Jimmie Åkesson säkrade starkast närvaro i sociala medier även i oktober. Partiledarnas aktivitet i form av antal inlägg per plattform minskade. Jimmie Åkesson var åter den mest aktive partiledaren på Facebook samt Stefan Löfven på Instagram sett till landets tre största partier. Per Bolund uppvisade störst tillväxt på samtliga plattformar. Två partiledare har egna YouTube-kanaler. Sex partiledare uppvisade dialog med väljarna. 15 politiker utöver partiledare tog sig in på de politiska topplistorna.
Sammanfattning oktober
Precis som i september var Jimmie Åkesson även i oktober sammantaget den mest framgångsrika partiledaren i sociala medier. Därefter följde Stefan Löfven och Jonas Sjöstedt. Effektanalysen baseras på flest topp 3-placeringar i flertalet olika dataverktyg, med olika faktorer som influens och engagemang samt poäng.
Några dagar innan detta skrivs har Vänsterpartiet avtackat sin nu före detta partiordförande Jonas Sjöstedt, och välkomnat sin nya, Nooshi Dadgostar. Nooshi Dadgostars närvaro och effekt i sociala medier kommer att belysas i kommande månadsrapport för november. En kort kommentar om Jonas Sjöstedt är att han varit en frekvent omnämnd partiledare i denna blogg på grund av hög aktivitet och goda resultat i sociala medier. Jonas Sjöstedt har varit mycket aktiv på Twitter, samtidigt som han valde att inte ha någon egen Instagram-sida utan där istället kommunicerade via Vänsterpartiets sida. Han kan även ses ha varit en av dominerande Jimmie Åkessons tuffaste konkurrenter vad gäller genomslag i sociala medier. Därtill en tydlig utmanare till landets tre stora partier vad gäller effekter i sociala medier. Här kan du läsa mer om hans tankar runt sociala medier som Jonas Sjöstedt delade med Kommunikationsanalys inför valet 2018.
Per Bolund uppvisade under månaden högst tillväxt på Facebook, Twitter och Instagram. Ett språkrör på g?
Vid jämförelse med den senaste förtroendemätningen för partiledare i oktober är det inga större skillnader jämfört med partiledarnas resultat i sociala medier. Förutom en. De fem partiledarna i toppen av mätningen, Jonas Sjöstedt, Stefan Löfven, Ulf Kristersson, Ebba Busch och Annie Lööf, är samma fem som vi i sociala medier ser göra tydliga avtryck. Jimmie Åkesson, som placerade sig på sjätte plats i förtroendemätningen oktober, är dock i sociala medier helt dominerande. Om det kommer att speglas i kommande förtroendemätningar återstår att se. Denna blogg visar effekter i sociala medier och inte nivåer av förtroende, även om sentimentanalyserna är en bit på den vägen.
Sett till starkast kommunikativ partiledare per plattform denna månad blir resultatet (föregående månad inom parentes):
- Facebook = Jimmie Åkesson (Jimmie Åkesson)
- Twitter = Jonas Sjöstedt (Jimmie Åkesson)
- Instagram = Jimmie Åkesson (Jimmie Åkesson)
- YouTube = Ebba Busch (Annie Lööf)
Störst per plattform är:
- Facebook: Stefan Löfven
- Twitter: Annie Lööf
- Instagram: Ebba Busch
- YouTube: Annie Lööf
Topp 3-partiledare per verktyg
- Facebook
- Engagemang: Jimmie Åkesson, Stefan Löfven och Jonas Sjöstedt
- Influens: Jimmie Åkesson, Stefan Löfven och Jonas Sjöstedt
- Poäng: Nyamko Sabuni, Per Bolund och Ebba Busch
- Twitter
- Engagemang: Jonas Sjöstedt, Stefan Löfven och Jimmie Åkesson
- Influens: Jonas Sjöstedt, Jimmie Åkesson och Ilan Sadé (MED)
- Poäng: Jimmie Åkesson, Jonas Sjöstedt och Per Bolund
- Instagram
- Engagemang: Ebba Busch, Jimmie Åkesson och Stefan Löfven
- Influens: Jimmie Åkesson, Ebba Busch och Stefan Löfven
- Poäng: Jimmie Åkesson, Ulf Kristersson och Stefan Löfven
- YouTube
- Poäng: Ebba Busch och Annie Lööf
Partiledarna för de tre största partierna – aktivitet plus influens
Stefan Löfven är från augusti åter den mest aktive partiledaren på Instagram. Statsministern uppvisade även en ökad aktivitet på Facebook i oktober.
Jimmie Åkesson var fortsatt den mest aktive partiledaren på Facebook, med därtill högst andel influens bland dessa tre. Jimmie Åkesson säkrade även högst influens på Instagram.


