga till bevakning på sidor hos Socialbakers kostnadsfritt. Passa på att lägga till om du inte har någon egen bevakning idag, eller på dina konkurrenter. Eller för att jämföra analys av data med din nuvarande leverantör.

(*) Sveriges 20 största varumärken baseras på storleken på de varumärken i Sverige som dataleverantören Socialbakers har registrerade. Här kan du lägga till (ditt) varumärke om det inte redan finns med.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.