Värt notera att Jimmie Åkesson även denna månad hade den lägsta andelen inlägg (tillsammans med Ulf Kristersson) samtidigt som han säkrade den största andelen influens bland de tre partiledarna.


Kommunikationsanalys har tillfört data från ett fjärde verktyg för visualisering och underlag relaterat Twitter. Stefan Löfvens profil Swedish PM placerar sig inte bland landets tio största politiska Twitter-profiler, därtill saknas drygt 13 000 följare.
Partiledarna Annie Lööf, Jonas Sjöstedt, Jimmie Åkesson och Ebba Busch återfinns bland topp 10 politiska profiler. Ulf Kristersson och Nyamko Sabuni har inga egna profiler på Twitter.
Jimmie Åkesson, Ebba Busch, Stefan Löfven och Jonas Sjöstedt var de partiledare i riksdagen som ökade mest på Twitter.

Sveriges 10 största politiska sidor på Twitter
Moderaterna och Socialdemokraterna är de enda politiska partier som återfinns bland landets topp 10 politiska profiler. Övriga platser intas av politiska personligheter varav fyra stycken är aktuella partiledare samt två före detta. Ebba Buschs profil växer stadigt och närmar sig nu Socialdemokraternas profil i antal följare. Ökar gör även Jimmie Åkesson, som nu passerat 100 000 följare. Störst av aktuella partiledare på Twitter är Annie Lööf med över 130 000 stycken följare.

Under faktor Dialoger på Facebook uppvisade denna månad sex (sex) partiledare/språkrör mätbar aktivitet. De sex som, i mycket varierande grad, uppvisade engagemang i form av dialog var Annie Lööf, Jonas Sjöstedt, Nyamko Sabuni, Per Bolund, Ebba Busch och Jimmie Åkesson.
I april introducerade Kommunikationsanalys en ny faktor: sentiment, det vill säga mätning av positiv, neutral eller negativ inställning på bas av ordval i relaterad kommunikation. Dessa analyser är nu fristående inlägg för att minska den redan betydande mängden innehåll i dess inlägg. Sentimentanalysen för partiledarna finns kvartalsvis och här hittar du den för kvartal 3.
15 (13) politiska personer förutom partiledarna/språkrören lyckades säkra resultat i sociala medier med genomslag vilka matchar eller överträffar partiledarna.
Totalt antal inlägg per plattform
Den totala kommunikativa innehållsaktiviteten för de tio bevakade politiska partiernas partiledare/språkrör var under månaden, med mest aktiva partiledare specificerad:
- Facebook: 262 (292) inlägg, varav Jonas Sjöstedt 51 stycken dvs. 19 procent respektive av totalen politiskt innehåll.
- Twitter: 661 (668) tweets, varav Jonas Sjöstedt 397 (300) stycken dvs. 60 (45) procent av totalen politiskt innehåll.
- Instagram: 141 (159) inlägg, varav Farida al-Abani (Fi) 26 (23) stycken dvs. 18 (14) procent av totalen politiskt innehåll.
- YouTube: 4 (2) videor, varav Ebba Busch 2 stycken och Annie Lööf 2 (1) stycken vardera dvs. 50 procent vardera av totalen politiskt innehåll.
Resultat per verktyg
Kommunikationsanalys har dels fokus hur mäta effekt i sociala medier, dels presentera olika verktyg som stöttar hantering och förståelse. Analysföretagen Bumblewing tillför faktor influens, Notified faktor engagemang och Smampion faktor poäng.
Influens
Jimmie Åkesson intog åter första platsen med en dryg tredjedel av totalen influens, följd av Stefan Löfven och Jonas Sjöstedt.

Poäng
Smampions poängskala för sociala medier placerade Jimmie Åkesson, Annie Lööf, Ilan Sadé (MED) och Isabella Lövin under medel denna månad.

Mätpunkter Facebook
Ingen partiledare uppvisade negativ tillväxt av följare under månaden.
Eventuell ändring från föregående månad inom parentes:
- Flest följare: Stefan Löfven
- Högst viralitet: Nyamko Sabuni (Ebba Busch)
- Flest inlägg per dag: Jonas Sjöstedt (Jonas Sjöstedt och Jimmie Åkesson)
- Högst tillväxt: Per Bolund
- Högst engagemangsgrad (7-dagar): Ulf Kristersson
- Dialoger: Annie Lööf, Jonas Sjöstedt, Ebba Busch, Nyamko Sabuni, Per Bolund och Jimmie Åkesson

Engagemang
I verktyget från Notified ser vi hur engagemanget på Facebook fördelas bland partiledarna, där Jimmie Åkesson åter säkrade det högsta engagemanget på sin närvaro. Stefan Löfven och Jonas Sjöstedt är övriga partiledare bland topp 3 på Facebook.


Månadens toppinlägg Facebook
Jimmie Åkesson och Ebba Busch återfinns denna månad med mest effektfulla inlägg i båda verktygen.
Topp 3 inlägg per analysverktyg:
- Smampion: Jimmie Åkesson, Ebba Busch och Jimmie Åkesson
- Bumblewing: Stefan Löfven, Jimmie Åkesson och Ebba Busch
Smampion

Bumblewing

Ulf Kristersson och Nyamko Sabuni har inga profiler på Twitter. Jimmie Åkesson ökade sin egen aktivitet på plattformen under andra halvåret 2019, och är nu i toppen bland partiledarna på Twitter – med relaterad influens.
Influens
Jonas Sjöstedt, Jimmie Åkesson och Ilan Sadé (MED) var de som intog pallplats på Twitter denna månad. Jonas Sjöstedt säkrade själv nästan hälften av totalen influens bland partiledare på Twitter.
En tydlig skillnad är Jonas Sjöstedts höga aktivitet vs Ebba Buschs och Jimmie Åkessons höga engagemangsgrad på budskap. Som vanligt, ingen värdering här av om engagemang är positivt eller negativt, därav istället de nu fristående sentimentanalyserna (denna för kvartal 3).

Poäng
Smampions poängskala placerade åter Annie Lööf, Isabella Lövin och Stefan Löfven under medel denna månad.

Mätpunkter Twitter
Ingen partiledare uppvisade negativ tillväxt av följare under månaden.
- Flest följare: Annie Lööf
- Högst viralitet: Ilan Sadé (MED)
- Flest inlägg per dag: Jonas Sjöstedt
- Högst tillväxt: Per Bolund (Farida al-Abani)
- Högst engagemangsgrad: Farida al-Abani

Engagemang och poster
I Notifieds verktyg ser vi hur engagemanget på Twitter fördelas bland partiledarna, där Jonas Sjöstedt säkrat det högsta engagemanget på sin närvaro. Därefter följd av Stefan Löfven och Jimmie Åkesson.


Månadens toppinlägg Twitter
Topp 3-inlägg per analysverktyg:
- Smampion: Ilan Sadé (MED), Ilan Sadé (MED) och Farida al-Abani (Fi)
- Bumblewing: Jonas Sjöstedt, Jimmie Åkesson och Jimmie Åkesson
Smampion

Bumblewing

Influens
Jimmie Åkesson, Ebba Busch och Stefan Löfven var de som intog pallplats på Instagram denna månad.
Notera att Jonas Sjöstedt inte haft någon egen sida på Instagram utan där kommunicerat via Vänsterpartiets Instagramsida. Hans efterträdare, Nooshi Dadgostar, har till skillnad en officiell sida på Instagram, vilken framöver kommer att mätas.

Poäng
Smampions poängskala placerade Isabella Lövin och Nyamko Sabuni under medel denna månad.

Mätpunkter Instagram
Ingen partiledare uppvisade negativ tillväxt av följare under månaden.
Eventuell ändring från föregående månad inom parentes:
- Flest följare: Ebba Busch
- Högst engagemangsgrad: Jimmie Åkesson (Ebba Busch)
- Högst tillväxt: Per Bolund
- Högst viralitet: Jimmie Åkesson
- Flest inlägg per dag: Stefan Löfven och Annie Lööf (Annie Lööf)

Engagemang
I verktyget från Notified ser vi hur engagemang på Instagram fördelas bland partiledarna, där Ebba Busch säkrade månadens högsta engagemang, därefter Jimmie Åkesson och Stefan Löfven.


Månadens toppinlägg Instagram
Jimmie Åkesson och Ebba Busch var de enda partiledare som förekom i båda verktygen.
Topp 3-inlägg per analysverktyg:
- Smampion: Jimmie Åkesson, Jimmie Åkesson och Ebba Busch
- Bumblewing: Ebba Busch, Jimmie Åkesson och Jimmie Åkesson
Smampion

Bumblewing

YouTube
Poäng
Hittills har två partiledare en egen YouTube-kanal: Ebba Busch och Annie Lööf.

Mätpunkter YouTube

Vanliga ord i partiledarnas sociala medier
Nedan de 50 vanligaste orden som partiledarna använder per plattform: titta gärna igenom och se vilka ord som partiledarna ofta använder i sin kommunikation i sociala medier.



YouTube

Politiska personer – individuell sidrankning
Analysföretaget Smampion rankar även bredden av politiska personer i sociala medier, alltså ej enbart partiledare. Nedan redovisas topp 10-sidor för varje plattform. Här kan vi se hur politiska personer lyckas i hela landet och inte enbart partiledarnas sidors närvaro. 15 (13) politiska personer utöver partiledarna/språkrören lyckades denna månad säkra resultat som matchade eller överträffade partiledarna.



YouTube

Smampions poängskala (0-100) motsvarar följande betyg:
100: Perfekt
95 – 99: Världsklass
90 – 94: Mycket bra
80 – 89: Väldigt bra
65 – 79: Ett bra betyg
45 – 64: Helt ok
30 – 44: Ej godkänt
0 – 29: Underkänt
Vad blir dina tankar när du ser partiledarnas och språkrörens aktivitet och genomslag? Stämmer aktivitet, budskap och plattformar med din bild av partiledarna? Något som överraskade?
Du kan även följa Kommunikationsanalys på Facebook för att säkra nya insikter.
Behöver du ett bollplank vad gäller social media management? Välkommen att höra av dig.
Må gott,
Lars
Dela gärna, ange: Källa: Kommunikationsanalys (www.kommunikationsanalys.se)
Datakällor: Bumblewing, Notified, Smampion samt Socialbakers
Förklaring: Influens
Dialoger (avser Facebook och Twitter): En dialog uppstår när det finns tre eller fler kommentarer på ett inlägg som sidan har publicerat. Sidan antas ha deltagit i dialogen om sidan själv kommenterat på inlägget i form av en kommentar eller svar till en annan användares kommentar.
Fakta: Bloggen analyserar data baserat på tio partier: partiledarna och språkrören för de åtta politiska partierna i riksdagen, samt Feministiskt initiativ och Medborgerlig Samling. Feministiskt initiativ finns med på grund av sin framgång i sociala medier inför valet 2014, och motsvarande för Medborgerlig Samling inför valet 2018. Tanken med ”samma” politiska partiledare/språkrör är att långa tidslinjer med samma analysobjekt ger bra underlag för att kunna följa utveckling av kommunikation i sociala medier över tid, samt utifrån samma data kunna se trender och förändringar – allt annat lika. Möjligen kommer endast partiledare för partier invalda i riksdagen att analyseras från och med valet 2022.